Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-10-2003, 17:41
Balance
Balance is offline
Wanneer kom je eigenlijk in aanmerking voor de griepprik?

Ik weet namelijk dat de mensen die die prik krijgen worden opgeroepen en 't is dus blijkbaar iets dat je niet zelf kan gaan halen?
Ik wil namelijk overwegen om ook een griepprik te halen (wanneer dat dus mogelijk zou zijn), aangezien ik al jaren achtereen elk griepvirus wat langs waait oppik en ik dus heel vaak ziek ben.

Wie weet hoe dat precies zit met die prik?
Oud 02-10-2003, 17:42
Verwijderd
Volgens mij kun je die altijd halen. Alleen mensen met astma of copd en mensen boven een bepaalde leeftijd krijgen een oproep. Volgens mij kun je gewoon bij de dokter een afspraak maken oid...je kunt daar iig informeren.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2003, 17:45
Verwijderd
Citaat:
De griepprik
De griepprik kan griep in de meeste gevallen voorkomen. Als u toch griep krijgt, dan zorgt de prik ervoor dat de ziekte minder ernstig verloopt. Voor mensen die extra risico lopen, is het absoluut aan te raden elk jaar een griepprik te halen. De doktersassistente kan u vertellen of u voor een griepprik in aanmerking komt. De prik moet elk jaar opnieuw gegeven worden; de beste tijd is eind oktober of begin november. De prik geeft soms een dag wat pijn in uw arm, maar u kunt er niet ziek van worden. Als u tot een risicogroep behoort wordt uw prik vergoed.
http://nhg.artsennet.nl/index.asp?s=1653

Hij wordt alleen niet vergoed als je niet tot een risicogroep behoort, denk ik...'k zou gewoon ff informeren bij je huisarts.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2003, 17:46
Verwijderd
Citaat:
De risicogroepen zijn CARA-patiënten, hartpatiënten, diabetes (=suikerziekte)patiënten, nierpatiënten, patiënten met chronische stafylokokkeninfecties (vaak steenpuisten), patiënten met een verlaagde afweer en mensen boven de 65 jaar
http://www.sgz.nl/voorlichting/griepprik.htm
Met citaat reageren
Oud 02-10-2003, 18:18
Verwijderd
en hoe bepalen ze dan of je een 'verlaagde afweer' hebt... Dat valt toch niet te controleren Dan hangt 't dus gewoon van de welwillendheid van je arts af of je de prik vergoed krijgt?! ..
Met citaat reageren
Oud 02-10-2003, 18:46
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
De griepprik beschermt trouwens alleen tegen het echte influenza-virus en dus niet tegen gewoon 'een griepje'.
Oud 02-10-2003, 21:06
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
marianne22 schreef op 02-10-2003 @ 18:18:
en hoe bepalen ze dan of je een 'verlaagde afweer' hebt... Dat valt toch niet te controleren Dan hangt 't dus gewoon van de welwillendheid van je arts af of je de prik vergoed krijgt?! ..
Verlaagde afweer: AIDS, kanker, reuma (volgens mij) en nog een aantal infectie ziekten.
Mensen met diabetes, 65+-ers, COPD... uuuhm dat was het volgens mij
Oud 02-10-2003, 21:18
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Qimm schreef op 02-10-2003 @ 22:06:
Verlaagde afweer: AIDS, kanker, reuma (volgens mij) en nog een aantal infectie ziekten.
Astma.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2003, 23:22
ne0
ne0 is offline
bij mij in de wijk krijgen alle oude mense em, en mense die astma/copd en al dat gedoe hebbe (ik dus )
Oud 03-10-2003, 06:25
MUTS123
MUTS123 is offline
Ik heb astma [nah...vroeger, amper last van nog] en weer een oproep gehad. Maar nou wil ik weleens weten of ik baat heb bij dat ding, dus sla ik het dit jaar even over.
Oud 03-10-2003, 08:32
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 02-10-2003 @ 19:46:
De griepprik beschermt trouwens alleen tegen het echte influenza-virus en dus niet tegen gewoon 'een griepje'.
Daar is ook niet tegen aan te prikken...das vrijwel elke keer weer een net wat ander virus...vaak weten ze nog niet eens welke.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2003, 09:37
Marshall
Marshall is offline
Citaat:
Qimm schreef op 02-10-2003 @ 22:06:
& bij hevige allergie .... mijn huisstofmeid dus
Met citaat reageren
Oud 03-10-2003, 11:14
Ieke
Ieke is offline
Hij wordt vaak in oktober/novenber gegeven en duurt 2 weken voor hij werkt. Werkt een half jaar. Val je in de risicogroepen krijg je een oproep, maar je kan hem anders ook gewoon krijgen (weet even niet uit mijn hoofd wat dat kost, maar kan het wel navragen )
Misschien is het wel verstandig als je van te voren even belt dat je hem wil hebben (evt al een afspraak maken) dan kan er 1 voor je apart gehouden worden. Bij sommige huisartsen worden die prikken echt strak bestelt (dat er niet veel reserve zijn) en bij andere wordt er ruim voldoende bestelt.
Oud 03-10-2003, 11:44
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 02-10-2003 @ 19:46:
...maar er zijn zo'n 100 vormen van het influenza-virus en er komen er elk jaar een paar bij; vandaar dat je de prik elk jaar moet krijgen.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2003, 13:10
Balance
Balance is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef:
Is het dan wel nuttig denk je, voor de reden die ik beschrijf?
Ik heb gewoon een heel lage weerstand (waar ik veel aan probeer te doen, maar toch word ik elke keer weer ziek). Maar dan zijn dus wel standaard 'griepjes' die je dan krijgt, dus is het denk je nog wel nuttig dan?

Citaat:
Marshall schreef:
& bij hevige allergie .... mijn huisstofmeid dus
dat heb ik wel, maar ik heb nog nooit een oproep gekregen, dus missschien is het bij mij niet erg genoeg

Citaat:
Ieke schreef:
Hij wordt vaak in oktober/novenber gegeven en duurt 2 weken voor hij werkt. Werkt een half jaar. Val je in de risicogroepen krijg je een oproep, maar je kan hem anders ook gewoon krijgen (weet even niet uit mijn hoofd wat dat kost, maar kan het wel navragen )
Misschien is het wel verstandig als je van te voren even belt dat je hem wil hebben (evt al een afspraak maken) dan kan er 1 voor je apart gehouden worden. Bij sommige huisartsen worden die prikken echt strak bestelt (dat er niet veel reserve zijn) en bij andere wordt er ruim voldoende bestelt.
ja, ik moet vanmiddag toch naar de dokter, dus ik ga het hem vragen. maar ik dacht het hier maar eerst even na te vragen, voordat ik een hele stomme vraag stel ofzo (als het bijv. helemaal niet mogelijk was geweest om hem te krijgen wanneer je niet opgeroepen wordt)
Oud 03-10-2003, 14:54
Balance
Balance is offline
ben dus net bij de dokter geweest.
hij zegt dat het totaal geen zin heeft voor mij, omdat het idd echt alleen tegen het influenza virus helpt en niet tegen al die andere 'griepjes'. het zou dus zonde van mijn geld zijn als ik die ging kopen (want ik moest hem dan dus zelf betalen).
voor mensen die er misschien ook over twijfelden..
Oud 03-10-2003, 15:37
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 03-10-2003 @ 09:32:
Daar is ook niet tegen aan te prikken...das vrijwel elke keer weer een net wat ander virus...vaak weten ze nog niet eens welke.
Daarom moet je ook ieder jaar de griepprik halen als je in die risicogroep zit. Omdat het virus steeds verandert is het vaccin van het jaar daar voor niet goed meer daartegen en het vaccin van dit jaar is dan net weer een beetje anders.
Oud 06-10-2003, 18:28
Nolita
Nolita is offline
Ik krijg de griepprik elk jaar maar ik heb dit jaar nog geen oproep gehad...
Oud 06-10-2003, 19:23
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Nolita schreef op 06-10-2003 @ 19:28:
Ik krijg de griepprik elk jaar maar ik heb dit jaar nog geen oproep gehad...
Kan best. Wij hebben de oproepen ook nog niet verstuurt.
Oud 06-10-2003, 19:24
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 03-10-2003 @ 16:37:
Daarom moet je ook ieder jaar de griepprik halen als je in die risicogroep zit. Omdat het virus steeds verandert is het vaccin van het jaar daar voor niet goed meer daartegen en het vaccin van dit jaar is dan net weer een beetje anders.
Ook dat heeft niet echt zin...er zijn teveel virussen om tegen aan te prikken...er is echt niet elk jaar maar één (of soortgelijke) virus... (Denk ik iig.) En is het echt daarom of (ook) omdat het vaccin na een jaar gewoon is uitgewerkt?
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 20:15
ekki
ekki is offline
Ik wil nog even zeggen dat je niet voor niets ziek wordt. Als je niet in de risicogroep zit, is ziek worden helemaal niet zo slecht. Misschien wel vervelend, ziek worden, maar je wordt dat dus niet voor niets.

Nouja, dit is een beetje mijn mening. Ik ben een beetje tegen inentingen om die reden (BMR enzo).
Oud 06-10-2003, 20:22
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 06-10-2003 @ 20:24:
Ook dat heeft niet echt zin...er zijn teveel virussen om tegen aan te prikken...er is echt niet elk jaar maar één (of soortgelijke) virus... (Denk ik iig.) En is het echt daarom of (ook) omdat het vaccin na een jaar gewoon is uitgewerkt?
Na een half jaar is het ook uitgewerkt.
Oud 06-10-2003, 20:26
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
ekki schreef op 06-10-2003 @ 21:15:
Ik wil nog even zeggen dat je niet voor niets ziek wordt. Als je niet in de risicogroep zit, is ziek worden helemaal niet zo slecht. Misschien wel vervelend, ziek worden, maar je wordt dat dus niet voor niets.

Nouja, dit is een beetje mijn mening. Ik ben een beetje tegen inentingen om die reden (BMR enzo).
Voor mensen in de risicogroepen is het wel slecht om ziek te worden. Als ze bijvoorbeeld niet het geheel juiste virus in het vaccin heb zitten zie je een veel grotere sterfte onder ouderen.
Voor mensen met bijvoorbeeld astma kan een zware griep erg slecht zijn voor hun astma.
Voor gezonde mensen is het niet heel erg.
Oud 06-10-2003, 20:31
ekki
ekki is offline
Citaat:
Ieke schreef op 06-10-2003 @ 21:26:
Voor mensen in de risicogroepen is het wel slecht om ziek te worden. Als ze bijvoorbeeld niet het geheel juiste virus in het vaccin heb zitten zie je een veel grotere sterfte onder ouderen.
Voor mensen met bijvoorbeeld astma kan een zware griep erg slecht zijn voor hun astma.
Voor gezonde mensen is het niet heel erg.
Dat zei ik er geloof ik ook bij, toch? Maar dat bedoel ik inderdaad ook.
Oud 06-10-2003, 20:45
Suziewafel
Suziewafel is offline
Mag binnenkort ook weer om de griepprik Sta je daar tussen al die bejaarden..je voelt er niet zoveel van, maar sinds er eens een botte naald in m'n arm heeft gezeten, heb ik het niet meer zo op spuiten Ik ben wel al 2 jaar niet meer ziek geweest, maar lijkt me sterk dat het door de griepprik komt.

Regels voor berichten