Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-10-2003, 19:38
Frisss
Frisss is offline
Heej,

ik maak nu voor school een hoofdstuk over het hart en ik heb een paar dingen die ik niet zo goed snap :

Citaat:
Boezems en kamers zijn van elkaar gescheiden door hartkleppen. aan het begin van de longslagader en de aorta bevind zich halvemaanvormige slagaderkleppen
Dat stukje tekst staat er over de hartkleppen. Nu krijg ik de vraag :

Wat is de functie van de hartkleppen? en wat is de functie van de halfmaavormige slagaderkleppen?

Ook heb ik een vraag over enkelvoudige en dubbelvoudige bloedsomloop:
- Bij vissen stroomt het bloed van het hart eerst naar de kieuwen. Hierna stroomt het bloed naar de andere organen. Maak door middel van een schematische tekening duidelijk dat vissen een enkelvoudige bloedsomloop hebben.

die tekening kan ik nog wel maken maar ik snap het antwoord wat er op die vraag moet komen niet.
zelf denk ik iets van :
hart --> kieuwen --> organen --> niets?

weet iemand dit? ik zit er zelf al een tijdje op te puzzelen maar ik weet het niet zo goed
Oud 18-10-2003, 20:07
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
de functie van die kleppen is dat het bloed niet terug kan stromen

kieuwen hart organen kieuwen hart organen kieuwen hart organen (denk ik, weet ik ook niet zeker)

bij de mens is nl dubbelvoudig hart longen hart organen
Oud 18-10-2003, 20:38
Joris
Joris is offline
Yes, iets wat ik eens goed kan uitleggen, en waar mensen mij nog niet voor zijn.

1) Eerst een plaatje van het hart. Sorry dat het engels is, ik heb alleen engelse boeken.

De hartkleppen (atrioventriculaire kleppen) zijn hier de kleppen van de boezems naar de kamers (atrium -> ventrikel). Eerst lopen de kamers vol met bloed vanuit de boezems. Op het moment dat de kamers zich gaan samentrekken (systole) sluiten de hartkleppen onmiddelijk. Hierdoor kan er geen bloed vanuit de kamers terugstromen naar de boezems.

De halvemaanvormige kleppen (semilunaire kleppen) zorgen ervoor dat het bloed wat zojuist door de kamers is gepompt richting het lichaam of de longen niet terugstroomt het hart in. Zodra er enig bloed terugstroom, klappen de halvemaanvormige kleppen open en de opening is geheel gesloten. Bij de volgende hartcontractie worden de kleppen gewoon weer opengeduwt.

2) Bij vissen is het net iets anders als bij de mens. De mens heeft een dubbelvoudige bloedsomloop, namelijk hart - longen - hart - lichaam - hart. Dus een kleine en een grote bloedsomloop.

Bij vissen is er een enkelvoudige bloedsomloop. Het bloed gaat eerst door het hart om vervolgens van zuurstof te worden voorzien in de kieuwen. Daarna gaat het door het lichaam heen waar het zijn zuurstof afgeeft en vervolgens naar het hart weer om opnieuw aan de cyclus te beginnen. Snap je? Ik heb jammer genoeg geen plaatje in mijn boeken over een vis.

Succes ermee
Oud 19-10-2003, 12:45
ekki
ekki is offline
http://80.112.236.198/~klc037/

bij 'onderdelen' klikken op 'bloedsomloop'.
Oud 20-10-2003, 12:29
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Voor alles wat met het hart te maken heeft sta ik klaar.

Mocht je nog vragen hebben, stel maar...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten