Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-10-2003, 13:51
Maurice
Maurice is offline
ik wil een computer kopen. (samen met mn vader).
help mij met een keuze te maken.

de eisen:
- de computer moet redelijk sterk zijn
- de computer moet zeker wel meer dan 5 jaar meekunnen.
- er hoeven geen zware teknprogramma's op ofzo, maar hij moet zeker wel een paar programma's tegelijk kunnen draaien.
er moet voldoende ruimte opzitten, zonder het risico te lopen dat we over een paar jaar rumte bij moeten kopen. wat wil ik opslaan? veel mp3'tjes enzo.

de vragen
- is een pentium 4 processor aan te raden?
- windows XP Home of Pro?
- harde schijf? 40 gb? 80 gb? 120 gb? 200 gb?
- geheugen? 128? 256? 512? 1024? 2048 mb?
- is een dvd-rewriter en dvd-rom speler handig als je ook veel cd-tjes wil branden? is het risicovol? (technologie)
- grafische kaart of niet? zo ja, geavanceerd? wat doet zo'n ding?
- wat is een USB memory key? en is het aan te raden?
- geluidskaart of niet? zo ja geavanceerd? wat doet zo'n ding?
- we willen overgaan op Adsl, moeten we modem bij de pc kopen? of moeten we die kopen als we echt adsl nemen?
- zip-drive of niet? heb je zo'n ding nodig als je af en toe zip-files gebruikt?
- zit office 2003 standaard bij computers?
- moeten van die dingen tegen stroonuitval kopen?

antwoord op enkele van deze vragen zou ik zeer waarderen
Oud 27-10-2003, 14:08
NielZ
NielZ is offline
Officieel behoort dit op Hardware.

de vragen
Daarover verschillen de meningen nogal. De een zweert erbij, de ander walgt ervan. Persoonlijk prefereer ik AMD, aangezien de prijs een stuk lager ligt. Een AMD Athlon XP 2600+ processor is (nagenoeg) vergelijkbaar met een Intel Pentium IV 2.6, terwijl de prijs al snel €100 scheelt.

Pro biedt vooral meer support op het gebied van (bedrijfs)netwerken en beveiliging. Voor de meeste mensen is Home ruim voldoende.

120GB is redelijk gangbaar op het moment. Je zegt zelf dat je veel ruimte wilt (Daarmee bedoel je harde schijf ruimte denk ik ), maar dit is later altijd bij te plaatsen. Je kunt nu dus wel veel geld uitgeven aan een dure/grote harde schijf, maar je kunt daar beter ff mee wachten.

512 minimaal, met 1024 zit je helemaal goed.
Let er wel op dat je echt merkgeheugen krijgt, en geen OEM.

- is een dvd-rewriter en dvd-rom speler handig als je ook veel cd-tjes wil branden? is het risicovol? (technologie)
Als je enkel CD's wilt branden is een CD brander al voldoende. Een DVD brander kan daarbij ook nog eens DVD's branden.
De techniek is al aardig ontwikkelt, dus er is weinig tot geen kans dat er opeens rook uit je PC komt (als je dat bedoelt ). Let op: er zijn 2 DVD soort. DVD+ en DVD-. Vooral oudere Stand alone spelers kunnen alleen + of - afspelen, en sommige DVD branders kunnen alleen + of - branden. Daarintegen zijn er echter weer branders die zowel + als - kunnen branden, maar die zijn weer ietsje duurder. Bedenk dus ff waarvoor je een eventuele DVD brander zou gaan gebruiken.

Zonder een grafische kaart wil je PC niet opstarten.
Hij berekent de beelden die op je scherm verschijnen. Dit varieert van het gele venster waar je nu tegenaan tuurt tot de 3D-figuurtjes die in geavanceerde Games zitten. Als je veel Games gaat spelen (en dan bedoel ik geen mijnenveger ) is het aan te ragen een goede kaart te nemen, bijvoorbeelde ATi Radeon 9600 (Pro).

Dit is een floppy drive, maar dan wat groter. Voor de beeldvorming: op een floppy gaat 1,44 MB, op zo'n USB drive al snel 64MB. Je prikt 'm gewoon in een USB poort, en je kunt er documenten op zetten. Windows XP herkent 'm automatisch, voor 98 zul je in de meeste gevallen drivers moeten installeren.

-geluidskaart of niet? zo ja geavanceerd? wat doet zo'n ding?
Het is tegenwoordig moeilijk een PC te krijgen zónder geluidskaart.
Hij zorgt voor het geluid dat uit je PC komt. Elk bliepje, MP3tje of dingeltje komt uit dat ding. Voor 'huis tuin en keuken' gebruik is een stereo geluidskaart voldoende; deze zit doorgaans al op het moederbord. Hier kun je een subwoofer en 2 kleine speakertjes (Sattelites) op aansluiten.

- we willen overgaan op Adsl, moeten we modem bij de pc kopen? of moeten we die kopen als we echt adsl nemen?
Die pas ik even.

- zip-drive of niet? heb je zo'n ding nodig als je af en toe zip-files gebruikt?
Als je nog Zip drives hebt liggen met belangrijke documenten erop zou je 'm erin kunnen zetten, alhoewel zipdrives tegenwoordig nauwelijks meer verkocht/gebruikt worden. Je zou eventueel ook de zipdrive in de oude computer eventjes in de nieuwe kunnen zetten, je documenten eraf halen, en het ding dan ver weg verstoppen.

Dat wisselt.
Sommige PC's die kant en klaar geleverd worden (Dixons, AH, V&D etc etc) hebben al software geďnstalleerd, waar soms Office bij zit. Let op: Microsoft Works bevat enkel Word, geen Powerpoint, Exel etc. Bij sommige winkels kun je een PC compleet op maat laten maken, en dan kun je aangeven of je er Office bij wilt of niet.

Mwaoh, zou ik niet doen.
Of je moet op een dusdanige manier aan het forum/dat ding verslaafd zijn dat je ontwenningsverschijnselen krijgt na 5 minuten.

antwoord op enkele van deze vragen zou ik zeer waarderen
You're welcome.
Oud 27-10-2003, 14:18
IceManX
IceManX is offline
Even wat opmerkingen op NielZ:
Op elk moederbord zitten tegenwoordig de videokaart en geluidskaart ingebakken. Je hebt dus geen aparte nodig.
ECHTER, het is wel aan te bevelen om losse te kopen, zeker de videokaart.
NielZ zei een Radeon 9600, ik zou voor een 9800 (Pro) gaan omdat die krachtiger is, en dus langer mee gaat (in principe).
Ik zou ook een aparte geluidskaart kopen, als je kan een Audigy(2) van Creative, anders een 5.1 (al vanaf 40 euro).

Ik zou mijn modem pas kopen als je ADSL neemt. Elke provider heeft een lijst van voorkeursmodems die het zeker goed doen, en je wilt niet dat je met een ander modem zit en dus geen support hebt. Wel moet je nu al een netwerkkaart (onboard voldoet) hebben. Je moet dan ook straks geen USB modem nemen maar een ethernet.

Ik zou geen zipdrive kopen tenzij je nog zipdisks hebt. Voor backups zijn CD-R's goed genoeg, ze zijn goedkoper en er past meer op. Voor tijdelijke dataopslag kun je beter een USB memory key / pendrive kopen; voor 80 euro heb je al 256MB. Deze zijn niet alleen sneller, maar er past ook meer op (ZIP is 100 of 250MB).
Oud 27-10-2003, 14:25
NielZ
NielZ is offline
Citaat:
IceManX schreef op 27-10-2003 @ 15:18:
Even wat opmerkingen op NielZ:
Op elk moederbord zitten tegenwoordig de videokaart en geluidskaart ingebakken. Je hebt dus geen aparte nodig.
ECHTER, het is wel aan te bevelen om losse te kopen, zeker de videokaart.
A7N8X, A7V8X, A7V600, ASUS K8V, P4P800, P4PE, NEO FIS2R, allemaal vrij gangbare moederborden zonder onboard videokaart. Er zíjn wel varianten van met onboard video, maar deze zijn soms Micro ATX formaat, en hebben een andere aanduiding, zoals A7V8X-MX.
Citaat:

NielZ zei een Radeon 9600, ik zou voor een 9800 (Pro) gaan omdat die krachtiger is, en dus langer mee gaat (in principe).
Ik zou ook een aparte geluidskaart kopen, als je kan een Audigy(2) van Creative, anders een 5.1 (al vanaf 40 euro).
De 9800 is idd een stuk krachtiger, maar ook een stuk duurder. De SE versie is er vanaf 225 euro, de 'gewone' versie begint rondom de 300. Persoonlijk vind ik dat vrij veel als je enkel de game Word: The sequel speelt (met als eindbaas het paperclipje )
Oud 27-10-2003, 14:42
Verwijderd
de eisen:
- de computer moet redelijk sterk zijn
Wat wil jj ermee gaan doen? Gooien?!?

- de computer moet zeker wel meer dan 5 jaar meekunnen.
Dat kan iedere PC, hij zal alleen niet de nieuwste spellen kunnen gaan draaien als hij 2 jaar oud is

- er hoeven geen zware teknprogramma's op ofzo, maar hij moet zeker wel een paar programma's tegelijk kunnen draaien.
er moet voldoende ruimte opzitten, zonder het risico te lopen dat we over een paar jaar rumte bij moeten kopen. wat wil ik opslaan? veel mp3'tjes enzo.

min 120Gb, prijs/kwaliteit is erg goed van die

de vragen
Zou een AMD aanraden, goedkoper en zeker zo goed

Pro

120Gb (zie prijs/kwaliteit)

512

DVD fikker is wel nieuw, maar niet zo duur meer.
ZOu voor de DVD fikker gaan.

Lijkt me hansdig, het geeft je beeld door aan je moni

Zoek maar op thumbdrive, en leer

- geluidskaart of niet? zo ja geavanceerd? wat doet zo'n ding?
Ja, tenzij je MP3's al;leen wilt opslaan en niet wilt afspelen.
Het geeft iig de mogelijkheid om er speakers (PC, stereo, moni) op aan te sluiten

Lees de ADSL aanbieders

Nee, een zip-drive heeft niks met zipfiles te maken.
Een zip drive is een groot formaat floppy zeg maar.
Ik heb er een, gebruik 'm nooit, niemand heeft het eigenlijk...

Soms, lees de voorwaarden of wat je erbij krijgt

Nee, te duur en niet nodig voor thuis gebruik.

Mjuh, je hebt nog een lange weg te gaan.
Het beste kun je zelf een PC bouwen, maar dat is niet weggelegd voor jou.
Ga naar de dichtbijzijnde computerspeciaalzaak en koop een kant en klare machine.

Dit topic hoort trouwens op Hardware

Laatst gewijzigd op 27-10-2003 om 14:47.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten