Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-10-2003, 08:45
druiveke
druiveke is offline
ik zit nu op hogere school en heb ook genetica.
in de secundaire heb ik dat nooit gehad.
is er iemand die me wat zou kunnen helpen?

pls?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-10-2003, 08:56
Snufje
Snufje is offline
Mijn PWS ging over genetica.....

Wat snap je niet..?
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 09:50
Verwijderd
-> Exacte Vakken
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 11:00
Verwijderd
Zou je iets specifieker kunnen zijn, want genetica is een vrij breed vak.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 12:01
ekki
ekki is offline
- http://www.digischool.nl/bioplek/ani...genetica1.html
- http://www.digischool.nl/bioplek/ani...oudmolerf.html is wat algemener
- http://www.digischool.nl/bioplek/ani...matie_erf1.swf
- http://www.digischool.nl/bioplek/ani..._dihybride.swf
- http://www.digischool.nl/bioplek/ani...ihybrideco.swf
- http://www.digischool.nl/bioplek/ani...er/Mendel.html

misschien kun je er wat mee.
succes!
Oud 13-10-2003, 16:39
druiveke
druiveke is offline
ik zoek iemand die er veel van begrijpt,
ik heb de examens gekrege van verlede jaar maar kan daar amper iets van oplossen (zelf met boek)

zie je het probleem?
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 16:44
Verwijderd
zet maar een opgave neer, dan probeer ik 'm wel op te lossen

Ik moet het nl ook weer weten voor het tentamen dat ik vrijdag heb
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 18:38
Verwijderd
Wil best helpen.
Post maar. Of email of pm ofzo.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 19:02
Snufje
Snufje is offline
Citaat:
druiveke schreef op 13-10-2003 @ 17:39:
ik zoek iemand die er veel van begrijpt,
ik heb de examens gekrege van verlede jaar maar kan daar amper iets van oplossen (zelf met boek)

zie je het probleem?
De genetica vraagjes van vorig jaar waren goed te doen, dus kom maar op
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 11:00
spronkiaan
spronkiaan is offline
Allemaal goede ideeën hier, maak er gebruik van!
Zet gewoon een opgaven neer zodat iedereen kan kijken of wat zij ervan weten genoeg is om jou te helpen.
Zeker weten dat je dan iemand vindt die jou tot geneticagenie maakt.
Oud 14-10-2003, 15:16
druiveke
druiveke is offline
ik weet niet of ik hier een word file kan tussen zetten

de mensen die me willen helpen
pls laat mewat weten dan mail ik het je

zit echt in de problemen
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 15:19
ekki
ekki is offline
Zet de word-file op internet. of mail 'm anders ff naar mij: ekki@scholieren.com. Dan zet ik 'm wel in dit topic ofzo.

Heb je niets aan die links?
Oud 14-10-2003, 15:24
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
ik wil wel helpen, als ik dat kan

mail maar: wildchild_zaag@hotmail.com
Oud 14-10-2003, 16:06
ekki
ekki is offline
Citaat:
1. In het menselijk lichaam gebeurt de omzetting van tyrosine naar melanine onder invloed van het enzypme tyrosinase.

a) In welke celorganellen wordt tyrosinase gevormd?

b) Waar ligt de code voor de aanmaak van tyrosinase?

c) Ligt deze code in alle lichaamscellen? Verklaar.

d) Hoe wordt deze code overgebracht naar de celorganellen? (enkel de hoofdstappen met bijbehorende terminologie in enkele zinnen uitleggen; schematische tekening niet noodzakelijk).

e) Een verandering in de code van tyrosinase kan aanleiding geven tot een recessieve aandoening.
Welke aandoening?

Geef enkele symptomen.

Waarom is deze aandoening recessief?

2.Waar of niet waar? Argumenteer zo volledig mogelijk.

a) De celkern van een spiercel van een man bezit evenveel chromaine als de celkern van een spercel van een vrouw.

b) Het sundroom van Prader-Willi en het syndroom van Angelman worden beiden veroorzaakt door een deletie van chromosoom 15.

2. Wanneer in een gezin de vader resuspositief en de moeder resusnegatief is, dan is de kans op het krijgen van resuspositieve kinderen;

a) steeds 50%
b) steeds 100%
c) soms 50% en soms 100%

Verduidelijk uw antwoord met een kruisingsschema.

Welke problemen kunnen er zich voordoen bij opeenvolgende
zwangerschappen?

4.Het feit dat er meer kinderen met pylorusstenose geboren worden wanneer de moeder de afwijking had dan wanneer de vader ze had, komt doordat;
a) de drempel bij jongens lager ligt dan bij meisjes
b) de drempel bij meisjes lager ligt dan bij jongens
c) de eigenschap op het X-chromosoom gelegen is

Verduidelijk uw antwoord en omschrijf het ziektebeeld pylorusstenose.

5. Stel dat in een opperhuidcel een proto-oncogen muteert tot een oncogen.

a) Wat zou er dan kunnen ontstaan? Leg uit.

b) Waarom komt deze mutatie de laatste jaren frequenter voor?

6. a) Welke genotype bezit de kleurenziende dochter van een rood-groen-kleurenblinde vader en een kleurenziende moeder?

b) Ze krijgt binnen haar huwelijk een rood-groen-kleurenblinde dochter. Wat weet je over haar man? Verduidelijk uw antwoord met een krusingsschema.

c) Hoe groot is de kans dat de 2 zonen van haar rood-groen-kleurenblinde dochter zelf rood-groen-kleurenblind zijn? Verduidelijk. (zonder kruisingsschema)

d) Maak een stamboom van deze 4 generaties.
ik heb ff geen tijd om te beantwoorden, ben aan het werken/eten. als niemand het donderdag heeft beantwoord, kom ik weer even kijken (ben druk, en dat in de vakantie ).
Oud 14-10-2003, 16:07
ekki
ekki is offline
1. In 1989 werd het gen voor mucoviscidose geisoleerd. Het ligt op de lange arm van chromosoom 7 (7q31) en codeert bij normale functie voor een eiwit van 1480 aminozuren. Bij 70% van de defecten is er een verlies van 3 basenparen op positie 508, waardoor er één frnylalanine-aminozuur is weggevallen en het eiwit zijn normale functie niet meer kan vervullen.

a) Hoeveel DNA-basen vormen het coderend gedeelte van het normaal functionerend gen? Leg uit.

b) Hoeveel transport-RNA’s zijn er nodig om één molecuul van het normaal eiwit, bestaande uit 1480 aminozuren, te maken? Leg uit.

c) In welke celorganellen wordt het eiwit aangemaakt en welke rol vervult het normaal werkend eiwit in ons lichaam?

d) Welke 3 basen kunnen weggevallen zijn bij 70% van de mutaties die mucoviscidose veroorzaken:

- in de complementaire DNA-streng?

- in de coderende DNA-streng?

Verduidelijk uw werkwijze.

e) Juist of onjuist? Verduidelijk uw antwoord met een kruisingsschema.
Twee ouders die beiden geen mucoviscidose hebben, kunnen geen kinderen krijgen met mucoviscidose.

2. Kruis het juiste antwoord aan en verduidelijk uw keuze.
Vrouwen geven aan al hun kinderen (jongens en meisjes) meer erfelijk materiaal door dan mannen. Dit heeft te maken met:
a) het feit dat ze over 2 X chromosomen beschikken
b) het mitochondriaal DNA
c) het ribosomaal RNA

Kinderen met bloedgroep O kunnen NOOIT ouders hebben met:
a) allebei de bloedgroep A
b) allebei de bloedgroep AB
c) de ene bloedgroep A en de andere bloedgroep B

Verduidelijk uw antwoord met een kruisingsschema in de juiste
symbolen.

3. Waar of niet waar? Verduidelijk en illustreer telkens uw antwoord met een voorbeeld.
Monogene aandoeningen vormen het grootste percentage van ziekte- en doodsoorzaken bij de mens.

Gebalanceerde translokatie kan een mogelijke oorzaak zijn van herhaalde miskramen.

Bij een X-gebonden recessieve aandoening geeft de moeder de ziekte enkel door aan de dochter.

4. De mogelijkheid van het prenataal opsporen van een genetische afwijking maakt het voor sommige ouders gemakkelijker om toch zwangerschap te wagen. De nieuwe diagnosetechnieken kunnen de geboorte van een gehandicapt kind wel voor een deel helpen voorkomen, maar daarnaast plaatsen ze de ouders wel voor nieuwe ethische conflicten. Bespreek deze ethische problematiek.

5. Diabeteslijders worden meestal behandeld met insuline-injecties.
menselijke insuline kan nu aangemaakt worden door transgene
micororganimen zoals E. Coli.
Bespreek het procédé om transgene organismen te maken.
Oud 15-10-2003, 17:18
Verwijderd
Zo, dit is mijn eerste probeersel. Ik kan niet garanderen dat de antwoorden goed zijn. Verder waren sommige vragen te "geneeskundig", of had ik niet genoeg gegevens zonder er eerst een boek bij te pakken.

1. In het menselijk lichaam gebeurt de omzetting van tyrosine naar melanine onder invloed van het enzypme tyrosinase.

enzymen=eiwitten en die worden meestal in ribosomen gevormd.

Als ik de vraag goed begrijp, is hij veel te simpel. In het DNA?

Ja, omdat DNA in alle cellen hetzelfde is.

d) Hoe wordt deze code overgebracht naar de celorganellen? (enkel de hoofdstappen met bijbehorende terminologie in enkele zinnen uitleggen; schematische tekening niet noodzakelijk).
1. transcriptie: van een DNA streng wordt een mrna streng gemaakt door het enzym RNA-Polymerase. Dit wordt gedaan vanaf de template streng in de richting '3-'5. (dit laatste hoeft er denk ik niet per se bij, maar ja)
2. Translatie, er worden trna moleculen aangemaakt (ik ben even kwijt waar die ook alweer vandaan komen) die precies met hun anticodon in de mrna moleculen passen. Dit gebeurd in de ribosomen. De trna moleculen geven aan welk aminozuur gebonden moet worden. Deze zuren worden aan elkaar gekoppeld. Er ontstaat nu een polypeptide, een beginnend eiwit.

e) Een verandering in de code van tyrosinase kan aanleiding geven tot een recessieve aandoening.
Welke aandoening?
weet ik niet. waarschijnlijk dat er een verkeerde vorm van melanine aangemaakt wordt.

a) De celkern van een spiercel van een man bezit evenveel chromaine als de celkern van een spercel van een vrouw.
Ik weet niet echt wat chromaine is, maar volgens mij bevat een mannelijke cel evenveel dna als die van een vrouw.

2. Wanneer in een gezin de vader resuspositief en de moeder resusnegatief is, dan is de kans op het krijgen van resuspositieve kinderen;

Ik ben even kwijt of Resus Dominant of recessief, x-chromosomaal of gewoon verervend is. Misschien geef ik later nog wel antwoord op deze vraag.

4.Het feit dat er meer kinderen met pylorusstenose geboren worden wanneer de moeder de afwijking had dan wanneer de vader ze had, komt doordat;

Weet ik niet, mijn gevoel gaat naar C.

5. Stel dat in een opperhuidcel een proto-oncogen muteert tot een oncogen.

a) Wat zou er dan kunnen ontstaan? Leg uit.
Weet ik ook niet, een huidkankergezwel.

b) Waarom komt deze mutatie de laatste jaren frequenter voor?
Ik denk doordat de ozonlaag dunner wordt (als mijn antwoord op a goed is)

6. a) Welke genotype bezit de kleurenziende dochter van een rood-groen-kleurenblinde vader en een kleurenziende moeder?
X[blind]X[ZIEND]

b) Ze krijgt binnen haar huwelijk een rood-groen-kleurenblinde dochter. Wat weet je over haar man? Verduidelijk uw antwoord met een krusingsschema.
Man is kleurenblind.
Pa YX[blind] MaX[blind]X[ZIEND]
geeft blind x chromosoom van pa en 50% kans op blind xchromosoom van Ma. Dus: X[blind]X[blind]

c) Hoe groot is de kans dat de 2 zonen van haar rood-groen-kleurenblinde dochter zelf rood-groen-kleurenblind zijn? Verduidelijk. (zonder kruisingsschema)
Y chromosoom van Pa, dat niks doet. 100% kans op blind X chromosoom van Ma. De kans is dus honderd procent.

Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 14:16
Snufje
Snufje is offline
Citaat:
Jensk schreef op 15-10-2003 @ 18:18:

enzymen=eiwitten en die worden meestal in ribosomen gevormd.

Als ik de vraag goed begrijp, is hij veel te simpel. In het DNA?

Ja, omdat DNA in alle cellen hetzelfde is.

1. transcriptie: van een DNA streng wordt een mrna streng gemaakt door het enzym RNA-Polymerase. Dit wordt gedaan vanaf de template streng in de richting '3-'5. (dit laatste hoeft er denk ik niet per se bij, maar ja)
2. Translatie, er worden trna moleculen aangemaakt (ik ben even kwijt waar die ook alweer vandaan komen) die precies met hun anticodon in de mrna moleculen passen. Dit gebeurd in de ribosomen. De trna moleculen geven aan welk aminozuur gebonden moet worden. Deze zuren worden aan elkaar gekoppeld. Er ontstaat nu een polypeptide, een beginnend eiwit.

Welke aandoening?
weet ik niet. waarschijnlijk dat er een verkeerde vorm van melanine aangemaakt wordt.

Ik weet niet echt wat chromaine is, maar volgens mij bevat een mannelijke cel evenveel dna als die van een vrouw.

Ik ben even kwijt of Resus Dominant of recessief, x-chromosomaal of gewoon verervend is. Misschien geef ik later nog wel antwoord op deze vraag.

Weet ik niet, mijn gevoel gaat naar C. (vrouwen hebben XX en mannen XY. Een vrouw geeft dus altijd eigenschappen door, want Y bevat zeg maar geen informatie...)

X[blind]X[ZIEND]

Man is kleurenblind.
Pa YX[blind] MaX[blind]X[ZIEND]
geeft blind x chromosoom van pa en 50% kans op blind xchromosoom van Ma. Dus: X[blind]X[blind]

Y chromosoom van Pa, dat niks doet. 100% kans op blind X chromosoom van Ma. De kans is dus honderd procent.

Wat ik weet heb ik ff bevestigd..
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 16:43
druiveke
druiveke is offline
bedankt!
dat helpt me al heel wat vooruit!
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 18:53
Verwijderd
Ik ga vrolijk verder
1. In 1989 werd het gen voor mucoviscidose geisoleerd. Het ligt op de lange arm van chromosoom 7 (7q31) en codeert bij normale functie voor een eiwit van 1480 aminozuren. Bij 70% van de defecten is er een verlies van 3 basenparen op positie 508, waardoor er één frnylalanine-aminozuur is weggevallen en het eiwit zijn normale functie niet meer kan vervullen.

a) Hoeveel DNA-basen vormen het coderend gedeelte van het normaal functionerend gen? Leg uit.
1480aminozuren*3basen=4440

b) Hoeveel transport-RNA’s zijn er nodig om één molecuul van het normaal eiwit, bestaande uit 1480 aminozuren, te maken? Leg uit.
Ik denk 1481, 1480 om de keten te maken en eentje om het zaakje te laten stoppen.

c) In welke celorganellen wordt het eiwit aangemaakt en welke rol vervult het normaal werkend eiwit in ons lichaam?
Ribosomen, functie weet ik niet.

d) Welke 3 basen kunnen weggevallen zijn bij 70% van de mutaties die mucoviscidose veroorzaken:
code fenylalanine:UUU of UUC , dus op mRna, UUU of UUC
- in de complementaire DNA-streng?
In nederland heet dit de template streng. UUU of UUC wordt AAA of AAG
- in de coderende DNA-streng?
AAA of AAG wordt TTT of TTC
Verduidelijk uw werkwijze.
U op RNA wordt A op DNA, C op Rna wordt G op DNA. tegenover A zit T op DNA, en tegenover C zit G op DNA.

e) Juist of onjuist? Verduidelijk uw antwoord met een kruisingsschema.
Twee ouders die beiden geen mucoviscidose hebben, kunnen geen kinderen krijgen met mucoviscidose.
Weet ik niet. Als mucoviscidose dominant is dan is het antwoord juist, is mucoviscidose recessief dan is het antwoord onjuist.

2. Kruis het juiste antwoord aan en verduidelijk uw keuze.
Vrouwen geven aan al hun kinderen (jongens en meisjes) meer erfelijk materiaal door dan mannen. Dit heeft te maken met:
a) het feit dat ze over 2 X chromosomen beschikken
b) het mitochondriaal DNA
c) het ribosomaal RNA
C valt iig al af, uhm, voor zowel A als b valt wat te zeggen.
Het zou A kunnen zijn, omdat een y chromosoom gewoon kleiner is. Maar meisjes krijgen een X van de vader, dus A valt af .
Het is B, omdat alleen de eicel mitochondriaal DNA bevat, en de zaadcel niet. Dus zullen bij de delingen van het embryo alle cellen het mitochondriaal DNA van de moeder hebben.

De rest doe ik later nog wel eens. Als iemand het nog eens na wil kijken?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten