Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-11-2003, 11:26
Sonrisa
Sonrisa is offline
Beetje uitleg:
Als kind (jaar of 8) heb ik (denk ik) iets meegemaakt maar ik heb het jaren verdrongen. Toen ik 13 was, kwam het terug boven, ik heb het toen aan mijn beste vriendinnetje verteld en er werd verder niet veel aandacht aan geschonken. Nog eens 4 jaar later heb ik het aan mijn vriend verteld, omdat ik vond dat hij het moest weten voor we me seks begonnen (het was dus iets seksueel). Hij heeft er altijd begrip voor gehad, er werd niet meer dan nodig over gepraat en er zijn eigenlijk nooit problemen geweest.
Nu, mijn zus is 2 jaar geleden 'aangerand' (dit tussen aanhalingstekens omdat ze hier thuis doen alsof ze verkracht is...). Mijn ouders weten het, haar vriendje nu en haar vorige vriendje ook, de huisdokter + de begeleiders op school. Er wordt dus vrij veel aandacht aan besteed, zeg maar gerust, er worden nogal eieren onder gelegd. Wat zie ik nu? Mijn zus krijgt hulp, ze kan er over praten (het gaat moeilijk maar de mogelijkheid is er) maar heeft het toch veel moeilijker dan ik toen, terwijl ik wel alleen voor stond

Wat ik me nu afvraag. Kan al die aandacht die zij er rond krijgt er te maken mee hebben dat het nu zo moeilijk is voor haar? Is het niet makkelijker om ze gewoon te laten doen (zoals toen bij mij het geval was) dan er zoveel heisa om te maken?

Ik wil met dit topic niemand aanvallen die soortgelijks heeft meegmaakt, elke persoon is anders, de ene moet erover praten, de andere kan/ wil het niet en zo heeft ieder zijn eigen manier.
Ik vraag dus enkel of het mogelijk zou zijn dat al die 'aandacht' negatief zouden kunnen zijn voor de verwerking van wat gebeurt is.

Duidelijk?

Edit: ander voorbeeld, maar dan tegenovergesteld: als je heimelijk verliefd bent, wordt het nog erger, nog verliefder, wanneer je het aan je vrienden verteld (dat is bij mij toch altijd het geval geweest )

Laatst gewijzigd op 07-11-2003 om 11:30.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-11-2003, 11:40
Verwijderd
Citaat:
Sonrisa schreef op 07-11-2003 @ 12:26:
Wat ik me nu afvraag. Kan al die aandacht die zij er rond krijgt er te maken mee hebben dat het nu zo moeilijk is voor haar? Is het niet makkelijker om ze gewoon te laten doen (zoals toen bij mij het geval was) dan er zoveel heisa om te maken?
Kan zeker, maar 't kan ook zijn dat zij het anders verwerkt en/of dat zij zich er rotter door voelt dan dat jij deed of dat ze er minder goed tegen kan oid...'t kan aan zoveel liggen.

Ik denk iig niet dat die aandacht negatief hoeft te zijn voor de verwerking...maar je wordt er wel steeds en vaak aan herinnert ed en dus lijkt het misschien erger dan dat het anders had geleken oid.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2003, 12:08
Quiana
Quiana is offline
Voorbeeldje van mezelf; mijn moeder is september vorig
jaar overleden. Vrij veel mensen wisten ervan af,
en ik kreeg ontzettend veel... aandacht.

Medelijdende blikken,kaartjes, opmerkingen als;
'als er iets is kan je altijd naar me toe komen' enz enz.
Zelfs nu doen bepaalde mensen nog overdreven voorzichtig
& geforceerd met me.

In het begin was het best fijn dat mensen rekening met me
wilden houden, er begrip voor hadden als het even niet zo
lekker met me ging. Maar vaak wordt er vergeten dat ik ook
verder wil met mijn leven, en dus niet de behoefte heb aan
mensen die constant rekening met me willen houden enz...
Want hoe kan ik dingen loslaten, als mijn omgeving dat min
of meer niet toestaat?

Op mij heeft die aandacht best wel veel invloed,
sowieso omdat ik dan toch anders word behandeld.
En het me soms een schaamtegevoel geeft, als ik niet zo
depressief (meer?) ben als dat mijn omgeving eigenlijk
verwacht/'zou willen'...

Mja, ik hoop dat je een beetje snapt wat ik bedoel met m'n voorbeeld.

Ik denk dat zulke aandacht zeker wel negatieve invloed
kan hebben, maar het hoeft niet. Denk dat het voor
niemand goed is als je er constant aan herinnert wordt,
eigenlijk. Maar vergeet niet dat iedereen dingen idd op een
andere manier verwerkt...

Laatst gewijzigd op 07-11-2003 om 12:11.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2003, 12:51
ekki
ekki is offline
Wat ik ook denk: misschien kan je zus het nu helemaal verwerken, terwijl jij er eventueel later nog meer last van zal krijgen. Dat weet ik natuurlijk niet (kan ook andersom zijn), maar het is wel een mogelijkheid.

Maar het kan inderdaad zijn dat ze door al die aandacht beseft dat het heel moeilijk kan zijn en ze het daardoor voor zichzelf dus ook moeilijk maakt (beetje vaag geformuleerd). Volgens mij is het aan de ene kant ook wel fijn om aandacht te krijgen natuurlijk.
Oud 07-11-2003, 13:22
ekki
ekki is offline
Ohja... misschien zijn dit geen negatieve prikkels voor haar, maar positieve prikkels dat ze het gedrag dat ze nu heeft moet volhouden, omdat 'het zo hoort'. Van negatieve prikkels zou haar gedrag juist 'uitdoven' waarschijnlijk (ja, toets psychologie gehad afgelopen woensdag ).

Maar ik denk dus wel dat je een beetje gelijk hebt.
Oud 07-11-2003, 13:25
Fade of Light
Fade of Light is offline
Dat is het vervelende van psychologen/psychologie. Ze (behoren te) weten dat de mens zeer complex is en toch gebruiken ze standaardmethoden.

Bij jou helpt praten dus niet, maar juist er niet over hebben, prima toch?
Met citaat reageren
Oud 07-11-2003, 20:14
moenbase
moenbase is offline
iig moet je jezelf niet vergelijken met iemand die een soort gelijke gebeurtenis heeft ervaren. ieder persoon ervaart het anders en gaat er op een andere manier mee om. dit maakt dat mensen uniek zijn in hun gedachten wereld.
Oud 08-11-2003, 10:25
Sonrisa
Sonrisa is offline
Citaat:
ekki schreef op 07-11-2003 @ 14:22:
Ohja... misschien zijn dit geen negatieve prikkels voor haar, maar positieve prikkels dat ze het gedrag dat ze nu heeft moet volhouden, omdat 'het zo hoort'. Van negatieve prikkels zou haar gedrag juist 'uitdoven' waarschijnlijk (ja, toets psychologie gehad afgelopen woensdag ).

Maar ik denk dus wel dat je een beetje gelijk hebt.
Ik denk het ook want jij bespreekt hier de klassieke conditionering
Met citaat reageren
Oud 08-11-2003, 10:31
Verwijderd
Citaat:
Sonrisa schreef op 08-11-2003 @ 11:25:
Was het niet de operante conditionering?
Met citaat reageren
Oud 08-11-2003, 11:10
Sonrisa
Sonrisa is offline
Idd! Ik was weer te ijverig
Met citaat reageren
Oud 08-11-2003, 12:18
ekki
ekki is offline
Citaat:
Sonrisa schreef op 08-11-2003 @ 11:25:
haha
sorry.

was trouwens operant inderdaad .

nou, ik vind dat er wel wat in zit. ik vind het behaviorisme (waar dit onder valt) wel wat te kortzichtig, maar ik denk wel dat er wat in zit, alleen ze vergeten een hele hoop (the black box, wat er in jouw zus omgaat, etc).
Reageren

Regels voor berichten