Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-10-2003, 16:06
Verwijderd
Ik kwam het volgende tegen op internet en ik vond het wel interessant. Het artikel er om heen is ook interessant en ook zeker nuttig, denk ik.

Wat vinden jullie er van?

Citaat:
Wat is positief denken
Positief denken is op een positieve manier gebruik maken van het onderbewustzijn. Alle informatie gaat via het bewustzijn naar het onderbewustzijn. Het onderbewustzijn redeneert niet, het beoordeeld of informatie juist of onjuist is. Als je het gedrag positief wilt beïnvloeden moet dat via het onderbewustzijn gebeuren. Je moet dus bewust nieuwe positieve gedachten kiezen en aan het onderbewustzijn overdragen. De aard van het denken bepaalt de kwaliteit van het leven.
Je bent zelf verantwoordelijk voor de verspilling van energie aan negatieve gedachten, niet b.v. je baan. Je hebt geen invloed op moeilijke vergaderingen en gesprekken, echter wel aan de manier waarop je tegen een gebeurtenis aankijkt. Je voelt je een stuk prettiger en kunt meer bereiken door een positieve houding aan te nemen. Ook anderen zullen hier gunstiger op reageren.
Positief denken betekent open en vriendelijk zijn en op zoek gaan naar de goede reële kanten. Dit betekent ook geen schuldgevoel(verleden) en niet tobben(toekomst). Daarom meer genieten in plaats van je op te laten slokken door kommer en kwel.
Zolang je zelf niet gelukkig bent kun je niemand anders gelukkig maken of andere mensen helpen het te worden. Ook zul je geen succes hebben met wat je doet.
bron: http://www.burnin.nl/bo7pd2.html

Ander artikel: http://www.menscentraal.nl/tekst_Erik_van_Zuydam.html

Laatst gewijzigd op 20-10-2003 om 16:09.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-10-2003, 16:14
Kazanka
Kazanka is offline
Is zeker waar, maar hoe zorg je ervoor dat het verleden achter je blijft en de toekomst je niet inhaalt voordat deze daadwerkelijk plaatsvindt?

Ook de epicuristen hadden een soortgelijk punt, met als lijfspreuk: 'Pluk de dag'. Lijkt me geweldig als je zo kan leven.
Oud 20-10-2003, 16:15
Verwijderd
Citaat:
Kazanka schreef op 20-10-2003 @ 17:14:
Is zeker waar, maar hoe zorg je ervoor dat het verleden achter je blijft en de toekomst je niet inhaalt voordat deze daadwerkelijk plaatsvindt?
Door er tegen in te gaan? Op een positieve manier?
Met citaat reageren
Oud 20-10-2003, 16:16
Lorelei
Lorelei is offline
Het klopt wel....

maar het is soms zo f****** MOEILIJK!!
Met citaat reageren
Oud 20-10-2003, 16:21
Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 20-10-2003 @ 17:15:
Door er tegen in te gaan? Op een positieve manier?
Zo ver was ik ook al De vraag is meer hoe je dat kan doen

Hoe zorg je ervoor dat je een gedachtengang, die uitsluitend op het negatieve funtioneerd, omzet naar een uitsluitend of grotendeels positieve gedachtengang?

Kan je zeggen:'Gewoon door het te doen!' Maar hoe begin je zoiets?
Oud 20-10-2003, 16:24
Verwijderd
Citaat:
Kazanka schreef op 20-10-2003 @ 17:21:
Zo ver was ik ook al De vraag is meer hoe je dat kan doen
Dat staat, dacht ik, ook in dat artikel.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2003, 16:25
Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 20-10-2003 @ 17:24:
Dat staat, dacht ik, ook in dat artikel.
Tof..me go read
Oud 20-10-2003, 16:27
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Zolang je zelf niet gelukkig bent kun je niemand anders gelukkig maken of andere mensen helpen het te worden. Ook zul je geen succes hebben met wat je doet.
Dat vind ik dus best wel onzin!!!
Zie niet in waarom dat niet zo kunnen, ik heb het zelf meegemaakt.

Voor de rest vind ik het wel een goed artikel. Ik breek m'n hoofd regelmatig over het feit waarom sommige mensen wel met nare dingen om kunnen gaan, en anderen niet.
Oud 20-10-2003, 16:31
Verwijderd
Citaat:
dreen schreef op 20-10-2003 @ 17:27:
Dat vind ik dus best wel onzin!!!
Zie niet in waarom dat niet zo kunnen, ik heb het zelf meegemaakt.

Voor de rest vind ik het wel een goed artikel.
Ik dacht hetzelfde.
Met citaat reageren
//ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 20-10-2003 @ 17:06:
Ik kwam het volgende tegen op internet en ik vond het wel interessant. Het artikel er om heen is ook interessant en ook zeker nuttig, denk ik.

Wat vinden jullie er van?
Wat ik er van vind?

Het is wel waar.

Maar niet zo simpel.

En ik word er eerlijk gezegd nog depressieviger van.
Verwijderd
Dat het simpel is staat ook nergens.

Citaat:
//ItsJustMe\\ schreef op 20-10-2003 @ 17:31:
En ik word er eerlijk gezegd nog depressieviger van.
Waarom dat?
Met citaat reageren
Oud 20-10-2003, 16:48
Kazanka
Kazanka is offline
Spreek het eerste artikel het tweede artikel nou tegen of ligt het aan mij?

Eerste artikel: Positief doordreunen totdat het doordringt tot je onderbewustzijn.

Tweede artikel: Het negatieve weten te accepteren en je laten leiden door het positieve.

Oud 20-10-2003, 16:51
Verwijderd
Citaat:
Kazanka schreef op 20-10-2003 @ 17:48:
Spreek het eerste artikel het tweede artikel nou tegen of ligt het aan mij?

Eerste artikel: Positief doordreunen totdat het doordringt tot je onderbewustzijn.

Tweede artikel: Het negatieve weten te accepteren en je laten leiden door het positieve.

Ik vind niet dat dat elkaar echt tegenspreekt...tenminste, niet die twee zinnetjes iig... Waarom kan ik niet echt uitleggen...maar door door te dreunen, kun je je laten leiden door het positieve, denk ik. En dat je het door moet dreunen, heeft niet per se iets te maken met het negatieve weten te accepteren...toch?
Met citaat reageren
Oud 20-10-2003, 17:02
Fade of Light
Fade of Light is offline
gvd klote muis, weg tekst

eh, ik ben het niet eens met het eerste geciteerde stuk.

Citaat:
Zolang je zelf niet gelukkig bent kun je niemand anders gelukkig maken of andere mensen helpen het te worden. Ook zul je geen succes hebben met wat je doet.[/b]
wat een godganze onzin! Een conclusie o.i.d. die werkelijk totaal niet onderbouwd is, en ook voorbeelden getuigen TEGEN die uitspraak. Neem mensen met een masker op. Die kunnen iemand anders wel gelukkig maken, ondanks dat ze zelf eigenlijk ongelukkig zijn.

Citaat:
Je bent zelf verantwoordelijk voor de verspilling van energie aan negatieve gedachten, niet b.v. je baan.
Onzin. Zowel je baan als je eigen opvatting over die baan zijn van belang. Iemand die weer MOET gaan werken (uitkeringszooi) kan best bij een baan komen waar hij echt niet blij van wordt. Dan is het deels die baan zijn schuld. Was het een leuke baan geweest dan was hij blij. Het is niet alleen de instelling van de persoon, hij kon niet kiezen welke baan hij wilde en sommige banen zijn gewoon iets om niet blij van te worden.

Een beetje negatieve gedachte houd je tevens scherp. Als je altijd te positief denkt en het komt wel, dan komt er soms te weinig van en dat is niet gewenst. De tekst is te positief en dus niet relaistisch ingesteld. Benader zaken zoals ze zijn en niet TE positief of negatief.

Leonoor: denk je dat het elkaar niet tegenspreek tomdat je het zo moet lezen? => Positief doordreunen totdat je het accepteert en je je laat leiden door het positieve.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2003, 17:05
Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 20-10-2003 @ 17:51:
Ik vind niet dat dat elkaar echt tegenspreekt...tenminste, niet die twee zinnetjes iig... Waarom kan ik niet echt uitleggen...maar door door te dreunen, kun je je laten leiden door het positieve, denk ik. En dat je het door moet dreunen, heeft niet per se iets te maken met het negatieve weten te accepteren...toch?
Volgens het tweede artikel moet je dat doordreunen eigenlijk vermijden. Je moet niet proberen een nieuwe laag conditionering aan te brengen. Door juist het negatieve te accepteren, kun je je op het positieve richten. Wat eigenlijk neerkomt op realistisch zijn en niet op een positieve zin tien - twintig keer in je hoofd te laten doordreunen. Of niet?
Oud 20-10-2003, 17:10
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 20-10-2003 @ 18:02:
Leonoor: denk je dat het elkaar niet tegenspreek tomdat je het zo moet lezen? => Positief doordreunen totdat je het accepteert en je je laat leiden door het positieve.
Misschien ook, ja. Maar Kazanka had het ook al verder uitgelegt.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2003, 20:21
alpha
alpha is offline
Ik zeg ook zo vaak "Denk je positief, doe je positief en ben je positief" Ik kan het zelf nog niet altijd, maar probeer het wel zo vaak mogelijk te doen.
Oud 20-10-2003, 22:15
Nona
Nona is offline
Natuurlijk, een situatie kan altijd wel kut zijn. Maar positief denken kan je, in bijna alle situaties, leren. En je moet het ook leren voor je het kunt, dat kan je niet zomaar. Voor sommige mensen is het makkelijker aan te leren dan anderen, maar ik denk dat iedereen het met een beetje doorzettingsvermogen en aandacht wel kan.

Fade - Ik denk niet dat het zo sterk van de situatie afhankelijk is. Vooral juist die mensen die enorm veel schokkende dingen meemaken moeten leren positief te denken om overeind te blijven en dat zie je dan ook vaak gebeuren. Daarom denk ik dat positief denken in bijna elke situatie mogelijk is. Natuurlijk ligt het niet alleen an je instelling, maar het gaat ook niet alleen om de situatie. Het gaat er juist om hoe je er tegenaan kijkt.

Ik denk dat je iemand wel gelukkig kan maken als je ongelukkig bent, maar diegene zal, als je hem echt gelukkig maakt, om jou geven en er niet blij mee zijn dat je je zelf zo ongelukkig voelt. Ook vergt het vaak meer van je om iemand gelukkig te maken als je je zelf niet heppie voelt. aarom kan je beter eerst aan jezelf werken en dan aan anderen.
Oud 21-10-2003, 00:08
//ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 20-10-2003 @ 17:31:
Dat het simpel is staat ook nergens.

.. ik kaart het maar even aan.
Ookal is dat natuurlijk ook weer negatief gedacht

Waarom dat?
Offtopic: Omdat ik alleen maar meer door heb hoe vaak ik negatief denk, ook als het misschien niet hoeft. Dat maakt me dan alleen maar somberder. En ook omdat het me gewoon niet lukt al zou ik het willen. Terwijl ik weet dat het niet hoeft en beter is om gewoon positief te zijn. Ik weet alleen niet echt meer waarom ik dat zou moeten. Het leverd niks op, en dan zijn er nog zoveel andere mensen die zo vaak erg negatief denken.
... maar daar ga ik alweer : (
Oud 21-10-2003, 00:16
jeroen_charles
jeroen_charles is offline
toen ik dat probeerde, dat koste veel te veel tijd en veel te veel energie. kan ik niet ook nog naast huiswerk en school doen enzo.
nou nu ga ik maar weer aan school, en ben volgens al eerder 3 jaar constant beetje depresief geweest. en na tijdje begint het "normaal" te voelen, een sleur, bent vergeten hoe het mooier was. dat ik nou begin dit jaar nou zoveel bloemetjes zag, lijkt het nu weer wat erger. went vanzelf wel. het is erger lijkt mij als iemand die zich vaak helemaal goed voelt ineens beetje slechter voelt.
eruit komen kost te veel energie.. heb ik geprobeerd, uitkomst ik ben kantjeboord over met heel veel gesleur, eerste toetsweek dit jaar, geen 1 voldoende.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 12:07
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Goed Topic Leonie!

Ik zal aan het eind van de middag uitgebreid reageren.
Oud 21-10-2003, 12:20
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik ben het er wel mee eens. Ik denk dat je in grote lijnen zeker zelf verantwoordelijk voor bent of je een positieve of een negatieve denker bent. Als je altijd overal alleen maar negatieve kanten van ziet dan kan je ook niet positief meer denken maar als je ook geniet van de kleine dingen in het leven en in een negatieve situatie toch de lichtpuntjes weet te ontdekken dat je dan wel positief kan blijven denken en je hoofd boven water kan blijven houden in zo'n situatie. Je bent daar zelf voor verantwoordelijk. Er zal misschien wel iets van aanleg zijn zodat de een makkelijker de kleine positieve dingetjes weet te ontdekken dan de ander maar voor het grootste deel denk ik dat je dat zelf op moet gaan zoeken.
Oud 22-10-2003, 17:26
vanieta
vanieta is offline
kijk hier hebbie nog is wat aan aan zo forumbaas knuff vanieta
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten