Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-11-2003, 15:14
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb gisteren voor gym moeten dansen voor een cijfer en daar hoorde ook een 'val-scene' bij waarbij ik me dus moest laten vallen op de grond en dan steeds op dezelfde kant en dat 10 keer oefenen ofzo. Ik ben nu gigantisch blauw op mn knie en onder mn oksel (bij een of ander uitstekend botje) terwijl dat bij mn klasgenoten niet zo was.

Ik wordt sowieso veel sneller blauw dan anderen. Hoe komt dat nou dat de een veel sneller blauwe plekken heeft dan een ander? En is het erg dat je zo snel blauw bent of zo vaak blauwe plekken hebt?
Oud 07-11-2003, 17:28
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Ik ben ook altijd heel snel blauw, maar verder kan dat volgens mij weinig kwaad. Misschien heeft het wat met de dikte van je huid te maken ofzo (denk het eigenlijk niet)
Met citaat reageren
Oud 07-11-2003, 18:40
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Keyser Saus schreef op 07-11-2003 @ 18:28:
Ik ben ook altijd heel snel blauw, maar verder kan dat volgens mij weinig kwaad. Misschien heeft het wat met de dikte van je huid te maken ofzo (denk het eigenlijk niet)
Ik denk dat het eerder te maken heeft met de dikte van het bloedvat en als dat idd het geval is dan zou het kunnen zijn dat het wel kwaad kan dat je zo snel blauw wordt want als de wand van een bloedvat in je hersenen ook minder dik is dan kan het nog wel eens gevaarlijjk worden. Ik weet alleen niet of dit klopt
Oud 07-11-2003, 18:42
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 07-11-2003 @ 19:40:
Ik denk dat het eerder te maken heeft met de dikte van het bloedvat en als dat idd het geval is dan zou het kunnen zijn dat het wel kwaad kan dat je zo snel blauw wordt want als de wand van een bloedvat in je hersenen ook minder dik is dan kan het nog wel eens gevaarlijjk worden. Ik weet alleen niet of dit klopt
Gelukkig zijn (de bloedvaten in) je hersenen wel wat beter beschermd dan die in een arm of een been.

Ik heb btw ook heel snel blauwe plekken, soms zonder dat ik me herrinner me ergens aan gestoten te hebben (dan kan het dus nooit hard geweest zijn).
Met citaat reageren
Oud 07-11-2003, 18:45
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 07-11-2003 @ 19:42:
Gelukkig zijn (de bloedvaten in) je hersenen wel wat beter beschermd dan die in een arm of een been.

Ik heb btw ook heel snel blauwe plekken, soms zonder dat ik me herrinner me ergens aan gestoten te hebben (dan kan het dus nooit hard geweest zijn).
Dat is gelukkig wel zo, maar ik vroeg het me zo maar af of het dus gevaarlijk kan zijn dat snel blauw bent.

Ik heb ook best vaak dat weer een blauwe plek heb zonder dat weet dat ik me gestoten heb. Heel vaak is dat op mn knie.
Oud 07-11-2003, 18:56
Verwijderd
Ik krijg ook heel snel blauwe plekken, als ik bv even op m'n knieën 'loop' bv. Maar zolang er iets is waardoor het blauw wordt, is het niet heel erg (tenzij je er alleen maar met je vinger op hoeft te duwen natuurlijk). Wanneer je zomaar blauwe plekken krijgt, zonder oorzaak dus, naar de dokter. En ook wanneer je ze krijgt door eventjes met je vinger op een plek te duwen oid.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2003, 20:24
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 07-11-2003 @ 19:40:
Zoals al gezegd wordt, je hersenen zijn wat beter beschermd, ik denk dat dat wel los zal lopen.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2003, 10:09
Roos
Roos is offline
Het heeft te maken met je bloedplaatjes.
Een blauwe plek is in principe een bloeding onder de huid. Als je niet genoeg bloedplaatjes hebt, ontstaat er sneller een blauwe plek, omdat de wond niet snel 'dicht' kan worden gemaakt.

Tenminste, dit is wat mij is verteld op m'n studie (1e jaars geneeskunde).
Misschien kan het ook nog andere oorzaken hebben.
Oud 08-11-2003, 12:15
Verwijderd
Ik ben hiervoor al eens naar de huisarts geweest. Die vertelde me twee dingen. Als je iets molliger bent krijg je eerder blauwe plekken dan iemand die erg slank is. En meisjes krijgen eerder blauwe plekken dan jongens, dus niet echt iets om je zorgen over te maken. Ik zit ook altijd onder de blauwe plekken zonder dat ik weet waar ze vandaan komen.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2003, 11:19
Verwijderd
Ik heb ook altijd wel redelijk snel blauwe plekken. Maar ik had eerst ook problemen met m'n bloedstolling, waardoor ik er heel snel last van had. Ik had toen ook blauwe plekken terwijl ik niet eens wist dat ik me gestoten had. Toen heb ik op aanraden van de huisarts maar eens bloed laten prikken en daarna medicijnen gehad. Ik moet wel goed opletten als ik dit weer heb, want het kan m'n hele leven terugkomen.
Het heeft ook wel te maken met de dikte van je huid en je bloedvaten. M'n ouders hebben allebei een redelijk dunne huid en ook wel snel blauwe plekken, terwijl er niks mis is met hun bloed. Het zit dus ook wel in de familie.
Het hoeft dus niet erg te zijn, maar je kunt altijd je bloed laten controleren. Het kan geloof ik ook zelfs nog te maken hebben met bloedarmoede, en dat is makkelijk te verhelpen.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten