Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-10-2003, 19:13
Go
Go is offline
Wij hebben op dit moment Windows 98 en XP op de computer staan. Helaas doet Windows 98 het helemaal niet en ook XP hapert. Daarom wil ik graag zowel Windows 98 als XP verwijderen, om vervolgens alleen Windows XP weer te installeren, maar hoe moet ik het verwijderen? Als ik Windows 98 opstart loopt de computer helemaal vast. Het enige wat dan nog mogelijk is, is 'm uitdrukken.

Laatst gewijzigd op 03-10-2003 om 19:17.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-10-2003, 20:51
Verwijderd
Heb je nog belangrijke dingen op je computer staan? Zoniet, dan kun je het beste gewoon even je harde schijf helemaal formatteren. Heb je nog wel belangrijke meuk op je schijf staan, kopiëer die dan (onder XP, als dat nog werkt) naar een andere partitie of brand ze even tijdelijk op een paar CD-RW'tjes.

In principe kun je Windows 98 wel gewoon helemaal weghalen. Je verwijdert dan gewoon de hele \WINDOWS directory (als daar je Win98 instaat - iig gewoon de map waar hij instaat ). Als je een multiboot hebt is het nogal vervelend omdat je dat dan ook helemaal moet verwijderen.

Mijn advies is daarom ook gewoon de hap formatteren en daarna booten van de XP CD-ROM. Als je dat niet wilt, verwijder dan in z'n geheel 98 en installeer XP opnieuw in de directory waar hij al stond. Misschien heb je dan een paar bestanden dubbel en staat er nog wat rotzooi, maar die kun je wel verwijderen als je systeem weer stabiel loopt.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2003, 00:12
Verwijderd
Je kunt ook alleen de OS'sen wegpoetsen, inclusief 't Master Boot Record (en dus eventuele bootloaders).

Vereist wel een redelijk vaste en bekende hand in pure DOS, en gaat dus niet direct op als je NTFS-partities geniet. Conversie van NTFS naar FAT levert altijd een format op; dus dan ben je net zo ver van huis

Mocht je FAT-partities hebben en alleen Windows XP/98 willen verwijderen zonder backups te moeten maken moet je 't maar even zeggen. Dan flans ik wel 123 een how-to in elkaar.

Mocht je dat niet willen/kunnen of wat dan ook; zie Nare Man's advies.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2003, 03:02
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ik raad je aan de bestanden die je wilt bewaren te schrijven op CD-RW op te kopiëren op netwerk. Dan Windows XP cd erin en rebooten. Nu start hij van de WinXP cd op. Tijdens de setup kun je partitioneren en formatteren. Verwijder alle partities totdat je Unpartitioned space ziet staan, druk enter en kies voor format NTFS. Quick is voldoende, maar gewone kan ook als je geen haast hebt.

Dan heb je weer netjes winXP erop staan.
Reageren

Regels voor berichten