Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-10-2003, 19:35
Lady_L
Lady_L is offline
Hieronder staan een aantal situaties rond de sociale wetgeving. Bepaal voor elke situatie:
- hoeverre er sprake is van misbruik
- En hoeverre een dergelijke situatie vervolgd zal worden

1) Een horeca gelegenheid in Zandvoort heeft het ´s zomers erg druk. ´s Winters is er te weinig werk voor de koks. Elk jaar worden de 2 jongste koks eind september ontslagen. Zij krijgen dan een WW-uitkering en worden in mei van het volgende jaar weer aangenomen.

2) Een jongen en een meisje gaan samenwonen. Zij zijn echter nog niet helemaal zeker van elkaar. Zij werkt, maar hij is werkloos. Om te voorkomen dat hij zijn uitkering verliest, besluiten ze het eerste jaar nog verschillende woonadressen op te geven aan de Sociale dienst.

3) Een jongen van 24 is opgeleid voor metselaar. Hij werkt in d bouw maar voelt zich al een hele tijd niet thuis tussen zijn collega´s. hij wil liever sociaal werk doen. Hij komt expres te laat op zijn werk en presteert slecht. Zijn baas ontslaat hem. Hij krijgt een uitkering maar hij solliciteert niet actief. Hij gaat vrijwel meteen na zijn ontslag als vrijwilliger in een buurthuis werken met een randgroepjongeren en junkies. Hij heeft veel succes met zijn aanpak mar het arbeidsbureau eist dat hij solliciteert naar een baan in de bouw, anders raakt hij zijn uitkering kwijt.

4) Een kleine tabakszaak ondervindt veel concurrentie van de supermarkt verder in de straat. De omzet is het laatste jaar sterk gedaald. De eigenaar kan echter niet alles alleen doen in zijn winkel. Hij spreekt met zijn medewerker af: “Jij gaat de WW in en blijft mij regelmatig helpen tot je een andere baan hebt. Ik vul je uitkering zolang aan tot het volledige loon”.

5) Een supermarkt heeft een methode ontdekt om zijn personeelskosten laag te houden. Men neemt caissières aan van zestien en zeventien jaar. Wanneer ze 21 jaar zijn worden ze ontslagen en neemt men weer jongeren in dienst die het minimumjeugdloon krijgen.

6) Een timmerman is wegens rugklachten 100% afgekeurd voor zijn beroep. Na een halfjaar krijgt hij genoeg van het nietsdoen en gaat kleine klusjes doen voor de voetbalclub van zijn zoon: het clubblaadje rondbrengen, lichte werkzaamheden achter de bar in de kantine en kleine opknapwerkzaamheden voor de kleedkamers. Hij krijgt hiervoor niet betaald.

7) Een vrouw is gescheiden maar zorgt voor de drie kinderen in de leeftijd van een, drie en vijf jaar. De bijstandsuitkering die ze ontvangt is te laag om op vakantie te gaan en een nieuwe wasmachine te kopen. ’s Avonds als de kinderen naar bed zijn, doet zij thuiswerk zoals folders vouwen en eenvoudig inpakwerk. Het geld dat zij daarmee verdiend geeft ze niet op aan de gemeente of de belastingdienst.

Wie zou mij hiermee kunnen helpen, want ik kom er zelf niet uit. Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten