Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-10-2003, 17:39
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Even een vraagje wat niet over mezelf gaat, maar over mijn moeder (49 jaar):

Ongeveer 5 weken geleden zou ze ongesteld moeten worden, maar ze is dit nog steeds niet geworden.
Ze was altijd al een beetje onregelmatig ongesteld. De laatste menstruatie die ze had was wel iets vreemder dan normaal want toen werd ze het pas op de 34ste dag ipv 23ste of 25ste wat ze normaal is. Ook had ze heel erge rugpijn, maar dit was waarschijnlijk gewoon spit.
Ze heeft het idee dat haar buik wat dikker is.
Zwanger kan ze niet zijn als het goed is want mijn vader is 'geholpen'.
Ze heeft verder als het goed is niks vreemds aan haar baarmoeder (gehad).
Een zus van mijn moeder raakte al vroeg in de overgang, de rest+moeder normaal geloof ik.

Zou dit haar laatste menstruatie geweest zijn? Overgang dus?
Bestaan er tests die aantonen dat je in de overgang zit?
Wat zou het nog meer kunnen zijn?

Mijn moeder probeert nu alles uit te sluiten om echt te weten of het wel de overgang is, vandaar...
Met citaat reageren
Oud 30-10-2003, 17:43
Verwijderd
Volgens mij kan je het zien door naar de hormonen in het bloed te kijken. Niet een sluitende diagnose, maar het kan een goed beeld geven.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2003, 17:47
Verwijderd
Citaat:
In het begin van de overgang (de jaren voor de laatste menstruatie) begint de menstruatie onregelmatiger te worden. Soms is er weinig en dan weer hevig bloedverlies. In de laatste jaren voor de laatste menstruatie, en de jaren erna, kan een vrouw last hebben van de bekende overgangsklachten: opvliegers, hevig transpireren, moeheid, lusteloosheid. Bij opvliegers krijgt je het plots heel warm en je gaat heel hevig transpireren. Daarbij kun je ook last hebben van spierpijn, hartkloppingen, hoofdpijn, duizeligheid of pijnlijke borsten. Opvliegers kunnen heel vervelend zijn; je hebt het gevoel dat iedereen het ziet en ’s nachts houden ze je uit je slaap.
bron

Bovendien vind ik dit niet de meest geschikte plek om iets te vragen. Je kan zoiets beter op Fok! (daar lopen ook serieuze mensen rond) of een gezondsheidsforum vragen
Met citaat reageren
Oud 30-10-2003, 17:50
Susanne
Susanne is offline
Citaat:
Jadie schreef op 30-10-2003 @ 18:47:
bron

Bovendien vind ik dit niet de meest geschikte plek om iets te vragen. Je kan zoiets beter op Fok! (daar lopen ook serieuze mensen rond) of een gezondsheidsforum vragen
Dit forumonderdeel heet toch zeker ook Lichaam&Gezondheid?
Oud 30-10-2003, 20:59
ekki
ekki is offline
Citaat:
Susanne schreef op 30-10-2003 @ 18:50:
Dit forumonderdeel heet toch zeker ook Lichaam&Gezondheid?
Ja, maar het is wel een scholierenforum. En meestal weten scholieren dat niet, denk ik.

Maarja, het is inderdaad lichaam en gezondheid. Dus het mag er gewoon op natuurlijk. Maar de kans een antwoord uit ervaring te krijgen is vrij klein.
Oud 30-10-2003, 21:10
Verwijderd
Mijn moeder heeft daar nu ook last van; ze is nu ruim 5 weken overtijd, en voelt zich verder wel alsof ze ongesteld is (beetje last van d'r rug en buik en benen), verder heeft ze hiervoor veel last gehad van hele zware menstruaties. Zelf is ze nu Ymea gaan gebruiken, dat is voor vrouwen in de overgang. Voelt ze zich wat fijner.

(Ze is overigens 45 nu.)

Maar goed, ik denk dat ze het beste naar de huisarts kan gaan; die kan antwoorden geven en ook wat tips.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2003, 00:48
Verwijderd
Dit klinkt best wel alsof ze in de overgang is, niets aan de hand dus; als ze er last van heeft kan ze idd ymea gebruiken, doet (deed?) mijn moeder ook.

In Nederland is de gemiddelde leeftijd voor de laatste menstruatie 51 jaar.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2003, 16:26
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 30-10-2003 @ 22:10:
Mijn moeder heeft daar nu ook last van; ze is nu ruim 5 weken overtijd, en voelt zich verder wel alsof ze ongesteld is (beetje last van d'r rug en buik en benen), verder heeft ze hiervoor veel last gehad van hele zware menstruaties.
Mn moeder is toch ongesteld geworden eindelijk na 5 weken ofzo....t was dus toch niet dr laatste menstruatie.....en ja, net als bij jouw moeder is ze nu ook heel zwaar ongesteld (meer dan normaal)...t zal dus wel een voorbode zijn van de overgang.
Ze is al naar dokter geweest overigens en die denkt hetzelfde...niks speciaals gevonden (verdikking in baarmoederwand ofzoiets, maar dat zou normaal zijn op deze leeftijd)
Met citaat reageren
Oud 08-11-2003, 15:19
Girl87
Girl87 is offline
Het kunnen tekenen van de overgang zijn, de laatste menstruatie bekent niet pats boem---> overgang. Het kan best dat er steeds meer tijd tussen de menstruaties tussen gaan zitten, tot ze uiteindelijk niet meer ongesteld wordt. Maar ik zou toch maar voorbehoedsmiddellen gebruiken als ik haar was, heb wel eens gehoord van een vrouw van 50 die zwanger was terwijl ze dacht dat ze in de overgang was!

Hoe weet ik dit

Regels voor berichten