Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-10-2003, 10:34
Verwijderd
Kan iemand mij misschien vertellen hoe de aarde en de mensen enzo is onstaan volgens het jodendom? Kennen de joden ook adam en eva? Of is het heel anders? Kheb hulp nodig!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-10-2003, 11:49
Verwijderd
Volgens mij gaan joden uit van het Oude Testament, waarin het scheppingsverhaal staat. Ze gaan dus uit van het Adam en Eva-verhaal
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 12:57
Greenpeacegirl
Greenpeacegirl is offline
ja idd, de wereld is geschapen volgens het verhaal uit het oude testament, als je nog vragen hebt; vraag maar raak..

ik ben joods en geloof er in, dus
Oud 26-10-2003, 13:49
mishehoe
mishehoe is offline
adam was geschapen uit aarde en Gd heeft hem in leven geblazen, eva is later geschapen uit een bot van adam en is verder als lichaam door G'd geschapen
Oud 26-10-2003, 16:12
Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Welkom, mishehoe!
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 10:17
Einherjar
Einherjar is offline
Er zijn wel enkele verschillen in de uitleg over het scheppingsverhaal tussen het Jodendom en het Christendom.

Het gaat daarbij om de volgende punten:

Gen 1: 2
De aarde was nog woest en doods, en duisternis lag over de oervloed, maar Gods geest zweefde over het water.

en

Gen 1: 26
God zei: ‘Laten wij mensen maken die ons evenbeeld zijn, die op ons lijken; zij moeten heerschappij voeren over de vissen van de zee en de vogels van de hemel, over het vee, over de hele aarde en over alles wat daarop rondkruipt.’

Het verschil hierin is dan dat Christenen zeggen dat de Geest Gods in de eerste tekst, de Heilige Geest is, die in de nieuw testamentische tijd werd uitgestort over de mensen.

In de tweede tekst gaat het verschil over het woordje "wij". De Joden zeggen, als ik het goed heb, dat dit een majesteitmeervoud is. De Christenen zien hierin een bewijs dat de drieëenheid ook al in het oude testament, de pentateuch voor komt, maar zich nog niet als zodanig bekend hadden gemaakt.

(Voor als iemand het nog niet door had, de bijbelteksten zijn geciteerd uit de Nieuwe Bijbelvertaling die eind 2004 uit komt.)
Oud 28-10-2003, 16:29
Joostje
Joostje is offline
en hoe zit het nou met Lillith, Greenpeacegirl?
Oud 28-10-2003, 21:09
REIE
REIE is offline
Citaat:
Greenpeacegirl schreef op 26-10-2003 @ 13:57:

ik ben joods en geloof er in, dus
Bedoel je: "Ik ben orthodox en geloof er in, dus. " misschien?

Laatst gewijzigd op 28-10-2003 om 21:18.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 21:14
Verwijderd
Bij de islam is het dezelfde verhaal
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 21:34
Greenpeacegirl
Citaat:
REIE schreef op 28-10-2003 @ 22:09:
Bedoel je: "Ik ben orthodox en geloof er in, dus. " misschien?
ja idd, sorry
kwam even door de titel van dit toppic
Oud 28-10-2003, 21:43
Grooveline
Grooveline is offline
Beetje raar dat een moslim is geintereseerd in het Joden dom, zoiets is echt next to impossible
Oud 28-10-2003, 21:55
Greenpeacegirl
Citaat:
Einherjar schreef op 28-10-2003 @ 11:17:
Er zijn wel enkele verschillen in de uitleg over het scheppingsverhaal tussen het Jodendom en het Christendom.

Het gaat daarbij om de volgende punten:

Gen 1: 2
De aarde was nog woest en doods, en duisternis lag over de oervloed, maar Gods geest zweefde over het water.

en

Gen 1: 26
God zei: ‘Laten wij mensen maken die ons evenbeeld zijn, die op ons lijken; zij moeten heerschappij voeren over de vissen van de zee en de vogels van de hemel, over het vee, over de hele aarde en over alles wat daarop rondkruipt.’

Het verschil hierin is dan dat Christenen zeggen dat de Geest Gods in de eerste tekst, de Heilige Geest is, die in de nieuw testamentische tijd werd uitgestort over de mensen.

In de tweede tekst gaat het verschil over het woordje "wij". De Joden zeggen, als ik het goed heb, dat dit een majesteitmeervoud is. De Christenen zien hierin een bewijs dat de drieëenheid ook al in het oude testament, de pentateuch voor komt, maar zich nog niet als zodanig bekend hadden gemaakt.

(Voor als iemand het nog niet door had, de bijbelteksten zijn geciteerd uit de Nieuwe Bijbelvertaling die eind 2004 uit komt.)
Ik heb het even opgezocht, en de 'joodse verklaring' legt uit dat Hij toen wel al de engelen had geschapen, en hen uit bescheidenheid om zogenaamde 'raad' vroeg. Omdat grote koningen altijd overleggen en niet zelf alles beslissen, zelfs Hij niet.

wat lilith betreft: k durf er nog even nix over te zeggen (weet daar niet zo heel erg veel van), k vraag t even na.

Laatst gewijzigd op 28-10-2003 om 21:58.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 21:57
Verwijderd
niet echt geïntereseerd, maar ik moet wel wat kennis hebben over andere geloven. en de bericht had ik alleen gepost als mededeling dat het Adam en Eva verhaal ook in de islam voorkomt
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 21:59
Greenpeacegirl
Citaat:
Eraser schreef op 28-10-2003 @ 22:57:
niet echt geïntereseerd, maar ik moet wel wat kennis hebben over andere geloven. en de bericht had ik alleen gepost als mededeling dat het Adam en Eva verhaal ook in de islam voorkomt
je bent niet de enige moslim in dit forum hoor
Oud 28-10-2003, 22:02
Verwijderd
Citaat:
Grooveline schreef op 28-10-2003 @ 22:43:
Beetje raar dat een moslim is geintereseerd in het Joden dom, zoiets is echt next to impossible
why?
Met citaat reageren
Oud 30-10-2003, 09:56
Einherjar
Einherjar is offline
Citaat:
Eraser schreef op 28-10-2003 @ 22:14:
Bij de islam is het dezelfde verhaal
Vertel eens over wat de Koran zegt over hoe alles is geschapen. Ik ben zelf behoorlijk onwetend wat dat betreft. Ik kan nu niet erkennen noch ontkennen dat je gelijk hebt.
Oud 30-10-2003, 20:37
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Grooveline schreef op 28-10-2003 @ 22:43:
Ik begin me met de dag meer te ergeren aan jou.

Kortzichtigheid!
Met citaat reageren
Oud 30-10-2003, 20:59
Verwijderd
Citaat:
Einherjar schreef op 30-10-2003 @ 10:56:
Vertel eens over wat de Koran zegt over hoe alles is geschapen. Ik ben zelf behoorlijk onwetend wat dat betreft. Ik kan nu niet erkennen noch ontkennen dat je gelijk hebt.
De Islam

Glorie zij Hem die alles in paren schiep, van hetgeen op aarde groeit en van henzelf en van hetgeen zij niet kennen. (36.36)

Laat de mens derhalve overwegen waaruit hij geschapen werd. Hij werd uit een stromende vloeistof geschapen, welke voortkomt van tussen de ruggengraat en de ribben. (86:5-7)

Allah schiep u uit stof dan uit een levenskiem daarna maakt Hij u tot paren. En geen vrouw wordt zwanger of brengt voort, zonder dat Hij het weet. En niemand zijn leven wordt verkort of verlengd zonder dat het n het Boek is vermeld voorzeker dit is gemakkelijk voor Allah. (35:11)

Wat scheelt u dat gij geen wijsheid van Allah verwacht. En hij heeft u door verschillende stadia heen geschapen.(71:13-14)

Allah weet wat elke vrouw baart en wat de baarmoeders niet voldragen en wat zij doen groeien. En bij Hem heeft alles een eigen maat. ( 13:8)

Waaruit heeft Hij hem (de mens) geschapen? Uit een kleine levenskiem schept Hij en stelt zijn verhoudingen vast (Fakadarahoe) (80:17-18)

En toen uw Heer van Adams kinderen een nageslacht uit hun ledenen voortbracht... (7:172)

Wij hebben de mens uit een gemengde levenskiem ( nutfatin amsdajien) geschapen. En hebben hem horende en ziende gemaakt om hem op de proef te stellen. ( 76:2)

Hij is het Die u in de baarmoeder vormt zoals Hij wil; er is geen God dan Hij, de Almachtige de Alwijze.( 3:6)

O mensen indien gij in twijfel verkeert over de Opstanding bedenkt, dat wij u hebben geschapen uit stof, daarna uit een levenskiem, dan van een klonter bloed (alaq), daarna uit een klompje vlees, volkomen en onvolkomen in maaksel, opdat wij het u duidelijk maken. En Wij laten wat Ons behaagt gedurende een vastgestelde tijd in de baarmoeder blijven, dan brengen Wij u voort... ( 22:5)

Voorwaar, wij scheppen de mens uit een uittreksel van klei dan plaatsen wij hem als een kleine levenskiem in een veilige plaats. Vervolgens vormen wij de levenskiem tot een klonterbloed 9alaqa) daarna vormen wij het geronnen bloed bloed tot een (vormeloze) klomp; dan vormen wij beenderen uit dese (vormeloze) klomp; daarna bekleden wijde beenderen met vlees; vervolgens ontwikkelen wij het tot een nieuwe schepping. Gezegend zij Allah, de beste Schepper.. ( 23:13-14)

En tot Zijn tekenen behoort dat Hij u uit stof schiep en ziet jullie zijn mensen die zich kunnen verspreiden.( 30:20)

Zeg: Hij die hen voor de eerste keer schiep zal hen doen herleven; Hij heeft kennis van de gehele schepping. (36:77-79)

Hij vormde u in de baarmoeder van uw moeder, schepping na schepping, in drie sluiers van duisternis. ( 39:6)

Wat scheelt u dat gij geen weesheid van allah verwacht? (71:13) Voorzeker, Wij hebben de mens in de beste vorm geschapen. (95:4)
Met citaat reageren
Oud 31-10-2003, 09:05
Einherjar
Einherjar is offline
De Koran verschilt van de Bijbel wat betreft de schepping.
In de Koran wordt blijkbaar niet over de scheppingsdagen gesproken in de Bijbel schiep God de aarde in 6 dagen de 7e dag rustte hij. Over deze scheppingsdagen staat vermeld wat hij welke dag schiep.

In de Koran wordt vrijwel alleen over de schepping van de mens gesproken. De bijbel zegt hierover:

Gen 1: 26-31
26 God zei: ‘Laten wij mensen maken die ons evenbeeld zijn, die op ons lijken; zij moeten heerschappij voeren over de vissen van de zee en de vogels van de hemel, over het vee, over de hele aarde en over alles wat daarop rondkruipt.’ 27 God schiep de mens als zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep hij hem, mannelijk en vrouwelijk schiep hij de mensen. 28 Hij zegende hen en zei tegen hen: ‘Wees vruchtbaar en word talrijk, bevolk de aarde en breng haar onder je gezag: heers over de vissen van de zee, over de vogels van de hemel en over alle dieren die op de aarde rondkruipen.’ 29 Ook zei God: ‘Hierbij geef ik jullie alle zaaddragende planten en alle vruchtbomen die er op aarde zijn; dat zal jullie voedsel zijn. 30 Aan de dieren die in het wild leven, aan de vogels van de hemel en aan alle levende wezens die op de aarde rondkruipen, geef ik de groene planten tot voedsel.’ En zo gebeurde het. 31 God keek naar alles wat hij had gemaakt en zag dat het zeer goed was. Het werd avond en het werd morgen. De zesde dag.

Gen. 2: 7
Toen maakte God, de HEER, de mens. Hij vormde hem uit stof, uit aarde, en blies hem levensadem in de neus. Zo werd de mens een levend wezen.

Gen 2: 18-23
18 God, de HEER, dacht: Het is niet goed dat de mens alleen is, ik zal een helper voor hem maken die bij hem past. 19 Toen vormde hij uit aarde alle in het wild levende dieren en alle vogels, en hij bracht die bij de mens om te zien welke namen de mens ze zou geven: zoals hij elk levend wezen zou noemen, zo zou het heten. 20 De mens gaf namen aan al het vee, aan alle vogels en alle wilde dieren, maar hij vond geen helper die bij hem paste. 21 Toen liet God, de HEER, de mens in een diepe slaap vallen, en terwijl de mens sliep nam hij een van zijn ribben weg; hij vulde die plaats weer met vlees. 22 Uit de rib bouwde God, de HEER, een vrouw en hij bracht haar bij de mens. 23 Toen riep de mens uit:
‘Eindelijk een gelijk aan mij,
mijn eigen gebeente,
mijn eigen vlees,
een die zal heten: vrouw,
een uit een man gebouwd.’

Genoeg verschillen dacht ik zo.
Reageren

Regels voor berichten