Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-12-2003, 10:48
Hellracer
Hellracer is offline
Ik weet zelf dat die sattaliet speakers niet zo heel er laag kunnen en meestal in een combie met subwoofer moeten maar wat is nou eigenlijk het echte verschil tussen een normale speaker en sattalieten. Want waarom nou een speaker kopen van 300 euro per stuk als je voor dat zelfde geld een complete 5.1 sattaliet speaker setje van kan kopen.
Oud 24-12-2003, 11:00
Verwijderd
Duh. Alle waar is naar zijn geld, toch? Een luidspreker van driehonderd euro zal mooier klinken en/of meer vermogen hebben dan een complete set voor datzelfde bedrag. Het verschil tussen een gewone luidspreker en een satteliet is overigens niet zo heel duidelijk te trekken.

Met gewone luidspreker wordt eigenlijk bedoeld een luidspreker die zonder extra's als subwoofers e.d. het volledige spectrum kan weergeven. Gewoon twee luidsprekers in stereo dus, zonder dingen erbij. De term satteliet wordt vaak gebruikt voor kleine luidsprekertjes die alle behalve de laagste tonen weergeven, die komen voor rekening van een aparte subwoofer.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 11:08
Hellracer
Hellracer is offline
Tuurlijk snap ik ook wel dat je kwaliteit betaalt. Maar ik ben gewoon nieuwsgierig wat nou eigenlijk het echte verschil was de een "normale" speaker en sattaliet. Ben messchien van plan om in de toekomst een HT setje *losse receiver, speakers ect. geen compleet HT setje* te gaan kopen maar ik zit zelf nog te twijfelen of ik dus "normale" speakers appart koop of zo'n sattaliet setje. Ik heb allemaal het idee dat speakers los kopen beter is als zo'n sattaliet setje. *kan ik goed ook helemaal langs zitten*
Oud 24-12-2003, 11:11
Verwijderd
Het echte verschil is dus niets anders dan het frequentiebereik een satteliet kan niet zonder subwoofer werken.

Sattelietluidsprekers + subwoofer zou ik alleen kopen als je weinig ruimte tot je beschikking hebt. Heb je genoeg ruimte in je kamer, dan zou ik altijd voor grote 'gewone' luidsprekers gaan. Door het scheiden van hoge en lage tonen trek je het klankbeeld gewoon uit elkaar. Bovendien krijg je last van veel rare reflecties.

Het is wel zo dat je lage tonen niet kunt lokaliseren, maar dat geldt pas echt voor tonen <80 Hz ofzo. Veel van die miniatuur-subwoofersetjes die je ziet hebben echt een allerbelabberdst stereobeeld, omdat hun subwoofer te hoge tonen weergeeft (en dus de sattelietjes niet laag genoeg gaan).
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 11:16
Hellracer
Hellracer is offline
Dus ik kan eigenlijk *als ik dus de ruimte ervoor heb* gewoon gaan voor losse speakers in plaats van een sattaliet setje. Dat dus eigenlijk het doel van die vraag want als ik voor 600 twee fronts kan kopen of voor dat geld *misschien nog wel wat minder* een 5.1 sattaliet setje ga ik tenminste toch wel even nadenken . Ik weet niet of er misschien meer mensen rondhangen die een HT thuis hebben . Zou graag daarvan eens een mening van willen horen.
En Nare man bedankt voor de info
Oud 24-12-2003, 16:03
Shock
Shock is offline
Ja, aparte full-range speakers, echt doen. Het effect dat je bij een satellietsysteem overhoudt gaat alleen nog over de hogere frequenties. De lagere tonen waarvan je voor het mooie nog duidelijk zou moeten kunnen horen uit welke speaker ze komen, worden dan door een subwoofer weergegeven, vanaf 1 punt dus. Heel het 6.1 effect gaat er dus aan.
Ik ben zelf ook begonnen met een setje dat steeds completer moet worden. Het begin was een Denon avr-1803 receiver, aangevuld met wat el-crappo speakers om toch alvast geluid te hebben. Nu neem ik er elke keer als ik wat overhoud een speakertje bij (in mijn geval Magnats)
Oud 24-12-2003, 18:30
Hellracer
Hellracer is offline
Ik zit er dus ook aan te denken om een HT setje te gaan kopen *als mijn ouder meewerken tuurlijk en niet gaan zeuren over geluidsoverlast* denon 1804 receiver, denon 2800 mk dvd-speler alvast. Wat voor fronts erbij komen moet ik nog overnadenken. En dan weer even wachten totdat het geld weer bij komt stromen voor andere dingen.
Oud 24-12-2003, 21:14
Verwijderd
Citaat:
Hellracer schreef op 24-12-2003 @ 12:16:
Dat dus eigenlijk het doel van die vraag want als ik voor 600 twee fronts kan kopen of voor dat geld *misschien nog wel wat minder* een 5.1 sattaliet setje ga ik tenminste toch wel even nadenken
Ik kan je wel vertellen dat een paar luidsprekers van 600 euro samen beter klinken dan een 5.1-setje voor datzelfde geld. Ik ben sowieso absoluut niet gecharmeerd van 5.1 voor muziek (ik vind het zelfs overbodig).
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 21:37
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 24-12-2003 @ 22:14:
Ik kan je wel vertellen dat een paar luidsprekers van 600 euro samen beter klinken dan een 5.1-setje voor datzelfde geld. Ik ben sowieso absoluut niet gecharmeerd van 5.1 voor muziek (ik vind het zelfs overbodig).
Second that.

Mijn persoonlijke toevoeging; aan 5.1 moet je pas beginnen als je èn de ruimte (mijns inziens minstens 25m²) èn een berg geld (mijns inziens minstens €1800) hebt. En dan heb ik het, met 't oog op dat bedrag, alleen over een DVD-speler, receiver en een mooi stel luidsprekers.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 22:06
Hellracer
Hellracer is offline
Ik zou het dus doen voor de films en niet zo zeer voor de muziek. Want dan kan ik beter voor een goede stereo set gaan in plaats van een 5.1 set.
Reageren

Regels voor berichten