Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Vrije tijd
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-08-2003, 21:29
Sander86
Sander86 is offline
Beste Sportliefhebbers,

Ik zat eens na te denken (voor mij geen ongewone bezigheid)
en toen viel het me op hoe raar het was dat bij zo'n beetje ALLE sporten mannen en vrouwen apart gehouden worden.

Voorbeeld:

De Embassy Darts voor heren en de Embassy Darts voor dames zijn twee aparte toernooien!

Gevolg:

Omdat het niveau van de dames gemiddeld wat lager ligt, krijgen de dames (ook de hele goeie dames, die mss nog beter zijn dan sommige heren) geen kans om zich te bewijzen in de sportwereld.
De Embassy voor dames krijgt namelijk lang niet zoveel aandacht als die van de heren!

Ideetje:

Stel nou, er is een vrouw, die zo goed kan voetballen, dat ze mee kan draaien in het Nederlands Herenelftal.
Waarom zou dat niet kunnen?
Ik vind het onzin en discriminatie. Zowel voor mannen als voor vrouwen!

Mijn voorstel is om ALLE niet-vechtsporten die er zijn, gewoon met elkaar te mengen.
Mannen en vrouwen door elkaar, niks aan het handje.

Zo krijgen zowel de mannen als de vrouwen de kans te bewijzen hoe goed ze zijn op hetzelfde speelveld!

De korfballers geven het goede voorbeeld, dat is één van de weinige gemengde sporten die er is. (al wordt ook daarbij gezorgd dat er precies even veel mannen als vrouwen in ieder team zitten)
Oud 19-08-2003, 21:33
Verwijderd
Citaat:
Sander86 schreef op 19-08-2003 @ 22:29:
*knip*
*bonkt met hoofd tegen muur*
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 21:34
ThE MaSTeR 2oo3
ThE MaSTeR 2oo3 is offline
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 23:30
Verwijderd
Deze discussie hebben we net een week achter de rug...
Met citaat reageren
Oud 20-08-2003, 01:17
Tofke_H
Tofke_H is offline
Leuk idee'tje, maar deze discussie hebben we net gehad. Mag je altijd je mening in posten. Ging eigenlijk over een vrouw in het mannenvoetbal, maar is uitgebreidt naar "alle" sporten.
Wat ik van jou idee vindt, is dat je meteen begin te discrimineren. Waar alle niet-vechtsporten? Je wilt de scheiding weghalen, en meteen voer je uitzondering in. Dat is net hetzelfde als ik zeg dat alle buitenlanders voor de Belgische Overheid mogen werken vanaf nu, behalve voor de veiligheid, controle, ...

Zowel mannen als vrouwen kunnen zich op dit moment al tonen op dezelfde speelveld, dat is dus geen motivatie om het gemengd te maken.
Daarnaast is voor alle sporten die niet gemengd zijn, zo dat de vrouw bevoordeelt wordt tov de man. Hun tijdslimieten zijn minder streng om naar bv de OS te gaan.
Ga alle WR na, en overal zijn mannen "beter". En ja, er zal in elke sport wel een vrouw zijn die beter is dan de helft van de actieve mannen, maar het heeft geen nut om voetbal, basketbal, ... gemengd te maken. Op heel veel vlakken zal de vrouw onder moeten doen, hoe je het nu wilt draaien of keren. En dat op zo'n laag niveau dat soort dingen gebeuren, kan alleen maar positief zijn naar de fun bij het sporten, maar we gaan het hier hebben over het topniveau bij de sporten. Stel je voor dat Ajax morgen een vrouw als spits zet, of dat het de Nederlandse volleybal team opeens een vrouw laat spelen.
Je zou bv in Volleybal wel een nieuwe competitie opstarten, zoals bij het tennis. Gemengd dus. 3 vrouwen, 3 mannen als team bij volleybal. Bij voetbal komt de 11 verkeerd uit, maar dan ben je dus aparte competitie-formule's aan het schrijven, die op dit moment al in vele sport bestaat.
Oud 20-08-2003, 17:56
Verwijderd
Citaat:
Sander86 schreef op 19-08-2003 @ 22:29:

Mijn voorstel is om ALLE niet-vechtsporten die er zijn, gewoon met elkaar te mengen.
Mannen en vrouwen door elkaar, niks aan het handje.
Probleem is wel, je zegt het eigenlijk zelf al, dat mannen eigenlijk overal beter in zijn dan vrouwen. Zelfs bij darten en snookeren, terwijl je dat niet zou denken. Om het voor vrouwen toch een beetje leuk te maken zijn er aparte vrouwencompetities. Ok, sommigen vinden dat discriminatie, anderen vinden het juist goed, omdat ze in een competitie met mannen er bij niet in de top kunnen komen.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2003, 20:48
Brain-Damage
Brain-Damage is offline
Citaat:
Nixje schreef op 20-08-2003 @ 18:56:
Probleem is wel, je zegt het eigenlijk zelf al, dat mannen eigenlijk overal beter in zijn dan vrouwen. Zelfs bij darten en snookeren, terwijl je dat niet zou denken. Om het voor vrouwen toch een beetje leuk te maken zijn er aparte vrouwencompetities. Ok, sommigen vinden dat discriminatie, anderen vinden het juist goed, omdat ze in een competitie met mannen er bij niet in de top kunnen komen.
IDD
Oud 21-08-2003, 10:00
G.T.C.
G.T.C. is offline
maar je hebt het erover dat het gemengd moet worden bij alle NIET-vechtsporten.
Maar volgens mij zijn juist hele hoop vechtsporten gemengd hoor !
Judo is gemengd, Tai-kwando (geen idee hoe je dat schrijft ), karate. en vast nog een paar andere sporten.
Oud 21-08-2003, 10:07
Verwijderd
Citaat:
G.T.C. schreef op 21-08-2003 @ 11:00:
maar je hebt het erover dat het gemengd moet worden bij alle NIET-vechtsporten.
Judo is gemengd, Tai-kwando (geen idee hoe je dat schrijft ), karate. en vast nog een paar andere sporten.

Judo is alleen bij de kinderen gemengd volgens mij. Maar bij volwassenen zijn er toch echt WK's en EK's voor mannen en vrouwen apart. Logisch, mannen zijn sterker...
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 10:16
riejanne
riejanne is offline
KORFBAL isse zeer gemengd
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 10:20
Verwijderd
Citaat:
riejanne schreef op 21-08-2003 @ 11:16:
Joh..., dat hadden we nog niet gehoord
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 16:55
Verwijderd
gemengd douchen
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 18:05
underthabridge
underthabridge is offline
Dat is gewoon niet mogelijk, als je bijvoorbeeld naar tennis kijkt.
De vier allerbeste vrouwen op dit moment in tennis, Williams-zussen en de 2 Belgische dames, die bijna alle andere tennisters met de vloer gelijk maken als het er om draait. Zelfs zij zouden kansloos tegen bijna alle mannen in het ATP-circuit verliezen. Ookal zouden ze tegen de nummer 400 moeten spelen. Het verschil is bij sporten waar het gaat om fysieke kracht veel te groot. Van mij zouden de vrouwen het mogen proberen, maar ik denk niet dat het leuk voor ze zou zijn.
Oud 21-08-2003, 18:40
Sander86
Sander86 is offline
Citaat:
Ik doe zelf aan karate en jiu-jitsu.
We trainen weliswaar vaak gemengd, maar de
westrijden zijn strikt gescheiden.
Omdat het bij vechtsporten erom gaat je tegenstander
te bezeren, is het niet goed voor de vrouwen om tegen een
te sterke tegenstander te vechten, maar bij een sport als
darts of golf zie ik het probleem niet.

Ik denk dat zelfs de sfeer erop vooruit gaat.

En misschien ontstaat het verschil in niveau tussen mannen en vrouwen wel mede omdat de vrouwen die het nooit tegen mannen opnemen te weinig tegenstand hebben en hun vaardigheden zo niet verder kunnen ontwikkelen.

Laatst gewijzigd op 21-08-2003 om 18:42.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2003, 08:09
number9
number9 is offline
Bij ons is jeugdvoetbal nu ook gemend, na de opheffing van het meisjesteam.
Maar geen suc6!
Daar ligt het verschil nog veel groter dan bij Darts.
Daar zou Francis Hoenselaar idd wel van Ritchie Davies of Tony O'Shea kunnen winnen.

En bij Tennis niet.
Williams --> kansloos tegen Agassi of Roddick
Oud 23-08-2003, 12:01
Tofke_H
Tofke_H is offline
Citaat:
number9 schreef op 23-08-2003 @ 09:09:
Bij ons is jeugdvoetbal nu ook gemend, na de opheffing van het meisjesteam.
Maar geen suc6!
Daar ligt het verschil nog veel groter dan bij Darts.
Daar zou Francis Hoenselaar idd wel van Ritchie Davies of Tony O'Shea kunnen winnen.

En bij Tennis niet.
Maar we praten niet over de jeugdvoetbal, de bondsregels zijn daar vrij duidelijk over. Een meisje mag tot leeftijd x (ken het niet van buiten) spelen in een "mannen"-ploeg. Dus als er te weinig meisjes zijn, dan kunnen die worden opgenomen bij de jongetjes, maar dat is zo in vele sporten.
Oud 23-08-2003, 13:54
underthabridge
underthabridge is offline
Citaat:
number9 schreef op 23-08-2003 @ 09:09:

En bij Tennis niet.
Echt niet alleen tegen de toppers als bijv: agassi of roddick, tegen bijna alle spelers uit de top 300. Of bij hockey, als wij met ons A1 team tegen Dames 1 zouden spelen, dan zouden we ze flink inmaken, ookal zijn wij allemaal een paar jaar jonger.
Oud 23-08-2003, 21:47
Luego
Luego is offline
Citaat:
Pibbo schreef op 21-08-2003 @ 17:55:
gemengd douchen
dat dan weer niet
Met citaat reageren
Oud 23-08-2003, 22:01
CrazyIkke
CrazyIkke is offline
kan
zal best werken
alleen een vrouw in oranje zie ik niet gebeuren!
en eerste divisieclub mogen 'wij' zeeeeeeer tevreden mee zijn!
Met citaat reageren
Oud 26-08-2003, 11:59
Verwijderd
Citaat:
Luego_407 schreef op 23-08-2003 @ 22:47:
dat dan weer niet
dat dan weer wel
Met citaat reageren
Oud 09-10-2003, 19:39
10181
10181 is offline
Lijkt me niks.
Met hockey kan dat veel gevaar op leveren.
Jongens slaan harder dan meisjes, maar meisje hakken en blokken meer dan jongens. Jongens scopen veel verder dan meisjes en ga zo maar door.
Dus het lijkt met niet echt slim met HOCKEY
Met citaat reageren
Oud 09-10-2003, 19:47
Mindfields
Mindfields is offline
Citaat:
10181 schreef op 09-10-2003 @ 20:39:
Lijkt me niks.
Met hockey kan dat veel gevaar op leveren.
Jongens slaan harder dan meisjes, maar meisje hakken en blokken meer dan jongens. Jongens scopen veel verder dan meisjes en ga zo maar door.
Dus het lijkt met niet echt slim met HOCKEY
Tuurlijk, alle jongens slaan harder..
Oud 09-10-2003, 19:47
Jacco Eltingh
Jacco Eltingh is offline
het is gewoon om het eerlijker te maken.

en bij darten was het een paar jaar geleden ook gemengd, maar omdat de vrouwen niet meekonden en er nog nooit een vrouw zich voor de embassy geplaatst had hebben ze dat veranderd.
Oud 09-10-2003, 19:49
Jacco Eltingh
Jacco Eltingh is offline
stel je trouwens is voor dat henin daar tegenover Roddick of Phillipoussis staat met die harde opslagen
Oud 10-10-2003, 12:09
De Skaaf
De Skaaf is offline
Citaat:
riejanne schreef op 21-08-2003 @ 11:16:
we hadden het over sporten......
Oud 10-10-2003, 21:59
Luego
Luego is offline
Citaat:
De Skaaf schreef op 10-10-2003 @ 13:09:
we hadden het over sporten......
best triest...
niet korfbal, maar jij.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2003, 22:07
EmilioFCG
EmilioFCG is offline
Citaat:
Luego_407 schreef op 10-10-2003 @ 22:59:
best triest...
niet korfbal, maar jij.

Hij zet er niet voor niks de ""achter..
Oud 10-10-2003, 22:56
P&C
P&C is offline
Citaat:
UnDeRtHaBrIdGe schreef op 23-08-2003 @ 14:54:
Echt niet alleen tegen de toppers als bijv: agassi of roddick, tegen bijna alle spelers uit de top 300. Of bij hockey, als wij met ons A1 team tegen Dames 1 zouden spelen, dan zouden we ze flink inmaken, ookal zijn wij allemaal een paar jaar jonger.
bij ons zou jongens B1 nog winnen van Dames 1
(ligt dan ook meer aan dames 1 )hehe
Oud 11-10-2003, 00:17
Thomas
Thomas is offline
Up?
Met citaat reageren
Oud 11-10-2003, 09:51
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
P&C schreef op 10-10-2003 @ 23:56:
bij ons zou jongens B1 nog winnen van Dames 1
(ligt dan ook meer aan dames 1 )hehe
Bij korfbal, wat dus een semi-gemengde* sport is, zie je dat het verschil tussen mannen en vrouwen kleiner is dan bij andere sporten. Ik weet niet of dat appels met peren vergelijken is, korfbal is natuurlijk meer een concentratie/motoriek-sport dan een kracht/contact-sport. Maar om de analogie even terug te nemen, de heren van de A1 kunnen, op een uitzonderlijk geval na, niet tegen de dames van het eerste op.

Mijn punt: Het niveauverschil zal kleiner worden zodra je de competities mengt.

* Een team bestaat weliswaar uit dames en heren, maar in de praktijk spelen de dames slechts tegen de dames en de heren tegen de heren.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2003, 10:46
EmilioFCG
EmilioFCG is offline
Citaat:
tacidvs schreef op 11-10-2003 @ 10:51:

Mijn punt: Het niveauverschil zal kleiner worden zodra je de competities mengt.
Bij de meeste sporten zal dat ook lager worden op het hoogste niveau.
En persoonlijk zit ik daar niet echt op te wachten als je ziet dat bijv. voetbal toch al weinig voor stelt in Nederland zullen we nog slechter spelen (voorlopig iig).
Oud 12-10-2003, 09:10
tacidvs
tacidvs is offline
Gescheiden competities voor mannen en vrouwen afschaffen?

Is het nog geen tijd om in de sport, net als in het dagelijks leven, de barrière tussen man en vrouw te slechten? Gelijkheid, vrijheid! Broederschap laat ik in deze achterwege, u verstaat me wel als ik dat niet verder uitleg. In deze korte beschouwing zal ik even de deelkwesties van dit vraagstuk behandelen en uiteindelijk samenvatten in een voorlopige, zij het weinig verrassende, conclusie.

'Sport' is nu nog vaagjes gedefinieerd, immers, er zijn vele soorten sport. Ik beperk me nu even door ze in te delen in de volgende drie categorieën:

1 Individuele sporten
2 Teamsporten
3 Denksporten*

* Denksporten zijn dan weliswaar ook individueel, het verschil met de andere sporten is hier, dat er geen fysieke kracht bij te pas komt. (Bij de andere sporten komt dan weer wél 'mentale kracht' voor, maar dat is lastig te definiëren en ik ga er ook vanuit dat het verschil in kracht tussen man en vrouw van louter fysieke en niet van mentale aard is.) 'Mentale kracht' zal ik dan ook niet verder in de mond, dat is mijn pen, mijn toetsenbord, nemen gedurende deze beschouwing.

Te behandelen aan de hand van de drie punten:

Niveau
Ranglijst

(televisie-)aandacht (Dit kort en niet per punt)

Individuele sporten

Over de individuele sporten kan ik mijn stof zeer kort houden. In bijvoorbeeld de atletiek, bij het hardlopen is de verdeling van het totaalpodium als volgt te kenschetsen; eerst komen de Afrikaanse mannen, dan de niet-Afrikaanse, dan de Afrikaanse vrouwen, dan de niet-Afrikaanse. Vrouwen zouden hier bij een universele competitie onderaan de ranglijst bungelen. De vraag is hier niet of dat zielig is, de blanken zijn immers ook niet zielig.

Het niveau van de vrouwen zal voor zover ik dat kan overzien niet stijgen, lering trekken uit een manier van een bepaalde fysieke prestatie leveren zal door samenvoegen van de competities niet gemakkelijker over moeilijker worden. Over vechtsporten licht ik niets toe, het lijkt me reeds voldoende duidelijk.

Sporten als auto- en motor-racen zouden wel eens kunnen komen bovendrijven als vrouwen daar toegelaten werden. Het probleem hiermee is dat vrouwen sociaal-cultureel gezien weinig animo tonen voor dit soort sporten.

Sporten waar wél enige eer voor vrouwen te behalen zou zijn, ik noem er een paar: darten, snooker, biljart, curling. Wat deze sporten gemeen hebben; een geringe fysieke inspanning en een ontbreken van lichamelijk contact.

Teamsporten

Bij de teamsporten echter, is het verhaal wat ingewikkelder. Als ik even een kleine tussenindeling mag maken tussen de fysieke en de meer technische sporten, vergunt u me, zal ik deze moeilijkheid wat oplossen.

Zodra er in een teamsport, denk bijvoorbeeld aan rugby, lichamelijk contact toegestaan wordt, zijn de vrouwen in het nadeel, zij zijn immers beduidend zwakker dan mannen. Echter, bij sporten waar géén contact toegestaan is, bijvoorbeeld korfbal, is het verschil tussen mannen en vrouwen merkbaar kleiner. Sporten waarbij de sporters het mede moeten hebben van hun reactievermogen zullen dus beter toegankelijk zijn voor vrouwen. Hierbij moet ik wel aanmerken dat dit weinig zoden aan de dijk zet; de sporten die zo sterk afhankelijk zijn van kwaliteiten die vrouwen in grotere mate dan mannen hebben, zijn niet legio. Ook moet u in acht nemen, dat korfbal een slecht voorbeeld is in dit betoog; de vraag was immers of het onderscheid tussen man en vrouw in de sport opgeheven moest worden. Dit onderscheid nu, is de basis van het korfbal.

Denksporten

Hoewel ik niet al te bekend ben met deze tak van sport en ik me hier dus op glad eis begeef, zal ik de denksporten naar beste kunnen behandelen. De lezer voele zich vrij me hier te corrigeren.

Wederom maak ik hier een onderverdeling in de behandelde tak van sport, namelijk de volgende. Ten eerste zijn er de gevestigde, abstracte denksporten, als schaken, dammen en go. Hierbij wordt gesteld dat het brein van de man beter in staat zou zijn de op het bord gestelde problemen op te lossen. Hier valt voor de vrouwen wederom weinig eer te behalen.

Ten tweede noem ik u, misschien niet geheel onverwacht, de computersport. Computerspelletjes zijn tegenwoordig zo wijdverbreid en hebben zoveel spelers, dat er van een sport-tak gesproken wordt. Weer een kleine scheiding: semi-abstracte computersport, real time strategy (RTS) en reactie-computersport, shoot'm ups (schietspelletjes). Voor de eerste categorie geldt in ongeveer gelijke maat de aanname die ik maakte voor de abstracte denksporten namelijk, dat mannen beter abstract kunnen denken dan vrouwen. De shoot'm ups echter, is beduidend minder abstract denkvermogen nodig, het komt in deze discipline vooral aan op reactievermogen. Ik had eerder al gesteld dat vrouwen een lichtelijk superieur reactievermogen hebben, dat is bij hier van groot belang. Theoretisch gezien zouden vrouwen deze tak van sport kunnen beheersen, zij het niet dat wederom de sociaal-culturele wens m.b.t de tijdsbesteding van vrouwen computerspelletjes niet toelaat.

(televisie-)Aandacht voor sportende vrouwen

Zo gauw men de verschillende competities samenvoegt, verdwijnen de vrouwen uit de hogere regionen en daarmee van de televisie. 'De maatschappij´ wenst dit hoegenaamd niet, het zou niet eerlijk zijn. Dat is dan ook meteen het krachtigste argument tegen het samenvoegen van de competities. Een mediabeeld van mannen die in de sport op bijna alle fronten superieur zijn aan vrouwen, zou de positie van de vrouw niet ten goede komen.

Besluit

Ik hoop dat nu duidelijk is waarom de gescheiden competities voor mannen en vrouwen zoals die nu bestaan gehandhaafd moeten worden. Vrouwen zouden, ironisch genoeg, door hun emancipatie in de sport juist teruggezet worden in hun emancipatie.

Nawoord

Ik hoop, misschien ijdel maar toch, dat ik u aan het denken heb gezet. Is het zo wel eerlijk? Zou het niet 'eerlijker' zijn de competities wél samen te voegen?

met groet,

tacidvs
Met citaat reageren
Oud 12-10-2003, 10:13
Verwijderd
pff, lang stuk...

maar ik ben het er zeker mee eens
Met citaat reageren
Oud 12-10-2003, 10:27
houn
houn is offline
eens