Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Ja dat vind ik dus niet kunnen, ik vind dat er open standaarden voor moeten worden gebruikt. Dan kan iedereen kiezen welk softwareprogramma ze willen gebruiken.
EPS en PDF zijn redelijk gestandaardiseerd, maar als het toch een merk-specifiek formaat moet zijn, neem ik die drukker niet serieus. Sowieso de hele branche-tak als dat een algemeen opduikend verschijnsel is.
||
Citaat:
Maar... mijn ervaring leert me dat InDesign juist helemaal niet veel wordt gebruikt in de reclamewereld. Maargoed.
||
Citaat:
Maar zo gaat dat, lijkt me. Is ook helemaal niet zo raar. Eén bedrijf kiest een bepaald programma, en zo nog een paar. Fabrikanten hebben dat in de gaten, en beginnen gerichte reclame te maken, en veel updates en versies uit te brengen, evenals hun software toe te spitsen op de branche. En op een gegeven moment gebruikt iedereen een bepaald merk. En als ontwerper die iets wil laten drukken, ga je er niet tegen in. Ja, tenzij je natuurlijk tegen problemen aan wilt lopen. Plus dat XPress lange tijd het enige programma was voor het opmaken van pagina's op die manier. Daarna kwam er nog zoiets, ben ff de fabrikant kwijt, dat liep niet zo best. En nu InDesign, wat volgens mij positief ontvangen wordt in de branche, door het feit dat er erg makkelijk samen met illustrator gewerkt kan worden. Maar natuurlijk zouden open standaarden makkelijk zijn, wie weet komen ze ooit nog. Gelukkig kun je met EPS eigenlijk overal terecht, illustrator leest ze, coreldraw leest ze, xpress en photoshop, ga zo maar door. En programma's kunnen vaak gelukkig allerlei bestandsformaten wegschrijven, zodat je alsnog je ene bestand die je in in bijv. coreldraw opmaakte openen in illustrator, en tegen woordig steeds meer zonder verlies of verandering van je werk.
Laatst gewijzigd op 01-11-2003 om 00:05. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
PDF is trouwens geen open standaard voor zover ik weet, het is Acrobat. Maar er hoeven geen royalties worden afgedragen voor het gebruik ervan (* dit weet ik niet helemaal zeker).
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
En ALS je een ander programma gebruikt wat de drukker niet zou kunnen openen kun je altijd nog een pfd ervan maken, dat is altijd handig want dan zit de fonts en illustraties er gelijk bij. Maar met een pfd heb je last van qualiteit verlies en het kan er wat anders uit gaan zien, dat je zou willen. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|