Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-10-2003, 22:09
hajo
hajo is offline
zijn er ook mensen die nooit een gedicht in het openbaar voor zouden lezen? en welke reden heeft dat dan?

persoonlijk heb ik er heel veel moeite mee omdat ik me dan kwetsbaarder voel dan als iemand een gedicht gewoon op papier van me leest. Maar dat is eigenlijk onzin denk ik. Daarbij vind ik het ontzettend eng om voor een hele stapel mensen te staan.

julie?
Advertentie
Oud 05-10-2003, 22:38
Escapism
Escapism is offline
het vervelende van voordragen van gedichten is dat t snel zo pretentieus klinkt

althans dat vind ik
Oud 06-10-2003, 07:11
lovetear
lovetear is offline
Ik vind het al moeilijk om iemand die ik ken iets te laten lezen wat ik schreef. Daar komt bij dat ik van nature echt belachelijk verlegen ben en ik het zelf ook moeilijk vind om van die voorgelezen gedichten serieus te nemen. Ik heb een keer voor een publiek iets op moeten dragen met doemaardichtmaar, maar ik kon het gewoon niet serieus doen. Toen heb ik daar maar staan rappen met drie anderen, wat eigenlijk alleen maar meer opviel...
Oud 06-10-2003, 10:44
Kip187
Kip187 is offline
je laat vaak een kant van jezelf zien die mensen niet kennen ja.
Best eng om open te zijn, ik denk dat het gaat om jezelf en al je gevoel en kwetsbaarheid te waarderen en te respecteren. Zodat je over kan komen zoals je bent diep vanbinnen, ook niet meer bang bent om het te laten zien. eigenlijk kan een gedachte van iemand niks aan je leven veranderen. Jaja kon ik dat maar, das mijn doel. geen onzekerheid ... Schijt aan alles maar toch ook niet, zeg maar heel moeilijk uit te leggen maar wel waar denk ik. Je hebt alleen iets aan mensen in je leven die je ook echt willen leren kennen. ookal heb ik zelf ook vrienden waar ik alleen mee, feest maar toch.

ik heb ook moeite met grote groepen en spreekbeurten enzo , het gaat wel steeds een stapje beter. soms kan ikdie gedachtestroom/storm die me zenuwachtig maakt uitzetten, nog niet altijd....

moest ook een keer een gedicht van me voorlezen in de klas, vorig jaar, mijn hart klopte in mijn keel en ik had niet echt genoeg adem. ik heb dat meestal met dingen die ik zelf heel belangrijk vind. Als ik bv.een spreekbeurt houd over iets wat me niet boeit is het helemaal niet zo erg.

Laatst gewijzigd op 06-10-2003 om 10:53.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 13:32
xineof
xineof is offline
Ik vind het ook moeilijk om een gedicht voor te dragen voor een grotere groep mensen, maar ik vind het sowieso moeilijk: ongeacht het aantal personen.

De rede daarvoor is ten eerste dat de aandacht echt op de spreker is gericht; als je iemand een gedicht laat lezen is de aandacht meer op het gedicht gericht. Bovendien blijf je, als je je gedicht laat lezen, wat meer anoniem; ik voel me inderdaad kwetsbaarder als je voordraagt, omdat je spreekvaardigheid dan ook nog eens een grote rol speelt. Ik vind het op zich niet erg om te doen, maar ik ben altijd wel veel te zenuwachtig en heb de neiging om te snel te gaan praten, zodat het ritme mogelijk niet goed overkomt.

Ik laat mensen dus veel liever een gedicht zelf lezen; ik ben anders bang dat ik mijn gedicht niet goed genoeg voorlees of mijn stem raar klinkt; gewoon verlegenheid en zenuwachtigheid dus ...
Oud 06-10-2003, 14:33
Sleepingsun
Sleepingsun is offline
Ik heb wel een aantal keren gedichten voor gelezen aan grotere groepen,
en vreemd genoeg vind ik dat niet zo moeilijk,
terwijl ik er wel moeite mee heb om het aan 1 iemand voor te lezen,
zelfs al als die ander het leest waar ik zelf bij ben vind ik moeilijk..
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 15:55
Jamezy
Jamezy is offline
Als het mijn eigen gedicht is, zou ik er niet veel moeite mee hebben (hier kom ik zo op terug, whahaha), maar dat is meer omdat je dan weet hoe bepaalde woorden uitgesproken dienen te woorden, hoe de intonatie moet zijn...

Anderzijds; no way dat ik in het openbaar ga spreken, zeker niet met eigen schrijfsels. Ben ik veel te verlegen voor
Oud 06-10-2003, 15:58
Verwijderd
Bepaalde gedichten zou ik niet in het openbaar voorlezen, nu zeker niet meer. Vroeger (als: toen ik in de brugklas zat) moesten we een keer voor de kerstviering gedichten schrijven en toen was ik uitgekozen om één van m'n gedichten voor te lezen (samen met nog een aantal anderen, die hun gedicht voor mochten lezen), dat heb ik toen wel gedaan. Maar das anders...vind ik.

Ik vind laten lezen niet zo heel anders dan voorlezen (of toch wel, maar niet op de manier waarop jij het bedoelt, het kwetsbaarder voelen end), ik laat ze dus ook niet lezen.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 19:53
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Liever niet, maar met uitzondering wel heel af en toe. Ik heb een hekel aan spreekbeurten en voorlezen en dergelijke(al gaat dat wel veel beter als voorheen), net zoals het gedichten voordragen, is nou niet echt mijn liefste bezigheid. Daarnaast leg je wel een stukje van jezelf bloot, wat betreft het gedicht, maar dat zou voor mij nog niet het grootste probleem zijn. Meer om de bangheid voor zo'n grote menigte, of voor publiek staan. Overigens heb ik dat afgelopen jaar wel een keer gedaan, met een gedichtenwedstrijd via school, ik was erg zenuwachtig; ik ga dan snel praten enzo. Ik stond voor een redelijk groot publiek in een tamelijk klein zaaltje gepropt, ja, dat was wel even doorbijten, maar toch ook wel weer leuk.
Reageren

Regels voor berichten