Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-11-2003, 19:55
Hoogvlieger
Hoogvlieger is offline
Elke zondagavond, 22:00 RTL 4, kijk ik Derren Brown Mind Control op televisie. Hij noemt zichzelf een psychologisch illusionist die de gedachten van mensen kan lezen.

Ik vond het opzich een interresant iets dus ging ik naar de website van Derren Brown. Op het forum daar zijn nog steeds een hoop mensen die twijfelen aan de capaciteiten van deze persoon. Zo zou zijn stunt 'Russische Roulette' (eerder besproken op dit forum) zonder risico zijn omdat de politie het niet toeliet dat hij echte kogels zou gebruiken.

Hoe denken jullie hierover? Geloven jullie hier in of is de hele boel in scene gezet?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-11-2003, 20:41
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Volgens mij is het allemaal nep, het KAN gewoon niet. Althans, ik geloof er niet in.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2003, 21:24
Auntie M
Auntie M is offline
Volgens mij heeftie gewoon een cursus NLP gevolgd.
Oud 06-11-2003, 14:51
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Met het in scene zetten.. doel je daarbij op het Russisch Roulette of mr Derren Brown zelf?

Wat betreft het programma mind control.. daar zitten volgens mij niet echt neppe dingen tussen hoor... want hij haalt toch ook wel eens truukjes uit met de kijker? Ik ben daar een paar keer ingetrapt hoor.. Alleen weet ik natuurlijk als havoist niet of dat gewoon psychische leukigheidjes zijn die je ook op een simpele opleiding kan leren ofzo
Oud 06-11-2003, 14:58
Balance
Balance is offline
ik geloof daar absoluut in.
ik denk dat iemand zich zó kan verdiepen en inleven in het karakter van de mens, dat diegene precies kan snappen hoe iemand denkt en wat zijn/haar gedachten en reacties zullen zijn.
de psychologie van de mens zeg maar, alleen dan compleet gericht op de manieren van denken.

uiteraard kan niet iedereen dit, je moet d'r aanleg voor hebben en een ontzettend goed inlevingsvermogen, maar ik geloof echt dat die Derren Brown snapt hoe het mensenlijk brein in elkaar zit.
Vind het dan ook geweldig om te zien
Oud 06-11-2003, 15:14
Big Brother
Big Brother is offline
onzin, hij vroeg 5 mensen toen aan een willekeurig woord te denken, geloof je dan echt dt ze allemaal van die standaard woorden als "vliegtuig" en "paard" kiezen? allemaal van die bullshit
Oud 06-11-2003, 15:19
Verwijderd
Derren Brown maakt ook gebruik van psychologie. En ja, ik geloof er wel in. Natuurlijk leest hij iemands gedachten niet echt, maar dat heeft hij ook nooit gezegt. Hij kijkt erg goed naar de trekjes van mensen, naar de bewegingen etc.

Citaat:
uiteraard kan niet iedereen dit, je moet d'r aanleg voor hebben en een ontzettend goed inlevingsvermogen, maar ik geloof echt dat die Derren Brown snapt hoe het mensenlijk brein in elkaar zit.
Vind het dan ook geweldig om te zien
Waarom niet? Ik denk dat je het best kan leren. Echter is Derren er wel een hoop jaartjes mee bezig geweest om dit onder de knie te krijgen. Hij begon met magie, en is toen overgestapt op dit. Misschien is het ook slim een beetje van psychologie af te weten, maar met die kennis, en veel oefenen, heb je best kans dat je dit onder de knie kan krijgen.

Citaat:
onzin, hij vroeg 5 mensen toen aan een willekeurig woord te denken, geloof je dan echt dt ze allemaal van die standaard woorden als "vliegtuig" en "paard" kiezen? allemaal van die bullshit
Is niet zo moeilijk hoor. Een mens heeft een vast denkpatroon, meestal verteld Derren een verhaaltje eraan vooraf, of maakt bepaalde bewegingen met zijn armen. In ieder geval heeft een klein verhaaltje een invloed op mensen, waardoor ze vaak al gaan denken aan een bepaald iets.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 15:20
Verwijderd
ik heb het verder nog nooit gezien ofzo, maar ik vind het bij voorbaat al onzin.
Ik geloof zo iemand niet, net als die Char op RTL 4, vind ik ook gigantische onzin. Ik ben denk ik een beetje te nuchter voor dat soort dingen als gedachten lezen.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 15:40
Goede Fee
Goede Fee is offline
Citaat:
Mushu schreef op 06-11-2003 @ 16:20:
ik heb het verder nog nooit gezien ofzo, maar ik vind het bij voorbaat al onzin.
Ik geloof zo iemand niet, net als die Char op RTL 4, vind ik ook gigantische onzin. Ik ben denk ik een beetje te nuchter voor dat soort dingen als gedachten lezen.
Oud 06-11-2003, 15:42
Verwijderd
't Is niet zweverig, 't is psychologie. Ik geloof dus dat het zeker kan; als je op een bepaalde manier naar mensen kijkt, kan je daar heel veel uit halen... en ook wanneer je op een bepaalde manier met mensen praat kan je ze overhalen iets te doen, zonder dat ze dat zelf echt doorhebben.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 15:42
Verwijderd
Citaat:
Hij noemt het alleen zo voor de show, het is het eigenlijk niet. Het is gedrag lezen en zo te weten komen waar iemand aan denkt, dat kan iedereen leren als je goed genoeg op details kan letten.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 15:51
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 06-11-2003 @ 16:42:
Hij noemt het alleen zo voor de show, het is het eigenlijk niet. Het is gedrag lezen en zo te weten komen waar iemand aan denkt, dat kan iedereen leren als je goed genoeg op details kan letten.
Goed, er zal best een psychologische gedachte achterzitten ergens heel ver. En natuurlijk, je kan best mensen bekijken en dan vertellen hoe ze zich voelen, maar dat kan ik ook wel. HIj kan denk ik niet aan het gedrag aflezen wat mensen denken. Geloof ik niet.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 16:35
Freestyler*
Freestyler* is offline
Het is wel zo dat je mbv lichaamstaal (iemand noemde zwaaiende armen) de gedachtes van mensen kunt beinvloeden. Ik heb ook een keer gezien hoe je mensen voor een bepaald symbool kunt laten kiezen (ik dacht een ander programma?), maar toch vind ik het uiterst merkwaardig dat hij van te voren weet welk wilekeurig woord de vijfde persoon gaat noemen (bij doorfluisteren) als hij zelf niet op de hoogte is van het eerste woord. Het lijkt me praktisch onmogelijk.
In het geval van de zwaaiende armen
stel persoon 1 denkt idd vliegen
2 denkt vogel
3 denkt snavel
4 denkt eten
5 denkt drinken

dit vind ik bijv logisch
maar het is net zo goed mogelijk
dat
1 denkt vliegen
2 denkt vliegtuig
3 vakantie
4 zon
5 zomer

Als persoon 2 iets anders denkt, wat niet zo raar is. Je kijkt naar je eigen omgeving bijv, je referentiekader Dan gaat de rest van het rijtje mis
De kans dat het bij allevijf goed gaat is zeer klein..

Toch is het mooi dat je "trucjes" zijn om mensen's onderbewustzijn te beinvloeden, maar Derren Brown is vanzelfsprekend erg commercieel ingesteld, ik denk dus dat er bepaalde onderwerpen fake zijn. Bovendien zullen ze mislukte experimenten hoogstwaarschijnlijk niet uitzenden

oja, gedachtenlezen (Char enzo (maar das ook nog met geesten)) geloof ik niet in
kwestie van voorbereiding en verhoortechnieken
Oud 06-11-2003, 20:20
Hoogvlieger
Hoogvlieger is offline
Hij geeft wel toe dat hij het ook niet altijd weet.

Bij zijn meest bekende show 'Russian Roulette Live' liet hij dat namelijk ook weten/merken toen hij de trekker op een bepaald moment niet over durfde te halen en het pistool op de zandzak richtte. Toen hij de trekker over had gehaald bleek dat de kogel niet in die kamer zat. Hij heeft toen 5 minuten lang stil gezeten om te bepalen hoe hij verder moest.

Persoonlijk geloof ik er wel in. De wat simpelere trucs die kan iedereen ook zelf doen. Bijvoorbeeld de truc die hij afgelopen uitzending deed: Hij had 2 enveloppen met geld, iemand moest kiezen voor de envelop waar zij dacht dat het geld zou in zetten. Het was zijn taak om ervoor te zorgen dat ze de verkeerde envelop koos. Je kon duidelijk zien dat hij de envelop zonder het geld meerdere malen naar 'het slachtoffer' toe bewoog en dat hij de andere envelop stil hield.

Toch vind ik het knap en onbegrijpelijk hoe hij iemand zijn portemonnee rolt, maar tegelijk de stropdas van zijn slachtoffer ook weet te rollen!
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 20:40
Negrotiator
Negrotiator is offline
Ja maar luister eens,
hij deed ook dat spelletje met papier, steen en schaar, en dat wist hij elke keer te winnen, zelfs met mijn gezicht de andere kant op gericht. Ik kan me absoluut niet voorstellen dat hij op psychologische wijze kan bepalen wat het volgende is dat de persoon in kwestie zal kiezen. Net zoals van de week toen hij dezelfde tekening op dat bord maakte als die man en precies wist welke bewegingen hij maakte. Hij schreef het op, en nog eens en nog eens en nog eens, totdat hij echt die beweging maakte. Hij dwingt gedachten op. Ik geloof het wel. Ook in zweverige ziN!
Met citaat reageren
Oud 07-11-2003, 00:14
//ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
is wel echt, hij gebruikt gewoon leuke truukjes.
NIet eens zo bijzonder altijd. Hij heeft wel veel zelfvertrouwen, dat is toch wel bijzonder opmerkelijk.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2003, 12:18
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
Je kunt geen appels met peren vergelijken.
Oud 07-11-2003, 13:16
Verwijderd
Citaat:
Aragnabite schreef op 07-11-2003 @ 13:18:
Je kunt geen appels met peren vergelijken.
*ziet appel... ziet peer... vergelijkt...*
Jawel hoor, alleen kom je dan tot de conclusie dat ze anders smaken en er anders uitzien.
En Char en Derren zijn heel anders
Met citaat reageren
Oud 07-11-2003, 17:12
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 07-11-2003 @ 14:16:
*ziet appel... ziet peer... vergelijkt...*
Jawel hoor, alleen kom je dan tot de conclusie dat ze anders smaken en er anders uitzien.
En Char en Derren zijn heel anders
Oud 07-11-2003, 18:34
Mathijs
Mathijs is offline
Char, dat is toch dat mens dat medium claimt te zijn? Achachach meisje toch... Maar dat is inderdaad wat anders dan Derren Brown.

Vorige week werd dat stuk uitgezonden met die 2 aparte cellen met twee schoolborden erin toch? Je zag inderdaad dat op het moment dat Derren een zin zei met het woord "cross" erin, dat die gast met z'n armen over elkaar ging zitten. Buitengewoon verklaarbaar, maar wel tof.

Of die truc met de leugendetector. Als iemand rechtshandig is, en hij vertelt een leugen, dan kijkt ie bijna altijd naar links geloof ik (dan istie aan het construeren). Dat hoeft maar een heel subtiel signaal te zijn, maar het is wel meetbaar. Het blijft tof, die truc.

Het is niet zo dat ie het, zoals die Char of die zwevo uit Tiel, via de 'hogere sferen', zoals die gasten dat zo mooi noemen, doet. Hij prent de mensen onbewust in wat ze moeten doen, that's it (zoals die act op de hondenrenbaan, waarbij ie geld wist los te troggelen met een verliezend kaartje...).

Als je dat kunt, dan ben je zo allejezus machtig...

Ik zou zeggen, watch and learn haha!!!

Mathijs
Met citaat reageren
Oud 08-11-2003, 16:11
misty1986
misty1986 is offline
Citaat:
Hoogvlieger schreef op 05-11-2003 @ 20:55:
Elke zondagavond, 22:00 RTL 4, kijk ik Derren Brown Mind Control op televisie. Hij noemt zichzelf een psychologisch illusionist die de gedachten van mensen kan lezen.
Ik kijk het ook iedere keer, ik vind het wel funny om te zien dat mensen in situaties hetzelfde reageren. Ook die keer op de kermis waarbij een echtpaar allebij een engel tekenden. Hij legde nog uit dat het kwam door de kermis, heeft invloed op je onbewustzijn en die dan weer op je bewustzijn oid, affijn,
ik geloof wel dat het kan, mensen zijn 95 % gelijk aan elkaar,
dus is best mogelijk!

Misty
Met citaat reageren
Oud 09-11-2003, 17:37
Verwijderd
Ik denk dat wat Derren Brown doet aan de ene kant gewoon goed en psycholigisch te onderbouwen is, mensen worden constant beinvloed.
JIJ OOK....
kijk maar
vul even het volgende rijtje met lettergrepen aan tot een goed woord of begrip, gewoon wat als eerste in je opkomt kan gewoon in je hoofd.

CHAI_
BOA_
COM_
BRO_
PSY_
KAA_
TRU_

ik ga hier straks mee verder...

anyway ff mijn verhaal afmaken, Brown heeft zelf denk ik de selectie wat betreft de uitzending gemaakt .ze zullen echt niet altijd goed gaan. Vooral die dingen op straat niet, maar die zenden ze ook niet uit!

Maar goed veel mensen weten niet hoever de psychologie al is als het gaat om invloeden en waarneembare reacties van het lichaam op de eigen gedachten. En Brown weet dat wel
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 12:21
boer
boer is offline
sommige dingen zijn zeker echt, maar af en toe iets knippen of bijacteren sluit ik niet uit. Gisteren was het trouwens niet op tv, is het volgende week wel weer op tv?
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 14:18
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
JIJ OOK....
kijk maar
vul even het volgende rijtje met lettergrepen aan tot een goed woord of begrip, gewoon wat als eerste in je opkomt kan gewoon in je hoofd.

CHAI_
BOA_
COM_
BRO_
PSY_
KAA_
TRU_
engels of nederlands?
Oud 10-11-2003, 17:31
Verwijderd
wat het eerst in je opkwam
nou komt het

de kans dat jij bijvoorbeeld bij BRO_ Brown zegt is vele malen groter (als je alles hebt gelezen iig) dan dat je het woord afmaakt met bijvoorbeeld BROEK of BROOD of BRONS. Want je bent al beinvloed door dat je in bijna elke reply het woord BROWN bent tegengekomen. Ik denk dat DB dat ook veel gebruikt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-11-2003, 15:47
Freestyler*
Freestyler* is offline
ik dacht zelf

CHAI_ Chai- uhm...geen idee..... Chi?
BOA_ ...uhm.. constructor?
COM_ communicatie
BRO_ brood
PSY_ psychiater
KAA_ kaas
TRU_ truman (maar das geen echt woord) pas na lang nadenken trucjes... waar je natuurlijk op uit was
Oud 14-11-2003, 13:06
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
Acey schreef op 09-11-2003 @ 18:37:
Ik denk dat wat Derren Brown doet aan de ene kant gewoon goed en psycholigisch te onderbouwen is, mensen worden constant beinvloed.
JIJ OOK....
kijk maar

CHAI_ (geen idee)
BOA_constrictor
COM_puter
BRO_od
PSY_choloog
KAA_s
TRU_man show

ik ga hier straks mee verder...

anyway ff mijn verhaal afmaken, Brown heeft zelf denk ik de selectie wat betreft de uitzending gemaakt .ze zullen echt niet altijd goed gaan. Vooral die dingen op straat niet, maar die zenden ze ook niet uit!

Maar goed veel mensen weten niet hoever de psychologie al is als het gaat om invloeden en waarneembare reacties van het lichaam op de eigen gedachten. En Brown weet dat wel
Reageren

Regels voor berichten