Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-11-2003, 18:58
DaKonium
DaKonium is offline
Een week of twee geleden heb ik een nieuwe cpu gekocht, een AMD Athlon XP 2400+. Draait allemaal perfect, alleen geeft zowel m'n BIOS als WinXP en AIDA (tool wat weergeeft wat voor hardware, software en meuk je hebt) aan dat er een 1700+ inzit, met als gevolg dat het hele zaakje dus op 1500 ipv 2000 mhz draait.

Is dit een verkeerde instelling op de computer of hebben die lui van AMD de verkeerde proc in het doosje gestopt?

Hij blijft overigens heel koud, die cpu. Idle rond de 35 en stressed hooguit 10 graden er bovenop, en dat zonder koelpasta.

Laatst gewijzigd op 16-11-2003 om 19:01.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-11-2003, 20:06
KoffieKoek
KoffieKoek is offline
Kijk gewoon eens ff fysiek op de CPU zelf. That's the only way to be sure.

Als het goed is moet het erop staan.

Kan ook zijn dat je bios niet hoger dan 1700+ ondersteunt?
Probeer eens een biosupdate.

Welke moederbord heb je trouwens?
Oud 16-11-2003, 20:45
Verwijderd
Stressed 45 graden en dat noem je koud? Maar goed, daar gaat deze thread niet over. Het kan best zijn dat jouw CPU op 15.0x100 MHz (1500) draait en dat jouw BIOS daar een 1700+ van maakt.

De kans dat je een verkeerde CPU hebt gekregen is veel kleiner dan de kans dat er in het BIOS iets verkeerd staat. Toen ik mijn 2400+ erin prikte, sprong de FSB ook weer terug naar 100 MHz zodat het BIOS een 1700+ aangaf. Gewoon even handmatig opkrikken naar 15.0x133 dus.

Koffiekoek: het is misschien handiger om eerst even in het BIOS te kijken voordat je de hele koeler van de CPU afhaalt.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 21:16
Enlightenment
Enlightenment is offline
Idd gewoon even in BIOS de FSB op 133MHz zetten en je hebt een 2400+.
Oud 16-11-2003, 23:49
KoffieKoek
KoffieKoek is offline
Citaat:
nare man schreef op 16-11-2003 @ 21:45:
Koffiekoek: het is misschien handiger om eerst even in het BIOS te kijken voordat je de hele koeler van de CPU afhaalt.
Neh, omslachtiger doen is leuker.
Oud 17-11-2003, 14:10
Verwijderd
Citaat:
KoffieKoek schreef op 17-11-2003 @ 00:49:
Neh, omslachtiger doen is leuker.
Als er geen koelpasta tussen zit kan het wel, maar ik vind het alsnog een kutklus. Een goede koeler zit erg stevig op de CPU vast met die beugel. Het is nog best riskant om zoveel druk op de socket uit te oefenen, zeker als je bedenkt dat het moederbord ook niet plat ligt maar gesteund wordt door een paar studs en/of afstandsbusjes.

Verder is je koeler natuurlijk onbruikbaar als je 'm eraf trekt wanneer hij er al een tijdje op heeft gezeten. Die koelpasta is dan helemaal uitgehard, en geleidt prima. Als je 'm er dan aftrekt moet je 'm eerst helemaal weer schuren en opnieuw insmeren moet koelpasta
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 15:34
KoffieKoek
KoffieKoek is offline
Ja klopt.
Oud 17-11-2003, 15:41
TIGEK
TIGEK is offline
Citaat:
nare man schreef op 17-11-2003 @ 15:10:
Verder is je koeler natuurlijk onbruikbaar als je 'm eraf trekt wanneer hij er al een tijdje op heeft gezeten. Die koelpasta is dan helemaal uitgehard, en geleidt prima. Als je 'm er dan aftrekt moet je 'm eerst helemaal weer schuren en opnieuw insmeren moet koelpasta
Citaat:
Topicstarter schreef Hij blijft overigens heel koud, die cpu. Idle rond de 35 en stressed hooguit 10 graden er bovenop, en dat zonder koelpasta.
Dus het open schroeven van de kast kan helemaal geen kwaad
Oud 17-11-2003, 16:49
Verwijderd
Citaat:
TIGEK schreef op 17-11-2003 @ 16:41:
Dus het open schroeven van de kast kan helemaal geen kwaad
Nou, niet als je het leuk vindt om veel te kloten inderdaad. Mijn ervaringen met AMD-koelers zijn niet bepaald positief, ik was echt blij toen ik de mijne er weer op had zitten. Wat een kreng zeg. En dan ook oppassen dat je niet uitschiet en met je schroevendraaier het mobo sloopt..
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 18:05
DaKonium
DaKonium is offline
heb ik ook een goed kwartier op zitten kloten idd.

maar goed, hij moet er toch weer af, omdat ik met m'n stomme kop nooit meer aan die koelpaste heb gedacht.

for the good sake: gewoon op dat ding midden op de cpu smeren toch?

[edit]
ik heb die zooi in het bios ff aangepast, loopt perfect op 2440+ nou.
haha, underclocken heerscht
[/edit]

Laatst gewijzigd op 17-11-2003 om 18:07.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 19:46
Verwijderd
"Dat ding in het midden" is de core en die moet je inderdaad insmeren met een heel klein beetje pasta. Een rijstkorreltje is al genoeg. Zo dun mogelijk erop smeren, precies genoeg zodat je de core zelf niet meer kan zien. Zo dun mogelijk, alsof je de core inkleurt met iets.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 19:51
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
nare man schreef op 17-11-2003 @ 15:10:
Schuren?
Ehmm... Wat voor koelpasta gebruik jij dan?
Oud 20-11-2003, 09:41
Verwijderd
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 17-11-2003 @ 20:51:
Schuren?
Ehmm... Wat voor koelpasta gebruik jij dan?
Ik gebruik nu gewoon Titan Heatsink paste (ben het type en soort ff kwijt) en die blijft heel smeerbaar, dat is het probleem niet. Ik gebruik een AMD Certified boxer cooler die bij m'n 1700+ zat en daar zat zeg maar de pasta vantevoren al op. Dus met zo'n trek-plakbandje, waaronder de pasta zit. Je kunt het eenmalig verwijderen en dan moet-ie goed op de CPU zitten. Die pasta smelt vrijwel onwrikbaar samen met de core. Blijkbaar wil AMD niet dat je die koeler nog eens gebruikt voor een andere CPU. Ik heb echt flink moeten boenen voor ik core en koeler weer schoon had voor m'n eigen pasta,.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2003, 16:38
Verwijderd
ik gebruik geen koelpasta.

mijn AMD Athlon 1800+ is overgeclocked naar (bijna) 1700 mhz
11,5x147 ofzoiets. ik heb 50 graden. gewoon stabiel.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2003, 16:47
Verwijderd
Het is ook niet strikt noodzakelijk, maar de warmtegeleiding wordt er wel veel beter door. Mijn 2400+ Tbred loopt op 15.0x155 (2325 MHz) en komt stressed niet boven de 45 uit. Ik denk dat dat zonder coolpaste niet mogelijk zou zijn geweest.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten