Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
@ de veroorzaker
Ik had er dus bij moeten zetten: Dit kan je nooit in VWO 4 gehad hebben, HAVO 4 kon inderdaad wel.. excuus. -- @ alicia Weer geweldig uitgerekend, toevallig ook interesse om mijn examen SK te maken? ![]() @ alicia 2 Ja zetmeel gebruikt. -- @ nofi lol, mooie conclusie uit alicias voorwerk ![]() -- This should do it. Heeeeel erg bedankt allemaal, en jullie horen wel weer van me als ik weer es vast zit met iets ![]()
|
![]() |
Onder het motto: - het gaat nu zo goed - ook de belangrijkste vraag van de PO er nog maar bij, deze wel ter controle, zo lijkt het net of ik zelf ook nog iets gedaan heb
![]() ----- De berekening van het massa% H2O2: gegeven 2 S2O3- ml 1000 50 mol 0.1002 ... -> 5.01 * 10-3 De molariteit (M) van thio is een bekend gegeven, namelijk 0.1002 mol/liter. Het aantal mol S2O3- kunnen we hieruit berekenen dmv een kruistabel. (50 * 0.1002) / 1000 = 5.01 * 10-3 mol Zoals blijkt uit de formule: I2 + 2 S2O3- = 2 I- + S4O62- is het aantal molukulen I2 half zo veel als het aantal mol(ukulen) S2O3-. Het aantal mol I2 is dus gelijk aan (5.01 * 10-3 / 2 =) 2.51 * 10-3. Uit de formule: H2O2 + 2 H+ + 2 I- = 2 H2O + I2 blijkt dat het aantal mol I2 gelijk is aan het aantal mol H2O2. Het aantal mol H2O2 is dus (ook) 2.51 * 10-3. Er zijn nu verdere gegevens nodig om de vergelijking uit te rekenen. De massa van de waterstofperoxideoplossing is: 11.107 gram De molaire massa van deze oplossing is: 34.01 g/mol De gevonden massa is: mol * M = massa -> 2.51 * 10-3 * 34.01 = 0.085365.1 gram De totale massa van de H2O2 oplossing is 11.107 gram. Massa% = (gevonden / totaal) * 100% -> 0.769 % ----- Het moge duidelijk zijn dat 10-3 10^-3 moet zijn. In mijn ogen is dit een VEEL te laag %. Kan iemand dit voor me nakijken/controleren? Alicia? Please? ![]()
|
Verwijderd
|
Ik weet niet... volgens mij moet het kloppen. De berekening is iig wel goed.
Op welke manier heb je die waterstofperoxide toegevoegd? Hoe heb je bepaald hoeveel je daarvan moest nemen enzo en hoe heb je bepaald hoeveel kaliumjodide je moest nemen voor je oplossing, enz.. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() De waterstofperoxide 11.107 gram H2O2 hebben we opgelost met water tot 100 ml, vervolgens 25 ml van dit gepipeteerd (stond allemaal in experiment voorschrift). (zou hier niet iets van een verhouding van toepassing zijn??) Kaliumjodide was 1.5 gram, stond ook vast (maar doet volgens mij er niet toe?) De M van zwavelzuur was 2, ook gegeven. Hier hebben we 10 ml van aan de oplossing toegevoegd. (doet er ook niet toe???) Die 50 in de ml's voor S2O3 was het aantal ml dat we nodig hadden voor de omslag. De M van S2O3 was 0.1002, ook gegeven. -- Als het met deze gegevens allemaal nog steeds in jouw hoofd klopt (en dus ook in de mijne) dan ga ik hem maar es printen denk ik. Mocht er iets veranderen in de berekening, tell me please.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Die 11.107 gram was dus van een of ander spul waar waterstofperoxide bij zat neem ik aan, het was niet puur waterstofperoxide. Vandaar dat je moest uitrekenen hoeveel massaprocent waterstofperoxide daarbij zat. De hoeveelheden kaliumjodide en zwavelzuur doen er idd niet zoveel toe, als het maar genoeg is en dat lijkt me wel als het gegeven was enzo. ![]() Maar nu komt het: Let op die 25 ml en 100 ml van aan het begin. Je had het aantal mol H2O2 dat gereageerd had uitgerekend, dit was 2.51 * 10-3. Dat is het aantal mol H2O2 dat aanwezig was in 25 ml oplossing, dat had je namelijk gepipetteerd. Dus hoeveel molair? aantal mol / volume = molair (2.51 * 10-3) / (25 * 10-3) = 0.1002 M Wat ik wel bizar vind, aangezien dat ook de molariteit van je thiosulfaat oplossing was.. ![]() Dan gaan we verder: je had je aantal gram opgelost in 100 ml, nu ga je dus uitrekenen hoeveel mol H2O2 er dan in die 100 ml zit. Dus: 100 * 10-3 * 0.1002 = 10.02 * 10-3mol H2O2 Dat is dus je totale hoeveelheid H2O2 die je hebt opgelost. Dat reken je om naar gram. Je molmassa was 34.01, ik neem aan dat die klopt. Dus 10.02 * 10-3 * 34.01 = 0.341 g Massapercentage uitrekenen: 0.341 / 11.107 * 100% = 3.1 % H2O2 Ik neem verder aan dat de titratie enz gewoon goed is gegaan enzo. De fout zat 'm dus in het aannemen dat je het aantal mol dat je kreeg meteen om te rekenen naar gram, ipv te kijken naar het aantal ml oplossing enzo. Want je hele oplossing was toch niet 11.107 gram? Alleen het spul dat je opgelost hebt. |
![]() |
|
![]() |
Als dit nog geen 9 wordt weet ik het ook niet meer met die PO's scheikunde (de vorige 2 waren een 2.8 en 4.2 waard vond de leraar
![]() Voor de zoveelste keer echt SUPER bedankt en ik zal me cijfer hier posten als ik em terugkrijg. xx theo
|
![]() |
|
|