Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-10-2003, 12:49
Gadje
Gadje is offline
wat gebruiken jullie en wat is aantereaden/afteraden?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-10-2003, 12:53
JUH
JUH is offline
Adobe Indesign
Oud 29-10-2003, 17:24
zazzie
zazzie is offline
QuarkXpress
Oud 29-10-2003, 17:33
KoffieKoek
KoffieKoek is offline
Adobe PageMaker + MS Publisher zijn wel redelijk geschikt.

Persoonlijk zou ik voor PageMaker gaan, Publisher vind ik een wat te basic programma.

Laatst gewijzigd op 29-10-2003 om 17:40.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 17:37
Verwijderd
Ik verzorg ook de opmaak van de schoolkrant en ik gebruik altijd Publisher. Ik moet zeggen dat het prima bevalt.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2003, 16:18
Tha#1ChiLL
Tha#1ChiLL is offline
hoeveel kosten deze programmas en waar zijn ze het beste te verkrijgen
Oud 30-10-2003, 16:33
deathz0rz
deathz0rz is offline
XML & CSS

edit: caps

Laatst gewijzigd op 30-10-2003 om 16:41.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2003, 19:33
KoffieKoek
KoffieKoek is offline
Citaat:
Tha#1ChiLL schreef op 30-10-2003 @ 17:18:
hoeveel kosten deze programmas en waar zijn ze het beste te verkrijgen
http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/211
Met citaat reageren
Oud 30-10-2003, 19:50
JUH
JUH is offline
Citaat:
deathz0rz schreef op 30-10-2003 @ 17:33:
XML & CSS

edit: caps
Mja lever dat maar in bij de drukker
Oud 30-10-2003, 20:32
Enlightenment
Enlightenment is offline
Is er ook een soortgelijk Open Source publishing programma?
Oud 30-10-2003, 20:47
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
zazzie schreef op 29-10-2003 @ 18:24:
QuarkXpress
noit een legale versie van gebruikt dus ik heb geen idee hoe duur die is. (maar we hebben toendertijd wel gewonnen met die krant )
Oud 31-10-2003, 02:55
p-chez
p-chez is offline
QuarkXpress 6 kost iets van 900 euro.

Ik zou voor je schoolkrant ook Xpress gebruiken, in combinatie met Illustrator van Adobe.
Oud 31-10-2003, 12:10
Verwijderd
Indesign raad ik persoonlijk af.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2003, 14:36
KoffieKoek
KoffieKoek is offline
Citaat:
eXo schreef op 31-10-2003 @ 13:10:
Indesign raad ik persoonlijk af.
Beargumentatie graag waarom. Dan hebben we er meer aan.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2003, 16:54
p-chez
p-chez is offline
Ik raad InDesign af, aangezien als je iets aan een drukker geeft, of een DTP-bedrijf, zullen die 9,9 van de 10 keer XPress gebruiken. Dan heb je dus niet zoveel aan InDesign.
Ja, moet je er al PDF'jes van gaan maken ofzo, maar dat is een beetje omslachtig.
Oud 31-10-2003, 17:35
Enlightenment
Enlightenment is offline
Is er geen standaard voor dat soort dingen? Ik zou het heel stom vinden als een drukker je min of meer verplicht software van één fabrikant te gebruiken.

EPS en PDF doen het denk ik wel goed, postscript is uitstekend geschikt om te printen/drukken lijkt me.
Oud 31-10-2003, 17:39
p-chez
p-chez is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 31-10-2003 @ 18:35:
Is er geen standaard voor dat soort dingen? Ik zou het heel stom vinden als een drukker je min of meer verplicht software van één fabrikant te gebruiken.

EPS en PDF doen het denk ik wel goed, postscript is uitstekend geschikt om te printen/drukken lijkt me.
Jazeker, EPS en PDF zijn absoluut geschikt. Zijn beide ook wel standaarden.
En EPS kun je sowieso inlezen in zowel XPress als InDesign. Maar als je bijvoorbeeld een tijdschrijft opmaakt, is het imo het verstandigst om XPress te gebruiken i.p.v. InDesign, simpelweg omdat je wel wilt dat ze het kunnen openen...
Ervaring leert me dat drukkers/DTP-bedrijven meestal XPress gebruiken. Dat zit er gewoon ingebakken, net zoals Adobe Illustrator enzo.
Oud 31-10-2003, 19:06
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ja dat vind ik dus niet kunnen, ik vind dat er open standaarden voor moeten worden gebruikt. Dan kan iedereen kiezen welk softwareprogramma ze willen gebruiken.

EPS en PDF zijn redelijk gestandaardiseerd, maar als het toch een merk-specifiek formaat moet zijn, neem ik die drukker niet serieus. Sowieso de hele branche-tak als dat een algemeen opduikend verschijnsel is.
Oud 31-10-2003, 22:18
Sentingua
Sentingua is offline
Wij gebruiken op de schoolkrant:

MS Publisher

Ikzelf ben voor:

Adobe Indesign - maar dat komt enkel omdat ik een achtergrond in de reclame heb
Oud 31-10-2003, 23:54
p-chez
p-chez is offline
Citaat:
buzzin schreef op 31-10-2003 @ 23:18:
Wij gebruiken op de schoolkrant:

MS Publisher

Ikzelf ben voor:

Adobe Indesign - maar dat komt enkel omdat ik een achtergrond in de reclame heb
Een "achtergrond". Dat klinkt net alsof je 20 jaar in de reclame hebt gewerkt.
Maar... mijn ervaring leert me dat InDesign juist helemaal niet veel wordt gebruikt in de reclamewereld.

Maargoed.
Oud 01-11-2003, 00:02
p-chez
p-chez is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 31-10-2003 @ 20:06:
Ja dat vind ik dus niet kunnen, ik vind dat er open standaarden voor moeten worden gebruikt. Dan kan iedereen kiezen welk softwareprogramma ze willen gebruiken.

EPS en PDF zijn redelijk gestandaardiseerd, maar als het toch een merk-specifiek formaat moet zijn, neem ik die drukker niet serieus. Sowieso de hele branche-tak als dat een algemeen opduikend verschijnsel is.
Ik ben het met je eens over het open standaarden.

Maar zo gaat dat, lijkt me. Is ook helemaal niet zo raar. Eén bedrijf kiest een bepaald programma, en zo nog een paar. Fabrikanten hebben dat in de gaten, en beginnen gerichte reclame te maken, en veel updates en versies uit te brengen, evenals hun software toe te spitsen op de branche. En op een gegeven moment gebruikt iedereen een bepaald merk.
En als ontwerper die iets wil laten drukken, ga je er niet tegen in. Ja, tenzij je natuurlijk tegen problemen aan wilt lopen.
Plus dat XPress lange tijd het enige programma was voor het opmaken van pagina's op die manier.
Daarna kwam er nog zoiets, ben ff de fabrikant kwijt, dat liep niet zo best. En nu InDesign, wat volgens mij positief ontvangen wordt in de branche, door het feit dat er erg makkelijk samen met illustrator gewerkt kan worden.

Maar natuurlijk zouden open standaarden makkelijk zijn, wie weet komen ze ooit nog.
Gelukkig kun je met EPS eigenlijk overal terecht, illustrator leest ze, coreldraw leest ze, xpress en photoshop, ga zo maar door. En programma's kunnen vaak gelukkig allerlei bestandsformaten wegschrijven, zodat je alsnog je ene bestand die je in in bijv. coreldraw opmaakte openen in illustrator, en tegen woordig steeds meer zonder verlies of verandering van je werk.

Laatst gewijzigd op 01-11-2003 om 00:05.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2003, 18:49
Sentingua
Sentingua is offline
Citaat:
p-chez schreef op 01-11-2003 @ 00:54:
Een "achtergrond". Dat klinkt net alsof je 20 jaar in de reclame hebt gewerkt.
Maar... mijn ervaring leert me dat InDesign juist helemaal niet veel wordt gebruikt in de reclamewereld.

Maargoed.
Wat dan wel Pagemaker?
Oud 01-11-2003, 23:57
p-chez
p-chez is offline
Citaat:
buzzin schreef op 01-11-2003 @ 19:49:
Wat dan wel Pagemaker?
Als je de topic gelezen hebt, heb je kunnen lezen dat QuarkXPress het meeste gebruikt wordt.
Oud 02-11-2003, 01:59
zazzie
zazzie is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 31-10-2003 @ 20:06:

pdf is naar mijn weten een heuze open standaard... dus ik zie het probleem niet...
Oud 02-11-2003, 04:28
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
zazzie schreef op 02-11-2003 @ 02:59:
pdf is naar mijn weten een heuze open standaard... dus ik zie het probleem niet...
Het probleem is als bedrijven (drukkers) geen PDF ondersteunen, of andere standaarden.

PDF is trouwens geen open standaard voor zover ik weet, het is Acrobat. Maar er hoeven geen royalties worden afgedragen voor het gebruik ervan (* dit weet ik niet helemaal zeker).
Oud 02-11-2003, 08:19
Sentingua
Sentingua is offline
Citaat:
p-chez schreef op 02-11-2003 @ 00:57:
Als je de topic gelezen hebt, heb je kunnen lezen dat QuarkXPress het meeste gebruikt wordt.
Ik heb het ook gelezen... maar vroeg mij af waar jij het meeste ervaring mee had dan. En QuarkXPress ken ik ook, ik weet dat het zelfs op veel scholen word gegeven ipc InDesign. Maar ik heb er zelf geen ervaring mee.
Oud 02-11-2003, 12:23
p-chez
p-chez is offline
Citaat:
buzzin schreef op 02-11-2003 @ 09:19:
Ik heb het ook gelezen... maar vroeg mij af waar jij het meeste ervaring mee had dan. En QuarkXPress ken ik ook, ik weet dat het zelfs op veel scholen word gegeven ipc InDesign. Maar ik heb er zelf geen ervaring mee.
Ooh, ik heb 't meeste ervaring met XPress ja. InDesign is er ook nog niet zo lang als XPress.
Oud 02-11-2003, 15:23
Verwijderd
Citaat:
KoffieKoek schreef op 31-10-2003 @ 15:36:
Beargumentatie graag waarom. Dan hebben we er meer aan.
Oh ja sorry. Omdat je er naar mijn ervaring heel heel weinig mee kan
Met citaat reageren
Oud 04-11-2003, 14:21
Verwijderd
Citaat:
p-chez schreef op 31-10-2003 @ 17:54:
Ik raad InDesign af, aangezien als je iets aan een drukker geeft, of een DTP-bedrijf, zullen die 9,9 van de 10 keer XPress gebruiken. Dan heb je dus niet zoveel aan InDesign.
Ja, moet je er al PDF'jes van gaan maken ofzo, maar dat is een beetje omslachtig.
precies, in de grafische branche wordt voornamelijk Quark Xpress gebruikt, let wel op als je iets naar een drukkerij brengt, ze lopen vaak wat achter met de versies. En als je er plaatjes oid wil toevoegen aan je opmaak, gebruik dan tif of eps.
En ALS je een ander programma gebruikt wat de drukker niet zou kunnen openen kun je altijd nog een pfd ervan maken, dat is altijd handig want dan zit de fonts en illustraties er gelijk bij. Maar met een pfd heb je last van qualiteit verlies en het kan er wat anders uit gaan zien, dat je zou willen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten