Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Nee, het is niet raar. Het maakt niet uit dat het niet slecht is afgelopen, je hebt het gezien, je bent geschrokken...dat is heel normaal en misschien juist de meest natuurlijke reactie die je op zoiets kunt hebben. Mensen die zeggen dat het niet 'spectaculair' was, weten gewoon niet waar ze het over hebben. Je kunt dan aangeven hoeveel het jou doet. Maar je kunt ze ook gewoon even negeren.
Zelf heb ik 3 weken geleden een gewapende overval meegemaakt en sommige mensen reageerden er ook raar op. "ow er zijn geen doden gevallen, nou dan maakt het niets uit." Maar ik was erbij, ik heb dingen gezien zoals het pistool, een bewaker die in elkaar werd geslagen en mijn kassa die helemaal leeg was terwijl ik het geld eigenlijk moet 'bewaken'. De keer daarop toen ik moest werken, was ik ook bang. Bang dat het weer zou gebeuren maar ook omdat sommige beelden terugkwamen toen ik weer achter de kassa zat. Zo'n angst kan wel een tijdje duren. Dat is helemaal niet erg. Probeer het maar een plaats te geven en het een beetje te verwerken. Maar hou het in de gaten dat je er niet in blijft hangen. Als je als het ware over een half jaar nog even bang bent, dan ben je er niet goed mee bezig. Als je verbetering merkt, of schommelingen (de ene dag gaat het goed en een dag erna weer niet) dan is het goed. Voor mij is die ervaring nu dus 3 weken geleden en af en toe heb ik er nog last van. Ik combineer het ook met andere moeilijke ervaringen in mijn leven, die ik eigenlijk nog niet goed verwerkt heb. Dat is zwaar, maar wel goed, want ik kan er weer mee aan de slag. De overval was voor mij een trigger om weer enkele bladzijdes door te werken van het boek dat nog op me ligt te wachten. Ik geloof niet in toeval. Ik geloof dat elke gebeurtenis in mijn leven een reden heeft en dat er aan elke gebeurtenis negatieve EN positieve kanten zitten. Ik ben nu bijv. nog erg bezig om het thema 'angst' uit te werken. Dat lukte niet zo goed, tot 3 weken geleden. Toen werd ik opeens keihard geconfronteerd met die angst (misschien was het iets teveel van het goede dat er opeens een gun op me gericht werd maar het gaat om het principe). Het was niet voor niets. Misschien kun jij dat ook eens bij jezelf nagaan. Denk in de eerste plaats alleen aan jezelf. Je stelt je niet aan, nee je laat je gevoel toe, en dat is beter dan stoer lopen doen en zeggen dat het je niets doet terwijl dat wel zo is. Daar heb je niks aan, en al helemaal niet op lange termijn. Emotioneel zijn, daar is ook niets mis mee, ikzelf huil bijna elke dag. Ik ben heel erg gevoelig en ik kan bijv. huilen ook niet tegenhouden. Het is beter als jij dat ook niet doet. Durf maar gewoon jezelf te laten zien. Ik hoop dat je niet te lang slapeloze nachten hebt en dat je niet teveel last krijgt van de beelden die terug komen. Het kan ook zijn dat je over een paar dagen pas echt beseft wat er gebeurd is, dat er weer een schok komt, en ook dat je gaat denken over hoe slecht het had kunnen aflopen. Je kunt last krijgen van onevenwichtigheid en trillen. Dit hoort er allemaal bij en daar moet je je geen zorgen overmaken. Het heeft te maken met spanning. Veel succes ermee. Ook hoop ik dat het met je vriendin gauw weer goed gaat |
![]() |
|
Ik denk dat het bij zulke dingen als ongelukken en overvallen niet gaat om wat "de afloop is", of om wat je gezien hebt. Maar om wat je gevoeld hebt in jezelf op die momenten dat je het zag gebeuren.
Om je angsten dus, die binnen in jezelf zaten op dat moment. Dat waar je bang voor was, dat leek op dat moment "waar" te zijn. Natuurlijk was dat erger dan wat er in het echt gebeurde, maar het probleem is denk ik dat je dat niet hebt kunnen voelen en geloven. Wat er dan aan de hand zal zijn is, dat je deze gevoelens nog niet verwerkt hebt. Je snapt je eigen gevoelens nog niet, wat je precies voelt en waarom je het voelt. Meestal zijn mensen dan bang van die gevoelens, en willen er niets van weten. En dan kan het nog wat langer duren dat je ze snapt. Want je kunt alleen begrijpen, wat in je gevoel is. Meestal komen zulke gevoelens bij stukjes en beetjes terug op momenten, dat je ontspannen bent vaak. Zodat je ze over een wat langere tijd verspreid kunt verwerken. Vaak ook komen er dromen hierover. Sterkte ermee! peter. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
als je het wil verwerken en verbeteren en minder bang wilt worden dan zul je je gevoel moeten toelaten. En dus ook soms slapeloze nachten, maar het is beter dat je er overdag mee aan de slag gaat en 's nachts kunt rusten. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
in het ziekenhuis was ze heel erg vrolijk enz, ze is zelf naar de wc geweest (ze moest eerst de stekker uit haar infuus trekken, want dan kon ze pas haar bed uit en dat ding gaat dan automatisch verder op de batterij) en toen ze terug kwam stond ze midden in haar kamer, met een hand aan der infuus en stond ze te dansen en te zingen "ik leef nog, ik leef nog ![]() vanacht heb ik weer redelijk geslapen, maar ik ben wel weer een paar keer wakkergeschrokken. ik ben opgelucht ![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
bang een probeersel! XsharonX | 11 | 03-09-2005 10:30 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Evolutie, Big Bang, Atheisme en Islam... BiL@L | 36 | 15-05-2003 17:27 | |
Verhalen & Gedichten |