Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-11-2003, 14:33
plofke
plofke is offline
De situatie is als volgt:

CPU AMD 1800 + deze wordt gekoeld door een zalmann cooler + Koelpasta.

Mijn moederbord wordt in principe niet gekoeld maar ik heb 1 fan die lucht aanzuigt.

Heb er 2 HDD's in hangen 2 CD spelers verder heb ik er 6 usb apparaten aan hangen.

Een voeding van maar 250 watt.

Mijn cpu hangt rond de 81 graden en mijn mobo hangt rond de 67 graden iets wat eigenlijk niet moet kunnen (en ik weet ook niet waar die warmte vandaan komt).

Nu zit ik te denken dat mijn cpu fan niet genoeg stroom krijgt en dat hij daardoor niet optimaal draait. (dat kan een theorie zijn)

Maar waar de warmte van mijn mobo vandaan komt en hoe ik deze moet coolen is voor mij een raadsel.

Daarom graag goeie praktische tips.
Oud 11-11-2003, 14:44
Verwijderd
Ten eerste, een moederbord kan geen 67 graden zijn - een processor kan onder omstandigheden 81 graden zijn, maar dan leeft hij niet lang en zal in de praktijk allang uitgeslagen zijn, dus ik denk dat je BIOS/meetprogramma een flinke afwijking heeft.

Wat ik eerst eens zou doen is een uurtje spelen, zodat je processor en moederbord goed opgewarmd zijn, vervolgens je kast openmaken en voelen hoe warm je processor, chipset, geheugen en harde schijf zijn. Dat is i.c. denk ik een betrouwbaarder methode dan vertrouwen op software die zulke belachelijke readings geeft.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2003, 14:51
SuperS
SuperS is offline
gewoon 'n thermometer in die kast hangen
Oud 12-11-2003, 08:13
Enlightenment
Enlightenment is offline
Haal je kast eens open en voel handmatig hoe warm het daar is. Als het verschil tussen de kamertemperatuur en de temp in de kast heel groot is, moet je wat gaan doen aan de airflow van binnen.

Maar zoals nare man al zegt vind ik de temps wel erg hoog. Ik hoop het niet voor je iig.
Oud 12-11-2003, 17:56
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Ik heb wel ooit m'n PC (videokaart & processor) flink opgevoerd, zo flink dat ik me verbrandde aan het roostertje van de fan achter m'n PC (huid bleef plakken)... Dat is opzich best wel ziek heet... Ik schat het rond de 70-80 graden celcius (het roostertje)... De koelers had ik ook op loeistand gezet, dus die hebben ook flink bijgedragen aan de temperatuur...

Heb ik overigens maar 10 minuten gehad hoor

Was om even de capaciteit van een 9800Pro te showen

Anyway, je kunt het voelen aan je mobo. Bij 50 graden begint het "vervelend heet" te voelen. Je CPU kun je in veel gevallen niet direct voelen. Ik heb overigens wel eens 4 dagen m'n arm verlamd gehad door te zitten wroeten in een kast die nog aanstond, dus ik heb het nu gezegd en het is jouw verantwoordelijkheid...

50 Graden is dus best makkelijk te voelen. Als je echt het gevoel hebt dat het erg heet is (dus niet zo heet als de bovenkant van je monitor ofzo, echt veel heter, meer heet water uit de kraan), moet je nog maar eens posten...
Oud 12-11-2003, 23:43
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 12-11-2003 @ 18:56:
Ik heb overigens wel eens 4 dagen m'n arm verlamd gehad door te zitten wroeten in een kast die nog aanstond, dus ik heb het nu gezegd en het is jouw verantwoordelijkheid...
Wat heb je gedaan dan, als ik vragen mag?
Oud 13-11-2003, 04:52
Verwijderd
Als die temperaturen ècht zo hoog zijn zou ik d'r maar eens wat aan gaan doen, anders gaat je PC je nick eer aan doen :>
Met citaat reageren
Oud 13-11-2003, 08:48
Gimme more beer
Citaat:
Enlightenment schreef op 13-11-2003 @ 00:43:
Wat heb je gedaan dan, als ik vragen mag?
Nou, ik werd gestoord terwijl ik bezig was (ik had een paar probleempjes en ik dacht dat het aan de voeding lag), maar het bleek dat ik de voedingschakelaar weer aan had gezet om te testen, maar niet uit had gedaan. En ik kan je zeggen, in een voeding ligt best nog wel wat spul open...

Rechterarm, gelukkig, dus ik kon 4 dagen later weer lekker verder sleutelen...

Het lag trouwens inderdaad aan de voeding en ik heb het toen weer aan het werken gekregen, dus het was niet voor niets
Oud 13-11-2003, 11:24
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 12-11-2003 @ 18:56:
Ik heb wel ooit m'n PC (videokaart & processor) flink opgevoerd, zo flink dat ik me verbrandde aan het roostertje van de fan achter m'n PC (huid bleef plakken)... Dat is opzich best wel ziek heet... Ik schat het rond de 70-80 graden celcius (het roostertje)...
Met anderen woorden, je verbrandde je op die manier aan het rooster van de fan van je voeding? Dat is neem ik aan wat je bedoelt met de 'fan achter de PC'. Klinkt best onwaarschijnlijk. Want als jouw huid al aan het rooster vast blijft plakken, hoe zit het dan met de (plastic) bladen van die fan?
Met citaat reageren
Oud 13-11-2003, 12:28
Enlightenment
Enlightenment is offline
Klinkt eng iig.

Ik heb keer mn nagel gebroken door een fan die op 7000 toeren draaide zonder fangrill. Later schrok ik daar eigenlijk behoorlijk van, zo van.. waar ben ik mee bezig?

Sindsdien ben ik ook veel voorzichtiger, draad altijd handschoentjes als ik in comp werk. Heb hele goede die ook nog veel grip/preciesie geven.

Offtopic: @nare: Futurama rulez!
Oud 13-11-2003, 12:55
Verwijderd
Ja, ik heb ook wel eens dat soort enge dingen gehad - kasten waar spanning op stond (in de winter, in combinatie met statische electriciteit niet aan te raden - auw ), m'n vinger in een ventilator (gelukkig was het maar een klein 50x50 fannetje en geen 120 mm casefan ) en dat soort dingen...

Idd, Futurama 0wnt, heb nog een stuk of 30 afleveringen in de cue staan
Met citaat reageren
Oud 13-11-2003, 12:59
Enlightenment
Enlightenment is offline
of een glas cola die ik omstootte..

Systeem ging meteen uit (beveiliging)... dag laten drogen. Deed 'em aan en alles deed het gewoon. Yipeee. =)

queue
Oud 13-11-2003, 14:38
Gimme more beer
Citaat:
nare man schreef op 13-11-2003 @ 12:24:
Met anderen woorden, je verbrandde je op die manier aan het rooster van de fan van je voeding? Dat is neem ik aan wat je bedoelt met de 'fan achter de PC'. Klinkt best onwaarschijnlijk. Want als jouw huid al aan het rooster vast blijft plakken, hoe zit het dan met de (plastic) bladen van die fan?
Dat kan ertegen... En by the way, het bleef niet letterlijk plakken, want daar is 70 graden niet heet genoeg voor, maar ik had een aardige "wond"
Oud 13-11-2003, 14:41
Gimme more beer
Citaat:
Enlightenment schreef op 13-11-2003 @ 13:28:
Klinkt eng iig.

Ik heb keer mn nagel gebroken door een fan die op 7000 toeren draaide zonder fangrill. Later schrok ik daar eigenlijk behoorlijk van, zo van.. waar ben ik mee bezig?

Sindsdien ben ik ook veel voorzichtiger, draad altijd handschoentjes als ik in comp werk. Heb hele goede die ook nog veel grip/preciesie geven.

Offtopic: @nare: Futurama rulez!
Toch houd ik niet van handschoenen, ik heb het inderdaad wel eens gedaan bij het sleutelen aan bepaalde zware electrische apparaten, maar ik gebruik toch nog steeds erg veel m'n nagels en dat kan met die dingen niet.

Overigens was ik wel blij dat ik ze aan had, want 1 van die apparaten was zo'n electrische high-speed slijpsteen en ik deed blijkbaar iets goeds, want hij sprong aan (en die highspeed accellereren als een idioot)! Toen had ik alleen maar een klein schaafwondje, zonder handschoen had ik waarschijnlijk een stuk hand gemist...
Oud 14-11-2003, 02:27
Enlightenment
Enlightenment is offline
Yuck!

Met handschoentjes kun je je nagels niet gebruiken nee, maar ik heb allerlei pinsetjes en tangetjes enzo, om b.v. jumpers makkelijk uit een HDD te krijgen. Lukt prima.
Oud 14-11-2003, 16:57
Gimme more beer
Citaat:
Enlightenment schreef op 14-11-2003 @ 03:27:
Yuck!

Met handschoentjes kun je je nagels niet gebruiken nee, maar ik heb allerlei pinsetjes en tangetjes enzo, om b.v. jumpers makkelijk uit een HDD te krijgen. Lukt prima.
Jah, kan ik me wel wat bij voostellen... Maar ik vertrouw volledig op mijn lichaam En waarom nou geen nagels gebruiken als het goed gaat?

En wat is nou mooier dan doodgaan bij het sleutelen aan een PC
Oud 14-11-2003, 17:15
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 14-11-2003 @ 17:57:
En wat is nou mooier dan doodgaan bij het sleutelen aan een PC
.. Een vijftienjarig meisje onder de douche dat bukt om het gevallen zeepje te pakken.
Oud 14-11-2003, 17:38
Gimme more beer
Citaat:
Enlightenment schreef op 14-11-2003 @ 18:15:
.. Een vijftienjarig meisje onder de douche dat bukt om het gevallen zeepje te pakken.
Ten eerste, wat moet ik met een vijftienjarig meisje? Ten tweede, wat doe ik in de badkamer van een vijftienjarig meisje? Ten derde, wat moet JIJ met een vijftienjarig meisje? Ik bedoel, je bent 21
Overigens, er zijn absoluut mooiere dingen te bedenken dan doodgaan bij het sleutelen aan mijn PC. Vooral als je het zoekt in de romantische hoek en de "loterij" hoek

Maar aangezien het hier een beetje een R-rated wending begint te krijgen, lijkt het mij raadzaam om deze conversatie niet hier voort te zetten (eerder via PM of MSN )
Oud 14-11-2003, 17:50
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 14-11-2003 @ 18:15:
Het is momenteel wel erg met je gesteld he?
Met citaat reageren
Oud 14-11-2003, 18:13
Gimme more beer
Citaat:
nare man schreef op 14-11-2003 @ 18:50:
Het is momenteel wel erg met je gesteld he?
Hooguit een beetje "gefrustreerd"
Reageren

Regels voor berichten