Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-09-2003, 15:59
Verwijderd
das mijn ervaring, maar wat vinden jullie ervan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-09-2003, 16:05
Miss Helena
Miss Helena is offline
Het loont wel.. Op den duur tenminste.
Oud 10-09-2003, 16:09
Verwijderd
Ik ben het er niet mee eens.

Ik heb juist gemerkt dat eerlijkheid voor mij veel makkelijker is, sowieso al eerlijk zijn tegen mezelf, dat leeft een stuk makkelijker. Verder ben ik ook eerlijk tegen de mensen om wie ik geef, maar het gaat er ook om wat voor eerlijkheid.

Bij 1 vriendin kan ik rustig zeggen dat ik geen zin heb om af te spreken, maar bij een andere vriendin vat zij dat meteen op als dat ik haar niet mag en is ze diep beledigd. Dan zeg ik dus dat ik geen tijd heb om af te spreken, dan vat zij het op zoals ik het eigenlijk bedoel.

Maar verder ben ik vooral eerlijk over mezelf naar anderen toe. "Ik krijg het gevoel dat je niet zo graag meer met mij afspreekt, klopt dat?" en dat is heel fijn omdat mijn vermoedens meestal niet kloppen, zo wel weet ik meteen waar ik aan toe ben.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2003, 16:18
Miracle
Miracle is offline
Leugentje zo af en toe kan best wel. Maar ik vind het super klote als iemand gewoon dag in dag uit liegt. Dat doe ik dan ook zeker niet!
Voor mij loont eerlijkheid wel. Omdat ik dan mezelf daar niet schuldig over hoef te voelen.
Ook merk ik dat mensen in m'n omgeving het fijn vinden dat ik eerlijk ben. Soms wat kort door de bocht, maar wel eerlijk.
Oud 10-09-2003, 16:18
Verwijderd
Denk dat het wel loont hoor. Wanneer je altijd eerlijk bent, zullen mensen ook eerlijk tegen jou zijn.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2003, 16:25
Verwijderd
Citaat:
dreen schreef op 10-09-2003 @ 17:18:
Leugentje zo af en toe kan best wel. Maar ik vind het super klote als iemand gewoon dag in dag uit liegt. Dat doe ik dan ook zeker niet!
Voor mij loont eerlijkheid wel. Omdat ik dan mezelf daar niet schuldig over hoef te voelen.
Ook merk ik dat mensen in m'n omgeving het fijn vinden dat ik eerlijk ben. Soms wat kort door de bocht, maar wel eerlijk.
Precies.
Een complimentje van iemand die het ook zegt als hij/zij vindt dat je er niet uitziet is veel meer waard dan een complimentje van iemand die altijd maar positief tegen je is. Bovendien kun je soms heel veel hebben aan eerlijkheid. Een vriend van me zei me eens "kim, jij bent bezitterig". Ik had me beledigd kunnen voelen maar ben erover na gaan denken om te kijken of hij gelijk had en heb er met hem over gepraat, was heel nuttig

Maar er blijft iets als selectieve eerlijkheid, sommige dingen zeg je gewoon niet tegen iemand. Je wil niet dat iemand al je gedachtes weet en dergelijke, omdat het soms gewoon niet nuttig is en niets toevoegd en alleen kwaad zal doen.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2003, 16:44
Verwijderd
mwah.. ik denk niet dat eerlijkheid loont.. maar het zorgt er wel voor dat je geen last krijgt van je geweten
leugentjes om best wil zijn nodig(bedenk hoe het zou zijn als iedereen goud eerlijk was.. liever niet) maar eerlijkheid in belangrijke zaken is dat ook..
Met citaat reageren
Oud 10-09-2003, 16:45
Isa
Isa is offline
Citaat:
C'est moi ici schreef op 10-09-2003 @ 17:18:
Denk dat het wel loont hoor. Wanneer je altijd eerlijk bent, zullen mensen ook eerlijk tegen jou zijn.
yup, mijn geliefde profeet stond bekend om zijn eerlijkheid.

en ik merk zelf ook dat het veel beter is en loont.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2003, 20:21
pienie
ligt eraan tegen wie en wat...

eerlijk zijn tegen je naasten?!, ok daar kan ik enigzins begrip voor opbrengen, daar ben ik liever ook eerlijk tegen, behalve als het echt niet kan...

eerlijkheid tegen bepaalde instanties ed, mneej loont bepaald niet...dat heb ik wel gemerkt, het kost je alleen maar...
Met citaat reageren
Oud 10-09-2003, 20:26
Verwijderd
Infantiel wellicht, maar ik vergelijk het met star wars:

Het komt op hetzelfde neer, alleen de 'dark side' is verleidelijker omdat je er sneller een stuk verder mee komt.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2003, 20:50
Verwijderd
Ik sluit me volledig bij Dusjcrib aan.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2003, 20:58
Fade of Light
Fade of Light is offline
ik sluit me ook aan bij dusjcrib, maar wil toch enigzins een nuancering aanbrengen....

Een opmerking over bezitterigheid o.i.d. is HEEL anders dan een opmerking over uiterlijk. Laatstegenoemde kan vaak niks aan gedaan worden (binnen het redelijke, dus geen plastische chirurgie etc) en wel aan bezitterigheid. Vandaar dat men de afweging tussen socialiteit en eerlijkheid beter moet overwegen (anders moet wegen) bij bepaalde onderwerpen.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2003, 21:40
Cryptic Winterstorm
Cryptic Winterstorm is offline
Ben er zelf ook nog niet helemaal uit, ik kies er zelf voor om altijd (of iig zo veel mogelijk) eerlijk te zijn tegen mijn omgeving, ik denk dat je dat in je latere leven zeker ten goede zal komen, of je merkt er niks van, maar dan knaagt je geweten niet zo aan je, ik weet niet of jullie een geweten hebben, maar mijn geweten tikt me nogal eens aan. Ik denk ook wel dat mensen het waarderen als je eerlijk bent, en ze nemen je dan ook eerder in goed vertrouwen.
Oud 10-09-2003, 21:50
//ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
Mee eens

tijdelijk misschien
Oud 11-09-2003, 08:44
idmind
idmind is offline
Waarom moet eigenlijk alles "iets" opleveren?

Eerlijkheid is een andere waarheid dan oneerlijkheid. Het is slechts de waarde die men eraan geeft.

Een leugen is lastig omdat je die moet onhouden om het in stand te houden daarom is de "waarheid" (als die al bestaat) makkelijker.

Als je in leugens leeft dan maakt je brein allemaal kronkels en gekke draden naar dingen die niet kloppen en het kan zelfs zijn dat je hele geest er door in de war raakt.

Ik denk dat je ook gewoon eens "niets" kunt zeggen als iemand je mening vraagt. Je kunt ook zeggen: daar wil ik nu geen antwoord op geven.
Als je leugens verteld over jezelf om jezelf beter voor te doen dan dat je bent dan houdt je uiteidelijk alleen jezelf voor de gek. Zeker als anderen je ook nog geloven. Het lijkt een weg van de minste weerstand maar het is in feite tegen de stroom in zwemmen.
Oud 11-09-2003, 08:53
sans plomb
sans plomb is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 10-09-2003 @ 16:59:
das mijn ervaring, maar wat vinden jullie ervan?
Jij bent niets voor niets Joker!
Oud 11-09-2003, 14:09
Verwijderd
Citaat:
D!82 schreef op 11-09-2003 @ 09:53:
Jij bent niets voor niets Joker!
specificeer.....
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 14:16
Verwijderd
Eerlijkheid levert voor mij persoonlijke voldoening op, dus het subjectieve nut en daarmee het bestaansrecht ervan is gegeven.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 14:55
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Dusjcrib schreef op 10-09-2003 @ 17:25:
Maar er blijft iets als selectieve eerlijkheid, sommige dingen zeg je gewoon niet tegen iemand. Je wil niet dat iemand al je gedachtes weet en dergelijke, omdat het soms gewoon niet nuttig is en niets toevoegd en alleen kwaad zal doen.
Idd. Maar het voor jezelf houden van dingen die niets
toevoegen ed, vind ik niet echt oneerlijk ed...

Eerlijkheid loont misschien niet altijd, maar voelt (bij mij)
wel veel prettiger aan. Plus dat het fijn is als andere
mensen op je vertrouwen, (en als dat andersom kan).
Oud 11-09-2003, 16:20
Verwijderd
Citaat:
Quiana schreef op 11-09-2003 @ 15:55:
Idd. Maar het voor jezelf houden van dingen die niets
toevoegen ed, vind ik niet echt oneerlijk ed...

Eerlijkheid loont misschien niet altijd, maar voelt (bij mij)
wel veel prettiger aan. Plus dat het fijn is als andere
mensen op je vertrouwen, (en als dat andersom kan).
nee, het is niet echt oneerlijk, maar het is wel bewust iets niet zeggen. Maar wanneer iemand mij specifiek zou vragen wat ik ergens van vind ben ik wel eerlijk, al zal ik bij de een harder zijn dan bij de ander.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 17:29
Isa
Isa is offline
De mensheid is als een grote machine. wanneer 1 chip of mens een leugen spreekt is het alsof hij een verkeerd signaal zend naar de andere. het spoort gewoon niet.
Als je tegen jezelf liegt krijg je multiple personality disorder.
Zorg dat in jouw de hele wereld gereflecteerd zit en zie in alle slechte en goede mensen jezelf.

Ik vind ook dat 'een leugentje om bestwil' niet kan.hoewel ik mezelf daar inzake medicatie ook aan heb bezondigd.

als ieder mens nou een net zoveel houd van alle anderen als van zichzelf zou de wereld een stuk beter zijn.

lieg toch alsjeblieft nooit mensen, wees zo eerlijk dat je erom beroemd staat... i.t.t. wat reverend zegt is darkside niet verleidelijker omdat het je sneller bij je doel brengt dat is slechts schijn, leef zo goed mogelijk ook als het niet lijkt te lonen.
alleen zo krijg je een betere wereld.

Greetz Isa
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 19:15
Luna
Luna is offline
Citaat:
C'est moi ici schreef op 10-09-2003 @ 17:18:
dat hoeft niet, dat jij eerlijk bent zit in jou persoonlijkheid en dat hoeft dus bij iemand waar jij eerlijk tegen bent niet zo te zijn.
Er zullen altijd mensen zijn die liegen, of je nou eerlijk tegen ze bent of niet.
Oud 12-09-2003, 18:18
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Tot nu toe ben ik heel vaak door mijn eerlijkheid niet beloond inderdaad, maar er zijn ook wel situaties geweest dat het direct of achteraf WEL loonde. Het is dus een somswelsomsniet-geval. En aangezien het eerlijke voor mijn gevoel het beste voelt (ja dat is eigenlijk ook een beloning ) blijf ik lekker eerlijk door het leven gaan.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2003, 18:41
Mask
Mask is offline
het loont wel...
als je gevoel heb loont het wel
Met citaat reageren
Oud 12-09-2003, 18:52
Loezzel
Loezzel is offline
Nee, ik heb er altijd problemen mee. Ik floep er namelijk vaak nogal iets uit. Aan de ene kant heel fijn, want ik zal niet snel iets achter je rug om zeggen, maar omdat ik zo direct ben, komt het op andere mensen kwetsend over.
Zo had ik dit jaar een voorstelling in de schouwburg met school. We hadden het over soepjurken. Het zusje van een vriendin van mij deed ook mee met die voorstelling. Ze zong een nummer en had een ongelooflijk lelijke paarse soepjurk aan! Dus ik floep er met mijn stomme kop weer eens uit: "Nou, jouw zusje heeft ook een echte soepjurk aan zeg!" Mijn vriendin werd ontzettend kwaad! Ik heb mijn excuses aangeboden, maar ze accepteerde die niet. Ze vond het belachelijk dat ik niet nadacht over de dingen die ik zei en ze was erg kwaad.
Inmiddels praat ik wel weer met haar, maar dat incidentje is nooit uitgepraat en soms lig ik er nog wakker van. Ik bedoelde het niet kwetsend, we waren in een melige bui.... Ik vind het zo erg dat ik dan verkeerd overkom en mensen kwets....
Oud 15-09-2003, 08:43
moenbase
moenbase is offline
het loont niet altijd nooit
Oud 16-09-2003, 15:44
Silver rain
Silver rain is offline
Het loont op den duur wel. Maar het kan een lange tijd duren voordat je er iets van merkt
Oud 16-09-2003, 18:28
sans plomb
sans plomb is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 11-09-2003 @ 15:09:
specificeer.....
Je weet wel Joker ''de slechterik" uit de film Batman is ook Evil
Oud 25-09-2003, 00:37
Aventus
Aventus is offline
Eerlijkheid loont inderdaad niet, maar er bestaat een groot risico dat de waarheid alsnog boven tafel komt en natuurlijk gewetensnood.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2003, 22:41
miss Elise
miss Elise is offline
wat n vertrouwen in de wereld!!

op den duur loont eerlijkheid zeker. je krijgt t van andere terug in de vorm van vertrouwen en openheid. mensen durfen dan een vriendschap of relatie met je op te bouwen...
maar een leugendje voor bestwil, daar is natuurlijk niets mis mee
Met citaat reageren
Oud 27-09-2003, 07:27
Verwijderd
eerlijkheid loont zeker,dat heeft soms zo zijn tijd nodig
Met citaat reageren
Oud 27-09-2003, 08:40
Verwijderd
Ik vind het heel fijn als mensen eerlijk tegen me zijn, dan weet ik waar ik aan toe ben.. Zelf ben ik eigenlijk altijd degene die liegt.
Ik denk dat als ik lieg en dus niet eerlijk ben ik of bang ben voor de waarheid... of dat ik gewoon niet eerlijk dingne durf te zeggen omdat ik bang ben voor de reactie en daardoor mensen kwijt raak.

In de meeste gevallen ben ik wel eerlijk..meestal als ik iets wil zeggen waar ik heel eerlijk over ben zeg ik :'laat maar' of 'neej lama zitten' en veel mensen weten dan dat ik eigenlijk heel graag iets wil zeggen maar het niet durf... (dus die vragen altijd door )
Achteraf blijkt dan altijd dat het goed is geweest dat ik eerlijk was!

Dus ik heb altijd het voornemen om eerlijk te zijn... als het niet lukt zeg ik het achteraf altijd.."sorry, ik heb gelogen " en dan blijkt dat mensen me toch nog aardig vinden
Met citaat reageren
Oud 27-09-2003, 10:00
alibabwe
alibabwe is offline
eerlijk tegen familie, kennisen vrienden dat wel.

maar als het in je voordeel is op je werk etc, dan mag dr wel eens gelogen worden. niks op tegen.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2003, 11:50
pidgeon
pidgeon is offline
Ik ben een liegbeest
Ik lieg eigenlijk tegne iedereen:
Op werk, vrienden, familie
Maar echt erg vind niemand het meer...
Ik ben al stukken minder aan het liegen
En veel mesen weten nu ook al wanneer ze me moeten geloven of niet

MAar als je eerlijk bent duurt het het altijd inderdaad het langst

Laatst was ik 1 keer eerlijk tegen iemand, en dat heb ik geweten
Dat doe ik dus nooit meer...
Ik heb 3/4 van mijn mooie vrije zaterdag moeten missen om diegene af teschudden..

uiteindlijk heb ik weer een leugen vertelt en was het gesprek eindelijk over

Ik ben iemand waar alles snel snel snel moet gaan, en dan moet ik dus niet eerlijk zijn heb ik gemerkt

In mijn geval loont eerlijkheid dus niet
Oud 29-09-2003, 17:54
Nar'Hyarmen
Nar'Hyarmen is offline
Mijn ervaring is dat je er NIETS maar dan ook echt NIETS voor terugkrijgt.

de mensheid is tegenwoordig zo oneerlijk
Reageren

Regels voor berichten