Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-11-2003, 21:30
marcus
zie titel ?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-11-2003, 21:36
Nona
Nona is offline
Klassieke Culturele Vorming. Een vak over klassieke kunst in het Nederlandse schoolsysteem.
Oud 10-11-2003, 21:49
Verwijderd
Je kan het vergelijken met wat vroeger mythologie was.
Het wordt gegeven in de 4e en 5e klas van het gymnasium, maar op veel scholen is het ook een keuzevak voor atheneumleerlingen.
Atheneumleerlingen hebben in de 4e klas CKV (culturele kunstzinnige vorming), gymnasiasten hebben dat niet.

In de (1e?) 2e en 3e klas van het gymnasium zou je kunnen zeggen dat KCV al ingebakken zit bij Latijn en Grieks, want je krijgt dan enorm veel verhalen, achtergronden, mythes enz., omdat de teksten dan nog te weinig inhouden.
Vanaf de 4e ben je eigenlijk zoveel met teksten bezig dat er een apart vak is voor al die achtergronden.

Als je nog onduidelijkheden hebt kan je denk ik het beste naar je mentor, decaan of leraar klassieke talen / KCV gaan.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2003, 18:47
Verwijderd
Citaat:
lafjuh schreef op 10-11-2003 @ 22:49:
Je kan het vergelijken met wat vroeger mythologie was.
nee, dat kent iemand nog wou je zeggen

Atheneumleerlingen hebben in de 4e klas CKV (culturele kunstzinnige vorming), gymnasiasten hebben dat niet.
niet helemaal waar.. Ik heb straks namelijk beide gehad :/
Net zoveel ckv als iedereen. Die regel hebben ze bij ons nog niet uitgevonden. (Zal ook wel komen omdat wij eind 4e pas kiezen of we examen in latijn doen)

Het gaat over een aantal onderdelen van de klassieke oudheid , bv. geschiedenis, filosofie, beeldhouwkunst, verhalengoed, toneel, architectuur.
(volgens mij moet je docent er hier 4 van kiezen of ze allemaal doen)

Wij hadden het net over geschiedenis (en architectuur). Bah!
Met citaat reageren
Oud 11-11-2003, 23:38
Verwijderd
IN België krijg je dat gewoon bij Latijn en Grieks bij, niet als apart vak erbij ofzo. Sommige leraren houden wel vrijdag bv als verhalendag ofzo, maar alles komt vanzelf wel aan bod.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2003, 11:25
Babs123
Babs123 is offline
Ik heb in 4 en 5 havo ook KCV, dus ook voor Havo-leerlingen
Met citaat reageren
Oud 12-11-2003, 13:38
Nona
Nona is offline
Citaat:
Mutant schreef op 12-11-2003 @ 00:38:
IN België krijg je dat gewoon bij Latijn en Grieks bij, niet als apart vak erbij ofzo. Sommige leraren houden wel vrijdag bv als verhalendag ofzo, maar alles komt vanzelf wel aan bod.
In Nederland komt het ook bij Latijn en Grieks aan bod. Het meeste had ik allang gehad, dus het vak is niet echt nuttig te noemen denk ik.
Oud 12-11-2003, 16:58
Verwijderd
Citaat:
marianne22 schreef op 11-11-2003 @ 19:47:
niet helemaal waar.. Ik heb straks namelijk beide gehad :/
Net zoveel ckv als iedereen. Die regel hebben ze bij ons nog niet uitgevonden. (Zal ook wel komen omdat wij eind 4e pas kiezen of we examen in latijn doen)
Oh, vreemd. :/
Het was bij ons op school eerst zo dat je als je in de 4e klas gymnasium deed daar ook examen in moest doen, omdat je geen CKV1 had, wat verplicht is voor het atheneum. Je kon bij ons daarom wel CKV1 als extra vak kiezen, zodat je desnoods wel kon stoppen met het gym.
Gelukkig hebben we nu een nieuwe regeling op school, dat voor gymnasiasten KCV vervangend is voor CKV1. Dat geldt echter niet voor atheneumers.

En ja, ik denk best dat veel mensen snappen wat mythologie inhoudt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten