Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En nee ben niet erg tweakerig ingesteld ![]() Is er misschien een link waar het vervangen van de cooling stap voor stap staat beschreven? Zijn er hier ook mensen die dit met hun videokaart hebben gedaan? Of ben ik gewoon zo'n enorme zeikerd dat ik het al snel te veel lawaai vind ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Die Zalman is bij een aantal winkels te krijgen, voor de laagste prijs moet je even in de t.net pricewatch kijken: http://www.tweakers.net/pricewatch.dsp en dan bij Overclocking & Cooling.
Overigens werkt die Zalman niet voor elke kaart: een kaart die van zichzelf nogal warm wordt, kun je beter actief blijven koelen omdat die Zalman gewoon niet zoveel koeling teweeg brengt. Het is een passief systeem met heatpipes, dat werkt gewoon niet zo bien voor zwaardere videokaarten. Of zo'n link er is weet ik niet. Vast wel. Je zou even moeten goegelen of op http://gathering.tweakers.net moeten kijken voor ideeën en aanwijzingen. Verder kan het geluid van je videokaart-cooler behoorlijk irritant zijn. Ik heb zelf een Geforce4 Ti 4600 maar daarvan hoor ik de fan gelukkig niet, maar ik heb ook kaarten gehoord die echt boven het lawaai van voedingsfan + processorfan uitkwamen (sommige oude modellen TNT2 Ultra). |
![]() |
||
Citaat:
![]() Sommige fans maken idd een boel 'geruis' lawaai, maar sommigen (zie mijn kaart ![]() ![]()
||
![]() |
Citaat:
Maar dat is het dus niet. Het is echt zo'n geluid die van die kleine fannetjes maken, zoals bij oude externe cd-rom behuizingen of laptops. Vind ik toch een beetje jammer op een kaart van 200 euro. Ik vraag me dan af waarom ze niet de layout van de kaart veranderen en er dan een grotere fan op zetten. Lijkt mij betere koeling en maakt veel minder lawaai. |
![]() |
|
Ehm, natuurlijk werkt zo'n casefan prima!
Sterker nog, je koeling wordt daarmee zo'n 300% beter. Ik heb dit ook gedaan met mn oude Leadtek GF3 (toendertijd hele dure kaart). Dat kleine mormel eraf gepetst.. dan heb je dus alleen de heatsink. Dan een 80mm casefan dmv ijzerdraad op z'n plek houden. Dit doe je door het ijzerdraad in de kleine gaatjes van de casefan te doen en dan om de videokaart heen wikkelen. Even kutkarwei, maar dan zit 'ie ook goed vast. Eventueel kun je de casefan op 7V laten lopen, maar koeling wordt er sowieso een stuk beter door, dan met zo'n lullig 40mm fannetje wat nauwelijks 6CFM haalt. BTW: ik heb het wel over ijzerdraad waar een plastic coating omheen zit, ivm geleiding en dus kortsluiting. Alhoewel het theoretisch ook zonder die coating zou moeten kunnen, omdat de draad als het goed is alleen de randen van het PCB aanraakt.
Laatst gewijzigd op 04-10-2003 om 11:02. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Precies
![]() Een casefan werkt nog veel beter dan een kleinere fan. Het is namelijk niet eens zozeer van belang dat een fan de lucht tégen het koelblok aanblaast, maar het is belangrijker dat de warme lucht die van de GPU afkomt afgevoerd wordt. En daarvoor heb je een grote, langzaamdraaiende fan nodig ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Je moet gewoon goed kijken wát je doet. Dus geen dingen eraf halen tenzij je zeker weet dat je ze ook zelf weer terug kunt zetten.
Over het algemeen zijn ventilatoren er makkelijk af te halen. Ze zitten met schroefjes vast of met plastic pinnen die een soort palletje hebben waardoor ze maar aan één kant eruit kunnen. Als je die plastic pinnen hebt, pas dan goed op dat je ze niet sloopt door eraan te wrikken, want dan krijg je (mocht dat nodig zijn) je originele fan nooit meer vast. |
![]() |
||
Citaat:
Niet als offence bedoelt, maar ik heb een wat zwaardere kaart en ben zelf van plan de ZM80 te kopen. Tot nu toe heb ik positieve ervaringen gelezen (zowel van gebruikers als revieuws), maar als jij nog ergens inof hebt van 'de andere kant', graag. ![]()
|
Ik vind die fannetjes erg stom. Net zo stom als die koellichamen die niet los kunnen.. Wat allemachtig, wat zijn die dingen KLEIN. Daar kan je natuurlijk geen fatsoenlijke hoeveelheid warmte mee verplaatsen.
|
Nou, ik weet niet wat de koelcapaciteit van zo'n onwijs klein koellichaampje is.. iets van 5 a 10 graden temperatuurverschil per watt gedissipeerd vermogen?
Met een fannetje wordt dat nog wel wat minder.. Maar volgens mij zou je veel beter af zijn met een paar koellichaampjes die geen fuck kosten bij de electronicaboer die redelijk aan de maat zijn. Dat zou toch mooi zijn, een paar mooie zwarte rechthoekige koellichaampjes die makkelijk de dissipatie aankunnen? Een fan zou duurder zijn.
|
5 tot 10 graden per C/W? Holy fuck dan zou je heatsink 500 graden worden.
![]() 0,40C/W lijkt me eerder op z'n plaats. Want 50W is geen uitzondering bij high-end videokaarten. R9600 doet het wel met minder, dankzij het 0,13µ procédé. Maar ik heb het natuurlijk niet over een 40mm krengfannetje, maar over een 80mm of 120mm fan. Maar ook weinig CFM kan al veel uitmaken. Als je het écht passief wilt, moet je wel érg veel compenseren met koellichamen. Zo'n zalman ding is wel mooi, maar beetje zonde. Qua koeling behaal je hetzelfde effect door de onboard fan eruit te slopen en er een 80mm fan aan te prutsen. Draai die op 5V of 7V en je kunt geil overclocken en het zaakje blijft lekker koel én stil.
Laatst gewijzigd op 06-10-2003 om 12:32. |
![]() |
|
50 Watt is geen uitzondering ja, maar geen 50 Watt gedissipeerd vermogen is iets anders.
0,40 graden per Watt gedissipeerd vermogen mocht je willen ;-) Een koellichaam met zo'n waarde is ongeveer 300 x 100 x 40 mm. Stel dat met zo'n klein rotding met fannetje de C/W waarde zakt tot 2,5. Laten we gokken op 10 Watt gedissipeerd vermogen, dan stijgt de temperatuur 25 graden. Tel de omgevingstemperatuur er nog bij op, en je hebt de temperatuur van je koellichaam.
|
Hoe verklaar jij het verschil tussen energieverbuik (laten we zeggen 50W) en gedissipeert vermogen? Alle energie (meer dan 99,9%) wordt omgezet in warmte, waar blijft de overige 50% van die warmte dan volgens jou?
Een redelijke CPU cooler heeft zo'n 0,30 C/W, een koellichaam van een high-end videokaart zal daar niet ver boven zitten.
|
![]() |
|
|