Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-11-2003, 20:19
ekki
ekki is offline
Hallo allemaal,

ik ben op zoek naar een laptop (om voor te sparen ). Ik zou wel 'ns jullie advies willen wat nou een goed merk is en welke laptops goed zijn. Natuurlijk heb ik ook allang op internet gekeken enzo en eigenlijk ben ik 'verliefd' geworden op de Fujitsu S Lifebooks, die namelijk erg plat en klein zijn (volgens de specificaties). Maar het zou wat kortzichtig zijn slecht één merk te bekijken en bovendien zijn er volgens mij niet zo heel veel winkels die die dingen verkopen (en nog iets: ze zijn vrij duur).

De laptop moet in ieder geval een Centrino zijn (beetje verkeerd geformuleerd, boeiend!)(heeft AMD ook niet zoiets trouwens? dan is dat ook wel ok). Hij moet namelijk zo lang mogelijk met de batterij doen (het mooie van die Fujitsu-dingen is dat je er een tweede batterij in kunt doen, waardoor ie toch wel 8 uur mee kan gaan soms ofzoiets). De grootte van het scherm maakt me niet zo heel erg veel uit, maar als ie 15" is, vind ik dat ie toch wel een hogere resolutie dan 1024×768 aan moet kunnen. Anders heb je niets aan zo'n groot scherm. En ik denk dat ik 12" toch wel erg klein vind.
Verder moet ie zo klein en licht mogelijk zijn en een beetje universeel, er moet bijvoorbeeld ook gewoon linux en andere OS-en op kunnen worden geïnstalleerd en die moeten ook 'normaal ondersteund' worden (ik had gehoord dat dat bij sommige merken niet helemaal het geval is).

Goh, toch wel veel eisen. Maar verder vind ik het allemaal niet zo boeiend. De schijf is toch altijd al wel minstens 30 GB groot en er zit toch altijd wel minstens 256 MB RAM in (wat ik overigens toch wel wil verhogen tot 512). En ik heb het idee dat alle schijven ook wel even snel zijn enzo.

Goed, heeft iemand suggesties? Ik ben heel benieuwd!
Oud 02-11-2003, 20:21
ekki
ekki is offline
Ohja, nog 1 iets: ik koop GEEN Promedion (voor als iemand dat wilde gaan vertellen): daar heb ik al veel te slechte ervaringen mee.
Oud 02-11-2003, 20:29
unpopular
unpopular is offline
Mijn voorkeur gaat uit naar Acer Travelmate 803li(b)
b als je bluetooth wilt.

hij heeft een centrino 1.4-1.7Ghz,15" scherm, 256/512MB, cd en of dvd writer, 40GB Harddisk, res : 1400*1050, mogelijkheid voor 2de battery (moet je wel de cdspeler er uithalen)

Overigens heeft AMD ook een soort centrino(zuinige processor) de AMD-M (obile) en dat is ook een goede processor die veel minder kost dat wel.

als je kunt wachten/moetsparen en pas een laptop tegen het begin van 2004 koopt zou ik de nieuwe Banius (ook centrino kopen) ook komt er de AMD 64 mobile uit maar hoe die gaat worden wachter ik en veel andere af (hopelijk goed)

[edit] kijk anders is op www.de-laptopper.nl niet dat dit de beste of goedkoopste winkel is maar wel duidelijke opzet van de eigenschappen
Met citaat reageren
Oud 02-11-2003, 20:47
ekki
ekki is offline
Die acers zijn erg mooi, ja.

Waarschijnlijk koop ik 'm niet voor januari.

Nog een vraagje: vinden jullie het belangrijk om geen shared video geheugen te hebben? Ik doe er geen games mee, kijk er heel misschien een filmpje op als ik in de trein zit ofzo, maar gebruik 'm verder slechts om tekst te verwerken en misschien wat websites te bouwen of iets dergelijks (incl flash -> ook niet zo boeiend). Verder twijfel ik nog of ik 'm ook daadwerkelijk thuis als workstation zal gaan gebruiken, of alleen voor school en als ik een weekend weg ga enzo. En waarschijnlijk wordt het een dualbootsysteem met linux en win2k.

Zouden jullie hiervoor speciaal dedicated video geheugen nemen (of iig een laptop met dat)? Maakt het heel veel verschil?
Oud 02-11-2003, 21:39
unpopular
unpopular is offline
ik heb zelf dan een 9000 met eigen geheugen niet dat ik er spellen op speel maar toch voor het kleine prijs verschil heb ik dit gedaan. maar ook omdat shared video geheugen een deel van je werkgehugen verbruikt. 16mb shared video geheugen is dus 16mb minder geheugen niet dat je dat nu zo zal missen zeker neit met 512MB ram maar je moet het meer zo zien dat je een laptop bijna niet uit kunt breiden waardoor je beter teveel dan teweinig kunt hebben. zeker als je kijkt dat als je het later wil bijkopen je veel meer geld kwijt bent dan nu.

overigens kun je bij een travelmate 803 met ati 9000 later wel kiezen om een andere grafische kaart er in te zetten maar dan heb je dus al gekozen om het geheugen op de kaart zelf te hebben.

Persoonlijk raad ik iedereen niet te kiezen voor shared video.

overigens is hier een linkje waar de TM80x wordt besproken : http://gathering.tweakers.net/forum/...essages/780761

en een onderzoek op tomshardware.com:
http://www.tomshardware.com/mobile/20030528/index.html

bovenstaande topics word ook op het grafische deel waar jou vraag overging.

centrino vs amd-m:
http://www.tomshardware.com/mobile/20030507/index.html

en nog een verhaaltje over pentium-m :
http://www2.tomshardware.com/mobile/20030205/

Laatst gewijzigd op 02-11-2003 om 21:47.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2003, 12:04
ekki
ekki is offline
Thanks voor de links.

Ik vind de Asus-laptops ook wel mooi, maar voor zo snel ik het nu ff heb kunnen zien, hebben ze geen van allen dedicated video geheugen (misschien heb ik met m'n neus gekeken, hoor ).
Oud 03-11-2003, 12:57
Verwijderd
Euhm, ja heb er geen verstand van,
Maar Asus en Dell laptops voor goede prijzen,
BenQ heeft mooie, prijs weet ik niet..

Maar die van de Aldi (Medion) die zijn beter dan je denkt,
alleen zijn nu niet in de aanbieding..

(ok, eigenlijk heb je niks aan deze post.)
Met citaat reageren
Oud 03-11-2003, 13:32
Tuinkabouter !!
Tuinkabouter !! is offline
Is een 2e hands geen optie ?heb nog niet zo heel lang geleden een 2e hands fujitsu siemens lifbook e 6624 oid gekocht, moest wel een nieuwe accu in maar toen had ik voor 700 euro een hele leuke die geen centrino is, maar een speedstep. Was een p3 933 mhz met 256 mb ram en 10 gb hdd
Oud 03-11-2003, 16:35
ekki
ekki is offline
Ik wil echt een batterij waarmee je lang doet (5-6 uur). Volgens mij heb je nog (bijna) geen tweedehands centrinolaptops.

Nouja, het is wel een optie, maar ik heb straks toch genoeg centjes voor een nieuwe. Die gaat ook langer mee, dus waarom niet?

Bij tweedehands laptops moet je trouwens echt geluk hebben. Ze zijn echt vrij duur. Kijk bijvoorbeeld naar de HCC-beurs. Dan kan je bijna beter een nieuwe kopen voor 400 euro meer, denk ik.

Dus: het liefst gewoon lekker nieuw.
Oud 03-11-2003, 16:36
ekki
ekki is offline
Citaat:
********** schreef op 03-11-2003 @ 13:57:
Euhm, ja heb er geen verstand van,
Maar Asus en Dell laptops voor goede prijzen,
BenQ heeft mooie, prijs weet ik niet..

Maar die van de Aldi (Medion) die zijn beter dan je denkt,
alleen zijn nu niet in de aanbieding..

(ok, eigenlijk heb je niks aan deze post.)
Dell goede prijzen? Wel als je ze helemaal standaard neemt, ja. Wil je er iets bij, dan wordt het meteen heel erg duur.

Asus heeft beste prijzen indeed en mooie laptops, maar volgens mij shared videogeheugen (en ik twijfel of ik dat wel ok vind of niet).
Oud 03-11-2003, 16:37
Tuinkabouter !!
Boeit ook verder niet, maar jij hebt dan mss geld zat voor een nieuwe, de meeste hier niet. Maar waarom zoveel uitgeven voor een batterij die zo lang meegaat ? het langste dat je in de trein kunt zitten is 3 uur dacht ik...en dat zal niet zo vaak voorkomen. Op scholen en in kantoorgebouwen zijn wel stopcontacten.

Dus ik zie het nut van zo'n accu niet helemaal in, want na verloop van tijd gaan ze het toch steeds korter doen en na 3 jaar zijn ze op, en houd dus rekening met de vervangingskosten van een accu.
Oud 03-11-2003, 16:58
ekki
ekki is offline
Dat is zo, de meesten hebben daar het geld niet voor (ik normaal gesproken ook niet).

Ik wil gewoon op school tijdens colleges op die laptop kunnen en ook op andere plekken op school. En het is gaar, maar er zijn niet overal genoeg stopcontacten voor laptops (op plekken waar ook een netwerkaansluiting zit). Bovendien heb ik niet altijd zo'n lang snoer. Een snoer is gewoon lastig, vind ik.

En je kunt veeeeeeeel langer in een trein zitten dan 3 uur, hoor . Maar dat komt bij mij waarschijnlijk inderdaad niet voor.

Lithium-ion batterijen gaan het niet steeds korter doen, als het goed is houden ze in één keer op met werken (dat heb ik tenminste altijd begrepen). En inderdaad, waarschijnlijk zal de accu uiteindelijk wel vervangen moeten worden, maar misschien moet tegen die tijd de laptop ook wel vervangen (dan ben ik hopelijk geen student meer, tenminste niet fulltime).

En nog over dat lang met een laptop werken: soms kun je maar 2,5 uur met een laptop werken en dat is dan zonder het gebruik van een cdrom enzo. Dat vind ik gewoon echt kort.
En bovendien kun je die centrino's op je benen leggen zonder dat je benen verbranden.
Oud 03-11-2003, 17:13
Tuinkabouter !!
die van mij gaat ook prima op de benen zonder te verbranden, maar het is geen centrino. Mijn oude accu doet het maar een kwartier, en dat is ook een li-on batterij. Ze slijten, dat is gewoon zo.

En als je nu windows+tekstverwerker enzo kunt draaien, waarom zou dat over 3 jaar niet meer kunnen ? Het is denk ik geen vervanger van je gewone pc. Als je die up-to-date houdt, dan denk ik dat je het prima kunt doen met een laptop van 5 jaar oud.

2,5 uur is idd wat kort, maar zonder gebruik van cdrom en met een speedstep ben je denk ik al een redelijk eind in de richting van de 5 uur. En ik kan me niet voorstellen, dat je het 5 uur zonder snoertje moet doen.

Maar mijn mening is, dat je beter geld uit kunt geven aan een extra accu + amd m ofzo, dan aan de dure centrino. Maargoed, je krijgt hem, dus dan telt dit eigk niet.
Oud 03-11-2003, 17:16
unpopular
unpopular is offline
Een pentium3 processor met speedstep is toch ook een goed alternatief.

Maar ook ik zou een nieuwe kopen (heb ik ook gedaan )

En idd zeker bij mij opschool is het zo dat er in een leslokaal met 20-30 nerds maar 1 stopcontact zit waardoor die eigenlijk altijd wel bezet is.

Overigens heb ik zelf ook eerst voor een asus gekeken zeker omdat het ook heel leuke laptops zijn.
ik had toen deze op het oog. deze heeft er dus een ATI® Mobility Radeon 7500 Graphics (Integrated 32MB DDR SDRAM ) in zitten met een dvd writer.

Omdat ik de ati 9000 liever had heb ik toen voor de acer gekozen.

Probleem is vaak dat een 2de accu ipv een cdrom speler geinstaleerd wordt waardoor je de cdromspeler er dus uit moet halen.

Laatst gewijzigd op 03-11-2003 om 17:21.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2003, 17:36
Tuinkabouter !!
http://www.gotocol.com/fujitsue6624.html

Ik heb deze, maar met cdrom speler en 256 mb intern geheugen en 1 accu. Doet het prima, zelfs spellen als c&c generals, waar mn huidige gewone pc niet beter is op punten als schokken v/het beeld tijdens sommige acties in het spel zelf.
Oud 03-11-2003, 17:44
Mindfields
Mindfields is offline
Hey Ekki, ben ook aan het sparen

Ik heb er over het algemeen niet zo heel veel verstand van (laat me adviseren door mijn vader), maar in welke prijsklasse zit jij te kijken?
Oud 03-11-2003, 17:48
Tuinkabouter !!
Gaat om de prijsklasse 2000 euro en duurder volgens mij...maar als je het zelf moet betalen kun je (zoals ik ook gedaan heb) een keer rondkijken op de 2e hands markt. Als je wilt, heb ik nog wel een betrouwbaar adres voor je, maar dan zou het wel handig zijn als je post wat je er mee wilt gaan doen.

--edit--

ik zie in je profiel dat je niet echt in de buurt van dat adres woont, maargoed.
Oud 03-11-2003, 19:28
Verwijderd
Kan d'r nog wel eentje bij

Maarre, je kan dat geld ook opzij zetten en gewoon een laptopje kopen die aan je wensen voldoet. Tekstverwerken is zo'n zware belasting niet.

[iamcj]
Met citaat reageren
Oud 03-11-2003, 20:28
ekki
ekki is offline
Citaat:
Parallel schreef op 03-11-2003 @ 18:44:
Hey Ekki, ben ook aan het sparen

Ik heb er over het algemeen niet zo heel veel verstand van (laat me adviseren door mijn vader), maar in welke prijsklasse zit jij te kijken?
prijsklasse is inderdaad 2000 euro, liefst goedkoper, maar dat lukt nou eenmaal niet.

ik heb vandaag die fujitsu lifebook S6120 (geloof ik) gezien -> die is echt MOOI, heel klein enzo, is ook centrino, 13,3 inch scherm. Alleen wel 32 mb shared memory, dat vind ik minder.

acer 80x vond ik errug lelijk en veel te groot (er zit veel ruimte om het scherm heen, beetje onnuttig).

Citaat:
meyer3 schreef:
http://www.gotocol.com/fujitsue6624.html

Ik heb deze, maar met cdrom speler en 256 mb intern geheugen en 1 accu. Doet het prima, zelfs spellen als c&c generals, waar mn huidige gewone pc niet beter is op punten als schokken v/het beeld tijdens sommige acties in het spel zelf.
ja, is prima ding idd op zich. ik zou wel 512 mb ram nemen denk ik, verder is 't gewoon ok.

bedankt trouwens voor je aanbod. ik hou het in mijn achterhoofd, voor als ik toch een tweedehands laptop wil.

Citaat:
unpopular schreef:
ik had toen deze op het oog. deze heeft er dus een ATI® Mobility Radeon 7500 Graphics (Integrated 32MB DDR SDRAM ) in zitten met een dvd writer.
die had ik ook gezien, ja. ziet er erg mooi uit . geen shared memory dus? er staat dat er een Embedded 855 GM internal Gfx in zit (is embedded wel of niet shared blabla?) en een Intel 855GM + ICH4 chipset.

Citaat:
iamcj schreef:
Kan d'r nog wel eentje bij

Maarre, je kan dat geld ook opzij zetten en gewoon een laptopje kopen die aan je wensen voldoet. Tekstverwerken is zo'n zware belasting niet.
we kunnen nog heel veel geld opzij zetten. dit is niet van geld van een lopende rekening of iets dergelijks, maar extra geld waarvan we nog niet zeker weten dat we het krijgen. ik wil het nog wel een keertje uitleggen, maar niet hier . ik heb gewoon het liefst eentje die ik ook mee op stage kan nemen strakjes (over een jaar) en die ik op school kan gebruiken. ach, ik wil er gewoon eentje die nog jaren mee gaat. en bovenal: waar ik me niet aan erger ofzo (omdat ie rariteiten heeft).
Oud 03-11-2003, 21:08
Tuinkabouter !!
Citaat:
ekki schreef op 03-11-2003 @ 21:28:
bedankt trouwens voor je aanbod. ik hou het in mijn achterhoofd, voor als ik toch een tweedehands laptop wil.
Whahaha die was eigk voor parallel bedoeld mgoed maakt niet uit. Roept U maar als je wat nodig hebt
Oud 03-11-2003, 21:09
Tuinkabouter !!
Maar waarom zou je met een laptopje dat xp draait niet op stage kunnen ? Want die dingen worden ook gejat..en dan kun je beter 550 kwijt zijn dan 2000
Oud 03-11-2003, 21:11
Tuinkabouter !!
En zeg nooit, dat dat jou niet gebeurt want je wordt gewoon bedreigd met een mes tussen je ribben

* spreekt uit ervaring, maar dat ging niet om een laptop *

En dan weet ik zeker dat je hem afgeeft
Oud 03-11-2003, 21:28
ekki
ekki is offline
Ik geloof best dat een laptop wordt gejat en ik zal 'm ook echt wel afgeven als er een mes tussen m'n ribben wordt gezet. Maar ik ga er niet in eerste instantie vanuit dat zo'n ding gejat wordt, hoor. Overigens ga ik kijken of ie in m'n rugtas kan (met tas en al aub ), zodat het niet zo duidelijk te zien is dat ik zo'n ding heb. Ik woon overigens wel in Rotterdam, de kans is dan groter .

Enneh... ik neem geen xp . Maar daar gaat het niet om eigenlijk natuurlijk. Kijk, voor stage heb ik inderdaad geen drol nodig, maar ik wil dat ik er gewoon mee kan wat ik wil. En op zich hoeft dat niet een nieuwe laptop te zijn, maar ik wil gewoon wel een goede kopen waar ik nog jaren mee kan doen (en die garantie heeft, minstens een jaar). Bovendien wil ik gewoon een klein dingetje en oudere laptops zijn toch vrij zwaar/groot vaak.

Hmm, eigenlijk vind ik het een beetje een raar argument dat je geen duurdere moet kopen omdat ie gejat kan worden. Dan kan je het best heel sober gaan leven, want alles kan wel gejat worden. Kan je beter geen fiets kopen maar met het ov gaan (is toch gratis), want misschien wordt de fiets gejat. Zo blijf je bezig, dat is dan gewoon jammer ofzo.
Oud 03-11-2003, 21:32
Tuinkabouter !!
wtf ? 2000 euro uitgeven voor een laptop zonder xp ? dan verwacht ik toch wel 2000. De grafische zooi in xp kan btw ook gewoon uit. Maargoed. Ik dacht dat XP beter omging met de accu. kan me vergissen
Oud 03-11-2003, 21:34
Tuinkabouter !!
Maar voor stage zul je wss toch niet meer dan office gebruiken + mss een paar bedrijfsspecifieke dingen, maar die draaien meestal nog op een AMD K5.

Wat ik eigk bedoel:

Waarom zoveel geld uitgeven voor iets waarvan je (voor school tenminste) nog niet de helft van de capaciteit gebruikt...dan weet ik er nog wel wat anders te doen met dat geld.
Oud 03-11-2003, 21:46
ekki
ekki is offline
ja, er zit standaard xp bij, maar dat wil ik helemaal niet . je kunt ze niet eens zonder kopen in nederland volgens mij.

waarom een dure: ik wil wlan (losse module is toch al gauw 90 euro volgens mij, misschien 80), een centrino, een kleine laptop die ik in mijn rugtas kan doen en ik wil niet dat ik als ik iets wil beperkt wordt doordat ik geen goede laptop heb gekocht.

overigens zou ik ook de asus m3700n ofzoiets kunnen kopen, die is 1500 euro, dat scheelt nogal. die is volgens mij ook niet zo groot. wel een kilo zwaarder, etc.

ach, de prijs is gewoon even niet zo belangrijk. ik kan mezelf wel gaan verdedigen, maar ik wil eigenlijk gewoon weten waar ik naar moet kijken bij het kopen van een laptop en vooral wat een goede laptop is (die aan mijn eisen voldoet). later ga ik dan wel prijs vergelijken en kijken wat ik er eigenlijk precies voor over heb. ik weet ook zat te doen met geld, maar ik ben nu hiervoor aan het sparen en wil gewoon iets goeds kopen. ik heb wel vaker gemerkt dat goedkoop duurkoop is en dat wil ik gewoon niet.

Laatst gewijzigd op 03-11-2003 om 21:49.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2003, 21:50
Tuinkabouter !!
1) afmetingen
2) gewicht
3) gebruikstijd bij volle accu's
4) levensduur van accu voordat ie versleten is
5) warmteproductie
6) service
7) garantievoorwaarden
8) verkrijgbaarheid spareparts over bijv 3 of 5 jaar

De duurdere lappen hebben meer on-board zooi waardoor het stroomverbruik hoger ligt denk ik. Kun je compenseren door zwaardere accu's, maar staat tegenover dat die weer langer moeten opladen.
Oud 03-11-2003, 21:50
Tuinkabouter !!
oh ja en 550 + 90 is altijd nog minder dan 2000
Oud 03-11-2003, 21:54
ekki
ekki is offline
ik zeg niet dat een laptop die ik wil kopen per sé 2000 euro moet kosten. ik wil daar in de keuze nu gewoon even niet door beperkt worden.

door onboard meer stroomverbruik? lijkt mij juist minder, gezien al die centrino's alles onboard hebben. het lijkt me dat ze dat niet voor niets doen.

8) verkrijgbaarheid spareparts over bijv 3 of 5 jaar -> hoe kun je dat checken?
Oud 03-11-2003, 21:58
Tuinkabouter !!
Geen idee eigk...maar mijn ervaring is dat bijv. met koelertjes je al geluk moet hebben op discounts. Maar een centrino is alleen de processor, niet de zooi op het mobo er omheen. En dat verbruikt ook stroom.

Of je kunt nu ook meteen een zooi onderdelen in slaan die je denkt nodig te hebben, zoals draaiende delen

* maakt voorstelling van alles op een 6x6 vierkantje *
wel makkelijk koelen dan
Oud 04-11-2003, 13:24
Mindfields
Mindfields is offline
Bedankt, maar ik ga toch voor een nieuwe

Zal zelf te denken aan rond de 1200, pentium 4, 40 gb.
Wat is zeg maar echt duidelijk extra aan duurdere laptops? (niet teveel vaktermen )
Oud 04-11-2003, 13:42
Vaag mannetje
Vaag mannetje is offline
meestal/vaak: lichter, mooier design, A-merk onderdelen, betere support/garantie, status
Met citaat reageren
Oud 04-11-2003, 15:48
Tuinkabouter !!
opslag, uiterlijk en snelheid. Soms meer aansluitingen aan de achterkant. Ik wilde zelf ook eerst nieuw, maar als je dan kijkt wat er voor 1200 nieuw is, dan kun je als je geluk hebt een 2e hands kopen die sneller is/meer aansluitingen heeft voor minder geld
Oud 04-11-2003, 18:25
ekki
ekki is offline
Citaat:
Parallel schreef op 04-11-2003 @ 14:24:
Bedankt, maar ik ga toch voor een nieuwe

Zal zelf te denken aan rond de 1200, pentium 4, 40 gb.
Wat is zeg maar echt duidelijk extra aan duurdere laptops? (niet teveel vaktermen )
Koop GEEN promedion. Die zijn echt van slechte kwaliteit (of wij hadden toevallig een 'misdruk', maar toen we bij de leverancier waren voor de zoveelste garantiereparatie hoorden we van andere gebruikers dezelfde problemen).

Volgens mij zijn Intel-processors veel duurder dan AMD-processors. Ik denk daar even naar moet kijken, want volgens mij kan dat wel minstens 100 euro schelen (ben ik niet 100% zeker van, maar volgens mij is AMD altijd goedkoper).
Oud 04-11-2003, 18:31
Tuinkabouter !!
AMD is meestal goedkoper ja...voor zover ik weet altijd eigk...maar in het echte high-end segment komt intel er qua prestaties beter vanaf.

Voor het low-en middensegment/budget kun je beter amd kopen en die iets opklokken ofzo. Let wel dat de amd mobo's gemiddeld ietsje duurder zijn dan die van intel
Oud 04-11-2003, 21:45
Vaag mannetje
Vaag mannetje is offline
Citaat:
meyer3 schreef op 04-11-2003 @ 19:31:
Voor het low-en middensegment/budget kun je beter amd kopen en die iets opklokken ofzo. Let wel dat de amd mobo's gemiddeld ietsje duurder zijn dan die van intel
Het gaat hier om laptops... je gaat toch niet je laptop overklokken?
Met citaat reageren
Oud 04-11-2003, 21:55
Tuinkabouter !!
waarom niet ?

daar wil je toch ook wel meer performance. Oke koeling wordt wat lastiger maar die van mij draait haast nooit, alleen na het booten ff. Kan dus best een tandje bij
Oud 04-11-2003, 22:16
unpopular
unpopular is offline
Citaat:
meyer3 schreef op 04-11-2003 @ 22:55:
waarom niet ?

daar wil je toch ook wel meer performance. Oke koeling wordt wat lastiger maar die van mij draait haast nooit, alleen na het booten ff. Kan dus best een tandje bij
als er iets gevaarlijk is , is het wel het overklokken van een laptop dit omdat de cooler berekend wordt op de processor en de meeste laptops blijven toch al niet zo cool.
En dat heeft natuurlijk te maken met stroom besparen op de cooler.

(2de hands is vaak het probleem dat je niet weet of hij nog goed is ik had een 2de hands compaq laptopje gekocht maar binnen een half jaar was hij helemaal kapot , moederbord was iets fout mee en dan is 660euro erg duur voor een laptop.)
Met citaat reageren
Oud 05-11-2003, 01:59
Lyx
Lyx is offline
acer TM800 goedkopere versie
acer TM803 deze heb ik
acer TM804 .. als je geld teveel hebt koop deze
Oud 08-11-2003, 14:05
bulbanos
bulbanos is offline
Citaat:
Lyx schreef op 05-11-2003 @ 02:59:
acer TM800 goedkopere versie
acer TM803 deze heb ik
acer TM804 .. als je geld teveel hebt koop deze
daar sluit ik mij volledig bij aan
De 804 heeft het foefke van een DVD brander extra...
Kost wel een 100-200€ meer
Met citaat reageren
Oud 08-11-2003, 14:38
KoffieKoek
KoffieKoek is offline
Kijk of er een beetje goede HDD in zit. 4200 RPM vind ik echt te traag. 5400RPM moet 'ie wel hebben. Ik heb al gezien dat Dell een 7200RPM gebruikt in sommige Inspirion modellen. Maar jah, daar betaal je dan ook voor...
Met citaat reageren
Oud 08-11-2003, 14:39
Tuinkabouter !!
Citaat:
unpopular schreef op 04-11-2003 @ 23:16:
(2de hands is vaak het probleem dat je niet weet of hij nog goed is ik had een 2de hands compaq laptopje gekocht maar binnen een half jaar was hij helemaal kapot , moederbord was iets fout mee en dan is 660euro erg duur voor een laptop.)
Maak dan afspraken mbt tot garantie van een half jaar ofzo. Dat heb ik met die van mij ook gedaan, maar tot nu toe draait ie beter als mn gewone pc.
Oud 08-11-2003, 15:03
ekki
ekki is offline
Citaat:
bulbanos schreef op 08-11-2003 @ 15:05:
daar sluit ik mij volledig bij aan
De 804 heeft het foefke van een DVD brander extra...
Kost wel een 100-200€ meer
ik vind die Acers zo lelijk .
en ook heel erg groot.
Oud 08-11-2003, 15:04
ekki
ekki is offline
Citaat:
KoffieKoek schreef op 08-11-2003 @ 15:38:
Kijk of er een beetje goede HDD in zit. 4200 RPM vind ik echt te traag. 5400RPM moet 'ie wel hebben. Ik heb al gezien dat Dell een 7200RPM gebruikt in sommige Inspirion modellen. Maar jah, daar betaal je dan ook voor...
Het staat er vaak niet eens bij, alleen dat ie ATA100 is ofzoiets. Zal meestal wel 4200 RPM zijn. 5400 is voor mij ook een pré, maar niet het allerallerbelangrijkste (kan je later ook nog verwisselen? Of harddisks niet?).
Oud 08-11-2003, 15:20
ekki
ekki is offline
Als je op alle dingen moet letten en van alles het maximale wilt, dan krijg je toch een superdure laptop.

Dus:
512 mb ram, minstens 5200 rpm harddisk, centrino, 2 batterijen, niet-shared video, 13,3" TFT XGA (1024*768), WLAN (802.11g = 54Mbit), Bluetooth, Ethernet 10/100 Mbit, DVD+-RW, zo licht mogelijk, etc.

Volgens mij bestaat zo'n laptop niet eens (vooral niet door dat kleine schermpje, met de rest van de specificaties vast wel). Ik zal toch een keuze moeten maken en dat is denk ik dat ie zo klein en licht mogelijk moet zijn. Ik wil 'm namelijk wel overal mee naar toe slepen en als ie zo zwaar is zal ik dat niet echt vaak zo snel gaan doen.
Oud 08-11-2003, 15:34
KoffieKoek
KoffieKoek is offline
Citaat:
ekki schreef op 08-11-2003 @ 16:04:
Het staat er vaak niet eens bij, alleen dat ie ATA100 is ofzoiets. Zal meestal wel 4200 RPM zijn. 5400 is voor mij ook een pré, maar niet het allerallerbelangrijkste (kan je later ook nog verwisselen? Of harddisks niet?).
Tsja, zo kan je alles wel verwisselen later. Maar je zit er toch een hele poos mee opgescheept; en wellicht word het dan weer opgeschoven of zoiets dergelijks. Je kunt het dan beter meteen goed doen. Dus ik zou er in ieder geval goed op letten dat je toch een 5400 RPM krijgt.

HDD is een essentieel onderdeel. En dat onderdeel heeft invloed op zoveel dingen bij het dagelijkse gebruik van je laptop. Dan kun je de 'snelste' P4 erin hebben zitten... in combinatie met 4200 toeren is het soms alleen maar balen.

Trouwens... de precieze technische specificaties kan je heel vaak op Internet terugvinden. Anders vraag je het maar ff aan me.

Laatst gewijzigd op 08-11-2003 om 15:48.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2003, 15:59
Fade of Light
Fade of Light is offline
ik snap niet waarom je voor vrijwel alleen tekstverwerking een nieuw notebook/laptop koopt.... maarja
Met citaat reageren
Oud 08-11-2003, 16:05
ekki
ekki is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 08-11-2003 @ 16:59:
ik snap niet waarom je voor vrijwel alleen tekstverwerking een nieuw notebook/laptop koopt.... maarja
Niet alleen tekstverwerking, ook andere dingen. Ook grafische dingen, photoshop, vaker psp, ook flash (is niet zo bijster boeiend natuurlijk) en nog veeeeeeeeeeeeeeeeel meer.

Tweedehands is gewoon vrij duur voor wat je krijgt, meestal + bijna geen garantie +.... Nouja, ik ga er niet meer op in, want dit was mijn vraag niet.
Oud 08-11-2003, 16:12
ekki
ekki is offline
Citaat:
KoffieKoek schreef op 08-11-2003 @ 16:34:
Trouwens... de precieze technische specificaties kan je heel vaak op Internet terugvinden. Anders vraag je het maar ff aan me.
Ja, ik begrijp het wel van de harddisk. Is ook wel essentieel op zich.

Ik kijk altijd op de website van de fabrikant zelf voor specificaties, daar zou het lijkt mij toch bij moeten staan.

Overigens zie ik nu bij fujitsu-siemens het staan, ja: 4200 rpm.
M'n vriend heeft een laptop met zo'n snelle schijf (4200 rpm) en hij heeft daar nooit echt last van gehad, van dat het traag was ofzo (hij is it-er/programmeur en heeft dat ding als workstation gebruikt, een paar jaar).
Oud 08-11-2003, 16:23
KoffieKoek
KoffieKoek is offline
Meningen zullen altijd wel verschillen, is meestal wel zo; maar mijn persoonlijke ervaring is gewoon dat je het verschilt wel merkt.

Als het eenmaal in je geheugen zit gaat het wel enigszins, maar het is niet zo dat ik maar eens per uur een programma start; ik switch regelmatig en dus moet hij regelmatig opnieuw de zooi laden.

En zo zullen vele andere het ook gebruiken. Dus je blijft het merken. Zeker als je het ook voor grafische toestanden wilt inzetten.

Laatst gewijzigd op 08-11-2003 om 16:26.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten