Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-10-2003, 17:10
danielle84
danielle84 is offline
ik heb vandaag gehoord dat mijn contract dus niet verlengd wordt drie weken van te voren. daarom vraag ik me af of bazen ook niet een opzegtermijn hebben van een maand??
Oud 30-10-2003, 17:37
Thomas
Thomas is offline
Had je een contract voor bepaalde tijd?
Met citaat reageren
Oud 30-10-2003, 17:48
danielle84
danielle84 is offline
nee ik had eerst een contract voor twee maanden en die is toen over gegaan in een vast contract van onbepaalde tijd
Oud 30-10-2003, 19:02
Verwijderd
Een overeenkomst voor onbepaalde tijd hoeft niet verlengd te worden. Dat is alleen het geval bij een overeenkomst voor bepaalde tijd. Van het niet verlengen kun je eigenlijk niet spreken, omdat de duur van de overeenkomst onbepaald is. De juiste term is opzegging.

Als je korter dan vijf jaar in dienst bent, bedraagt de opzegtermijn voor jouw werkgever een maand. Ook moet hij je tegen het einde van de maand opzeggen.

Als jouw baas je vandaag heeft verteld dat hij de arbeidsovereenkomst opzegt, dan eindigt de arbeidsovereenkomst op 30 november. Tot die tijd heb je aanspraak op loon. Let er dus goed op dat die termijn van een maand in acht wordt genomen: als jouw baas tegen een eerdere dag opzegt, of korter dan een maand vantevoren opzegt, wordt hij schadeplichtig.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2003, 19:15
danielle84
danielle84 is offline
das mooi maarre niet dat ik je niet vertrouwe ofzo maar weet je waar ik dat op internet zwart op wit kan vinden?
Oud 30-10-2003, 19:27
Verwijderd
Op internet weet ik het niet. Ik heb als jurist gewoon wetboeken bij de hand. Om precies te zijn staan de opzegtermijnen in artikel 672 van boek 7 van het Burgerlijk Wetboek. De schadeplichtigheid van de werkgever in geval van een voortijdige opzegging volgt uit artikel 677 lid 1 en lid 4 van boek 7. De schadevergoeding bij onregelmatige (voortijdige) opzegging is geregeld in artikel 680 van boek 7. Even zoeken dus.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2003, 20:36
ekki
ekki is offline
http://wetten.overheid.nl ?
Oud 30-10-2003, 21:14
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Je praat over verlengen dus ik denk dat je na je proeftijd van 2 maanden nog een contract hebt gehad van (zeg een half jaar) en dat dat nu niet verlengd word. Een contract Voor onbepaalde tijd moet een ontslag vergunning voor komen ;-)
Met citaat reageren
Oud 30-10-2003, 21:55
Verwijderd
Ze zegt zelf letterlijk dat ze een contract voor onbepaalde tijd heeft, dus ik denk dat dat nog te bezien valt. In het geval van een overeenkomst voor bepaalde tijd hoeft inderdaad niets anders gedaan te worden dan het eenvoudigweg laten eindigen van de overeenkomst. Die gaat dan automatisch teniet.

Bij het opzeggen van een overeenkomst voor onbepaalde tijd heeft de werkgever inderdaad een ontslagvergunning van de CWI nodig. Maar ook al heeft hij die, dan nog mag de opzegtermijn voor de werkgever niet korter zijn dan een maand: art. 7:672 lid 4
Met citaat reageren
Oud 31-10-2003, 15:05
ikbenschipper1
Citaat:
nare man schreef op 30-10-2003 @ 22:55:
Ze zegt zelf letterlijk dat ze een contract voor onbepaalde tijd heeft, dus ik denk dat dat nog te bezien valt. In het geval van een overeenkomst voor bepaalde tijd hoeft inderdaad niets anders gedaan te worden dan het eenvoudigweg laten eindigen van de overeenkomst. Die gaat dan automatisch teniet.

Bij het opzeggen van een overeenkomst voor onbepaalde tijd heeft de werkgever inderdaad een ontslagvergunning van de CWI nodig. Maar ook al heeft hij die, dan nog mag de opzegtermijn voor de werkgever niet korter zijn dan een maand: art. 7:672 lid 4
Dat is een 2de maar meestal is het dus zo dat ze denken ach het zijn maar jongeren die snappen het allemala niet Dus doen ze niet aan ontslag vergunningen. Vraag maar eens na of hij die heeft
Met citaat reageren
Oud 31-10-2003, 19:43
Verwijderd
Dat is wel een behoorlijk negatief beeld van de werkgever...

Als je inderdaad lekker irritant wilt doen, kun je vragen of je werkgever wel een ontslagvergunning heeft ingevolge art. 6 van het Bijzonder Besluit Arbeidsverhoudingen 1945. Zonder zo'n vergunning mag hij niet opzeggen.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2003, 08:23
ikbenschipper1
Citaat:
nare man schreef op 31-10-2003 @ 20:43:
Dat is wel een behoorlijk negatief beeld van de werkgever...
Neem van me aan als ze van jongeren af willen ontbreekt het vaak aan een ontslagvergunning. Omdat ze toch denken ach de jongeren weten dat niet Misschien negatief maar het komt voor.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2003, 17:44
danielle84
danielle84 is offline
ik heb toen een contract getekend voor zover ik weet onbepaalde tijd. alleen hun zeggen dat ik pas voor vast ben een jaar na datr contract. zou dat kunnen kloppen ?
ik moet het contract denk ik ook maar ff helemaal naspitten
Oud 01-11-2003, 18:56
Verwijderd
Citaat:
daniela schreef op 01-11-2003 @ 18:44:
ik heb toen een contract getekend voor zover ik weet onbepaalde tijd. alleen hun zeggen dat ik pas voor vast ben een jaar na datr contract. zou dat kunnen kloppen ?
ik moet het contract denk ik ook maar ff helemaal naspitten
Dat moet je in het contract opzoeken. Er moet duidelijk in vermeld staan voor welke termijn het contract is aangegaan. Staat er niets in, dan gaat het om wat jou verteld is. Hebben ze gezegd dat het voor bepaalde of onbepaalde tijd was?

Overigens is dat niet van belang voor de 'vastheid' van dat contract. Je kunt een proeftijd overeenkomen van maximaal twee maanden. In de proeftijd kun je elk ogenblik zomaar ontslagen worden en kun je ook zelf elk ogenblik stoppen wanneer je daar zin in hebt.

Na die twee maanden kun je niet meer zomaar ontslagen worden, of het nu gaat om een contract voor bepaalde of voor onbepaalde tijd. Natuurlijk kunnen zij je een contract aanbieden voor een jaar, dat na een jaar overgaat in een contract voor onbepaalde tijd. Maar gedurende dat jaar gelden dan wel gewoon de opzegverboden en opzegtermijnen.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2003, 19:03
ekki
ekki is offline
En na dat jaar hoeft het contract niet automatisch worden verlengd, ze kunnen gewoon zeggen dat je contract niet verlengd wordt. Maar volgens mij kunnen ze dat niet zomaar op de dag zelf doen, maar moeten ze dat wel ff van tevoren melden. But I'm not sure.
Oud 01-11-2003, 19:49
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef op 01-11-2003 @ 20:03:
En na dat jaar hoeft het contract niet automatisch worden verlengd, ze kunnen gewoon zeggen dat je contract niet verlengd wordt. Maar volgens mij kunnen ze dat niet zomaar op de dag zelf doen, maar moeten ze dat wel ff van tevoren melden. But I'm not sure.
Als er een overeenkomst voor bepaalde tijd is overeengekomen, dan hoeven noch de werkgever, noch de werknemer enige formaliteit of handeling in acht te nemen om de arbeidsovereenkomst te doen eindigen. Dat gebeurt van rechtswege (=automatisch) aan het eind van de contractsduur.

In de praktijk zal natuurlijk wel vantevoren gezegd worden dat de overeenkomst binnenkort eindigt, maar de wet verplicht hier niet toe.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2003, 21:20
Fantôme
Fantôme is offline
ik weet niet of het verplicht is,
maar ik heb een contract van onbepaalde tijd, en zelfs dán zeggen ze een mnd van tevoren of ze van plan zijn te verlengen of niet.
Oud 01-11-2003, 21:35
Verwijderd
Citaat:
... schreef op 01-11-2003 @ 22:20:
ik weet niet of het verplicht is,
maar ik heb een contract van onbepaalde tijd, en zelfs dán zeggen ze een mnd van tevoren of ze van plan zijn te verlengen of niet.
Maar dat is juist weer wél verplicht

Als je een contract voor onbepaalde tijd hebt en er gebeurt niets, dan loopt dat contract in beginsel oneindig door. Heb je een contract voor bepaalde tijd, dan eindigt het automatisch aan het einde van de periode waarvoor het overeengekomen is.

Wil jij of je baas het contract beëindigen, dan moet er opgezegd worden. Daarvoor moet je baas een opzegtermijn van éen maand in acht nemen. Ook moet hij je tegen het einde van de maand opzeggen. Voorbeeldje: je krijgt op 15 november te horen dat je baas je wil opzeggen met inachtneming van een termijn van een maand. Dan eindigt het contract een maand later tegen het einde van de maand, dus op 31 december. Zegt hij je tegen een kortere termijn op, of niet tegen het einde van de maand, dan is er sprake van een onregelmatig ontslag.

In jouw situatie zegt je baas gewoon 'of hij het contract verlengt of niet', een maand vantevoren omdat hij geen onduidelijkheid wil hebben over de opzegtermijn. Zoals ik hierboven zei, hoeft een contract voor onbepaalde tijd nooit verlengd te worden. Die mededeling is alleen gericht op de (eventuele) opzegging. Dan kan hen nooit verweten worden dat ze onregelmatig hebben opgezegd.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 18:34
Fjall
Fjall is offline
www.uwv.nl als je dit wilt weten. je kan ze ook mailen en ze antwoorden vrij snel.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 18:35
Fjall
Fjall is offline
www.cwinet.nl wil ook wel werken btw.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 18:39
Fjall
Fjall is offline
werkgevers die studenten e.d. in dienst hebben overtreden vaak genoeg de regels. heb weleens gezien dat ze massaontslag deden (>20) en dit niet doorgegeven hadden. Zo kan de rekening best hoog oplopen voor de werkgever. Wetten en regels zijn er niet voor niets om de werknemers te beschermen. In veel gevallen komt het erop neer dat de werkgever zich niet houdt aan de wettelijke regels en voorschriften.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten