Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-02-2004, 22:29
Fine
Fine is offline
Hey Mensen,

Ik vroeg me nou af wat precies het verschil is tussen een Deja Vu en n Visioen...

Hoe ik hier nou opeens op kom zul je vast wel denken... Nou gister toen zat ik in de trein van Amsterdam naar Schiphol... En in dat traject of in die nieuwe trein ben ik nog nooit geweest... Het mooie meisje wat ik zag, de persoon naast wie ik zat, de meneer van verderop die de wagon door kijkt en dat soort dingetjes... IK WIST HET GEWOOON AL hoe het zou verlopen, ik kende het denk ik uit een droom van mij ofzo... Dit is alweer de 4a5 keer in mn leven dat ik dit mee maak.. Ik vind het wel apart en bijzonder dat mij dit over komt, maar ook wel een mooi iets hoor....
Oud 27-02-2004, 23:19
Verwijderd
deja vu is idd dat je dingen herkent zeg maar, dingen waarvan je zit van: goh, dit heb ik weleens eerder precies zo gezien. En er zijn verschillende meningen over van hoe het ontstaat, de een zegt dat je het gedroomd hebt, de andere verklaring is dat er een soort kortsluiting is geweest in je hersenen, waardoor ze het voor de 2e keer doorsturen naar je hersenen, waardoor je het herkent, das nie gek, als het een seconde geleden ook al verstuurd wa.

Visioen dan zie je iets, vaak in een droom, wat nog moet gebeuren.

Dus deja vu is herkenning van een gebeurtenis zeg maar, en een visioen is iets zien, wat nog moet gebeuren.. Maar tis soms erg moeilijk om een visioen te onderscheiden van een gewone droom.
Oud 28-02-2004, 16:51
Susanne
Susanne is offline
Citaat:
Divine Desire schreef op 28-02-2004 @ 00:19:
deja vu is idd dat je dingen herkent zeg maar, dingen waarvan je zit van: goh, dit heb ik weleens eerder precies zo gezien. En er zijn verschillende meningen over van hoe het ontstaat, de een zegt dat je het gedroomd hebt, de andere verklaring is dat er een soort kortsluiting is geweest in je hersenen, waardoor ze het voor de 2e keer doorsturen naar je hersenen, waardoor je het herkent, das nie gek, als het een seconde geleden ook al verstuurd wa.

Visioen dan zie je iets, vaak in een droom, wat nog moet gebeuren.

Dus deja vu is herkenning van een gebeurtenis zeg maar, en een visioen is iets zien, wat nog moet gebeuren.. Maar tis soms erg moeilijk om een visioen te onderscheiden van een gewone droom.
Volgens mij is het bij visioenen vooral de kunst om het te onthouden, anders kan je op den duur wel denken alles al eens gedroomd te hebben lijkt me..
Oud 28-02-2004, 19:00
foreignstud
foreignstud is offline
Ik heb best vaak Deja Vu's...

soms wel 3x per maand.. best raar eigenlijk
Oud 28-02-2004, 20:09
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
ikookvanjou schreef op 27-02-2004 @ 23:29:
Hey Mensen,

Ik vroeg me nou af wat precies het verschil is tussen een Deja Vu en n Visioen...

Hoe ik hier nou opeens op kom zul je vast wel denken... Nou gister toen zat ik in de trein van Amsterdam naar Schiphol... En in dat traject of in die nieuwe trein ben ik nog nooit geweest... Het mooie meisje wat ik zag, de persoon naast wie ik zat, de meneer van verderop die de wagon door kijkt en dat soort dingetjes... IK WIST HET GEWOOON AL hoe het zou verlopen, ik kende het denk ik uit een droom van mij ofzo... Dit is alweer de 4a5 keer in mn leven dat ik dit mee maak.. Ik vind het wel apart en bijzonder dat mij dit over komt, maar ook wel een mooi iets hoor....
Dat heb ik regelmatig ja. Eeeuhm, ik zie het altijd zo want een exacte definitie heb ik nog niet kunnen vinden: op het moment dat je het droomt, voor je ziet of whatever is het een visioen, op het moment dat je het in werkelijkheid beleefd wat je gezien/gedroomd hebt is het een deja vu
Oud 28-02-2004, 21:54
Verwijderd
Citaat:
Susanne schreef op 28-02-2004 @ 17:51:
Volgens mij is het bij visioenen vooral de kunst om het te onthouden, anders kan je op den duur wel denken alles al eens gedroomd te hebben lijkt me..

klopt.. maar soms is het zo dat iets gebeurd en je dan gewoon weet van, dit heb ik bijvoorbeeld gister gedroomd.. al dacht je toen dat het een gewone droom was..
Oud 29-02-2004, 16:27
PurpleMyst
PurpleMyst is offline
Deja Vu - dat je op het moment zelf denkt 'hey maar dit ken ik!' en je lijkt alles te herkennen/eerder gehoord te hebben.
Visioen - als je het van tevoren weet.

Toch?
Oud 03-03-2004, 12:23
saartjeh
saartjeh is offline
een visioen weet je eigenlijk meer van te voren, bij deja vu is het egt zo op het moment van: hé dit komt me bekend voor, of dit het bik eerder mee gemaakt.
Visioen kan ook in dromen zijn en dat is van te voren dat je beelden ziet
Dus wel duidelijk verschil opzich eigenlijk
ik heb nooit visioenen, haha eig maar goed ook, zou ik nie zo fijn vinden
maar deja vu heeel vaak en das behoorlijk irri want ik heb mezelf aangeleerd om elke keer als ik dat heb zeg maar "deja vu" te zeggen, jah kweenie, da doe ik gwoon, of ik denk t even iig zeg ik het soms hard op maar zodat ik me ervan bewust ben denk ik. Maar nu krijg ik dus steeds dat ik denk van: dis een deja vu. Dan zeg of denk ik: deja vu. En dan heb ik daar weer een deja vu over. Jah btje vaag, maar is zeg maar deja vu van een deja vu en duurt steeds langer, meestal ist maar 1 seconde ofzow. Nu ist steeds van deja vu van een deja vu van een , word je egt sjaggie van want dan weet ik veel, draai ik een rondje en is da ook een dejavu. Lijkt alsof het niet zo is misschien, maar is het wel. Ik vin dat egt vreselijk irritant want als ut te maken heeft met de hersens wat ik wel es gehoord heb, dan deugen die van mij niet iemand enig id eig?
Oud 03-03-2004, 23:19
grensgeval
grensgeval is offline
idd heel 'raar' zo'n deja vu... heb een keer 1tje van 10 seconden gehad... toen zat ik wel ff te shaken eigenlijk... ik wist zelfs al wat ik precies ging vertellen

k zal als ik tijd heb wel ff searchen naar de oorzaak
Oud 04-03-2004, 00:24
Puta
Puta is offline
Citaat:
ikookvanjou schreef op 27-02-2004 @ 23:29:
Hey Mensen,

Ik kan een Deja Vu wel verklaren (denk ik), je maakt de gebeurtenis wat vertraagd mee waardoor het lijkt of je het al een x eerder hebt meegemaakt zo iets was het Visoen is idd een droom met iets wat gaat gebeuren, persoonlijk vind ik visoenen interesanter omdat een deja vu een soort storing is in je hersenen.
Oud 04-03-2004, 00:31
RD
RD is offline
Citaat:
Divine Desire schreef op 28-02-2004 @ 00:19:
(...) de andere verklaring is dat er een soort kortsluiting is geweest in je hersenen, waardoor ze het voor de 2e keer doorsturen naar je hersenen, waardoor je het herkent, das nie gek, als het een seconde geleden ook al verstuurd wa.
hmm dat vind ik idd een erg aanneemlijke verklaring
Oud 04-03-2004, 10:09
pe51
pe51 is offline
Volgens mij is een visioen een droom, maar dan een droom die je overdag hebt als je wakker bent. En een droom krijg je alleen als je slaapt. Maar in wezen zijn een visioen en een droom 2 woorden voor hetzelfde ding.

Een visioen kan voorspellend zijn, of niet-voorspellend. Precies zoals een droom. Maar als de beelden voorspellend zijn, dan wil dat niet zeggen dat het een visioen is. Dat is het pas als je de droom kreeg toen je wakker was.

Een déjà-vu kan (volgens mij) dus geen droom zijn, want je krijgt een déjà-vu als je wakker bent. Dus kan je een déjà-vu alleen vergelijken met een visioen.

Bij een visioen krijg je beelden met een gevoel samen, of een film waar gevoel in zit. (net als in een droom dus). En bij een déjà-vu krijg je 'het gevoel of weten, dat je dit al eens eerder meegemaakt hebt'. Het is dus een sterk gevoel over een soort herinnering.

Als je het nagaat, heb je het voor de eerste keer niet in het echte leven meegemaakt, maar 'in je geest'. En je krijgt een déjà-vu altijd op het moment dat je het 'in het echte leven' meemaakt.

Een déjà-vu is dus het gevoel of weten wat je van binnen hebt, dat je wat je nu in het echt gaat meemaken, al eens eerder meegemaakt hebt (maar dan in je geest).

Je kunt ook dromen dat je iets al eens eerder gedroomd hebt. Dan begrijp je in je droom dat je dit al eens eerder gedroomd hebt. Maar dat is een heel ander gevoel dan een déjà-vu. En dan gaat het om 2 keer dromen in plaats van 1 keer in je geest, en 1 keer in real life.

Dat is dus, zoals ik ertegen aankijk.

groeten, peter.
Oud 04-03-2004, 11:10
pe51
pe51 is offline
Citaat:
saartjeh schreef op 03-03-2004 @ 13:23:
een visioen weet je eigenlijk meer van te voren, bij deja vu is het egt zo op het moment van: hé dit komt me bekend voor, of dit het bik eerder mee gemaakt.
Visioen kan ook in dromen zijn en dat is van te voren dat je beelden ziet
Dus wel duidelijk verschil opzich eigenlijk
ik heb nooit visioenen, haha eig maar goed ook, zou ik nie zo fijn vinden
maar deja vu heeel vaak en das behoorlijk irri want ik heb mezelf aangeleerd om elke keer als ik dat heb zeg maar "deja vu" te zeggen, jah kweenie, da doe ik gwoon, of ik denk t even iig zeg ik het soms hard op maar zodat ik me ervan bewust ben denk ik. Maar nu krijg ik dus steeds dat ik denk van: dis een deja vu. Dan zeg of denk ik: deja vu. En dan heb ik daar weer een deja vu over. Jah btje vaag, maar is zeg maar deja vu van een deja vu en duurt steeds langer, meestal ist maar 1 seconde ofzow. Nu ist steeds van deja vu van een deja vu van een , word je egt sjaggie van want dan weet ik veel, draai ik een rondje en is da ook een dejavu. Lijkt alsof het niet zo is misschien, maar is het wel. Ik vin dat egt vreselijk irritant want als ut te maken heeft met de hersens wat ik wel es gehoord heb, dan deugen die van mij niet iemand enig id eig?
Hallo Saartje,

Je kan een schilderij hebben van een huiskamer waarin een schilderij aan de muur hangt. En op dat schilderij is die huiskamer weer te zien. En in die huiskamer op dat schilderij, is natuurlijk weer dat schilderij te zien. Zo heb je een schilderij binnen een schilderij binnen een schilderij.
Ik heb wel eens met m'n webcam een foto gemaakt van m'n monitor. Dat beeld van de webcam kwam dus op de monitor terecht. Dus zag ik op m'n monitor een beeld van m'n monitor. En in dat beeld was weer m'n monitor te zien. Dan krijg je dus een monitor binnen een monitor te zien (een stuk of 12 keer, dan wordt het te klein). Dat ziet er dan zo uit: monitor in monitor enz.

Dat is hetzelfde idee als een droom in een droom. (en dan kan je zo verdergaan: in een droom in een droom in ... enz.). Dat heb ik ook wel eens gehad. De eerste keer sta je dan wat vreemd te kijken, van wat is dat nou? Maar m'n droom liet zo zien, dat hij het ook over zichzelf kon hebben. En dat hij kan beseffen, hoe ik over een droom nadenk. In droomforums zijn ook mensen met dromen, die schrijven dat ze droomden dat ze wakker werden. En even later bleek, dat ze niet echt wakker waren, maar dat ze droomden dat ze wakker waren. En dat ze daar weer uit wakker werden. En toen opstonden, en dus toen pas echt wakker werden.

Er is dus een bewustzijn over een bewustzijn over een bewustzijn. 3 of meer niveau's van waarheid kunnen dat zijn (in jouw geval zijn het er 2). Net zoiets als dat je verschillende niveaus van kennis hebt. Eerst kom je erachter, dat je nog veel moet leren om iets te kennen (wiskunde of Frans of zo). Dan beheers je dat, maar dan ontdek je dat er nog een dieper niveau van kennis is. En als je dat beheerst, ontdek je een 3e nog diepere niveau van kennis.

Je hebt dit ook in de natuur. Als je de dag en het jaar bekijkt, hebben die alletwee een hoogtepunt. In de dag is het de middag (zon op hoogste punt). En in het jaar is het het hoogtepunt van de zomer. Die duurt van 21 juni tot 21 september en het hoogtepunt is rond 6 augustus. Want de zomer is eigenlijk de middag van het jaar. Of de middag is de zomer van de dag. Zo kan je dus naar (6 augustus, 12 uur 's middags) kijken. Dan heb je dus een middag in een middag, of een hoogtepunt in een hoogtepunt. Het is dus ook een natuurverschijnsel.

In jouw geval had je dit niet bij een schilderij, foto van een monitor, droom of huiswerk of natuurverschijnsel, maar bij een déjà-vu. Dat kan dus ook. Geen probleem dus. Als je zou menen, dat het niet kan, dan zou er een foutje in je hersens kunnen zitten. Maar nu je doorhebt, dat zoiets bestaat, zijn je hersens gewoon in orde. Het is gewoon iets wat moeilijk te bevatten is. Daarom moet ik het ook met van alles vergelijken. Je kan het natuurlijk 'vaag' vinden, maar ik vind zoiets mooi, en mysterieus.

---

Ik zou gewoon aanvaarden, dat er een déjà-vu over een déjà-vu kan zijn. Of "een déjà-vu in een déjà-vu". Als je dat beseft, dan weet je dat er dus op het gebied van ''déjà-vu's niet alleen een weten op één niveau mogelijk is, maar ook een dieper weten, op een dieper niveau. De kennis of het besef van zo'n déjà-vu kan jouw eigen persoonlijke besef gewoon omvatten dus. Ik zou het dan gewoon zo bekijken, dat je dit mag weten. Dus ben er maar blij mee, waarom zou je het niet vertrouwen? Zoiets bestaat gewoon, en je kan er ook respect voor hebben, voor zulk diep weten. LIjkt me.

Ik vergelijk zoiets met dat mensen dromen krijgen die laten zien dat ze als dromen de toekomst kunnen kennen. Door mini-voorspellinkjes te geven over in wezen onbelangrijke dingen. Of dat je kan dromen dat je wakker bent, maar op een dieper niveau slaap je nog altijd. Zoals een kind van groep 1 lagere school tot 10 kan tellen, maar nog niets afweet van de getallen van 11 tot 100. Daarin slaapt het dan ook nog, bij wijze van spreken.

Het lijkt er dan het meeste op, dat zo'n dromen of déjà-vu's gewoon willen laten zien, dat dit mogelijk is. Dus lijkt me het beste om dat gewoon te aanvaarden. Die kennis zal bij je leven horen, anders kreeg je hem niet, daar ga ik van uit.

groeten, peter.

Laatst gewijzigd op 04-03-2004 om 11:16.
Oud 05-03-2004, 00:02
cyberjoin
cyberjoin is offline
Visioen, dat je van te voren ziet wat er gaat gebeuren
je zit in Tegen woordige tijd, en je ziet de toekomst

deja vu , eerder gebeurt terwijl je denkt dat het echt is(is dus niet) , gebeurt op dat moment in de werkelijkheid
je zit in Tegenwoordige tijd, en je ziet iets wat je denkt dat eerder is gebeurt
Oud 06-03-2004, 20:46
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
dus op het moment dat een visioen plaatsvind, verandert het in een deja vu, aight?
Oud 10-03-2004, 18:18
Verwijderd
Ik heb vandaag nog zo'n deja vu...of visioen gehad!

Ik had het gedroomt... en de volgende dag gebeurden het ook...alleen iets anders. Ik droomde dat een meisje mij iets vroeg, ik zei "Nee" dat pakte dus helemaal verkeerd uit.
(wat de vraag was doet dr ff niet toe...soort van prive zaak)

de volgende dag (vandaag was dat dus) gebeurde het alleen niet door dat meisje maar door een jongen ... dit keer zei ik "ja" maar het klopte voor de rest wel met de droom!!

lijp huh!!?
Oud 10-03-2004, 18:33
Verwijderd
ik had zoiets laatst ook... ik droomde dat ik in de klas iets zei en dat daarop iedereen ruzie kreeg met elkaar... de volgende dag was alles hetzelfde in mijn droom, iedereen had dezelfde kleren aan enzo, maar toen zei ik iets anders en toen kwam er geen ruzie... best vreemd, maar wel fascinerend...
Oud 10-03-2004, 18:46
Drez
Drez is offline
dat heb ik ook heel vaak
en op het moment dat ik die dejavu heb ga ik dan iets anders zeggen dat dat ik zou ´moeten´ zeggen...maar dan lijkt dat soms ook weer een dejavu te zijn
Oud 10-03-2004, 19:21
Verwijderd
Wat ook zo is bij zo'n droom... je wordt niet wakker met van "Zo ik weet wat me vandaag te wachten staat" ... maar je ziet het pas in nadat of op het moment dat het in het echt gebeurd..dat is ook wel iets raars..
Oud 11-03-2004, 16:08
steefos
steefos is offline
Dat heb je soms dat je iets droomt wat er de volgende dag gebeurd, bij mij meestel in negatieve vorm. dan lijkt het alsof je een deja vu hebt. ik denk dat een deja vu is als de situatie ook 'echt' gebeurd is op dezelfde manier, een visioen is meestal 'vaag' en kan je op meerdere manieren opvatten.
Oud 14-03-2004, 00:12
Verwijderd
Simpel, een déjà-vu is een gevoel veroorzaakt door het verkeerd functioneren van je temporaalkwab en een visioen is een hallucinatie die meerdere oorzaken kan hebben (van vergif tot tumoren)
Oud 14-03-2004, 14:12
Daemonarch
Daemonarch is offline
Citaat:
foreignstud schreef op 28-02-2004 @ 20:00:
Ik heb best vaak Deja Vu's...

soms wel 3x per maand.. best raar eigenlijk
Ik heb het soms nog wel vaker.
En af en toe heb ik ook nog wel eens het idee van "heb ik dit nou al verteld of niet"
Of verteld iemand anders wat. Wat is bijv. 5minuten daarvoor heeft meegemaakt.
Reageer ik ineens van. Weet ik. Heb je al eens verteld.

Of ook iets waarvan ik niet precies weet wat het is.
Het stelt ook vast niets voor.
Maar soms heb ik het idee van.
"Huh is dit wel een echt woord" "Wat klinkt dat raar" enzo
Best trippend.
Maar ik zit er best wel mee, met dat laatste.
Oud 14-03-2004, 17:45
Verwijderd
een visioen kan je ook krijgen als je een bepaald voorwerp vastpakt en daar ineens een heel beeld bij krijgt, bijv je vind iets en ziet ineens het gezicht van de gene vanwie het voorwerp is.
Oud 14-03-2004, 20:28
Fine
Fine is offline
Citaat:
lafjuh schreef op 14-03-2004 @ 01:12:
Simpel, een déjà-vu is een gevoel veroorzaakt door het verkeerd functioneren van je temporaalkwab en een visioen is een hallucinatie die meerdere oorzaken kan hebben (van vergif tot tumoren)
Uhmm hoe kom je daarop? Is het wetenschappelijk bewezen offuh..... ??? Je beweert nu dus dat dr met n heleboel van ons: iets ni helemaal goed is ofzo iig ni helemaal gezond
Oud 17-03-2004, 18:16
rubenrtv
rubenrtv is offline
ik heb ook al een stuk of 20x een deja vu gehad. Laatst nog, had ik met school een uitwisselingsproject, zit ik in Gent op school, krijg een "uitbrander" v/d lerares en anderen zitten te lachen en ik kende gewoon de situatie al en dat voelt gewoon zo raar
Advertentie
Oud 21-03-2004, 21:11
Edmee
Edmee is offline
een deja vu is iets dat je bekend voorkomt, het lijkt of dat je het al eens gedaan hebt.

een visioen is dat je je ogen sluit en dat er ineens een beeld door je hoofd komt (meestal een angst aanjagend beeld)
dat betekt dat je hebt gezien wat er gaat gebeuren dat is het verschil.
Oud 22-03-2004, 03:21
Hannibal
Hannibal is offline
Vanuit de idee dat je je leven een oneindig aantal keren opnieuw beleeft is een deja vu cq visioen een ervaring die je hebt om je af te vragen of je de keuze die je in een vorige leven hebt gemaakt niet opnieuw moet overwogen om te bepalen of die keuze wel definieert Wie Je Bent.

(geinspireerd door Neal Donald Walsch)
Oud 26-03-2004, 15:26
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
"You had a deja-vu? The Matrix reset..! AHHHHHHHHHHHHHH!
Advertentie

Regels voor berichten