Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-11-2003, 16:57
metallica
metallica is offline
Ik ben vanplan om met een groepje mensen in december Yule te gaan vieren. Ik had dat eerst in de tuin willen doen, maar vandaag begon ik er over en zegt mijn vader opeens dat het niet mag. Hij vind het allemaal maar onzin en hij wil het dus niet. Heel fijn dus dat hij dat nu pas zegt. Een andere optie is dus het bos ingaan, maar volgens mijn moeder kan dat niet zomaar, is dat waar of niet.

Verder nog een vraag. Niemand van ons heeft ooit echt een jaarfeest gevierd met rituelen. Zelfs nog nooit echt zo'n ritueel gedaan. Nu heb ik een beetje informatie over het trekken van cirkels en het aanroepen van de winden, maar hoe kan je een ritueel het beste opbouwen en wat kan je allemaal doen. Ik heb wel veel gelezen en in mijn eentje wel wat rituelen gedaan, maar het is anders als je met een groep bent. Kan iemand me helpen?
Oud 09-11-2003, 17:27
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
metallica schreef op 09-11-2003 @ 17:57:
Een andere optie is dus het bos ingaan, maar volgens mijn moeder kan dat niet zomaar, is dat waar of niet.
Formeel: weet ik niet.
Informeel: schijt aan het formele, maar zorg dat je het bos niet in de hens zet (maar dat zal wel neit gezien het jaargetijde)

Citaat:
Verder nog een vraag. Niemand van ons heeft ooit echt een jaarfeest gevierd met rituelen.

Ja, mensen geofferd, maar daar was de gemeente achteraf niet blij mee.
Oud 09-11-2003, 17:28
Tio
Tio is offline
Als je nog nooit rituelen hebt gedaan, weet ik niet in hoeverre het slim is om daar met Yule opeens met een groep massaal mee te gaan beginnen. Je kan ook een leuk jaarfeest hebben zonder rituelen, mijns inziens. Beschouw het gewoon als een leuk, alternatief kerstfeest. Ga ergens zitten met een vuurtje, of kaarsen, als je binnenbent. Zorg voor genoeg eten en drinken etc. Doe allemaal een wens voor het nieuwe jaar en verpak die op originele wijze ofzo.

Verder is het geloof ik inderdaad zo, dat je na zonsondergang niet meer zomaar ergens in een bos mag gaan zitten. Wil je dit toch doen, zorg er dan voor dat je niet in een bos vlakbij een woonwijk gaat zitten, om bezorgde bewoners oid te voorkomen. Kijk dan ook uit met vuur enzo. Je kan het natuurlijk ook altijd gewoon binnen doen, en dan een uitstapje naar buiten maken als je zin hebt.
Oud 09-11-2003, 17:39
metallica
metallica is offline
Citaat:
Tio schreef op 09-11-2003 @ 18:28:
Als je nog nooit rituelen hebt gedaan, weet ik niet in hoeverre het slim is om daar met Yule opeens met een groep massaal mee te gaan beginnen. Je kan ook een leuk jaarfeest hebben zonder rituelen, mijns inziens. Beschouw het gewoon als een leuk, alternatief kerstfeest. Ga ergens zitten met een vuurtje, of kaarsen, als je binnenbent. Zorg voor genoeg eten en drinken etc. Doe allemaal een wens voor het nieuwe jaar en verpak die op originele wijze ofzo.

Verder is het geloof ik inderdaad zo, dat je na zonsondergang niet meer zomaar ergens in een bos mag gaan zitten. Wil je dit toch doen, zorg er dan voor dat je niet in een bos vlakbij een woonwijk gaat zitten, om bezorgde bewoners oid te voorkomen. Kijk dan ook uit met vuur enzo. Je kan het natuurlijk ook altijd gewoon binnen doen, en dan een uitstapje naar buiten maken als je zin hebt.

Je hebt helemaal gelijk, maar toch zou ik het willen proberen. We zijn met zo'n zes mensen en maar eentje weet nergens iets vanaf. De rest is bezig met wicca, alleen hebben we geen van allen ook echt ooit een ritueel gedaan. En ooit moet de eerste keer zijn. Maar ik begrijp wel wat jij bedoelt.
En binnen gaat echt niet lukken, als het in de tuin al niet mag. Ik snap niet waarom mijn vader zo lastig doet.
Oud 09-11-2003, 17:44
metallica
metallica is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 09-11-2003 @ 18:27:

Ja, mensen geofferd, maar daar was de gemeente achteraf niet blij mee.
Ik zal hiervoor een vergunning aanvragen, dan wel goed.
Oud 09-11-2003, 17:47
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
metallica schreef op 09-11-2003 @ 18:44:
Ik zal hiervoor een vergunning aanvragen, dan wel goed.

hehe

edit: op last van 'aansporing tot moord' heb ik reactie verwijdert.
Oud 09-11-2003, 17:52
Verwijderd
Wel een beetje vreemd om meteen als allereerste ritueel een groepsritueel te houden, maar goed.
Ik stel mijn rituelen als volgt op: ik zoek op internet naar info, die verzamel ik, dan ga ik na wat het voor mijzelf betekent, dat hou ik ook bij en vandaaruit ga ik aan het werk. Mijn rituelen hebben vaste stukken en veranderlijke stukken. Het begin, het trekken van de cirkel, het aanroepen van de wachters,... is altijd hetzelfde. De rest van het ritueel is gericht op het jaarfeest. Mijn teksten schrijf ik zelf.

Voor een groepsritueel, is het belangrijk dat iedereen zich thuisvoelt en iedereen zich goed voelt. Ook is een bijdrage belangrijk, ieder kan voor iets zorgen, de ene voor de kaarsen, de volgende voor de bezem, athame, altaarkleed, versieringen, chalice,...
Vaak wordt er ook een bijdrage van iedereen gevraagd in het ritueel zelf, een stuk txt, een deel van het ritueel,... Zodat het idd een GROEPSritueel is, en niet het voorlezen van een persoon.

Nog een tip: zorg dat je je txten kent, iedereen, lange txten kunnen gelezen worden, maar als je een simpele zin om het aanroepen van de wachters al elke keer moet gaan opzoeken, stoort dat enorm en het doet afbreuk aan je gevoel.
En nog iets: als je op een bepaald moment voelt dat iets anders moet of wilt improviseren, ga je gang, voel je niet gebonden aan het zwart op wit, je gevoel is belangrijker en wat je van jezelf geeft.
Oud 09-11-2003, 18:06
metallica
metallica is offline
Bedankt. Ik dacht dat ik dat al gezegd had, de meesten zullen wel al een ritueel gedaan hebben, maar nog nooit van voor naar achter. Normaal gesproken doe ik met de jaarfeesten alleen een klein ritueel. Net wat op dat moment in me opkomt. Ik bereid wel iets voor, maar laat het meestal over aan het moment. En dat kun je moeilijk doen als je met meerdere mensen bent, dat werkt niet.
Oud 09-11-2003, 18:29
Tio
Tio is offline
Maar als je met met z'n zessen bent, waarom is het dan een probleem als het niet bij jou thuis kan? Dan kan je het toch nog bij één van de anderen proberen?

Verder sluit ik me aan bij Mutant. Probeer van te voren duidelijk te hebben wat voor een ritueel je gaat doen, en richt dat dan ook van te voren met z'n allen in.
Bedenk eerst wat je met je ritueel wilt bereiken, en kijk wat alle anderen al voor ervaring hebben. Misschien kan je een aantal ervaringen combineren. Ga daarna gewoon met z'n zessen om de tafel zitten en kijken waar jullie het allemaal mee eens zijn.
Met de inrichting zelf kan ik je verder niet helpen. Ik ben geen Wiccan, dus ik weet absoluut niet wat de richtlijnen zijn en welke dingen je allemaal wel/niet moet gebruiken om een "goed" ritueel te bouwen.
Oud 09-11-2003, 18:32
metallica
metallica is offline
Citaat:
Tio schreef op 09-11-2003 @ 19:29:
Maar als je met met z'n zessen bent, waarom is het dan een probleem als het niet bij jou thuis kan? Dan kan je het toch nog bij één van de anderen proberen?
Stom dat ik daar nog niet aan had gedacht.
Heb ik wel vaker last van, problemen zoeken die er niet zijn.
Oud 09-11-2003, 18:37
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
metallica schreef op 09-11-2003 @ 19:32:
Stom dat ik daar nog niet aan had gedacht.
Heb ik wel vaker last van, problemen zoeken die er niet zijn.
LOL
Oud 09-11-2003, 18:51
metallica
metallica is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 09-11-2003 @ 19:37:
LOL
Ja, ontzettend.
Oud 09-11-2003, 18:56
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
metallica schreef op 09-11-2003 @ 19:51:
Ja, ontzettend.
Zeker, dat was wel eerrug voor de hand liggend
Oud 09-11-2003, 19:04
metallica
metallica is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 09-11-2003 @ 19:56:
Zeker, dat was wel eerrug voor de hand liggend
En dan denkt ze ook nog dat ze een VWO niveau heeft
Ik moet toch maar eens gaan praten
Oud 09-11-2003, 22:21
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
metallica schreef op 09-11-2003 @ 20:04:
En dan denkt ze ook nog dat ze een VWO niveau heeft
Ik moet toch maar eens gaan praten
hehe ach ja. Die vriend(inn)en van je kwamen er waarschijnlijk ook niet op en wat dacht je van de rest die hier reageerde (al gingen de meesten er vast vanuit dat het bij die anderen ook niet kon )
Oud 13-11-2003, 22:10
Pax Eversor
Pax Eversor is offline
Ach ja, ik vier het samen met mijn zus, wat voedsel offeren, noten en vruchten in een boompje hangen, wat honingwijn drinken enzovoorts. Het hoeft allemaal niet zo groots en verplicht, probeer in elk geval voor een prettige, ontspannen sfeer te zorgen en onthoud dat er echt geen stricte regels zijn om zoiets dergelijks te vieren.
Oud 13-11-2003, 23:55
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 09-11-2003 @ 23:21:
hehe ach ja. Die vriend(inn)en van je kwamen er waarschijnlijk ook niet op en wat dacht je van de rest die hier reageerde (al gingen de meesten er vast vanuit dat het bij die anderen ook niet kon )
Ik ging er vanuit dat de rest op etages of met zeurderige ouders woonden, want dat was mijn 1e gedachte: en bij de rest? .
Oud 15-11-2003, 15:55
nivava
nivava is offline
Het is al vaker gezegd, maar ik zou ook niet meteen als eerste een ritueel in groepsverband doen.

Begin klein...oefening baart kunst...

De optie van Tio vind ik een hele goeie....
neem niet teveel hooi op de vork
Oud 15-11-2003, 16:08
Moehaha
Moehaha is offline
's avonds nadat de zon onder is mag je ni meer in et bos zijn volgens een of ander boekje.....ff denken welke was dat ook alweer.....ow ja volgens de wet, maar wat dat precies is weet ik ni

Regels voor berichten