Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-10-2003, 15:33
Loony
Loony is offline
het iriteerd mij heel erg dat er allemaal wicca boeken zijn die voor vrouwen zijn geschreven. Ik ben dus wicca en ik wil heel graag boeken over wicca hebben en lezen, maar als ik een boek vind is die bijna altijd voor een vrouw geschreven, dit iriteerd mij heel erg dat er echt word gedaan alsof alleen vrouwen het doen. Ik vroeg bijvoorbeeld aan mijn ouders een boek over de maan enzo, dus krijg ik een boek, maar dan staan er allemaal van die dingen in zoals de moeder in jou enzo en als je verder leest alleen voor vrouwen. Weet iemand een goed boek die is geschreven voor bijde geslachten en die er meer over weet over wicca? ik zelf ben wicca(aleen nog niet helemaal alles), ik heb het wel een beetje verandert, want ik weet niet zeker of ik wel een god en godin wil, en als ik een god en godin neem dan wil ik er wel een godin van de maan dat weet ik heel zeker, weet iemand een paar?

Laatst gewijzigd op 05-10-2003 om 18:11.
Advertentie
Oud 05-10-2003, 16:39
AngelLena
AngelLena is offline
nu met leestekens en in ABN, dan kunnen we er misschien wat mee...

Maar wat ik uit je begrijp is dat je het vervelend vind dat jij boeken in je handen krijgt over het Wicca geloof die vanuit een vrouwelijk oogpunt geschreven zijn?

Ik denk niet helemaal dat je het zo moet zien. Je moet goed begrijpen dat Wicca een natuurgeloof is waarbij alles draait om Moeder Aarde... Daar heb je de vrouw al. Het geloof is voor beide geslachten gelijk. Maar om echt een bedreven wicca te zijn zal je nauw in contact moeten staan met Moeder Aarde en ook een stukje van Moeder Aarde in jezelf terug weten te vinden. Daar heb je het vrouwelijke alweer... Maar dat betekent niet dat het geloof alleen geschikt is voor vrouwen... Absoluut niet.

En dat jij dat Goden en Godinnen gedoe liever niet aanhangt is jouw eigen keus. Maar wees dan wel consequent. Je weet niet zeker of je wel een God of Godin wilt... Als je Wicca aanhangt, en ook een Goddelijk iets, dan heb je zowel een God als Godin. Daar kom je dan helaas niet onderuit, anders breng je de balans van het geloof in de war.
Dus je zult daarin wel een keuze moeten maken.

Over de literatuur kan je dingen vinden op verschillende websites met aanbevolen literatuur en anders weet collega Mutant vast ook wel een paar.
Oud 05-10-2003, 18:14
Loony
Loony is offline
ja dta klopt wel dat het met de moeder aarde is maar in dit boek is het duidelijk alleen geschreven voor vrouwen en dan zijn er van die boeken: vrouwen en wicca enzo, maar ik heb nog nooit een boek gezien mannen en wicca bijv.
en ik heb ook wel boeken die voor bijde zijn.
Maar ik heb ook boeken die echt bedoeld zijn voor vrouwen en dat zie je eerst niet echt maar als je op kleine dingetjes let dan zie je dat het toch voor vrouwen is datsi niet zo erg want dta verander je wle even als je het uitvoert, maar dat laat toch zien dat hetweer voor een vrouw is en da zie ik nooit dat het voor een man bedoeld is.
Oud 05-10-2003, 18:32
Loony
Loony is offline
is die bovenste nu anders(wel met kommas)?
Oud 05-10-2003, 18:46
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Loony schreef op 05-10-2003 @ 19:14:
ja dta klopt wel dat het met de moeder aarde is maar in dit boek is het duidelijk alleen geschreven voor vrouwen en dan zijn er van die boeken: vrouwen en wicca enzo, maar ik heb nog nooit een boek gezien mannen en wicca bijv.
en ik heb ook wel boeken die voor bijde zijn.
Maar ik heb ook boeken die echt bedoeld zijn voor vrouwen en dat zie je eerst niet echt maar als je op kleine dingetjes let dan zie je dat het toch voor vrouwen is datsi niet zo erg want dta verander je wle even als je het uitvoert, maar dat laat toch zien dat hetweer voor een vrouw is en da zie ik nooit dat het voor een man bedoeld is.
Er zijn waarschijnlijk ook mere vrouwen die het geloof aanhangen omdat veel mannen zich er "te goed" voor vinden om het zo maar te zeggen. Dus dat die boeken er zijn is ook wel een beetje logisch. Maar er zijn ook genoeg te vinden die niet geslachtelijk zijn hoor. Moet je ff Mutant vragen, die weet wel een paar, en anders bij de links topic ff kijken naar wicca links, staat vaak ook aanbevolen literatuur bij.
Oud 05-10-2003, 19:44
Loony
Loony is offline
ok dankje
Oud 06-10-2003, 10:39
Bast
Bast is offline
Misschien moet je eens kijken naar de boeken van Scott Cunningham, de auteur is een man dus ik denk zeker niet dat hij de mannelijke wicca's zal vergeten of het vanuit een 'vrouwelijk' oogpunt bekijkt.
Oud 06-10-2003, 10:41
Bast
Bast is offline
Overigens, misschien dat je deze boeken ook kunt vinden:

- J.Drew: Wicca For Men, and Spellbook of Men, 2000
- Warren-Clarke: Way of Merlyn : The Male Path in Wicca
Oud 06-10-2003, 13:33
Verwijderd
Het is een mode verschijnsel jong, verdoe er je tijd niet aan
Oud 06-10-2003, 14:31
BaLLooN
BaLLooN is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 06-10-2003 @ 17:03:
?! Wicca een mode verschijnsel?! !!!

Oud 06-10-2003, 16:31
Philemon
Philemon is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 06-10-2003 @ 14:33:
Wicca een modeverschijnsel?? Tja..je zal altijd mensen hebben die het voor de 'lol'gaan doen, maar ik geloof toch wel dat over het algemeen iedereen die met wicca bezig is zich er ook daadwerkelijk voor interesseerd!!
Oud 06-10-2003, 16:49
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 06-10-2003 @ 14:33:
een modeverschijnsel die haar roots heeft in de oudheid... lijkt me erg sterk. Oke, Wicca zoals we het kennen is er pas sinds 1950, maar wicca stamt af van de traditionele hekserij die al zo ver terug gaat als dat er bronnen te vinden zijn over de mensheid...

Maar nogmaals, als je ergens niets over weet, wees dan ook terughoudend met je reacties. Je lokt op deze manier weinig vriendelijke reacties uit van de wicca en traditionele heksen die dit forum regelmatig bezoeken.
Oud 07-10-2003, 06:39
Verwijderd
Citaat:
AngelLena schreef op 06-10-2003 @ 17:49:
een modeverschijnsel die haar roots heeft in de oudheid... lijkt me erg sterk. Oke, Wicca zoals we het kennen is er pas sinds 1950, maar wicca stamt af van de traditionele hekserij die al zo ver terug gaat als dat er bronnen te vinden zijn over de mensheid...

Wicca is zelfs nog veeeeeeel ouder dan het Christendom.
Oud 07-10-2003, 06:53
Tio
Tio is offline
Citaat:
Dragonda schreef op 07-10-2003 @ 07:39:

Kijk, en dát is dus niet waar. Zoals AngelLena al zei, is Wicca ontstaan rond 1950. Uitgevonden door meneer Gardner (toch?). Weliswaar bestaat het grotendeels uit invloeden uit oudere hekserij en paganisme etc. en die zijn (voor een deel) ouder dan het Christendom. Maar dat maakt Wicca absoluut niet ouder dan het Christendom.
Het gebruik van talloze antieke Goden doet dat trouwens ook niet...
Oud 07-10-2003, 14:00
Sask!a
Sask!a is offline
Ik denk dat ik begrijp wat Gauloises bedoelt...

Het is geen modeverschijnsel voor de mensen die er al een tijd mee bezig zijn, die zijn waarschijnlijk OF erfheks OF er uit zichzelf geinteresseerd in geraakt.

De laatste tijd krijgt wicca/moderne hekserij veel publiciteit in o.a. jongerentijdschriften. (even als voorbeeld) De Fancy plaatst artikelen als: 'betover HEM met je mobieltje' en bij de spirituele links zetten ze 'trek je eigen tarotkaart' 'wat was jij in je vorige leven' 'het alziend oog' etc... Gewoon fun-dingen. Die meiden weten helemaal niet wat hekserij is, maar noemen zichzelf wel meteen een wiccan enzo.

Nouja, zo dacht ik er tenminste over...

Liefs Sask!a
Oud 07-10-2003, 14:10
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Dragonda schreef op 07-10-2003 @ 07:39:

Eeeuhm nee, da's niet waar. Hekserij is al zo oud als de eerste gevonden bronnen, ouder dan het christendom. Wicca is een geloof dat gevormd is in 1950 door Gerald Gardner. Het heeft elementen van de traditionele hekserij, maar is toch op verschillene manieren zeer afwijkend van de hekserij.

Dus wat jij zegt is niet helemaal waar.
Oud 07-10-2003, 14:12
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Sask!a schreef op 07-10-2003 @ 15:00:

Het is geen modeverschijnsel voor de mensen die er al een tijd mee bezig zijn, die zijn waarschijnlijk OF erfheks OF er uit zichzelf geinteresseerd in geraakt.

De laatste tijd krijgt wicca/moderne hekserij veel publiciteit in o.a. jongerentijdschriften. (even als voorbeeld) De Fancy plaatst artikelen als: 'betover HEM met je mobieltje' en bij de spirituele links zetten ze 'trek je eigen tarotkaart' 'wat was jij in je vorige leven' 'het alziend oog' etc... Gewoon fun-dingen. Die meiden weten helemaal niet wat hekserij is, maar noemen zichzelf wel meteen een wiccan enzo.

Liefs Sask!a
Ja precies, en da's weer jammer, want wat er in die Fancy ed staat is vaak nauwelijks tot niks van waar.
Zo jammer, want zo wordt het gegeven beeld van de wicca en traditionele heksen niet echt weer op het goede pad gezet...
Oud 07-10-2003, 14:51
Sask!a
Sask!a is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 07-10-2003 @ 15:12:
Ja precies, en da's weer jammer, want wat er in die Fancy ed staat is vaak nauwelijks tot niks van waar.
Zo jammer, want zo wordt het gegeven beeld van de wicca en traditionele heksen niet echt weer op het goede pad gezet...
En de meiden (en evt. jongens) die de fancy geloven dat zijn de mode-meeloop-mensen
Oud 07-10-2003, 20:39
Bast
Bast is offline
gaat dit niet een beetje off-topic?
Oud 07-10-2003, 20:51
Verwijderd
Citaat:
AngelLena schreef op 07-10-2003 @ 15:10:
Eeeuhm nee, da's niet waar. Hekserij is al zo oud als de eerste gevonden bronnen, ouder dan het christendom. Wicca is een geloof dat gevormd is in 1950 door Gerald Gardner. Het heeft elementen van de traditionele hekserij, maar is toch op verschillene manieren zeer afwijkend van de hekserij.

Dus wat jij zegt is niet helemaal waar.
Ahum!

Wicca --> (afkorting van) witchcraft --> = hekserij!
Oud 07-10-2003, 21:40
Verwijderd
Citaat:
Dragonda schreef op 07-10-2003 @ 21:51:
Ahum!

Loop nou niet zo te mierenneuken over wat wicca betekent. Het wicca zoals wij dat nu kennen stamt uit +- 1950 en aangezien ik denk dat de topic-starter het niet had over de hekserij van voor het christendom, moet je niet met zoiets komen aanzetten.
Oud 07-10-2003, 21:53
Verwijderd
Citaat:
Bootsman123 schreef op 07-10-2003 @ 22:40:
Loop nou niet zo te mierenneuken
Puh! Wat een taaltje zeg... Moet ik zo iemand nou serieus nemen?

Citaat:
Het wicca zoals wij dat nu kennen
Spreek voor jezelf.

Citaat:
aangezien ik denk dat de topic-starter het niet had over de hekserij van voor het christendom, moet je niet met zoiets komen aanzetten.
Ik was niet degene die over de oudheid begon. Ik was degene die reageerde op iemand die over de oudheid begon.

Met andere woorden: dat bericht van jou voegt niet veel waarde toe aan het hele topic.

En wat betreft de bovenste quote die ik hier neergezet heb: Loop niet zo te schelden en hou het een beetje gezellig hier... Als je ruzie zoekt, ga je dat maar ergens anders doen.

*Denk aan de wicca regel: Doe wat je wil, maar doe niemand kwaad.*
Oud 07-10-2003, 23:44
Verwijderd
Citaat:
Sask!a schreef op 07-10-2003 @ 15:00:

Liefs Sask!a
Inderdaad, dat bedoelde ik

Het valt me gewoon op dat er steeds meer mensen op jonge leeftijd zich ermee bezich gaan houden, en niet helemaal de bedoeling begrijpen. Je komt die mensen steeds meer tegen, en ook nog vaak gekoppeld aan het zogenaamde gothic zijn. Omdat het bij velen af te zien valt dat het intresse over een tijdje toch weer ophoud ben ik van mening dat het voor velen tijd verdoening is.
Ik weet niet of ik in een 15 jarig persoon al echt een wicca moet gaan zien, het is goed mogelijk dat iemand op die leeftijd nog met het zogenoemde modeverschijnsle bezich is, en dan is het in mijn ogen gewoon tijdverdoening.

Mijn excuus als het niet zo is
Oud 08-10-2003, 06:50
Tio
Tio is offline
Citaat:
Ahum!

Erm. Ik denk toch dat AngelLena, die hier toch een soort autoriteit is op het gebied van hekserij, gelijk heeft hoor. Wicca = NIET hetzelfde als hekserij en is dus ook niet zo oud. Het lijkt er heel erg op, maar het is gestart door meneer Gardner rond 1950. Daarvoor bestond traditionele hekserij al wel, maar dat is niet hetzelfde als Wicca.
Oud 08-10-2003, 08:54
Upke
Upke is offline
Mwa hekserij en wicca is denk ik toch iets vrouwelijks. Zoiets als vrouwen gebruiken make-up en dergelijke. Wij mannen meestal niet.
Advertentie
Oud 08-10-2003, 10:52
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Ahum!

naam verzonnen door ----> gerald gardner omstreeks het jaar 1950 die veel van de hekserij in zijn wicca geloof heeft gestopt, maar het is niet volledig hetzelfde. Je mag anders de naslagwerken er wel op nakijken, je vind overal hetzelfde.

Maar nu even terug naar het onderwerp waar de topicstarter het over heeft.

Citaat:
Mwa hekserij en wicca is denk ik toch iets vrouwelijks. Zoiets als vrouwen gebruiken make-up en dergelijke. Wij mannen meestal niet.
Valt je denk ik aardig tegen. Betrekkelijk veel mannen die er ook aan doen.
Oud 08-10-2003, 16:21
BaLLooN
BaLLooN is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 08-10-2003 @ 03:14:

Het valt me gewoon op dat er steeds meer mensen op jonge leeftijd zich ermee bezich gaan houden, en niet helemaal de bedoeling begrijpen. Je komt die mensen steeds meer tegen, en ook nog vaak gekoppeld aan het zogenaamde gothic zijn. Omdat het bij velen af te zien valt dat het intresse over een tijdje toch weer ophoud ben ik van mening dat het voor velen tijd verdoening is.
Ik weet niet of ik in een 15 jarig persoon al echt een wicca moet gaan zien, het is goed mogelijk dat iemand op die leeftijd nog met het zogenoemde modeverschijnsle bezich is, en dan is het in mijn ogen gewoon tijdverdoening.

Dit is al wat beter geforumleert, dan eerst.
Ik ben het ook eens dat die dingen uit de fancy gewoon nergens op slaan en niks met wicca te maken hebben. Maar om iedereen van 15 die met wicca bezig is meteen te bestempelen als mensen die alleen met de mode mee huppellen vind ik niet kloppen! Er zijn ook jongeren (zoals ik) die zich wel serieus met wicca bezig houden (byna 2 jaar, nog voor het een mode-verschijnsel werd) en het niet doen omdat de rest het ook doet!
Oud 08-10-2003, 16:55
Verwijderd
Ten eerste, gedraag jullie es een beetje en probeer allemaal es op een normale manier jullie zegje te doen.
Ten 2e, wicca is hekserij, maar hekserij is geen wicca. Hekserij is een natuurreligie waar veel onderverdelingen in zijn, paganisme, wicca, sjamanisme,...
Er zijn dus heksen die wicca zijn maar niet alle heksen zijn wicca's en zijn dus daar ook niet mee te vergelijken. Wicca heeft zijn eigen geloof, eigen regels en doelstellingen waar vele heksen het niet mee eens zijn. Zij beleven hun geloof op een andere manier. Wicca is idd pas uit 1950, de natuurreligies stammen idd uit de oudheid.

En of het een modeverschijnsel is of niet, dat doet er weinig toe. Zelf ben ik geen wicca en het trekt me ook totaal niet aan. Ik lees dus ook niet echt boeken over wicca, maar meer algemene boeken. Als jij twijfelt over waar je in wil geloven qua God en Godin, zou ik ook twijfelen aan of je wel wicca wil zijn, want wicca's geloven over het algemeen in een God en een Godin.
Echt mannelijke boeken ken ik niet, maar als je bij yahoo op zoek gaat naar communities, vind je genoeg groepen waarbij mannen ook lid zijn. Ik ken persoonlijk een boel mannelijke heksen.
de groups:
Beginnende Heksen
Witches Of Nature
Site beheerd door vriend van me, mannelijke heks: Heksentuin
Hier is ook een chat waar ook mannelijke heksen komen.

Misschien vind je daar wicca's die je verder kunnen helpen.
Oud 08-10-2003, 22:21
Avidell
Avidell is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 08-10-2003 @ 00:44:

Ik zie niet in waarom het een tijd verdoening is als je er na een tijdje ermee stopt. Je hebt er toch wat aan gehad je weet een beetje wat het inhoud.
Wat zou je anders moeten doen, televisie kijken?
Ik ben 3 jaar geleden begonnen met informatie over wicca en na een half jaar vomd ik het zelf eigenlijk niks meer, maar toen ben ik door wicca in aanraking gekomen met boeken over zen en daar ben ik nu nog steeds mee bezig en het heeft voor mij veel opgeleverd. Hoewel ik Wicca nooit lang heb bestudeerd ben ik het toch wel dankbaar omdat ik daardoor dus in aanraking ben gekomen met iets anders waar ik nu wel langere tijd mee bezig ben.
Oud 09-10-2003, 21:50
Bast
Bast is offline
Citaat:
Mutant schreef op 08-10-2003 @ 17:55:
Zij beleven hun geloof op een andere manier.
ik persoonlijk vind wicca altijd meer een echte 'religie' door het geloof in een God en Godin en meer regeltjes...hekserij is voor mij meer een levensstijl.

Maar het is absoluut niet alleen voor vrouwen, sommige van de meest 'bekende' heksen zijn man. (Denk maar aan Merlin Sythove, heeft ook boeken geschreven overigens, of Ko Lankester...)

Dit artikel is misschien leuk om te lezen voor iedereen die het interesseert:in de heksenwereld zijn mannen in de minderheid
Oud 12-10-2003, 16:51
Verwijderd
Citaat:
AngelLena schreef op 05-10-2003 @ 17:39:
(..)
Ik denk niet helemaal dat je het zo moet zien. Je moet goed begrijpen dat Wicca een natuurgeloof is waarbij alles draait om Moeder Aarde... Daar heb je de vrouw al.
(...)
Maar om echt een bedreven wicca te zijn zal je nauw in contact moeten staan met Moeder Aarde en ook een stukje van Moeder Aarde in jezelf terug weten te vinden. Daar heb je het vrouwelijke alweer... Maar dat betekent niet dat het geloof alleen geschikt is voor vrouwen... Absoluut niet.
(...)
Yeah you've got me confused....

Ik heb moeite met het moeder aarde-stuk. Omdat de aarde, technisch gezien een hele hoop atomen, ooit door iemand is gepersonificeerd (oei) als een vrouw, moet dat meteen een enorme doorslag hebben op het geloof van velen? Klinkt hypocriet... (overigens vind ik het christendom en de islam net zo hypocriet door resp. god en allah als MAN te personificeren). Als je het mij vraagt een soort protest tegen de man-gerichte houding van traditionele religies... En mensen die boeken schrijven over 'hun' geloof, dat dus zogenaamd open staat voor allen, doen dat vaak volledig vanuit de invalshoek van de vrouw....
Sorry, maar ik vind het moeder-aarde-gedeelte van je post onzin. De aarde is net zo min vrouwelijk als hij/zij mannelijk is, en aangezien het vrouwelijk-zijn van de aarde - die berg met atomen - de enige fundering was voor het vrouwelijk-zijn van de religie (althans, de enige die in jouw post stond) ben ik het volledig met Loony eens over het boeken-gedeelte.

Hmmmm lekker wollige post weer.... sorry
Oud 12-10-2003, 21:10
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
PCRodent schreef op 12-10-2003 @ 17:51:
Yeah you've got me confused....

Ik heb moeite met het moeder aarde-stuk. Omdat de aarde, technisch gezien een hele hoop atomen, ooit door iemand is gepersonificeerd (oei) als een vrouw, moet dat meteen een enorme doorslag hebben op het geloof van velen? Klinkt hypocriet... (overigens vind ik het christendom en de islam net zo hypocriet door resp. god en allah als MAN te personificeren). Als je het mij vraagt een soort protest tegen de man-gerichte houding van traditionele religies... En mensen die boeken schrijven over 'hun' geloof, dat dus zogenaamd open staat voor allen, doen dat vaak volledig vanuit de invalshoek van de vrouw....
Sorry, maar ik vind het moeder-aarde-gedeelte van je post onzin. De aarde is net zo min vrouwelijk als hij/zij mannelijk is, en aangezien het vrouwelijk-zijn van de aarde - die berg met atomen - de enige fundering was voor het vrouwelijk-zijn van de religie (althans, de enige die in jouw post stond) ben ik het volledig met Loony eens over het boeken-gedeelte.

Hmmmm lekker wollige post weer.... sorry
Eeeuhm... Oke. Het Moeder Aarde gedeelte... Als je kijkt naar hoe jij geboren bent... Is dat niet uit de vagina van je moeder? Ja, je vader heeft geholpen je te maken, maar uiteindelijk heeft mamma het allemaal moeten doen. Zij heeft je 9 maanden rondgedragen, je van voedsel en onderdak voorzien zodat jij je volledig kan ontwikkelen en je veiligheid gegeven en uiteindelijk je gebaard...
Zo moet je de aarde ook een beetje zien. Onderdak, voedsel, mogelijkheden tot ontwikkeling, in het baren is in de hekserij de reincarnatie... Vandaar het Moeder Aarde sydroom om het zo maar even te noemen.
Wetenschappelijk ligt het natuurlijk allemaal anders, is het idd niet meer dan een hoopje atomen en energie bij elkaar. Maar gevoelsmatig, zie boven.

Maar in het Wicca geloof, is Moeder Aarde geen Godin, slecht een Moeder die dus onderdak voedsel etc biedt. De goden bestaan uit 2 geslachten. Een God en een Godin dus. Dus niks geen vrouwelijk oogpunt, je hebt me een beetje verkeerd begrepen denk ik. Wat die literatuur betreft, daarvoor zijn al verschiedene reden genoemd, ook door mijzelf, dus daar heb ik weinig meer aan toe te voegen.
Oud 12-10-2003, 21:18
Verwijderd
Bedankt voor je reply Lena, alleen hij geeft een verklaring voor het moeder-aarde-syndroom en niet voor het voornamelijk vrouwelijk-zijn van wicca (vergeef me de slordige formulering). Dat volgens jou het moeder-aarde-verschijnsel het vrouwelijk-zijn van wicca verklaart vind ik echter wat kort door de bocht. Misschien dat het wicca-idee vrouwen meer aanspreekt, maar het open karakter van wicca mbt geslacht en achtergrond zou dan toch het schrijven van female-focused boeken ontmoedigen??
Oud 12-10-2003, 21:36
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
PCRodent schreef op 12-10-2003 @ 22:18:
Bedankt voor je reply Lena, alleen hij geeft een verklaring voor het moeder-aarde-syndroom en niet voor het voornamelijk vrouwelijk-zijn van wicca (vergeef me de slordige formulering). Dat volgens jou het moeder-aarde-verschijnsel het vrouwelijk-zijn van wicca verklaart vind ik echter wat kort door de bocht. Misschien dat het wicca-idee vrouwen meer aanspreekt, maar het open karakter van wicca mbt geslacht en achtergrond zou dan toch het schrijven van female-focused boeken ontmoedigen??
Nogmaals, Wicca is niet vrouwelijk, ook niet bedacht vanuit een vrouwelijk oogpunt. Wat ik wel heb uitgelegd, wat ook vele manlijke wicca's kunnen conformeren is dat de aarde wel 1 van de belangrijkste dingen in je leven is waar je respect voor dient te hebben en te eren en voornamelijk haar in jezelf terug moet vinden. Da's het vrouwelijke gedeelte binnen de Wicca. Ik heb nooit gezegd dat dit DE verklaring is waarom het meer vrouwen aanspreekt of waarom het lijkt alsof het voor vrouwen geschreven is. Verder spreken dingen als Hekserij en dus ook Wicca vaak ook zoals je zei meer vrouwen aan. Niet omdat het vanuit een vrouwelijk oogpunt geschreven is, want dat is niet zo, maar vele heren hebben andere interesses, minder behoefte aan de spiritualiteit in hunzelf vinden. Vrouwen zijn daar iets eerder toe geneigd.
Dat zijn ook verklaringen.
Oud 14-10-2003, 20:17
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Ieder zijn geloof...t lijkt mij niks.....heb er een keer een boek over gelezen toen ik 12 was......moest je continu in je nakie jezelf gaan lopen kastijden Tja tis maar wat je leuk vindt

Wicca is denk ik afgeleid van 'hekserij', van dingen uit oude tijden van de kruidenvrouwtjes en van nog eerder: van de tijd dat er nog natuurvolken en priesters/ priesteressen waren. Misschien dat er tegenwoordig zoveel wicca-mensjes zijn omdat het reincarnaties zijn van de hekserij-mensjes van toen? Maja ik denk niet dat wicca's in reincarnatie geloven
Oud 14-10-2003, 20:46
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Tulpje6 schreef op 14-10-2003 @ 21:17:
Ieder zijn geloof...t lijkt mij niks.....heb er een keer een boek over gelezen toen ik 12 was......moest je continu in je nakie jezelf gaan lopen kastijden Tja tis maar wat je leuk vindt

Wicca is denk ik afgeleid van 'hekserij', van dingen uit oude tijden van de kruidenvrouwtjes en van nog eerder: van de tijd dat er nog natuurvolken en priesters/ priesteressen waren. Misschien dat er tegenwoordig zoveel wicca-mensjes zijn omdat het reincarnaties zijn van de hekserij-mensjes van toen? Maja ik denk niet dat wicca's in reincarnatie geloven
Zie bovenstaande berichten voor uitleg over wicca geloof.

1 dingetje ophelderen, in de hekserij is geen hierarchie dus ook geen priester/priesteres. In de wicca daarintegen wel. Wicca's geloven over het algemeen wel in reincarnatie, maar de oude heksen van toen zie ik er niet voor aan om te reincarneren als Wicca, aangezien de traditionele hekserij en de wicca nogal botsen.
Oud 24-10-2003, 16:06
nivava
nivava is offline
Je zegt dat jij 'Wicca' bent. Maar officieel mag je jezelf pas zo noemen als je gezegend bent door een hoogtepriesteres en dan moet je ook nog eens 18 zijn!!!

Dus sorry...klopt niet helemaal wat je zegt..

en dat het je opvalt dat het voor vrouwen is geschreven kan ik mij enigszins wel iets bij voorstellen.
Vrouwen worden in de wicca ook niet onderschat. Ze geloven niet voor niets in Godinnen....de meeste religies die in meerdere goden geloven zijn vaak mannelijk. Bij wicca is dat niet.

En zoals al eerder is aangegeven in deze topic is dat ze erg geloven in Moeder Aarde....en moeder verwijst al naar het geslacht....lijkt me duidelijk
Oud 24-10-2003, 16:08
nivava
nivava is offline
Citaat:
Tulpje6 schreef op 14-10-2003 @ 21:17:

In je nakie lopen (skyglads) hoeft niet hoor..het is maar net wat je zelf prettig vindt....ik zal dat ook nooit doen. En het hoeft ook al helemaal niet buiten bij volle maan....mag ook gewoon binnen...

Oud 24-10-2003, 16:35
Sentingua
Sentingua is offline
Citaat:
Loony schreef op 05-10-2003 @ 16:33:
vraag van TS
vroeger waar bijna alle Wicca's vrouwen, de mannen die erin zaten waren dan ook de Druide. Dat verklaard al heel veel, ik las ook eerst veel over Wicca en ben overgestapt naar boeken over de oude Druide en voelde mij er veel beter bij. Inmiddels heb ik mijn eigen ding/geloof ontwikkeld, mijn eigen wereldje dus. Ik zal zo zeggen, mijn wereld je kent een god, godin en geesten. Als je meer wilt weten, dan ff PM'en en leg ik je het wel uit, beetje lang verhaal namelijk.
Oud 31-10-2003, 22:34
Nar'Hyarmen
Nar'Hyarmen is offline
Citaat:
Loony schreef op 05-10-2003 @ 16:33:
het iriteerd mij heel erg dat er allemaal wicca boeken zijn die voor vrouwen zijn geschreven. Ik ben dus wicca en ik wil heel graag boeken over wicca hebben en lezen, maar als ik een boek vind is die bijna altijd voor een vrouw geschreven, dit iriteerd mij heel erg dat er echt word gedaan alsof alleen vrouwen het doen. Ik vroeg bijvoorbeeld aan mijn ouders een boek over de maan enzo, dus krijg ik een boek, maar dan staan er allemaal van die dingen in zoals de moeder in jou enzo en als je verder leest alleen voor vrouwen. Weet iemand een goed boek die is geschreven voor bijde geslachten en die er meer over weet over wicca? ik zelf ben wicca(aleen nog niet helemaal alles), ik heb het wel een beetje verandert, want ik weet niet zeker of ik wel een god en godin wil, en als ik een god en godin neem dan wil ik er wel een godin van de maan dat weet ik heel zeker, weet iemand een paar?
Voor zover ik iets afweet van Wicca zijn de modernere en populaire boeken vooral geschreven voor vrouwen ja.. MIsshcien omdat die het meeste erin geintereseerd zijn ofzo. Maar goed, er is een boek' natural witchcraft' geloof ik dat gaat over natuurreligies.. Dat is gewoon voor een algemeen publiek geschreven.

en typ de volgende keer eens wat meer in behoorlijk nederlands

Regels voor berichten