Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-11-2003, 20:08
juliettebinoche
juliettebinoche is offline
Nieuw ondergoed
Ik vergeet altijd om ondergoed te kopen. Niet omdat ik straatarm ben of zo drukbezet dat ik me niet bezig kan houden met de essentiële vraagstukken van het dagelijks leven (zoals ondergoed), maar meer om het feit dat al mijn geld altijd al opgegaan is andere dingen. En dan sta je aan het eind van je dag voor de Hema, Hunkemöller of een andere willekeurige lingeriezaak en dan denk je: sjee, ik ben vergeten ondergoed te kopen. Je haalt onverschillig je schouders op, zeult verder met je zwaarbeladen en volgewinkelde tas en je vergeet het.
Maar men mag deze veelzeggende kwestie niet zomaar afdoen als niks. Want wat zou er met de maatschappij gebeuren als niemand meer ondergoed zou kopen? Faillissementen van kledingfabrieken, naaifabrieken, stofproducten en winkelketens. En dan hebben we het nog niet eens over de hoog onhygiënische staat waarin wij mensen ons dan in bevinden. Een beetje vergezocht natuurlijk, maar ondergoed is een frappant iets. Vooral voor mij.
Want ik wil graag leuk, lief en mooie lingerie aanschaffen. Maar altijd als ik dan iets heel erg leuks (en duurs) zie, bedenk ik me weer dat er toch niemand is die het ziet en niemand die het ooit zal zien. (Gymgenoten daargelaten.) Dus, waar doen we het eigenlijk voor? Ik zou net zo goed in hideous geel met oranje BH's kunnen gaan lopen met afgedragen grijsgeworden strings en broekjes. Maar doe ik dat? Nee, dat doe je niet. Want toch heb je als mens een vreemd soort van fatsoen, ook betrek hebbend op de ondermode.
En als ik het dan zo diepgaand over ondergoed heb, moet ik even stilstaan bij de gedachte van Iemand in ondergoed. Gni. Ik ben zo stout.
Oud 19-11-2003, 22:09
Verwijderd
Ik ken mensen die principiël geen ondergoed dragen en er heel erg gelukkig mee zijn. Ook al moet ik toegeven dat ik toch wat verder van ze af sta sinds ze mij deelgenoot maakten van deze intieme lichaamsfeiten.

Wat ik frappant vond aan je tekst was dat je in de eerste alinea tweemaal achter elkaar vergeet om ondergoed te kopen (je bent het vergeten, staat voor de winkel en vergeet het nogmaals). Misschien was je het vergeten alweer vergeten. Zou kunnen.

De oversprong naar de bekende denkwijze van 'wat zou er gebeuren als we dat allemaal deden? Dan zou...' vind ik wat flauw en ook niet zo heel erg uitgewerkt. Failliete kledingzaken kan ik me moeilijk voorstellen (zo'n C&A is niet stuk te krijgen!) en je staat er ook te kort bij stil om het echt leuk te maken. Over de hygiëne had je zeker nog wel een aantal fijne grapjes kunnen maken, meen ik.

De stap naar de persoonlijke sfeer is ook weer rap, net als het einde waar ik weinig mee kan. Fijn, iemand die Iemand heet, gezien de hoofdletter, ziet er grappig uit in zijn dan wel haar ondergoed (of een hij in haar ondergoed, dat zou een hoop verklaren, nietwaar?) maar wat hebben we er aan? Vragen, vragen, vragen. Neem je niet teveel hooi op je vork als je over ondergoed begint?

'Hideous' is volgens mij een woord van onze overzeeëse parapluburen. Ik vind het persoonlijk jammer dat je er een Engels woord doorheen gooit, terwijl er zat Nederlandse alternatieven zijn. Maak er dan een vernederlandste versie van: 'Hidieus'. Wat op zich nog niet eens zo heel slecht klinkt, al zeg ik het zelf.

LUH-3417 - Let wel, ik leg nu mijn vinger alleen op de plekken die ik rot bevond. Alles wat ik niet zei, vind ik geweldig.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten