Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-01-2004, 13:30
ekki
ekki is offline
Wat is precies een degeneratieve aandoening (als iemand van jullie dit tenminste weet )? Degeneratie is iets van teruggang denk ik zo, maar wanneer is een aandoening precies degeneratief?

En als iemand dit weet, weet diegene dan misschien ook of jichtartropathie, rachitis, hyperparathyroïdie, renale osteodystrofie of de ziekte van Paget degeneratieve aandoeningen zijn? Maar ik denk als ik weet wat een degeneratieve aandoening is, dat ik hier dan ook wel uitkom . Ik neem eigenlijk niet aan dat iemand kennis heeft van deze ziektes (of hoe je die dingen ook noemt) , maar het valt te proberen, toch?
Oud 04-01-2004, 13:32
Maarten
Maarten is offline
Gradual deterioration of specific tissues, cells, or organs with corresponding impairment or loss of function, caused by injury, disease, or aging. (dictionary.com)

Oftwel, het gradueel aftakelen van de weefsels, organen of cellen door ziektes, ouderdom of ongevallen waarbij tegelijkertijd de functie belemmerd of compleet verstoord wordt

Beetje kromme vertaling, maar ik denk dat je het Engels wel snapt
Met citaat reageren
Oud 04-01-2004, 13:36
ekki
ekki is offline
Citaat:
DiGiTracker schreef op 04-01-2004 @ 14:32:
Gradual deterioration of specific tissues, cells, or organs with corresponding impairment or loss of function, caused by injury, disease, or aging.
Hmm, dus als zakdoekjes (), cellen of organen een geleidelijke achteruitgang vertonen, waarbij beschadiging of verlies van functie plaatsvindt.

Bedankt voor je snelle reactie . Het gaat er dus om dat er een achteruitgang plaatsvindt. Dus oud worden is gewoon eigenlijk een degeneratieve aandoening. Ik denk dat Alzheimer of dementie in het algemeen dan ook een degeneratieve aandoening is.
Oud 04-01-2004, 13:36
ekki
ekki is offline
Citaat:
DiGiTracker schreef op 04-01-2004 @ 14:32:
Oftwel, het gradueel aftakelen van de weefsels, organen of cellen door ziektes, ouderdom of ongevallen waarbij tegelijkertijd de functie belemmerd of compleet verstoord wordt

Beetje kromme vertaling, maar ik denk dat je het Engels wel snapt
Oh, je had het zelf nog vertaald .

Bedankt, ik had er ff een woordenboek bij genomen, ben niet zo heel engels ingesteld, hoewel het op zich wel min of meer te begrijpen is.
Oud 04-01-2004, 13:50
Maarten
Maarten is offline
Ja, ouderdom is een degeneratieve aandoening. Je lichaam is constant bezig om oude cellen te vervangen met nieuwe cellen en zoals je weet kan je nooit iets perfect namaken. In dit overschrijven van het DNA ontstaan dus fouten en deze fouten stapelen zich op (de oude cellen dienen als template voor de nieuwe cellen dus als er een cel een foutje is overgeschreven dan zal op het moment dat deze nieuwe cel oud is geworden, deze weer gekopieerd worden en zal zo dus de fout blijven zitten. Uiteraard kunnen er dan nog meer fouten insluipen.

Kanker is een degeneratieve aandoening. Naarmate je ouder wordt heb je dus meer kopieerfouten in je DNA en als je pech hebt dan zitten deze in het delingsproces. Voor ongeremde celdeling heb je enkele mutaties nodig in een cel en daarom neemt de kans toe als je ouder wordt omdat de mutaties zich opstapelen

Laatst gewijzigd op 04-01-2004 om 13:58.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2004, 13:57
ekki
ekki is offline
K, dankje, ik vat het al wat beter .

Regels voor berichten