Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-09-2003, 16:42
Eend
Eend is offline
Heb ik ff nodig
Oud 26-09-2003, 16:46
biep
biep is offline
ligt eraan waardoor de stress veroorzaakt wordt?
weet je de oorzaak toevallig?

Bij ons op stal staat een gestressed paard, en die krijgt Pavo nogwat, iets kalmerends zit daarin (moet je bij de ruitersportzaak ff vragen, het iig een Pavo suplement, Nervovit oid)
Maar lekker lang in de wei en buitenritten maken, helpt dat niet?
Oud 26-09-2003, 17:01
Eend
Eend is offline
Citaat:
biep schreef op 26-09-2003 @ 17:46:
ligt eraan waardoor de stress veroorzaakt wordt?
weet je de oorzaak toevallig?

Bij ons op stal staat een gestressed paard, en die krijgt Pavo nogwat, iets kalmerends zit daarin (moet je bij de ruitersportzaak ff vragen, het iig een Pavo suplement, Nervovit oid)
Maar lekker lang in de wei en buitenritten maken, helpt dat niet?
tis niet mn eigen paard, maar van de manege.

Het gaat erom, dat ze tegenwoordig heel erg gestresst is en dan weigert ze om opgezadeld te worden en gaat ze snel trappen ed, terwijl het normaal gesproken zooooo'n schatje is. Ze is zo mak, maar af en toe heeft ze echt van die periodes, dan blijft ze zelfs met het poetsen gespannen. Ze doezeld niet weg of zo, nee, constant dat hoofd omhoog en spieren spannen.

Ik denk zelf dat het wat te maken kan hebben met haar rug, want als ik zelf heel relaxt haar hals masseer, wordt ze heel ontspannen, maar owee wanneer ik bij haar rug kom.
En jah...als ze dan opgezadeld wordt, dan wilt ze natuurlijk geen bit in, omdat ze dondersgoed weet, dat daarna het zadel moet.

Misschien kan de gevoeligheid in haar rug ook weer te maken hebben met de stress, maar ik zou het niet weten.

Het enigste wat ik er aan kan doen (behalve melden op de manege) is gewoon iets van kruiden elke dag bijvoeren, zodat ze wat ontspannender wordt.

Heeft iemand iets?
Oud 26-09-2003, 17:24
Qimm
Qimm is offline
Paar keer opzadelen, buiten een rondje lopen weer af zadelen.
Oud 26-09-2003, 17:27
biep
biep is offline
en misschien de rug eens na laten kijken?
Oud 26-09-2003, 19:45
C'est moi
C'est moi is offline
een keer zn rug na laten kijken. en speel goed erin laten plaatsen.bv een bal aan een touw en dan aan het plafond hangen maar als je echt iets aan wil doen moet je het ff aan de eigenaar vragen die weet meestal wel raad.

chretienne
Oud 26-09-2003, 22:04
Eend
Eend is offline
Citaat:
chretienne schreef op 26-09-2003 @ 20:45:
een keer zn rug na laten kijken. en speel goed erin laten plaatsen.bv een bal aan een touw en dan aan het plafond hangen maar als je echt iets aan wil doen moet je het ff aan de eigenaar vragen die weet meestal wel raad.

chretienne
Ze heeft van mij al een bal gehad voor de verjaardag Een blauwe met een gezichie drop

Maar idd, dat ga ik maandag ook doen
Oud 26-09-2003, 22:13
C'est moi
C'est moi is offline
ok ik rij zelf nml ook in een manege. vandaar heb ook op een paarden opleiding gezeten
weet je hoe je kan zien of een paard een blessure heeft?
Oud 27-09-2003, 10:31
Qimm
Qimm is offline
Natuurlijk moet je de rug laten controleren, maar vergeet niet dat paarden prima actuers zijn!
Oud 27-09-2003, 12:12
C'est moi
C'est moi is offline
je kan dat voelen aan de lichaams temperatuur. als je over de rug gaat en je voelt een warmer plekje zitten zou hij daar iets hebben kunnen opgelopen. ook bij de benen vamn een paard zou je dat kunnen merken.

groetjes chretienne
Oud 27-09-2003, 14:12
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
chretienne schreef op 27-09-2003 @ 12:12:
je kan dat voelen aan de lichaams temperatuur. als je over de rug gaat en je voelt een warmer plekje zitten zou hij daar iets hebben kunnen opgelopen. ook bij de benen vamn een paard zou je dat kunnen merken.
Niet alle blessures kan je aan de buitenkant voelen of zien, zeker rugproblemen zijn heel lastig!
Het kan zijn dat het zadel niet goed past en dat hij daardoor last van zijn rug krijgt. Kijk daar eerst naar, als het dus niet meer goed past (paardenrug veranderd naar mate ze ouder worden), als het niet goed past gaan rijden met een ander zadel, en het probleem is weg.
Oud 27-09-2003, 18:06
C'est moi
C'est moi is offline
ja dat weet ik. maar als je dat voelt weet je dat hij geblesseerd is.
maar had het iegenlijk erbij moeten vermelden.
Oud 28-09-2003, 18:40
Eend
Eend is offline
Ik denk ook dat er een groot gedeelte stress bij zit. Eclair is gewoon een paard, dat van rust houdt. Als het te druk wordt, wordt ze al snel pissig.

Ik kreeg vrijdag avond van de andere verzorgster van Eclair te horen, dat er een muts is geweest, die met een ander zadel op Eclair heeft gereden. Ik ben dara nu dan ook zwaar pissig over. Ze heeft niet voor niks een opgemeten zadel. Dat zadel is nu een half jaar oud, lijkt me sterk dat haar rug nu al vergroeit is, maar ik zal het nakijken iig
Ook zal ik haar rug navoelen. Ik weet wel een paar ontspanningsoefeningen voor een paard, dus die zal ik ook extra veel gaan gebruiken bij haar. Ook zal ik zorgen, dat ik wat meer tijd in het poetsen bij haar zal steken, zodat ze ff wat langer van stal is en ze ff aan kleine kinderen kan snuffelen en nahjah, zolang het maar niet te druk wordt.

Dat beest is heilig voor me en ik kan echt niet tegen de gedachte, dat zij misschien enorme pijn loopt te lijden
Oud 28-09-2003, 19:27
Marengo
Marengo is offline
het ligt er aan.. tis net als met paardenfluisteraars.. Ze helpen paarden met mensen problemen, niet andersom. als ik jou was zou ik naar de oorzaak kijken. ik heb zelf een eigen paard en als ik rustig ben, is hij dat ook (ook al ist een zenuwpees) maar als ik me ga stressen omdat er een dresuur wedstrijd is enz.. word hij ook onrustig
Oud 29-09-2003, 17:39
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Marengo schreef op 28-09-2003 @ 19:27:
het ligt er aan.. tis net als met paardenfluisteraars.. Ze helpen paarden met mensen problemen, niet andersom. als ik jou was zou ik naar de oorzaak kijken. ik heb zelf een eigen paard en als ik rustig ben, is hij dat ook (ook al ist een zenuwpees) maar als ik me ga stressen omdat er een dresuur wedstrijd is enz.. word hij ook onrustig
dat is logisch en met élk paard zo. Je bui slaat over. Daarom mag je ook nooit écht boos worden, je mag wel doen alsof
En paardenfluiseraars vind ik best wel crap
Oud 13-10-2003, 18:31
Y@NOU
Y@NOU is offline
Dat paarden prima acteurs zijn gaat nergens over. Een paard is een dier , een dier heeft geen geweten en zal dus ook niet weten hoe het iemand kan manipuleren.
Als mens ben je verantwoordelijk voor de gezondheid van je paard en ik vind dat als je iets merkt aan je paard, dat je voor de volle 100% er moet proberen zien achetr te komen wat er aan de hand is.

Maargoed, ff over het paard in kwestie. Ik weet bijna ZEKER dat hij/zij ergens pijn heeft. Het hoeft niet perse de rug zelf te zijn, maar dat lijkt me in dit geval wel. Het kunnen spieren zijn die verkrampt/verzuurd zijn, wervels die niet goed liggen, of bijvoorbeeld een ontsteking van binnenuit. Omdat er echt veeeel mogelijkheden zijn is het heel belangrijk om er een deskundige naar te laten kijken!

Mocht het niet iets lichamelijks zijn, dan weet ik uit eigen ervaring een niet zo voor de hand liggende oorzaak: mijn paard is echt een mietje en was een tijd lang echt GESTRESST omdat het plafond zo laag was. Toen hebben we hem bij mijn oom op stal gezet en ik kende hem niet weer. Zo vrolijk, en veel losser in de bewegingen, hij zat ineens nooit meer vast! Ook was hij niet meer zo bang. Maar toen het paard dat naast hem stond verkocht werd kwam er een nieuw paard naast. Best een beetje dominant, en het hele probleem begon weer van voor af aan, en dat terwijl ze elkaar niet eens aan konden raken ofzo!
Nouja toen hebben we weer geruild van stal en nu is het weer goed.

Maarja het is vervelend dat het je eigen paard niet is, omdat je er zo gek mee bent, en je nooit alles kan doen (dierenarts laten komen ed) wat je normaal zou doen.

oe lang verhaal sorrie , maar hoop datje er wat aan hebt succes ermee!!

oja valeriaan door het eten werkt rustgevend.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 20:39
Eend
Eend is offline
Ik heb Ecalir een heerlijke appelliksteen gegeven, ze likte dr ff aan, daarna moest ze m niet meer. Lang leve mn andere verzorgpaard

Maar dr is iemand op de manege en haar man gaat de manege overkopen (wat een vooruitgang!) En die heeft Eclair onder de rooie lampjes gezet. Iets van infrarood of zoiets? nah, iig is het goed voor de bloedsdoorloop en de knelpunten in haar lichaam worden losser, waardoor ze veel minder pijn heeft.

En inderdaad, ze was enorm lief vandaag, ze heeft niemand aangevallen en ze was heerlijk speels. Verder hield ze haar hoofd niet meer zo erg omhoog en drukte ze haar rug veel minder weg, dus wat dat betrefd is er een grote vooruitgang gekomen
Oud 15-10-2003, 22:00
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Y@NOU schreef op 13-10-2003 @ 18:31:
Dat paarden prima acteurs zijn gaat nergens over. Een paard is een dier , een dier heeft geen geweten en zal dus ook niet weten hoe het iemand kan manipuleren.
Dan ken ik blijkbaar heel uitzonderlijke paarden.
het gaat ook niet om geweten, het gaat om ervaring Als een paard er achter komt dat wanneer die kreupel loopt hij niet aan het werk hoeft... and is de kans groot dat hij het zal faken om onder het werk uit te komen.
Oud 17-10-2003, 12:48
Marengo
Marengo is offline
Citaat:
Qimm schreef op 15-10-2003 @ 23:00:
het gaat ook niet om geweten, het gaat om ervaring Als een paard er achter komt dat wanneer die kreupel loopt hij niet aan het werk hoeft... and is de kans groot dat hij het zal faken om onder het werk uit te komen.
mijn vriendin heeft een paard wat altijd een "plas-stop" faked. dan gaat ie 20 keer per keer in de "houding" staan en dan komt het plasje pas de laatste keer
Oud 19-10-2003, 16:16
neeltje
neeltje is offline
Citaat:
Y@NOU schreef op 13-10-2003 @ 19:31:
Als mens ben je verantwoordelijk voor de gezondheid van je paard en ik vind dat als je iets merkt aan je paard, dat je voor de volle 100% er moet proberen zien achetr te komen wat er aan de hand is.

Nou dan ken ik idd, ook uitzonderlijke paarden.
Oud 19-10-2003, 17:45
Roxy
Roxy is offline
Citaat:
Qimm schreef op 15-10-2003 @ 23:00:
op de manege hadden we er idd eentje waarvan we 90% zeker wisten dat ie zn kreupelheid fakete, maar ja wat moet je als ie dat maanden vol blijft houden
Oud 20-10-2003, 00:27
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Roxy schreef op 19-10-2003 @ 17:45:
op de manege hadden we er idd eentje waarvan we 90% zeker wisten dat ie zn kreupelheid fakete, maar ja wat moet je als ie dat maanden vol blijft houden
tja das lastig, ik heb die van mij er in geluist Ik ging gewoon iedere dag een stukje wandelen met haar, en op een gegeven moment had ze wat kriebels, dus ik versnelde een beetje. En ze draafde zuiver met me mee...
Dag later zelfde gedaan, en toen lip ze ook prima. Zadel erop en... goh... zomaar ineens kreupel. Even doorgezet entoen gaf ze het op

En de fake plas-pauze's ken ik ook ja
Oud 07-11-2003, 11:17
AngelLena
AngelLena is offline
Rug na laten kijken op evt vastzittende spieren (kan ermee te maken hebben), tijdje op rust (2 weken ofzow), opnieuw beginnen met de hele volgorde van trainen, voorlopig 1manspaardje van maken. Maar ja, bij manegepony's werkt dat niet zo. Die moeten werken om de kost te verdienen, niet om de kost te maken
Reageren

Regels voor berichten