Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Ik kan mij hier echt heel kwaad om maken.
![]() Daarna worden mensen woorden in de mond gelegd die ze niet gebruikt hebben. Als dit een krant geweest zou zijn zou rectificatie wel het minste geweest zijn! Dames en heren Forumbasen, juist van jullie zou ik respect voor iedere mening verwachten. Dat blijkt helaas niet het geval te zijn. Integendeel! Okee, ik zal komen tot de kern van mijn betoog. Het nieuwsbericht waar het omgaat is: http://www.planetpro.nl/planet/show/...7473/sc=47424e. Er staat allereerst nergen dat er iets aangeraden wordt, alleen dat sommige RK-kerkleiders hun gelovigen iets voorhouden. Er staat niet bij welke conclussie zij trekken m.b.t. seropositieven. Dit detail wordt er gewoon bijverzonnen door de poster van dit topic. Ten tweede staat er nergens dat de Paus zelf deze onjuiste informatie aan de gelovigen heeft voorgehouden. Ook dit blijkt door de poster te zijn verzonnen. De Paus heeft, en iedereen weet dat, een mening over voorbehoedsmiddelen. Dit is echter een theologisch ondersteunde mening. De Paus heeft zich nooit uitgesproken over de bescherming die een condoom al dan niet zou bieden. Conclussie; iedereen rolt over elkaar heen om te melden hoe erg het wel niet is. Zelfs forumbazen doen daar aan mee. Een fatsoenlijke bronvermelding wordt niet gegeven. De samenvatting barst van de feitelijke onjuistheden. Dus een correctie van de kant van de poster zou zeer op zijn plaats zijn. |
![]() |
||
Citaat:
|||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
De Kerk (paus, hoge geestelijken, maakt niet uit), zegt niet: als je seropositief bent, helpt het condoom niet, dus sex maar zonder condoom.
De Kerk zegt: als je seropositief bent, helpt het condoom niet, dus heb maar geen sex als je sero bent, en het niet wil verspreiden. Hij is dus niet schuldig aan het aanzetten tot genocide, hij is schuldig aan het ontraden van seks... Slaat natuurlijk nog steeds nergens op.
||
Citaat:
|
Dankjewel Gatara voor het leveren bron. Oooh, geen dank, hoor!
Vatican: condoms don't stop Aids Steve Bradshaw Thursday October 9, 2003 The Guardian The Catholic Church is telling people in countries stricken by Aids not to use condoms because they have tiny holes in them through which the HIV virus can pass - potentially exposing thousands of people to risk. The church is making the claims across four continents despite a widespread scientific consensus that condoms are impermeable to the HIV virus. A senior Vatican spokesman backs the claims about permeable condoms, despite assurances by the World Health Organisation that they are untrue. The church's claims are revealed in a BBC1 Panorama programme, Sex and the Holy City, to be broadcast on Sunday. The president of the Vatican's Pontifical Council for the Family, Cardinal Alfonso Lopez Trujillo, told the programme: "The Aids virus is roughly 450 times smaller than the spermatozoon. The spermatozoon can easily pass through the 'net' that is formed by the condom. "These margins of uncertainty... should represent an obligation on the part of the health ministries and all these campaigns to act in the same way as they do with regard to cigarettes, which they state to be a danger." The WHO has condemned the Vatican's views, saying: "These incorrect statements about condoms and HIV are dangerous when we are facing a global pandemic which has already killed more than 20 million people, and currently affects at least 42 million." The organisation says "consistent and correct" condom use reduces the risk of HIV infection by 90%. There may be breakage or slippage of condoms - but not, the WHO says, holes through which the virus can pass . Scientific research by a group including the US National Institutes of Health and the WHO found "intact condoms... are essentially impermeable to particles the size of STD pathogens including the smallest sexually transmitted virus... condoms provide a highly effective barrier to transmission of particles of similar size to those of the smallest STD viruses". The Vatican's Cardinal Trujillo said: "They are wrong about that... this is an easily recognisable fact." The church opposes any kind of contraception because it claims it breaks the link between sex and procreation - a position Pope John Paul II has fought to defend. In Kenya - where an estimated 20% of people have the HIV virus - the church condemns condoms for promoting promiscuity and repeats the claim about permeability. The archbishop of Nairobi, Raphael Ndingi Nzeki, said: "Aids... has grown so fast because of the availability of condoms." Sex and the Holy City includes a Catholic nun advising her HIV-infected choirmaster against using condoms with his wife because "the virus can pass through". In Lwak, near Lake Victoria, the director of an Aids testing centre says he cannot distribute condoms because of church opposition. Gordon Wambi told the programme: "Some priests have even been saying that condoms are laced with HIV/Aids." Panorama found the claims about permeable condoms repeated by Catholics as far apart as Asia and Latin America. http://www.guardian.co.uk/aids/story...059068,00.html ------ En ik zal ook meteen de erg misleidende titel aanpassen in: Vaticaan zegt dat condooms niet beschermen tegen aids.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En nee, ik heb geen respect voor de paus, aangezien hij in mijn ogen hier dus eindverantwoordelijke voor is, en een mening alleen een mening is als deze niet op feiten berust. Iets wat nou eenmaal zo ís behoeft geen meningen. Anders kunnen we ook wel gaan zeggen dat de vergelijking dat een plus een 2 is ook slechts een mening is. En nee, mijns inziens is de paus een seniele oude vent die in een verpleeghuis thuis hoort, en wiens mening over wat dan ook absoluut irrelevant is. Helaas is de werkelijkheid anders, en beschouwen een aantal mensen die besluiten niet voor zichzelf te kunnen denken hem als lichtend voorbeeld te zien. Hij zou zich (en de gehele kerk als je dat liever wil) van zijn verantwoordelijkheid bewust moeten zijn en hier geen misbruik van maken en daarmee honderden mensen vermoorden. [/semi flame uit] Neem bovenstaande gerust met een korreltje zout, maar ik kan me ook boos maken af en toe, en als forumbaas ben ik ook gewoon nog steeds lid, en heb ook ik "recht op een mening", dank u. *copyright Joostje
Laatst gewijzigd op 13-10-2003 om 18:49. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik verbied natuurlijk niemand zijn mening te uiten. Echter een forumbaas hoort op beschaafde wijze zijn mening te uiten, en ook enige vorm van respect op te brengen voor de meningen van anderen. Door met kwalificaties als "seniele oude vent" te smijten wordt die verantwoordelijkheid niet genomen. Dat betreur ik. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Voor zover ik weet hebben pausen, aartsbisschoppen, bisschoppen en pastoors theologie gestudeerd en dus geen biologie of scheikunde. Ze doen dus beweringen over zaken die buiten hun vakgebied liggen, waar ze geen verstand van hebben. Het condoom bestaat al behoorlijk lang, AIDS bestaat redelijk lang en beiden zijn uitgebreid onderzocht door biologen en scheikundigen.
Wie geloven wij eerder, de theoloog of de bio/chemische wetenschapper? ![]() Jammer dat er kennelijk mensen zijn die dat niet door hebben. (Maar ja, ministers in Nederland nemen ook beslissingen over zaken waar ze de balle verstand van hebben... ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Dit vind ik altijd de meest irritante reacties.... of irritant is het goede woord niet, maar k kom even niet op een betere. De paus keurt namelijk niet alleen het gebruik van condooms af, maar ook het hebben van sex voor het huwelijk. Als die erg gelovige mensen zich daar nou ook eens aan zouden houden / gehouden zouden hebben, dan had dat al een heleboel doden gescheeld. Daarom vind ik het niet eerlijk om de paus als duivel neer te zetten (zoiezo vind ik dat erg dom en respectloos, bovendien vraag ik me dan af wat je er mee wil bereiken, lekker beledigen ofzo?) Het is de verantwoordelijkheid van die mensen zelf. Je kunt je wel aan de ene regel houden en niet aan de andere, omdat jou dat beter uitkomt, maar dan is dat ook je eigen schuld en niet die van de paus of welke andere leider dan ook.
||
![]() |
Citaat:
![]() Bovendien wordt 25% van alle Aids-patienten in R.K. instellingen verzorgd! Dus het is zeker niet zo dat de Kerk zich niets van hen aantrekt. Integendeel! |
![]() |
|
![]() |
Ik denk dat mensen zich minder druk moeten maken om wat bisschoppen zeggen. Bisschoppen zijn mensen met vrijheid van meningsuiting net als iedereen. Bovendien zijn gelovigen, in zover de wetgevers dat niet doen, niet gedwongen te luisteren naar de mening van de kerk. Mensen die dat wel doen, dragen daarvoor zelf de verantwoordelijkheid.
|
![]() |
||
Citaat:
Ps Bedankt voor de bron gatara ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Bovendien; waaruit blijkt dat dergelijke uitspraken duizenden extra Aids-patienten met zich meebrengen? Ik heb daar nog geen onderzoek naar gezien hoor! |
![]() |
||
Citaat:
En over dat gedoe dat de Kerk ook tegen sex voor het huwelijk is, en daardoor AIDS zou beperken. Binnen een huwelijk is het óók mogelijk om AIDS over te dragen hoor. Verder nog over vrijheid van meningsuiting. Mijns inziens is er een verschil tussen het hebben van een mening, en het de wereld inschreeuwen van allerlei leugens die directe schade tot gevolg kunnen hebben.
|||
![]() |
Citaat:
Het gaat er mij niet zozeer om wat iemand in het Vaticaan zegt, alswel het principe dat je zoiets mag zeggen, ookal is het feitelijk onjuist. Citaat:
Als beide huwelijkspartners geen sex voor het huwelijk gehad hebben, is de kans dat AIDS binnen het huwelijk verspreid wordt al heel veel minder. Bovendien is het in Afrika zo dat een huwelijk dient om kinderen te krijgen, en het als man een schande is geen kinderen te hebben. Dan zul je toch op een gegeven moment die condooms aan de kant leggen... |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het vaticaan heeft mijns inziens een grote verantwoordelijkheid in zijn doen en laten aangezien zij ook grote invloed kunnen hebben. Ook vind ik het argument dat zij "toch ook voor monogamie pleiten" geen stand houden, aangezien ze zelf weten dat niet iedereen zich er aan houd. Het is misschien cru, maar in deze vind ik dat ze in het oog moeten houden wat het beste is voor mensen. Een beetje realiteitszin kan geen kwaad. En als het een zeer groot gevaar oplevert om feitelijke onjuistheden (zonder enige onderbouwing) te verspreiden, dan ben ik van mening dat dat inderdaad niet mag.
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Buiten het feit dat democratie toch een zuigsysteem is, is het ook niet waar. Wetenschappelijke onjuistheden als waarheid brengen zonder hier enige vorm van argumentatie voor te hebben heeft helemaal niets met democratie te maken.
|
|