Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-10-2003, 10:27
Winner
Winner is offline
Het lijkt me best leuk om te ontsnappen bij Rechten aan de ene kant, maar aan de andere kant ben ik pas anderhalve maand bezig.

Ik zit nou te denken aan Journalistiek. Maar dat is een hbo. Ik verwacht dat ik daarbij minder vrij zal zijn als op een universiteit. Heeft iemand ervaring met HBO journalistiek? Ik zou graag willen weten hoe lang je per week op school zit en hoe lang je per week thuis bezig bent met dingen en of je verplichtingen hebt qua aanwezigheid bij colleges enz. Daarnaast zou ik graag willen weten wat er het meeste zuigt aan die studie.
Oud 15-10-2003, 10:38
Verwijderd
Ik heb net ff op de website van de IB-groep gekeken, en Journalistiek is een opleiding met loten. Op zich geen groot nadeel, behalve als je het in Utrecht wilt studeren. Bij de andere plaatsen is ongeveer iedereen ingeloot, maar daar niet. Ik zou dat wel een groot nadeel vinden als je naar Utrecht zou willen.
Bij hbo heb je ook meer dingen die begeleid worden. Je zult dus waarschijnlijk vaker naar 'school' moeten. Er wordt dus meer praktijkinzet van je verwacht. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik zit in 6 VWO en ben ook naar hbo-studies aan het kijken. Dit wordt meestal gezegd als je naar het verschil vraagt tussen hbo en wo. Hbo is een stuk praktischer dan wo.
En misschien een stomme vraag, maar waarom wil je stoppen met rechten? Je bent er nog niet zo heel lang mee bezig. Is de studie niet leuk/te zwaar/iets anders?
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 10:57
Verwijderd
Hoezo doe je niet communicatie wetenschappen, dat is over journalistiek op WO niveau, teminste dat hoorde ik.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 11:45
lucy48
lucy48 is offline
Citaat:
Syphon schreef op 15-10-2003 @ 11:57:
Hoezo doe je niet communicatie wetenschappen, dat is over journalistiek op WO niveau, teminste dat hoorde ik.
Volgens mij is dat best wel iets heel anders dan journalistiek
Oud 15-10-2003, 12:07
Verwijderd
Citaat:
lucy48 schreef op 15-10-2003 @ 12:45:
Volgens mij is dat best wel iets heel anders dan journalistiek
Tja ik weet het ook niet maar een oude vriend van mij doet die opleiding nu en dat waren zijn woorden erover.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 13:28
Verwijderd
Communicatiewetenschappen en journalistiek zijn niet te vergelijken. Ik heb vrienden die zowel journalistiek doen als communicatiewetenschappen studeren en uit hun verhalen leid ik af dat het heel anders is. Journalistiek is precies wat de naam al zegt, erg praktijkgericht, oefenen in het halen van deadlines, schrijven onder druk enz.enz. Communicatiewetenschappen is een studie die veel algemener en wetenschappelijker is, minder praktijkgericht, meer gefocussed op het proces van communicatie, niet alleen door media maar ook in andere vormen.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 13:33
fractuur
fractuur is offline
Volgens mij kan je ook jurnalist worden als je communicatiewetenschappen of geschiedenis hebt gestudeerd. Waarom zouden al die journalisten van de grote kranten dan drs voor hun naam hebben staan? Misschien kom je daarmee wel verder dan met alleen het hbo.
@winner: kan je het niet combineren?
Oud 15-10-2003, 15:03
Winner
Winner is offline
Citaat:
Moonshine schreef op 15-10-2003 @ 11:38:

En misschien een stomme vraag, maar waarom wil je stoppen met rechten? Je bent er nog niet zo heel lang mee bezig. Is de studie niet leuk/te zwaar/iets anders?
Nee hoor, helemaal geen stomme vraag. Ik vind tot nu toe de studie zo saai. Ik weet niet of Nare Man die ik persoonlijk niet ken maar waarvan ik weet dat ie ook in Nijmegen rechten studeert het ook zo heeft ervaren, maar de studie is een beetje erg makkelijk (in het eerste jaar dan in ieder geval). Eindeloos zijn ze aan het lullen tijdens werkgroepen (=onder leiding van een docent vragen bespreken) over de simpelste dingen. Ja, die werkgroepen zijn niet verplicht maar er wordt elke keer wel een of twee keer iets echt belangrijks gezegd. Ik ga er wel heen daarom, maar ik zit me dan wel van zo'n 2 uur durende werkgroep het grootste deel te vervelen. Het gaat allemaal zo langzaaaaam. Ik ben ook degene die het vaakst zijn mond opentrekt, dat is ook na verloop van tijd wat vervelend.
Oud 15-10-2003, 15:19
PV
PV is offline
mwa het verschilt bij ons (Tilburg) heel erg van project tot project. In het eerste jaar hoef je niet 40 uur per week aan school bezig te zijn, je moet misschien 4 dagen in de week een uur of 3, 4 naar school en daarnaast nog groepsopdrachten en individuele opdrachten maken. In de twee tentamenweken per project ben je sowieso veel vrij. In het tweede jaar wordt het drukker, dan heb je dagen dat je van 9 sochtends tot 9 savonds aan school bezig bent. Je kan het zelf wel een beetje indelen maar je moet natuurlijk rekening houden met je groepsgenoten
Niet alle lessen zijn verplicht, ik geloof alleen de tutorgroepbijeenkomsten.. maar dat verschilt ook van project tot project. Het is natuurlijk het handigst als je naar elk college gaat, omdat die stof weer terugkomt in de tentamens.
Loting hoef je je in Tilburg niet echt zorgen om te maken, er is de laatste jaren ongeveer evenveel vraag als aanbod, alleen in Utrecht is het lastiger inderdaad..
en wat het meest zuigt aan de studie.. tsja als ik jou zo hoor, is het misschien wel te makkelijk voor je. Er worden in het eerste jaar zelfs nog lessen gegeven over spelling enzo..
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 21:16
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
fractuur schreef op 15-10-2003 @ 14:33:
Volgens mij kan je ook jurnalist worden als je communicatiewetenschappen of geschiedenis hebt gestudeerd. Waarom zouden al die journalisten van de grote kranten dan drs voor hun naam hebben staan? Misschien kom je daarmee wel verder dan met alleen het hbo.
@winner: kan je het niet combineren?
Ik weet dat er van media & Cultuur (UvA) een afstudeer master Journalism bestaat... het kan dus wel

Of je verder ermee komt weet ik niet. Het zal afhangen van je schrijftalent, het halen van deadlines, inzet, etc. Het hebben van een hoger diploma zal misschien wel helpen, maar uit onderzoek is gebleken dat de meeste bedrijven eerst kijken naar iemands persoonlijkheid voordat ze iemand aannemen. Of iemand een relevante opleiding heeft, wordt pas als 3e criteria genoemd voor een sollicitatiegesprek.
Oud 16-10-2003, 11:20
blacky
blacky is offline
Citaat:
Winner schreef op 15-10-2003 @ 11:27:
Het lijkt me best leuk om te ontsnappen bij Rechten aan de ene kant, maar aan de andere kant ben ik pas anderhalve maand bezig.

Ik zit nou te denken aan Journalistiek. Maar dat is een hbo. Ik verwacht dat ik daarbij minder vrij zal zijn als op een universiteit. Heeft iemand ervaring met HBO journalistiek? Ik zou graag willen weten hoe lang je per week op school zit en hoe lang je per week thuis bezig bent met dingen en of je verplichtingen hebt qua aanwezigheid bij colleges enz. Daarnaast zou ik graag willen weten wat er het meeste zuigt aan die studie.
Ik heb journalistiek gedaan in Utrecht.
Hoelang je per week op sool zit hangt af van je rooster. De ene keer is dat 14 uur, de andere keer maar 4. Je werkcolleges daar heb je 80% aanwezigheidsplicht en bij je hoorcolleges moet je zelf weten of je komt.
Hoe lang je thuis nog bezig bent hangt af van hoeveel je doet en hoeveel je al in de les kan doen. Soms ben je wel een paar uur bezig en de andere keer ben je zo klaar.
Wat ik het meest vond zuigen aan de studie is dat het bij ons best wel chaotisch verliep en dat ik te veel vakken kreeg die mij niet boeide. Te theoretisch. Ik hou van schrijven, maar niet van alle onzinnige vakken waar ik wat van zou moeten leren. Ik ben dus ook met de opleiding gestopt na het eerste jaar.
Oud 16-10-2003, 11:30
lief_ukkie
lief_ukkie is offline
Ik ben ook van plan om de studie journalistiek te gaan doen op hbo niveau. Nou wilde ik ook eerst naar Utrecht gaan, maar vanwege de grote belangstelling ga ik me inschrijven in Zwolle. Dit is voor mij eigenlijk veel makkelijker (vanwege de reistijd) en het schijnt een goede school te zijn: Windesheim!

Succes verder!

Liefs KIM
Oud 16-10-2003, 12:21
Verwijderd
Citaat:
lief_ukkie schreef op 16-10-2003 @ 12:30:
Nou wilde ik ook eerst naar Utrecht gaan, maar vanwege de grote belangstelling ga ik me inschrijven in Zwolle. Dit is voor mij eigenlijk veel makkelijker (vanwege de reistijd) en het schijnt een goede school te zijn: Windesheim!
Let er wel op dat Windesheim ten eerste christelijk is (dat moet je leuk vinden, denk ik) en ten tweede schijnt het echt een compleet massale school te zijn. Ik weet niet hoe het met de HvU zit, maar die lijkt me persoonlijk leuker.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 13:13
bumblebee
bumblebee is offline
Ik doe nu Journalistiek in Zwolle (Windesheim dus..) en ik vind het een leuke, interessante studie. Ik ga 3 dagen in de week naar colleges, je moet veel opdrachten zelfstandig maken. Er is maar 1 collegevak verplicht, de rest is facultief. Je hebt 4 blokken het eerste jaar: A= krant B= geschreven C=radio D= tv
Let op: ik weet niet precies of dit jaar Februari-instroming mogelijk is, want de opleiding gaat met een nieuw systeem beginnen. (Je doet nu 2 jaar algemeen, daarna kies je een studierichting)

Ik vind trouwens niet dat je ook maar iets kan merken van die Christelijke identiteit van de school, dus dat vind ik niet een reden om niet naar Windesheim te gaan. Het is inderdaad een grote school, maar massaal noem ik hem niet. Journalistiek heeft een apart gebouw, wel gezellig.

Ik ben nu in blok A bezig, dan maak je twee keer een krant, je gaat op redactiebezoek, interviewen,enzovoorts. Een vriendin van mij zit nu in blok D (tv) en die heeft al 2 tv-items gemaakt. (dus op pad met camera en wat daar allemaal bijhoort en filmen maar..) Het is dus opzich best wel veel praktijk, wat ik wel leuk vind.
Oud 16-10-2003, 18:40
Nyawa
Weet iemand iets over de kans op een baan na je studie? Ik zit zelf ook aan journalistiek te denken, maar ik hoorde van een kennis dat er op dit moment maar heel weinig vraag is naar journalisten...
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 19:22
Breg
Breg is offline
Citaat:
Kabouterin schreef op 16-10-2003 @ 19:40:
Weet iemand iets over de kans op een baan na je studie? Ik zit zelf ook aan journalistiek te denken, maar ik hoorde van een kennis dat er op dit moment maar heel weinig vraag is naar journalisten...
ik heb op de studiebeurs in utrecht ook naar journalistiek geinformeerd, en er was 1 iemand van de HVU die journalistiek studeerde, en die zei dat er tegenwoordig inderdaad maar weinig vraag is. Bijna overal (zeker kranten) worden mensen ontslagen, dus dan hebben ze natuurlijk ook geen nieuwe mensen nodig...
Oud 16-10-2003, 22:32
Verwijderd
Zonde om Journalistiek te gaan doen in de wetenschap dat de grootste journalisten -op een enkeling na natuurlijk- helemaal geen Journalistiek hebben gedaan. De meesten zijn Socioloog, Politicoloog of zoiets dergelijks.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 10:35
Aniken
Aniken is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 16-10-2003 @ 13:21:
Let er wel op dat Windesheim ten eerste christelijk is (dat moet je leuk vinden, denk ik) en ten tweede schijnt het echt een compleet massale school te zijn. Ik weet niet hoe het met de HvU zit, maar die lijkt me persoonlijk leuker.
De HvU is leuk om journalistiek te doen, gezellige school. Zitten 3 opleidingen op die faculteit, waardoor je heel veel verschillende mensen hebt lopen. De mensen bij journalistiek vond ik over het algemeen wat alternatiever, de communicatiemensen zijn een beetje kak-types.
En de opleiding communicatiesystemen heeft vooral mannen
Voor mij was het een klein beetje te gezellig, waardoor ik niet zo heel veel zin meer had in de opleiding.

Was mij iets teveel gericht op schrijven, schrijven, schrijven in het eerste jaar. Op een gegeven moment had ik dat wel gezien.
Vooral ook omdat er een heel veel alvast voor je werd bedacht, waardoor ik het hele jaar aan het schrijven was over onderwerpen die me persoonlijk helemaal niets deden.

Anyway, wil je met dit verhaal niet ontmoedigen, want ik ben dan wel gestopt.. Maar als je t wilt moet je er voor gaan. Laat je echter wel goed informeren vooraf, want t zou jammer zijn als je je huidige opleiding opgeeft en t blijkt toch niet te zijn wat je dacht.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2003, 19:00
Mriek!
Mriek! is offline
Hey!
Ik doe nu Journalistiek in Utrecht, zit in het tweede jaar...
De opleiding is erg leuk, wel moet je soms veel op school zijn. In het tweede jaar bijvoorbeeld maak je met je hele groep een krant en dan zit je wel drie dagen voor dat vak zowat fulltime op school. Toch is het niet altijd zo. Want de verhouding onderwijsgroep/hoorcolleges in het eerste jaar is ongeveer 50/50, dus dan heb je op zich wel veel vrijheid, want naar hoorcolleges hoef je niet toe te gaan als je de stof al behoorlijk snapt. Onderwijsgroepen daarentegen hebben vaak een aanwezigheidsplicht, meestal moet je minimaal 80 procent van het aantal lessen gevolgd hebben om nog een voldoende te kunnen halen voor dat vak. Dus het verschilt nogal. In de regel is de opleiding wel makkelijker voor VWO'ers, omdat die de theorie sneller begrijpen. Dat geeft je toch wel veel vrijheid (zelf heb ik Havo gedaan ;-( ) Journalistiek op HBO-niveau is echt gericht op de praktijk, dus veel schrijven, deadlines enzo. Een master Journalistiek op de uni zal daarentegen meer theorie bevatten, dan moet je een beetje denken aan onderzoeksjournalistiek. Dus het ligt er maar aan wat je leuker vindt. Zelf vind ik de opleiding heel gaaf, gewoon omdat je veel verschillende dingen doet; mensen interviewen, artikelen schrijven maar ook veel werken aan je algemene ontwikkeling. Ik vind het echt leuk, ben benieuwd wat jij ervan vindt..
Reageren

Regels voor berichten