Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik zal mijn probleem even duidelijker uitleggen;
Het gaat hierbij alleen om het forum wat veel dataverkeer veroorzaakt. Wat we willen is dat wanneer server 1 eruit ligt de bezoekers nog op server 2-5 kunnen komen. We hebben nu alles op 1 server met een 10mb upload, daarnaast willen we 5 servers er bij met ieder een 2mb upload. De bedoeling is uiteindelijk dat: -Server 1(10mb) minder belast gaat worden -Bij een crash server 2 t/m 5 het overnemen -Bij spit's uur niet alle bezoekers op een server komen |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Op tweakers.net ook.. Het is echt niet zo dat iedere server een eigen database heeft, dat werkt niet.. En het verkeer is vrijwel nihil aangezien er zeker een 100mbit tussen ligt.. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Een load balancer werkt beter dan RRDNS, omdat niet alle servers exact even zwaar belast worden. Een load balancer houdt dus rekening met de load van een server (vandaar de naam). |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
De website van een kennis van me draait op 6*10 Mbit downloadservers en een (ik geloof) 4 Mbit website server, deze website krijgt zo'n 95.000 bezoekers per dag en er wordt erg veel gedownload, files van tussen de 2 KB en de 1200 MB zeg maar... Je wil toch wel een beetje download snelheid houden en met een 10 Mbit verbinding zit je ook maar aan de 3,5 TB per maand (toch?), ik kan genoeg redenen bedenken waarom een 10 Mbit verbinding volledig belast wordt.
||
Citaat:
||
Citaat:
Met downloads cappen ga je de groei van je site nog niet tegen en het uitsmeren van downloads (wat je met caps eigenlijk doet) is niet iets wat je kunt blijven doen. Op een gegeven moment gaat je steady download (zonder pieken, want die smeer je uit) constant omhoog en als het dan z'n plafond bereikt is 10 Mbit zo vol. Als het alleen gaat om pieken is het een kwestie van cappen, maar bij 10 Mbit gaat het niet altijd puur en alleen om pieken. Dan kan een kleine piek je site al drukken. Cappen zal inderdaad even werken, maar als de site groeit zullen die caps ook niet meer werken (of je moet gaan drukken naar 5 KB/s ofzo, maar dan snap je het idee geloof ik niet helemaal). Die kennis van me heeft de downloadservers zo ingesteld dat je maar 1 file tegelijk kunt downloaden en heeft wel een cap van 75 KB/s (al draaien de servers gewoonlijk 20 KB/s), maar caps maken eigenlijk niet uit, aangezien de cap gewoon op een totaal van 10 Mbit zit wat eerlijk verdeeld wordt... Ze betaalt verder niet voor de hoeveelheid die gedownload wordt, alleen voor de verbindingen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Alsze bij elkaar staan kan eht idd wel.. |
![]() |
||
Citaat:
OpenVMS stretched clustering heet juist stretched omdat dit ook over verschillende locaties werkt. Met OpenVMS kan je in principe clusters bouwen met machines die duizenden kilometers uit elkaar staan. In feite geldt: waar je netwerk is heb je je cluster. Stretched OpenVMS clusters hebben zich bewezen toen de twee torens van het WTC in elkaar stortten. Doordat verschillende banken cluster nodes op andere locaties hadden staan konden ze zonder enig probleem door draaien.
|
Dat kan altijd lijkt me, middels een VPN.
Alleen is de vraag of je dat wilt. Sommige applicaties kunnen dat wel, zoals distributed RC-64 bruteforce cracking. Denk aan het d.net RC-64 project. Maar voor het renderen van dingen of andere concrete nuttige applicaties lijkt me zoiets niet te doen, aangezien je veel en veel meer bandbreedte nodig hebt. Of je moet echt peperdure verbindingen hebben.
|||
Citaat:
Citaat:
Die peperdure netwerk verbinding die je nodig hebt om een snel stretched OpenVMS cluster te bouwen lijkt me ook niet echt een issue. Dit soort oplossingen wordt namelijk gebruikt door bijv. banken waarbij downtime duizenden euro's per seconde kost.
|||
Citaat:
Citaat:
||||
Citaat:
En dan nog vraag ik me af of clustering via VPN gaat werken. OpenVMS wordt niet voor niets als de heilige graal van clustering beschouwd. OpenVMS clustering is dus niet een beetje aan load balancing doen door een job aan een node te geven en een ander job aan de volgende node. Of een node hebben die uit zijn neus staat te vreten totdat de andere node plat gaat. Bij een OpenVMS cluster kunnen alle applicaties echt clusterwide draaien. OpenVMS clustering is dus echte high availability. Bij een strechted OpenVMS cluster met correct geschreven applicaties kan El-Al 1 van je rekencentra gebruiken als landingsbaan zonder dat er ook maar 1 enkele transactie verloren gaat. De gebruikers merken niet meer dan een kort moment van traagheid omdat hun processen naar een ander node moeten verhuizen. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 06-10-2003 om 20:33. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
(Ik ga trouwens maar eens zoeken wat het inhoud, klinkt interesant) |
![]() |
||
Citaat: