Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-09-2003, 20:49
Yvat
Yvat is offline
Ik zit nu in 3 TVWO en moet dus volgend jaar een profiel kiezen maar omdat ik totaal nog niet weet wat ik wil en ze op school speciaal een test daarvoor doen ga ik daar dinsdag aan meedoen,alleen het probleem is dat ik niet helemaal weet wat ik ervan moet verwachten. M'n mentor heeft wel gezegd dat die testen over allerlei dingen gaan maar ik weet niet echt wat ik me erbij voor moet stellen. Iemand wel eens zo'n soort test gedaan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-09-2003, 23:55
L-Love
L-Love is offline
[Ja geloof het wel vroeger.. was bij mij een test op de computer..
En het is wel een beetje onzin moet ik zeggen hoor, soms gaf het dingen aan dat ik dacht van dat is helemaal niet zo. maar goed bij ons was het dat je steeds dingen moest aanklikken en uiteindelijk komt er dan uit welk profiel na aanleiding van de meeste dingen die jij hebt aangeklikt die erbij passen..

Misschien word jou test heel anders maar ik zal gewoon een beetje bij jezelf gaan nadenken van wat wil ik..

Zo heb ik het ook gedaan.. ben uiteindelijk voor C&M gegaan had precies het goede profiel gekozen voor mijn vervolgopleiding.

Weet je ongeveer een beetje welke richting je in wil? toerisme, dokter, tandarts, management, architectuur, communicatie.. denk daar eerst even over na
Met citaat reageren
Oud 28-09-2003, 09:43
the tourist
the tourist is offline
Waarom wil je weten wat je ervan moet verwachten?
Het is echt niet iets om je druk over te maken. Waarschijnlijk krijg je gewoon een (meerkeuze)vragenlijst met vragen als: welke van de dingen hieronder lijkt je het leukst om te doen? En dan staan er bv dingen als: onderzoek doen, mensen helpen, enz.

Het is iig niet iets om je druk over te maken, het is geen iq-test of cito-toets. Het kán je alleen helpen met je keuze maken. En waarschijnlijk heb je nog wel een half jaar voordat je je officiele keuze moet maken, dus je hebt nog even.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2003, 09:45
Verwijderd
Ik heb ook zo'n test gedaan, je moest steeds uit een paar beroepen het beroep kiezen wat je het meest aansprak. Het enige dat er bij mij uitkwam was dat ik niet iets met kunst moest doen.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2003, 09:51
Briseïs
Briseïs is offline
Oeh, ik heb ook ooit zoiets gedaan dat je uit bezigheden moest kiezen... Zaten er allemaal van die dingen in als schapen scheren en jam maken...
Oud 28-09-2003, 11:09
Verwijderd
Ik deed hem in het tweede trimester van de 4de, juist; toen had ik al een profiel gekozen. De test ging over vanalles, soms werd er een situatie geschetst en gevraagd wat ik zou doen, soms werd erg gevraagd of ik bv in biologie geinteresseerd was. Test duurde niet echt lang, en de uitslag was wel grappig:
C&M stond helemaal boven aan, daarna N&G, toen N&T en helemaal onderaan E&M, met maar 10% van mijn interesse, dus dat was duidelijk wat ik niet had moeten kiezen... En ik had het toch gekozen (Ben overigens gewoon geslaagd hoor, geen problemen mee gehad )

Ga voor jezelf de vakken na in de profielen; vind je ze leuk? Geef ze een plusje, vind je ze niet leuk? Geef ze een minnetje. Kijk dan welk profiel de meeste plusjes heeft en welke de meeste minnetjes. Maak daarna die test eens; wat daar uitkomt hoef je helemaal niet leuk te vinden hoor. Ga gewoon zo goed mogelijk na wat jij echt leuk vindt en wat je wat je daar later mee wil gaan doen.

Veel succes
Met citaat reageren
Oud 28-09-2003, 12:12
Yvat
Yvat is offline
Bedankt!
Ik heb zo'n lijstje gemaakt met vakken die ik wel en niet leuk vind en als ik daar naar kijk kom ik wel op C&M uit,ik wil ook wel de richting van de talen op maar ik heb inderdaad nog genoeg tijd om te beslissen.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2003, 13:33
Verwijderd
Ik kreeg een test met allemaal beroepen waar je uit moest kiezen.

Dus:

Tuinman of Arts

En daar rolde dat een profiel uit.
Maar ik hoop voor je dat je een andere test krijgt want deze test stelde echt niets voor.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2003, 10:54
Zelma
Zelma is offline
Bij ons op school was zo'n test verplicht. Het is een eindeloze vragenlijst met de meest uiteenlopende (idiote) dingen. Er kwam dan een profieladvies + een beroepen top 5 uit.... ik kon tractorchauffeuse of afrika deskundige worden volgens die test , hmmm, nee.... 'k denk niet dat je daar veel aan hebt.

Je kan je beter doef orienteren welke beroepen je met welk profiel kan doen (en zowiezo of je de vakken in het profiel wilt/kunt) en op basis daarvan je keuze maken denk ik.
Oud 29-09-2003, 16:14
Verwijderd
Je krijgt voornamelijk van die vragen als: vind je het leuk om te schilderen, reken je graag? Hoe lijkt je een baan als voetbaltrainer? (a leuk, b niet leuk, c gemiddeld)
dat soort dingen, het is echt niet vergelijkbaar met een iqtest ofzo. Op een gegeven moment rolt er gewoon een beroep uit, of een richting
Met citaat reageren
Oud 29-09-2003, 17:32
Verwijderd
toevallig zag ik net een profieltest aangeprezen worden in de banners hier op de site

(zie: http://www.denkverder.nl/flash/index.html)

Daar komt alleen geen profiel uit zoals jij het bedoelt, maar of je een denker,doener, verbinder of leider bent. Maar altijd leuk om te maken *is een denker*

Overigens is het als je een profiel kiest natuurlijk ook belangrijk te kijken wat je ermee kunt... (kijk dus of de studierichting(en) waar je nu tussen twijfelt nog verplichte vakken eisen op je vwo-diploma)
Met citaat reageren
Oud 29-09-2003, 18:48
koekwaus
koekwaus is offline
Ik wil graag Maatschappij & economie doen!
Ik zou voor de rest nog niet weten wat het allemaal inhoudt ofzo maar wat ik erover gehoord heb sprak me meer aan dan de andere vakken pakketen. Ik moet dit jaar ook een pakket kiezen. (zit op dezelfde school als yvat)

Zijn er hier mensen die maatschappij & economie hebben en mij een beetje uit willen leggen wat het allemaal inhoudt enz?
Oud 30-09-2003, 14:33
Yvat
Yvat is offline
Ik had vandaag dus die test en het viel me reuze mee eigenlijk. We moesten allemaal verschillende dingen doen,rekenopgaven,spelling,stijl,dingen met ruimtelijke vormen enzo en inderdaad ook zo'n hele lijst met vragen als lijkt forellen kweken je leuk?
ben benieuwd naar m'n uitslag maar die krijgen we pas over ongeveer 5 weken
Met citaat reageren
Oud 30-09-2003, 15:57
Verwijderd
Citaat:
Yvat schreef op 30-09-2003 @ 15:33:
Ik had vandaag dus die test en het viel me reuze mee eigenlijk. We moesten allemaal verschillende dingen doen,rekenopgaven,spelling,stijl,dingen met ruimtelijke vormen enzo en inderdaad ook zo'n hele lijst met vragen als lijkt forellen kweken je leuk?
ben benieuwd naar m'n uitslag maar die krijgen we pas over ongeveer 5 weken
5 weken... pfff.
maar fijn dat 't meeviel, je kan ook eigenlijk niks 'fout' doen he op 'niet eerlijk zijn' na.

@koekwous: Zelf doe 'k geen E&m, maar 'k weet wel welke vakken je dan hebt: ec1,2 (dus veel economie), wiskunde A 1,2 , Geschiedenis, Aardrijkskunde zijn verplichte vakken.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2003, 16:06
Yvat
Yvat is offline
nee je kon ook niks fout doen,alleen eerlijk antwoorden
maar het leek veel op de cito toets,daardoor dachten veel mensen wel dat je fouten kon maken maarja
Met citaat reageren
Oud 30-09-2003, 16:19
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
Zelma schreef op 29-09-2003 @ 11:54:
Bij ons op school was zo'n test verplicht. Het is een eindeloze vragenlijst met de meest uiteenlopende (idiote) dingen. Er kwam dan een profieladvies + een beroepen top 5 uit.... ik kon tractorchauffeuse of afrika deskundige worden volgens die test , hmmm, nee.... 'k denk niet dat je daar veel aan hebt.

Je kan je beter doef orienteren welke beroepen je met welk profiel kan doen (en zowiezo of je de vakken in het profiel wilt/kunt) en op basis daarvan je keuze maken denk ik.
Bij ons ook, een vraag was, beoordeel het vak: zou je boomchirurg willen worden

Maar as ik jou was zou ik gewoon gaan schrappen. Verdeel het in technische studies, biologie+gezondheidszorg, economie of aardrijkskunde + bijbehorende studies, of talen. Dit is een grove schets, maar als je in grote lijnen beroepen wilt open houden (zo kom je nooit met c&m of e&m op geneeskunde), moet je gaan schrappen.
Oud 30-09-2003, 16:33
Verwijderd
Citaat:
koekwaus schreef op 29-09-2003 @ 19:48:
Ik wil graag Maatschappij & economie doen!
Ik zou voor de rest nog niet weten wat het allemaal inhoudt ofzo maar wat ik erover gehoord heb sprak me meer aan dan de andere vakken pakketen. Ik moet dit jaar ook een pakket kiezen. (zit op dezelfde school als yvat)

Zijn er hier mensen die maatschappij & economie hebben en mij een beetje uit willen leggen wat het allemaal inhoudt enz?
E&M (economie & maatschappij dus) heeft in het profieldeel de volgende vakken; economie 1,2 - wiskunde A1,2 - aardrijkskunde - geschiedenis.
Economie 1,2 is economie op landelijk niveau, je leert dus vooral over de economie van een land en alles wat daar bij komt kijken. Ik vond het op zowel de Havo als op het VWO goed te doen.

Wiskunde A1,2 - dat is vooral kansberekenen, hier en daar sluit het aan op economie.

Aardrijkskunde en geschiedenis verschillen niet zoveel van de derde, volgens mij.

Dan heb je nog een verplicht deel, daarin zitten bijvoorbeeld Nederlands, Engels, CKV (culturele en kunstzinnige vorming), gym en ANW (algemene natuurwetenschappen), verder nog wat vakken, maar dat kan per school verschillen, moet je even bij jou op school nagaan.

En dan heb je nog een vrijdeel, daarin kies je 1, 2 of meer vakken, veel E&M'ers kiezen bijvoorbeeld voor M&O (management & organisatie --> economie op bedrijfsniveau, je leert dus hoe bedrijven in elkaar zitten en alles wat daar mee te maken heeft, sluit vaak goed aan op economie1,2). Per school verschilt vervolgens weer wat voor een keuze vakken er aangeboden worden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten