![]() |
|
Tweemaal stemmen voor Tweede Kamer
Uitgegeven: 20 november 2003 09:07 DEN HAAG - Kiezers mogen bij de volgende verkiezingen voor de Tweede Kamer, die staan gepland voor 2007, tweemaal stemmen. Een stem gaat naar een landelijke kandidaat, hun tweede stem kunnen kiesgerechtigden uitbrengen op een Kamerkandidaaat die op een regionale lijst staat. De Tweede Kamer gaat bestaan uit 75 landelijk en 75 regionaal gekozen leden. Over dit voorstel van minister De Graaf, verantwoordelijk voor bestuurlijke vernieuwing, praat het kabinet vrijdag, meldden Haagse bronnen donderdag. http://nu.nl/news.jsp?n=234965&c=11 ------ Wat vinden jullie hiervan?
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Ach, het is wel een leuk idee opzich. En het heeft ook wel iets aan toegevoegde waarde. De politiek komt dichter bij de burger door de regionale vertegenwoordiging. Daarnaast wordt hiermee het opstapje naar het afschaffen van de eerste kamer kleiner.
Maar, ook een kritische noot: heeft die de Graaf niets beters te doen? Zoals het op orde brengen van zijn voorstel met betrekking tot de gekozen burgemeester?
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Ik ben hier overigens op tegen; ik vind dat politieke partijen afgeschaft dienen te worden, je moet niet het erger maken door een districtenstelsel in te voeren.
||
Citaat:
|
![]() |
Typisch weer zo'n plan van de bestuurlijke vernieuwers...
![]() We hebben in de Eerste Kamer al waar mensen via districtvertegnwoordigers, namelijk de provinciale statenleden, in worden gekozen. Het plan wat De Graaf voorstelt lijkt mij bijzonder ingewikkeld omdat het enerzijds een districtenstelsel invoert en anderszijds het huidige systeem wil behouden. Ik verwacht de nodige problemen. Ik wil op voorhand niet direct zeggen 'niet doen', maar ik sta er niet juichend tegen over. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Meer keus hoeft niet per defenitie meer democratie te betekenen, het gaat om de invloed van de keuzes die je kan maken en die blijven gelijk. Minder macht aan het kabinet hoeft niet voor meer democratie te zorgen, dat kabinet zit daar immers ook democratisch gekozen. En zo zou ik nog wel verder kunnen gaan je serieredenatie te doorbreken.... |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik betwijfel of regionale kandidaten zoveel dichter bij de burger staan dan de landelijke kandidaten. Ik durf te wedden dat menig burger geen idee heeft wie die regionale kandidaten zijn. Je moet m.i. politieke vernieuwing zoeken in het dichter bij huis brengen van de politiek, niet van de politici. Zorg dat burgers zich gaan interesseren voor politiek, wijs hen erop dat hun problemen de problemen van de politici zijn en draag oplossingen aan.
Oplossingen in bewoordingen die niet bol staan van de innerlijke tegenspraak, vaagheid en moeilijke woorden. Dàt was het succes van Pim Fortuyn (naast zijn innemende persoonlijkheid). |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Het sterke aan partijen is juist dat men in een steeds ingewikkelder wordende samenleving, de onderwerpen kan verdelen tussen de verschillende fractieleden. |
![]() |
|
![]() |
Wat een slecht idee. Nu krijg je allemaal van die fanatieke limbo's in de kamer die alleen de belangen van hun provincie'tje gaan nastreven. Bovendien: als mensen graag een evenredige vertegenwoordiging in de kamer zien dan staat niets ze in de weg om bijvoorbeeld een partij op te richten met alleen maar Limburgse kandidaten.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Nou, that's me. Ik wil best graag t land vertegenwoordigen voor je ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
|
omdat je pas een jaar of 20 bent (gok ik) ,en geen ervaring in 'politiek den haag' hebt. De verantwoordelijkheid voor het vertegenwoordigen van duizenden mensen kan je alleen aan iemand geven die door ervaring en kundigheid binnen een politieke partij heeft bewezen dat aan te kunnen. Het volk is helaas wel geneigd die verantwoordelijkheid bij iemand te leggen die ze alleen maar van gladde toespraken voor de tv kennen.
||||
Citaat:
bijna 24 ![]() Citaat:
Wanneer heb je ervaring in politie den haag? Meerder malen in de Tweede Kamer zitten? Ik mag officieel gekozen worden als parlementarier. Is iedere (vanaf) 23ér dan net zo onbenullig omdat ze starten in de Tweede Kamer? Citaat:
Is dat dan anders met mensen uit de stad? (of randstad?) en waarmo zou iemand uit Amsterdam meer weten dan iemand uit Bunde? Die van Amsterdam weet geen ene fuck van de situatie in Bunde en dus kun je de kennis van die van Amsterdam ook niet landelijk noemen; net zo min als die van Bunde geen ene fuck (nou, een beetje dan) van Amsterdam weet.
||||
Sorry...
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
||
Citaat:
verder vind ik t een onwijs slecht id, omdat de helft van de 2e kamer dan volgens het 'the winner takes it all' systeem gekozen wordt; oftewel beter voor de grote partijen, minder voor de kleine
||
Citaat:
Ik heb een hekel aan verkiezingen die slechts om 1 persoon draaien. Bij kamer/gemeenteraadsverkiezingen stem je tenminste nog voor een groot deel op een partij, bij rechtstreekse verkiezingen om een post als het burgemeesterschap of presidentschap draait het veel meer om de persoon.
||
Citaat:
Ok. Dan heb ik je verkeerd begrepen ![]()
||
Citaat:
ok het was een foutje ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik denk overigens dat André eerder burgemeester van Amsterdam wordt ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() daarom is t idee ook zo slecht; als 49% op de ene kandidaat stemt en 51% op de andere, wordt die andere het, die dan absoluut geen rekening gaat houden met de 49% die niet op hem gestemd hebben.
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Of had je het over de gekozen burgemeester? ![]()
|
Lijkt me niet al te best. Niet alleen omdat kleinere landelijke partijen minder inspraak krijgen ( en de burger dus in feite minder keus krijgt), maar ook omdat het conflicten oproept tussen den landelijke en provinciale politiek.
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Het nederlandse volk incl paupers weten best dat hazes er alleen is om te zingen, en niet om te besturen.
||
Citaat:
Het stemmen op idioten en media-idolen is echt niet meer iets excusiefs Amerikaans.
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Het partijenstelsel dempt dit nog enigzins, omdat je dan niet specifiek op 1 persoon stemt. Als we echter burgemeesters of presidenten ofzo direct gaan kiezen, gaat het echt 1 tegen 1 en stemt iedereen op iemand z'n leuke grapjes inplaats van z'n goede ideeen. En daar heb ik geen behoefte aan.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Sanquin Bloedbank redt alleen levens van de rijken! bloedserieus | 70 | 29-01-2009 22:26 | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
Franse revolutie? H@nk | 22 | 17-11-2006 13:01 | |
De Kantine |
Op welke partij zou jij stemmen als er nu verkiezingen waren? Hongaar | 456 | 07-11-2005 14:40 |