Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-11-2003, 23:30
NielZ
NielZ is offline
Ik overweeg een Credit Card aan te schaffen.
Ik heb wat zitten koekeloeren op internet, maar ik snap het hele principe van zo'n ding nog niet echt. Moet ik het als een soort chippas zien, dus een pasje waar geld op staat? Of als een tweede bankrekening?
Ik had ook begrepen dat je er een 'maximum' op kon zetten, is dit per maand oid?
Heeft iemand ervaring met zo'n Card, en hoe zijn die?

Ik ga er trouwens zeer af en toe een uitgave mee doen; waarschijnlijk enkel een soort van abonnement á €15 per maand.
Oud 10-11-2003, 00:01
Vaag mannetje
Vaag mannetje is offline
Credit card is zeg maar een lening.

Er is een bestedingslimiet per maand... je kan ermee betalen. Aan het eind van het maand krijg je de rekening (incl de rente).
Wordt meestal automatisch van je bankrekening afgeschreven.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 08:05
iamcj
iamcj is offline
Je kan denkt beter voor Wally kaart gaan voor internet betalingen.

Bij een creditkaart wordt iedere maand een percentage van je totale lening op dat moment afgeschreven. Persoonlijk zou ik geen nemen.
Oud 10-11-2003, 12:23
MissBi@tch
MissBi@tch is offline
idd voor een creditcard betaal je meestal ook per transactie kosten en de rente komt er ook nog bij.. dus ik zou idd ook ff inforumeren of zon wally card niet beter en voordeliger is...
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 13:49
Verwijderd
Maar er is nog steeds niet uitgelegd hóe het nou werkt.

Om een creditcard te kunnen gebruiken, moet je een zeker vast inkomen per maand hebben. Aan de hand van dat vaste inkomen wordt je kredietlimiet vastgesteld. Bedrijven als Visa, American Express etc. stellen zich als het ware garant voor jou. Zij geven hun naam mee aan zo'n kaartje.

Dat is belangrijk, want zoals je weet vindt er bij betaling met een creditcard geen vermogensverschuiving plaats. Het is geen pas zoals een PIN-pas, waarmee je door middel van de kaart contact maakt met je bank (die vervolgens fiat akkoord geeft voor de transactie, als het goed is). Bij een creditcardbetaling krijg jij hetgene wat je wilt kopen, en de verkoper krijgt de garantie dat de koopprijs voldaan zal worden. Credit, krediet dus, oftewel 'op de pof'.

De verkoper zal het bedrag van Visa/Mastercard etc. kunnen vorderen en Visa/Mastercard vordert aan het eind van de maand de bedragen van jou terug (de afrekening). Het is dus in feite gewoon een lening met als onderpand het kapitaal en de goede naam van Visa/Mastercard.

Creditcards zijn ontstaan in Amerika, omdat op veel plekken daar de infrastructuur voor electronische betaling minder goed is dan in Europa. Het is immers veel beter om direct verbinding te maken met je bank, dan achteraf de vordering nog te moeten innen. Vaak echter heb je er op vakantie heel veel aan, omdat op veel afgelegen plekken nog geen PIN-apparatuur aanwezig is.

Eigenlijk is een creditcard niets anders dan briefgeld - het is allebei de belichaming van zekerheid. Zekerheid, gesteld in de vorm van achterliggend kapitaal door Visa/Mastercard (of in het geval van briefgeld, De Nederlandsche Bank). Vroeger stond tegenover elk bankbiljet ook een vaste waarde in goud. Tegenwoordig is briefgeld een eigen waarde gaan krijgen, en is niet al het geld meer gedekt. De intrinsieke waarde van geld is natuurlijk gewoon nul.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 14:06
NielZ
NielZ is offline
Dankjewel nare man (& anderen), het is me al een stuk duidelijker.

Ik heb even op de Wallie site gekeken, maar met die kaart kun je nog maar op een beperkt aantal plekken betalen, en nog niet op de plekken die ik wil. Voor de duidelijkheid; ik wil graag een abo op een Usenet Payserver (of een prepaid accountje).

Citaat:
MissBi@tch schreef op 10-11-2003 @ 13:23:
idd voor een creditcard betaal je meestal ook per transactie kosten en de rente komt er ook nog bij.. dus ik zou idd ook ff inforumeren of zon wally card niet beter en voordeliger is...
Ik zie op de Postbank site dat betalingen in NL gratis zijn; voor het buitenland 11 ct. Dat bedrag overleef ik nog wel dus.
Hoeveel is die rente ongeveer? Dat zie ik nergens staan.
Oud 11-11-2003, 18:04
Go
Go is offline
Een soortemet pinpas, alleen je handtekening is je pincode. Je krijgt achteraf een overzicht van de door jouw betaalde dingen met die creditkaart en vervolgens betaal je (in termijnen) het bedrag dat jij met je creditkaart hebt besteed.
Om een creditkaart te krijgen moet je een vast inkomen hebben en je mag voor zover ik weet niet geregistreerd staan als wanbetaler of iets dergelijks bij het BKR (Bureau Krediet Registratie) in Tiel.

Ik heb de voorgaande posts niet gelezen, dus misschien is dit allemaal al een keer gezegd.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2003, 17:55
Verwijderd
Het kan met een credit card nogal eens misgaan omdat je meteen een heleboel geld kunt uitgeven dat je misschien helemaal niet hebt.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2003, 21:53
Verwijderd
Citaat:
**SoMeOne schreef op 13-11-2003 @ 18:55:
Het kan met een credit card nogal eens misgaan omdat je meteen een heleboel geld kunt uitgeven dat je misschien helemaal niet hebt.
Daarom is de limiet op die credit card ook afgestemd op jouw vaste maandinkomen gedurende een lange periode, en je zult moeten bewijzen (dmv loonstrookjes enz.) dat je dat loon ook echt vast verdient. Anders krijg je natuurlijk geen krediet (je kunt zonder inkomen ook nauwelijks geld bij de bank lenen).

Als je meer uitgeeft dan je kunt betalen, heb je dus pech. Dan moet je het later terugbetalen, en in de tussentijd vergaart die vordering dus dikke rente. Als je later nog niet betaalt wordt er waarschijnlijk toch wel beslag gelegd op het een of ander.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 13:36
Sven
Sven is offline
Ik heb zelf ook een creditcard genomen om via het internet dingen te kunnen bestellen.. heb zelf de Rabocard (= Mastercard), dit kost me 3 euro per kwartaal en mn 70 euro studiefinanciering vonden ze genoeg als vast inkomen

Voor zover ik weet hoef je alleen maar rente te betalen als er aan het eind van de maand niet genoeg geld op je rekening staat om de aankopen met de creditcard te kunnen betalen..

Je kan inderdaad een limiet instellen, als jij weet dat je toch niet voor duizenden euro's per maand aan dingen besteld kan je net zo goed een limiet van een paar honderd euro instellen bij de bank.. Als je creditcard dan gejat wordt valt de schade nog te overzien.. en als je een gat in je hand hebt zou ik zeker ook een limiet instellen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten