Advertentie | |
|
![]() |
|
Yes, iets wat ik eens goed kan uitleggen, en waar mensen mij nog niet voor zijn.
1) Eerst een plaatje van het hart. Sorry dat het engels is, ik heb alleen engelse boeken. De hartkleppen (atrioventriculaire kleppen) zijn hier de kleppen van de boezems naar de kamers (atrium -> ventrikel). Eerst lopen de kamers vol met bloed vanuit de boezems. Op het moment dat de kamers zich gaan samentrekken (systole) sluiten de hartkleppen onmiddelijk. Hierdoor kan er geen bloed vanuit de kamers terugstromen naar de boezems. De halvemaanvormige kleppen (semilunaire kleppen) zorgen ervoor dat het bloed wat zojuist door de kamers is gepompt richting het lichaam of de longen niet terugstroomt het hart in. Zodra er enig bloed terugstroom, klappen de halvemaanvormige kleppen open en de opening is geheel gesloten. Bij de volgende hartcontractie worden de kleppen gewoon weer opengeduwt. 2) Bij vissen is het net iets anders als bij de mens. De mens heeft een dubbelvoudige bloedsomloop, namelijk hart - longen - hart - lichaam - hart. Dus een kleine en een grote bloedsomloop. Bij vissen is er een enkelvoudige bloedsomloop. Het bloed gaat eerst door het hart om vervolgens van zuurstof te worden voorzien in de kieuwen. Daarna gaat het door het lichaam heen waar het zijn zuurstof afgeeft en vervolgens naar het hart weer om opnieuw aan de cyclus te beginnen. Snap je? Ik heb jammer genoeg geen plaatje in mijn boeken over een vis. Succes ermee ![]()
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Eten & Drinken |
bekeren tot vegetarisme Kill me Ce soir | 146 | 13-03-2004 20:51 | |
De Kantine |
[gouwe ouwe] wat staat er onder je ctrl+V ??? damaetas | 582 | 27-01-2003 18:11 |