Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Of het een objectief goede oplossing is weet ik niet, maar ik ben van mening dat je beter kunt proberen het probleem aan de andere kant aan te pakken, dus toch nog gewoon door het aantrekken van meer leraren. Onderwijs van de jeugd is zo ontzettend belangrijk. Dat mag niet verwaarloosd worden - het is al zo belabberd gesteld met de ontwikkeling van de gemiddelde schoolgaande jongere tegenwoordig
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
En het duurt wel een aantal jaartjes voordat de nieuwe leraren op de scholen aankomen, helaas.
__________________
http://roospleonasmes.blogspot.com | ~rosacrouch
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Er zijn misschien nog wel minder leraren, maar zo gaat het kwaliteit van het onderwijs niet ten onder aan de tekorten. Want nu kan men gewoon de vier dagen opvullen, maar dan zijn er vele gaten verspreid over de vijf dagen... Kom op, is hier nou niemand voor? ![]()
__________________
http://roospleonasmes.blogspot.com | ~rosacrouch
|
![]() |
|
Jullie babbelen nu alleen maar over de middelbare school. Toch vind ik de basisschool minstens zo belangrijk. Wat dat betreft vind ik een vierdaagse school-week slecht. Op dit moment hebben ze 4,5 dag in de week les en eigenlijk is dat al te weinig om alle informatie over te dragen.
Een 4-daagse schoolweek zou ook kunnen betekenen dat leerlingen langer op school zitten. Voor de basisschool vind ik ook dit geen goed plan. Kinderen zijn snel afgeleidt, en nemen de laatste uren bijna niets op. Ik ben het er wel mee eens dat het onderwijs efficienter moet kunnen. Meerdere aspecten in een les stoppen, zodat kinderen ongemerkt veel opnemen. De ouders zouden er waarschijnlijk ook niet blij mee zijn, aangezien ze dan een dag meer voor opvang moeten zorgen. Dit kan dan wel het probleem zijn van de ouders, maar indirect ook van anderen. Voor de middelbare school vind ik het een een beter idee. Laat de leerlingen meer zelfstandig doen, zodat het voortgezet onderwijs ook echt aansluit op vervolgopleidingen. Ik merk (vooral bij vriendinnen) dat het verschil tussen middelbare school en vervolgopleiding gewoon zo groot is, dat er weinig aansluiting is. Maar goed, de practijk gaat dan toch uitwijzen dat ze dan gewoon langer in de kroeg gaan zitten...
__________________
Lief zijn!
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Die hele 4 daagse week is gewoon onzin en helpt helemaal niets op geen enkel vlak. Het beroep leraar moet aantrekkelijker worden. |
![]() |
||
Citaat:
Dat het beroep aantrekkelijker moet worden ben ik het helemaal mee eens!
__________________
Lief zijn!
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
Lief zijn!
|
![]() |
||
Citaat:
Niet alle leerlingen zijn in staat om zelfstandig te werken. Ik weet zeker dat ik dan nóg minder ga doen
__________________
It Is Better To Be Hated For What You Are Than To Be Loved For What You're Not
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Zelfstandig laten werken lijkt me een bijzonder slecht idee, voor vrijwel alle categoriëen leerlingen. Er is maar een zeer kleine groep die zoveel discipline heeft en zoveel inzet toont dat ze zelfstandig kan werken. Dat is voor de praktijk niet relevant.
Ik denk juist dat het verstandig is om méer klassikaal te doen. Gewoon weer stampen. Leuk ideetje: laat de eindexamenklassen bij het CSE gewoon weer rijtjes schrijven. Ik vind, hij vindt, jij vindt. Wie er fouten in maakt krijgt zijn diploma niet. |
![]() |
|
Door de vierdaagse-schoolweek zal de kwaliteit alleen maar verslechteren. Dezelfde lesstof moet in een kortere tijd worden behandeld of de hoeveelheid lesstof zal moeten worden aangepast. In het eerste geval zal dat vooral invloed hebben op kinderen die al niet zo goed mee kunnen komen en in het tweede geval zal het niveau alleen maar verslechteren.
Om in de toekomst geen tekort te hebben aan leerkrachten moet er nu goed in de lerarenopleidingen geinvesteerd worden. Ik ga zelfs nog een stapje verder dan dat nu het geval is: in de toekomst moet de schoolweek geen 4,5 dagen maar 5 dagen duren, om het niveau van het onderwijs te verbeteren. |
Advertentie |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En dan verder over de 4-daagse schoolweek. Aan de ene kant is dat natuurlijk niet ideaal. En als het mogelijk is om een 4,5-daagse schoolweek te verzorgen, moet dat ook vooral gebeuren. Maar wat als dat niet lukt? (door te weinig docenten) Je kunt dan meer docenten gaan zoeken, maar die zijn er niet zoveel in voorraad. Nu worden klassen al vaak naar huis gestuurd. Ze hebben dan dus een 4 daagse schoolweek en de ouders hebben meer problemen omdat ze dan plotseling opvang moeten verzorgen. Bij de 4 daagse schoolweek kunnen ze daar iig al rekening mee houden. Bovendien kan het lesplan er op aangepast worden. Natuurlijk is het niet meer dan symptoombestrijding en lost het niet direct het lerarentekort op, maar de kinderen krijgen wel met regelmaat les en ook de ouders weten waar ze aan toe zijn. Het lijkt me een oplossing voor situaties waarin er niet genoeg leraren te vinden zijn, maar als die er wel zijn moet je gewoon een 4,5 daagse schoolweek doen.
__________________
wie niet in wonderen gelooft, is geen realist (Yves Klein)
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Je denkt toch niet echt dat uitval word voorkomen als leraren maar 4 dagen per week werken. De leraren zijn gewoon vast ingeroosterd ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Alsof je een rooster niet om zou kunnen gooien, komop zeg. Het is een kwestie van vraag en aanbod. Er is vraag naar les, maar het aanbod is te klein om aan de vraag te voldoen, waardoor bijvoorbeeld dingen als tentamens slecht nagekeken worden. Als je op de korte termijn onmogelijk het aanbod kunt vergroten is het helemaal niet zo'n gek idee om de vraag te verkleinen om zo de kwaliteit te waarborgen. Zo'n gek idee is het dus niet, en een reactie als "Welke gek is überhaupt op dat idee gekomen" is al helemaal niet op z'n plaats. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Verder heb jij een paar goede tikken op je smoel nodig ![]() De argumenten stonden er al, en ik vraag me af wie met het idiote plan is komen opdagen, vast het cda weer. |
![]() |
|
Ik vindt het idee niet zo gek, en het is ook niet iets waar zozeer een keus in is. Alleen als de stof in een hoger tempo wordt behandeld dan gaat dit op de basisschool ten kostte van de zwakkere leerlingen. Ok, de ouders zouden kunnen helpen maar niet iedereen heeft ouders die daar tijd en zin in hebben. Het is nu zo dat als er geen leraren zijn en een klas wordt verdeeld dan wordt er maar heel weinig werk gedaan, op dat moment kan je idd beter een klas naar huis sturen ook omdat het voor de leerkracht waarbij de klas verdeeld wordt het extra werk is. Maar als er niet genoeg leraren zijn (en dat is zo) dan vindt het ik het geen gek plan.
Op de middelbare school vindt ik wel ook een goed plan. Er zijn genoeg lessen waarin niets uitgelegd wordt, iedereen zit maar een beetje te praten. Minder lessen en meer thuis werken zou best kunnen. Dat is bovendien ook bevoordelijk voor de zelfstandigheid van de leerlingen. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Weer zo iets doms. Wel eens van een 4-daagse werkweek gehoord? Weet je dat ze daarbij dan ook 32 i.p.v. 40 uur werken? Als mensen minder les krijgen neem de vraag dus af, jeez, ben jij uberhaupt naar school geweest? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
En ook al was er meer kwaliteit, dan zou het nog niet helpen, omdat je gewoon maar een bepaalde hoeveelheid stof per dag op kunt nemen. het gaat dus idd ten koste van de kwaliteit.
Citaat:
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat ik het goed keur dat de basisschool een 4-daagse schoolweek krijgt... Maar dat staat al in mn vorige posts.
__________________
Lief zijn!
|
![]() |
|
![]() |
Als ik zo'n plan zie vraag ik me af of Van der Hoeven zelf wel naar school is geweest en zo ja hoeveel dagen in de week... Of zou ze dit plan gelanceerd hebben zodat ze straks een dag langer weekend heeft als ze weer juf wordt na dit ministeravontuur?
Het Nederlands onderwijs is al sinds mensenheugenis op bezuinigd en verkeert daardoor in deplorabele toestand. Onderwijslocaties zijn oud en te klein, onderwijsmiddelen zijn verouderd, onderwijspersoneel is er te weinig. Je kan als bestuurder dan wel telkens met een pragmatisch plan komen om een gat even kortstondig te dichten, maar het gevolg is dat je neergaande spiraal alleen maar bevordert. Het wordt hoognodige tijd dat er een keer iemand op het departement onderwijs komt die inziet dat onderwijs weliswaar een dure investering is, maar wel een zinvolle voor de toekomst. Ik ben heel erg tegen een vierdaagse schoolweek omdat het ongetwijfeld ten koste van de kwaliteit gaat. Argumenetn dat het aantal schooluren hetzelfde kan blijven door vier langere dagen te maken is geen goed plan omdat vooral basisschoolscholieren waar het in de plannen omgaat niet de concentratie kunnen opbrengen om langere dagen te maken. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
__________________
wie niet in wonderen gelooft, is geen realist (Yves Klein)
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Wat moet er dan met al die kinderen tussendoor? Daar moet je toch ook een oplossing voor hebben? Je moet een kortere schoolweek ook niet als oplossing van het gehele probleem gebruiken, maar meer als tijdelijke noodoplossing. Zoals eerder gezegd worden kinderen op de basisschool vaak al naar huis gestuurd als er geen leerkracht is. Of ze worden verdeeld over andere klassen zodat de aandacht van die leraar weer over nog meer kinderen verdeeld moet worden. Beiden geen goede oplossing. Door de schoolweek een dag korter te maken, heb je een leerkracht een dag over. Deze leerkracht kan je dan weer in een andere klas inzetten. Zo kan iedere leerling iig 4 dagen in de week onderwijs krijgen wat beter van kwaliteit is dan dat van ongekwalificeerde docenten. En als ze naar huis gestuurd worden is dat natuurlijk helemaal slecht voor de kwaliteit van het onderwijs, bovendien is dat nogal belastend voor de ouders. Wel vind ik dat je het alleen in noodsituaties moet doen zeg maar, als er geen andere mogelijkheid is. En tegelijkertijd moet er gezocht worden naar vervangend personeel. Dat vergt inderdaad wat organisatie, maar daarom is het ook voor in geval van nood. Op middelbare scholen lijkt het me niet echt zinnig, omdat je daar zoveel verschillende vakken hebt met vakdocenten. De tekorten liggen op specifieke vakken en daarom kan je minder met docenten rouleren. Daarnaast is een tussenuur ook niet echt heel slecht. Het wordt pas storend als er meer dan ongeveer 2 weken geen les wordt gegeven in een bepaald vak.
__________________
wie niet in wonderen gelooft, is geen realist (Yves Klein)
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
|
![]() |
||
Citaat:
ik heb nog 5 dagen les per week en elke dag van 8.15 tot 4.35 ![]()
__________________
Today I'm handing out lollipops and ass-whoopins and right now, I'm all out of lollipops!
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ik vroeg dus wie dit bedacht had voor de mensen die het nog niet snappen ![]() Maar daar heb ik inmiddels al een antwoord op, dus doe maar geen moeite meer. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
weltrusten
__________________
wie niet in wonderen gelooft, is geen realist (Yves Klein)
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|