Advertentie | |
|
![]() |
|
vervolg:
4 oktober 1963 Gisteren moest ik afscheid nemen van iedereen. Van al mijn docenten, mijn klas en van Kris natuurlijk. Het was vreselijk, ik heb de ogen uit mijn kop gejankt. Ik kreeg allerlei cadeau's, waarvan ik wist dat ik het grootste deel vrijwel meteen zou weggooien. Maar toch, wel lief. Iedereen natuurlijk huilen en zeggen dat we zo snel mogelijk zouden schrijven en bellen. Maar toen bekent was dat Dave van school getrapt werd, was het grootste deel van de groep mij alweer vergeten. Voor hen was ik nu al geschiedenis leek het. Alleen Kris, Beth, Peter, Koen en Saskia bleven over. En Barbara mijn docente Frans, was ook al snel weg toen ze een vechtpartij zag uitbreken. "Veel gelukt meisje, ik kom je opzoeken en je weet dat dat waar is" zei ze met een warme knipoog. Barbara was een kanjer in lesgeven, en bovendien was ze als een soort vriendin voor me. Zwijgend stonden we bij elkaar die middag. Elk van ons met tranen in de ogen. Mijn keel zat dichtgeschroeft, ik kon geen woord meer uitbrengen. Van de anderen wist ik dat ik ze waarschijnlijk nooit meer zal zien, maar dit waren mijn echte vrienden. En misschien was dat wel nóg moeilijker. Het schoolplein stroomde langzaam leeg. Hier en daar stonden nog wat mensen te praten. De wereld draaide gewoon door besefde ik. En alleen voor ons stond hij even stil. Langzaam pakte Kris mijn hand. Ik keek op, en zag dat ze huilde. Opeens kon ik mijn tranen niet meer bedwingen. Maar ik zag dat ik niet de enige was. "Meisje, meisje toch, wat zal ik je gaan missen." Ik zag dat de tranen over zijn wangen stroomden terwijl Koen het zei. Ik omhelsde hem. Hij knuffelde me, en gaf me een kus. Langzaam ging ik iedereen af, en bij elke omhelzing leek het brok in mijn keel dikker te worden. Toen ik iedereen had gehad, gaven ze me een album. "Een album met herinneringen" beaamde Peter. Ik durfde het niet open te maken. Plotseling toeterde een auto. Het was de moeder van Saskia. Ze kwam op ons af lopen. "Ach meisje"zei ze met tranen in de ogen toen ze me omhelsde. Saskia en Peter liepen met haar mee terug naar de auto. Ik heb staan zwaaien tot ze allang weg waren. Ik stond met Beth, Koen en Kris alleen op het schoolplein. Het begon te schemeren. "Lieverd" probeerde Koen langzaam "Ik moet naar huis." Opnieuw omhelse ik hem. "Ik moet ook weg meisie" Ik zag dat Beth niet kon stoppen met huilen. Koen sloeg een arm op haar heen. Ik omhelsde haar, en ze liepen naar de stalling. Ik zag hen met gebogen ruggen wegfietsen. En hier stond ik dan, met Kris. Ik kon het niet meer aan en zakte in elkaar. Kris schrok en knielde bij me neer. Ze zoende me, en trok me overeind. Ik stond minuten lang stil, zonder iets te zeggen, met haar armen om me heen geslagen. Ik gaf haar een afscheidskus, en daar ging ze. De liefde van mijn leven, zomaar uit mijn ogen verdwenen. Het regende en ik liep langzaam terug naar huis. Ik miste ze nu al, en ik was nog niet weg. Over vijf dagen pas. Na een tijdje merkte ik pas, dat Margreet achter me stond. Met haar handen strelend door mijn haar. Ik wist dat ze het had gelezen. Ik draaide me om en ik zag dat ze bont en blauw was geslagen door mijn vader. We omhelsden elkaar en we snikten eindeloos. Toen er van beneden een "Eten!" kwam, schrokken we op. "Ik kom er zo aan" zei ik. Daar liep mijn grote zus, met een gebogen rug naar beneden. Mijn god, wat zal ik haar missen. Zo langzaam als ik kon, liep ik naar beneden. Toen ik binnenkwam keek iedereen even op, om vervolgens weer verder te gaan eten. Mijn moeder schepte met driftige gebaren mijn bord vol. Ik merkte direct de spanning tussen haar en mijn vader. Het was angstaanjagend stil aan tafel. Na het eten liep ik naar boven, ik kwam Jack tegen op de gang. Hij zag dat ik naar de w.c wilde gaan. "Lieverd doe dat nou niet!" zei hij. Maar ik stoorde me niet aan hem, en liep rustig verder. Voordat hij me achterna kon komen, zat de badkamerdeur al op slot. Al mijn eten moest er zo snel mogelijk uit. Ik deed mijn ogen dicht en deed mijn 'ritueel'. Het was niet eens moeilijk meer te doen, ik had het nu al zo vaak gedaan dat ik mezelf op de automatische piloot overschakelde. Ik was in een soort van trance tot ik mijn vader woest op de deur hoorde bonken. Ik wist het al; hij moest een slachtoffer hebben. commentaar is welkom ![]()
|
|