Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-10-2003, 15:43
AnneCath
AnneCath is offline
Ik hoorde hier al meerdere malen op het forum iets over een algemeen propedeuse jaar. Het jaar dus tussen de Hbo en de universiteit.

Nou vraag ik me af, is dit ook wat de naam zegt dat het is? een 1jarige Hbo opleiding waar mee je je propedeuse haalt en daarna dus naar elke uni kunt??
Hoop dat jullie me verder willen helpen!

En de mensen die dit doen, goede ervaringen mee?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-10-2003, 15:48
Verwijderd
Ja, dat kan. Maar hou er rekening mee dat sommige universitaire studies meer eisen dan alleen en HBO-propedeuse. Voor sommige studies heb je bijvoorbeeld nog wiskunde A op VWO-niveau nodig of andere vakken.
Zoek dat dus goed uit!
Met citaat reageren
Oud 07-10-2003, 15:49
Verwijderd
In principe zou je (voor zo ver ik weet) met elke propedeuse naar de universiteit kunnen, alleen is het idd zo dat sommige studies aanvullende eisen stellen.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2003, 15:59
AnneCath
AnneCath is offline
Waar zit dit dan?
Zijn er verschillende scholen die dit aan bieden?
Lijkt me wel ineressant genoeg om iig de moeite voor te nemen om er naar te kijken.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2003, 16:03
Verwijderd
Ik ken het iig niet...en op internet kan ik het ook niet zo 1, 2, 3 vinden. Op de HR hebben ze wel bv. OPGM, dat is een oriënterend propedeuse jaar gedrag & maatschappij, in dat jaar zitten 3 opleidingen verwerkt ofzo... Maar misschien weet iemand anders er meer van.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2003, 16:37
Verwijderd
Ik heb er nog nooit van gehoord en bovendien bestaat het volgens mij ook niet. Een eerste jaar van een HBO-opleiding geeft je in sommige gevallen toegang tot de universiteit, hoewel het de laatste tijd bij sommige universiteiten is teruggeschroefd.

Ook hebben veel universiteiten aanvullende eisen en kun je niet met elk eerste HBO-jaar naar de universiteit. Zo kun je natuurlijk met een HBO Commerciële economie niet beginnen aan de studie geneeskunde. Daarvoor zul je HBO-V moeten hebben, eventueel met aanvullende vakken als scheikunde en natuurkunde op VWO-niveau.

Maar een algemeen jaar bestaat niet. Dat zou immers de facto neerkomen op een niet naar opleiding uitgesplitst éénjarig toegangsbewijs voor de universiteit, waarmee twee jaar VWO omzeild wordt. En dat is niet de bedoeling. Je bent al zo gestigmatiseerd als HBO'ertje op de uni
Met citaat reageren
Oud 07-10-2003, 17:55
marieke_temp
marieke_temp is offline
misschien bedoel je orienterend propedeusejaar?
dat is een propedeuse jaar waarna je voor een van de studies waar je dat jaar 'kennis mee hebt gemaakt' kiest, en in het tweede jaar verder gaat.
zo is er een orienterende propedeuse mwd/sph/cmv (als ik het goed heb) en zijn er vast meer
Oud 08-10-2003, 11:55
Verwijderd
Fontys Hogeschool heeft een breed orientatie jaar, volgens mij. Je kan dan ook een plus-pakket volgen; die sluit dan, als het goed is, aan op een universitaire studie.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2003, 12:07
Verwijderd
http://www.fontys.nl/opleidingen/Vol...from=&id=35607

Dat? Iets anders kan ik op de site van Fontys niet vinden...
Met citaat reageren
Oud 08-10-2003, 12:20
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 08-10-2003 @ 13:07:
http://www.fontys.nl/opleidingen/Vol...from=&id=35607

Dat? Iets anders kan ik op de site van Fontys niet vinden...
Oh nee, sorry, ik bedoel Saxion...
Ik ben al aan het zoeken, maar ik kom de site van Saxion niet op...
Met citaat reageren
Oud 08-10-2003, 20:24
Eva*
Eva* is offline
Bedoel je het Algemeen Propedeutisch Jaar op de Vrije Hogeschool?
Nee, je kunt na dat jaar niet naar de universiteit zonder VWO-diploma. Je haalt er geen propedeuse zoals op een HBO. Het is geen erkende opleiding. Sinds kort wordt het gewoon "Oriëntatiejaar" genoemd, misschien omdat het woord "propedeuse" een verkeerd beeld geeft.

Ik ben nu bezig met dat Jaar. Ik vind het een erg toffe en nuttige school.

Voor de geïnteresseerden: http://www.vrijehogeschool.nl.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2003, 21:03
Sask!a
Sask!a is offline
Ik doe Propedeuse Toegepaste Psychologie.
Dat is ook op Saxion Hogeschool (In Enschede en Deventer), maar het is iets anders dan waar Andijvie het over had...
Het is een orientatiejaar en heel erg handig voor mensen die een sociale opleiding willen gaan doen (met mensen werken dus) maar nog niet precies weten wat. Mijn jaar bestaat uit 4 opleidingen, namelijk: SociaalPedagogischeHulpverlening, MaatschappelijkWerk enDienstverlening, PsychoDiagnostischWerk en Personeel & Arbeid.
Na dit jaar kan/moet ik kiezen uit 1 van die 4 opleidingen en dan kan ik in het 2e jaar van die opleiding beginnen. Als ik mijn propedeuse heb gehaald (dus genoeg studiepunten) kan ik ook naar de Universiteit. Misschien is dit wat je zoekt?

Liefs Sask!a
Reageren

Regels voor berichten