Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-10-2003, 19:27
Konijn
Konijn is offline
Ok, voor de eerste keer ga ik hier wat posten, lees hier erg veel, maar ik reageer bijna nooit, omdat ik bang ben dat anderen mij hier herkennen. Ik zal dan ook nergens diep op in gaan nu.
Het gaat om het volgende:
Op mijn 11e ben ik aangerand (bijna verkracht) door drie oudere jongens, en op mn 14e ben ik weer aangerand door een man van middelbare leeftijd. (Nooit verteld aan mn ouders, en pas vorig jaar aan paar vrienden). Tussen mn 12e en mn 14e ben ik heel erg gepest door iemand die daarvoor een van mn beste vriendinnen was. Heb tijdens die hele periode van mn 11e tot mn 15e aan automutilatie gedaan. Op mn 15e werd bekend dat een hele goede vriend van mij een hersentumor had. Dat ging goed, tot een maand geleden, bekend werd dat ze niks meer voor hem kunnen doen.
Verder heb ik vorig jaar een zeer ernstige vorm van de ziekte van Pfeiffer gekregen, waardoor ik alleen maar op bed kon liggen, en nu is vastgesteld dat ik ook nog een vitamine B12 tekort is (klinkt heel raar, maar dat is nog best vervelend, allerlei onderzoeken gehad, moet nu mn hele leven injecties en nog verdere onderzoeken).
Maar mijn vraag is nu: ik denk zelf dat ik rond mn 12e en 13e depressief ben geweest, maar wilde hier nooit voor uitkomen, vrolijk masker op etc. De laatste tijd heb ik dit gevoel weer heel sterk. Ik hou mezelf wel voor dat alles goed gaat, dat ik blij ben met van alles etc, maar dat nare, vervelende gevoel blijft diep in me alsmaar knagen. Ik heb dus net gehoord dat die vriend ongeneeslijk is, en bij Pfeiffer en B12 tekort hoort ook depressiviteit. Ik verwacht van jullie natuurlijk geen diagnose, ik weet dat ik daarvoor naar een arts moet, maar mn vraag is, als ik hier iets aan wil doen, moet ik dan naar mn huisarts, of naar iemand anders? En kan een huisarts anti-depressiva voorschrijven? (Elke keer als ik kom, vraagt ie ook hoe ik me voel, omdat depressiviteit dus een verschijnsel is bij Pfeiffer/B12 tekort)

Hm, sorry, toch best lang geworden geloof ik..
Oud 20-10-2003, 19:31
Quiana
Quiana is offline
Je kan gewoon naar je huisarts gaan volgens mij, als hij je niet verder kan helpen, zal hij je vanzelf doorverwijzen lijkt me.

Een huisarts kan wel anti-depressiva voorschrijven,
volgens mij, (de moeder van een vriendin kreeg ze iig
'zomaar' van de huisarts..), maar heel zeker weet ik het niet,
denk dat dat ook vanzelf duidelijk wordt als je er bent.

Laatst gewijzigd op 20-10-2003 om 19:41.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2003, 19:32
Verwijderd
Citaat:
Quiana schreef op 20-10-2003 @ 20:31:
Een huisarts kan wel anti-depressiva voorschrijven,
volgens mij
Volgens mij ook, hij is immers arts.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2003, 19:35
mypinkpumps
mypinkpumps is offline
Ik denk wel dat het goed voor je zou zijn als je bij iemand anders terecht zou kunnen behalve je huisarts. Een psychologe? Een zeer goede vriend/in. Zoals je zelf zei speel je de hele tijd een soort rol; vrolijkheid maar van binnenin blijft er een knagend gevoel?
Daar moet je dan wel over praten, het zijn waarschijnlijk opgekropte gevoelens die je nooit hebt geuit en waar je nooit over hebt gepraat. Nooit goed. Maar die wel blijven knagen, zoals die aanrandingen en dan ook nog die vriend en dan dat B12 tekort er ook nog bij...
Ik zou wel proberen om er over te praten met iemand die je zou kunnen helpen om uit die dip te komen. Als je over die diepe gevoelens hebt gepraat voelt het meestal al een stuk beter.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2003, 19:39
Slashy
Slashy is offline
Ja, een huisarts kan zeker anti-depressiva voorschrijven. Aangezien het een bijverschijnsel is van je andere ziektes zal hij dit misschien zelfs wel eerder doen dan je door verwijzen naar een psychiater, omdat hij het dan puur als bijverschijnsel ziet en niet als iets dat een diepere oorzaak heeft.
Maar misschien zou een psychiater ook niet slecht zijn in jouw geval.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2003, 19:47
Verwijderd
Een bezoekje aan de psych kan helpen, maar stel je er niet al te veel van voor, want dan kan het nog altijd tegenvallen (sprak zij uit ervaring). En weet dat jij uiteindelijk degene bent die het moet doen, alleen jij kan ervoor zorgen dat je je beter voelt en jezelf leert begrijpen, een psych helpt je daarbij. Neem er de tijd voor (want dat gaat et zeker kosten). En als je gaat, wens ik je veel sterkte.

Laatst gewijzigd op 20-10-2003 om 19:54.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 06:55
MissManson
MissManson is offline
Uhm ik ben zelf erg depresief en ik heb antidepressiva voorgeschreven gekregen van me pschychiater en die gaat me er ook in beglijden aangezien ik er vandaag mee ga beginnen, verder ben ik nog in behandeling bij een pschycholoog en dat helpt me vrij goed misschien is dat ook een oplossing voor jou?succes....
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 13:22
Brenda_88
Brenda_88 is offline
tegen mij is gezegd dat de huisarts geen anti-depressivia kan voorschrijven, alleen kalmeringsmiddelen (of is dat hetzelfde??)
daarom moet k naar n psychiater begin december omdat die wel medicijnen kan voorschrijven en mijn huisarts niet.
Dit hebben ze mij tenminste verteld..
Veel Sucses!
Reageren

Regels voor berichten