Ik heb twee vraagjes waar ik niet uitkom, misschien is er iemand die het wel begrijpt?
1) Aan 100 mL 0,0100 M HAc oplossing wordt in etappes 15 mL 0,10 M NaOH-oplossing toegevoegd.
a) Bereken de pH van de oplossing na toevoeging van de volgende hoeveelheden NaOH oplossing: 0,0 mL, 5,0 mL, 10,0 mL, 10,1 mL, 11,0 mL, 15,0 mL.
Ik wist niet hoe het moest omdat ik geen H30+ zie ontstaan, er reageert wel OH- en daarmee kun je de pOH uitrekenen, maar die OH- verdwijnt, dus volgens mij heb je daar niets aan??
2) Een indicator kan worden opgevat als een geconjugeerd zuur-base paar waarvan het zuur en de base elk een andere kleur hebben:
HInd (aq) + H2O ----> <--- (evenwicht) Ind- (aq) + H3O+
In het pH gebied onder de kleuromslag overheerst de kleur van HInd, in het pH gebied erboven de kleur van Ind-. Halverwege het omslagtraject leveren HInd en Ind- een gelijke bijdrage aan de kleur: beide deeltjes zijn dan in gelijke concentraties aanwezig.
a) Geen een formule die het verband weergeeft tussen de pKz van HInd, de pH van de oplossing en de verhouding [HInd]/[Ind-].
Ik denk dat het een buffer is, maar dat heeft te maken met Kz, dus moet die Kz eerst pKz gemaakt worden. Zelf dacht ik zoiets:
10^(-pKz HInd) = [H3O+] x [Ind-] / [HInd]. Maar dan heb je niet echt de pH. Je kunt 'm waarschijnlijk wel berekenen, maar weet niet of dit gevraagd wordt...
b) Bereken de Kz van de indicator fenolrood
c) Bereken voor de uiterste waarden van het omslagtraject van fenolrood de waarde van het quotient [HInd] / [Ind-]
Ik dacht dat de uitersten (pH)voor fenolrood 6,6 en 8,0 waren(BINAS tabel 52A) en dan heb je de H3O+ concentratie in principe.
Alleen weet ik niet hoe je bij b) de Kz uitrekent...
d) Bedenk een reden waarom bij een titratie beslist niet teveel indicator oplossing mag worden toegevoegd. Licht toe.
Ik denk omdat dit van invloed zou kunnen zijn op de proef? Da's maar een wilde gok, maar dat kwam het eerste in me op. Verklaren kan ik dan oko niet
Als iemand me zou kunnen helpen met een of meerdere vragen? Heel erg bedankt