![]() |
|
![]() |
Zie
http://www.onderwijsinstituut.umcutr...id=375&id=1574 In september 2003 is aan de Universiteit Utrecht een verkorte, vierjarige geneeskundeopleiding naast de bestaande zesjarige medische opleiding gestart. De SUMMA-opleiding wordt verzorgd door het Onderwijsinstituut van het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMC Utrecht). Het eindniveau van de afgestudeerden is gelijk aan dat bij de zesjarige reguliere opleiding, namelijk dat van (basis)arts volgens de Nederlandse wetgeving. Gestimuleerd wordt dat alle studenten deelnemen aan Engelstalige examens die het niveau in de Verenigde Staten weerspiegelen. Voor wie? De SUMMA-opleiding is korter dan de ‘normale’ artsopleiding. Van de kandidaten wordt dan ook verwacht dat zij kunnen voldoen aan aanzienlijk hogere ingangseisen dan het VWO, vooral ten aanzien van voor de artsopleiding relevante biomedische basiskennis. Er zijn daarom een toelatingsexamen en enkele andere selectieprocedures. Oke, ik ga dit dus doen, over 2.5 jaar, is het plan. Heeft iemand hier ervaring mee? Of is er iemand (of ken je iemand) die het studeert? (Kans is klein, want er zijn nu pas 12 studenten bezig...) Maar ik vraag me af of er nog anderen zijn die ook overwegen naar SUMMA te gaan. Hoe bereid jij je dan voor op het SUMMA? |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Maar het is toch wel goed dát de jongen al toekomstplannen heeft! ![]()
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Als jij opeens zou ontdekken dat jij de twee afstudeerrichtingen die je wilt doen in één jaar kan doen, zou je er toch ook meteen bovenop springen? ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
|
![]() |
er zijn strenge toelatingseisen, de meeste mensen die hieraan beginnen zijn 30+ en hebben meestal al een halve carrière achter de rug.
geneeskunde is een vrij gemakkelijke studie qua stof, dus het zou in principe in 4 jaar kunnen worden gedaan. voorwaarde is dan wel dat je dan je sociale leven opgeeft (ik weet niet of dat een groot offer is bij jou?) ik weet niet of je arts wil worden of dat je geneeskunde gewoon voor de lol wil studeren, maar het beroep van arts is belachelijk zwaar (ik kom uit een omgeving van artsen). ik kan me niet voorstellen dat je dat zo snel mogelijk wil worden. doe et lekker rustig aan op de normale manier he. 6 jaar is kort genoeg. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Het is inderdaad vrij makkelijk, die indruk heb ik ook (al weet jij natuurlijk meer van die stof). Van wat ik van geneeskunde weet is het toch voornamelijk anatomie, pathofysiologie en sociale vakken? Wel, dat zijn alle drie redelijk sterke kanten bij mij. ![]() En nee, ik wil geen arts worden voor de lol. Iemand die voor de lol arts wil worden heeft zelf een arts nodig, en wel een psychiater. Ik weet uitstekend waar ik aan begin, en als ik zie hoe diep de stof van de normale opleiding geneeskunde op de zaken in gaat, kan ik me niet voorstellen dat sommigen aan maar liefst 6 (nou ja, 4, co-assistentschappen tellen immers niet mee voor de academische vorming) jaar niet genoeg hebben. Oh ja: sociaal leven? Heb ik niet. ![]() ![]() Laatst gewijzigd op 04-11-2003 om 19:34. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
|
hmm... ik vind de reguliere opleiding geneeskunde al zwaar genoeg...
Ik wens je heel veel succes ermee, als je het echt wil doen. Er zijn trouwens in mijn jaar (1e) genoeg mensen die al boven de 20 zijn, dus je bent echt niet te oud om met die studie te beginnen. Er is zelfs al iemand die al kinderen heeft, en ergens acter twintig/begin dertig is...
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |
Ik wil arts worden, vmbo kader in bezit. Verwijderd | 85 | 30-05-2015 12:08 | |
Studeren |
Decentrale selectie geneeskunde 2009/2010 Ghislaine91 | 26 | 14-11-2009 14:52 | |
Studeren |
Welke masters mogelijk na University College? Kevin1111 | 30 | 25-09-2008 14:26 | |
Studeren |
Uitgeloot voor geneeskunde. Wat nu? danny23 | 65 | 21-08-2006 21:58 | |
Studeren |
University college #2 planckton | 500 | 12-08-2006 19:22 | |
Algemene schoolzaken |
'Ik kan het' vs. 'ik kan het niet' Rabbi Daniel | 24 | 26-11-2003 13:53 |