Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dus ik verplaats em naar software. |
![]() |
|
![]() |
oggenc. OGG is de bom. MP3 is LAME.
Voor Windows zou ik voor EAC + LAME gaan - of met oggenc, natuurlijk. LAME is een vrije (speech), goede mp3 encoder/decoder en EAC heeft een unieke feature: ''secure'' mode. Non-technies gezien kun je daarmee een identieke rip maken, zelfs met de meest brakke CD's (nou ja.. er zijn grenzen ![]()
|
Verwijderd
|
Met de technisch ènige verantwoorde combinatie (op Win32) natuurlijk, Exact Audio Copy en L.A.M.E.
Voor de mensen die nieuwsgierig zijn geworden (want meer mensen noemen het): www.exactaudiocopy.de -- Daar kun je Exact Audio Copy downloaden. Het is CARDWARE (voor de leken: zoiets als FREEWARE, maar niet open source). Overigens heeft ondergetekende 10 euro gedoneerd aan Andre Wiethoff ![]() www.ping.be/satcp -- Daar vind je een hele heldere tutorial waar je EAC mee leer instellen. Let op: ESSENTIEEL. Zonder de secure mode juist in te stellen kun je net zo goed Audiograbber of andere rommel gebruiken. http://mitiok.cjb.net/ -- Hier is LAME te vinden, zowel DLL als EXE. Dus je kunt 'm vanuit Exact Audio Copy direct omtoveren naar MP3 of dat via een apart frontend laten geschieden, en dat brengt ons op http://www.dors.de/razorlame/download.php -- Pik hier meteen even het frontendje mee voor LAME mocht je willen batchencoden zonder Exact Audio Copy. In principe ben je nu helemaal ready to go wanneer je SatCP's tutorial doorneemt. En nu geniet je de beste rips mogelijk. Laat anderen je niets wijsmaken, dit is de ENIGE 100%-combinatie. Voor verdere technische uitleg kun je 't beste even lezen op de website van EAC in het item Technology. En om even verder nog wat algemene tips te geven; - Heb je een Soundblaster Audigy (2)? Mooi, gebruik dan Winamp 2 met de DirectSound SSRC-plugin; daarmee kun je intern resamplen van 48kHz naar 44.1kHz, zo vermijd je de kaart haar resampling welke niet echt jofel is. Deze plugin is te vinden op http://www.public.asu.edu/~abarber2/ssold.html - Gebruik de MAD-plugin voor Winamp; levert veel betere output dan de standaard Nullsoft (Nitrane?)-decoder. Te vinden op http://www.mars.org/home/rob/proj/mpeg/mad-plugin/. |
![]() |
|
![]() |
MAD is inderdaad een erg goede, opensource MPEG implementatie. In XMMS gebruik ik ook libxmmsmad.so
Hier kun je zelf horen waarom OGG Vorbis de beste kwaliteit levert. http://www.xiph.org/ogg/vorbis/listen.html Bovendien is OGG en patentloos en zijn de specificaties, SDK's en libraries open zijn voor iedereen, waardoor bedrijven OGG kunnen gebruiken om winst te maken door het te implementeren, terwijl de andere OGG software GPL is en daardoor vrij is en vrij blijft - vrij als in vrijheid. OGG Vorbis voor Windows kun je hier leechen http://www.vorbis.com/download_win.psp
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Die patenten zullen me overigens geheel worst zijn, als 't resultaat er maar naar is. Het is trouwens jammer dat mijn portable MP3-speler nog geen OGG Vorbis ondersteunt, anders zou ik 't denk ik ook 24/7 gebruiken in plaats van LAME. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Maar die test die je geeft, dystopia, gaat vooral over lagere bitrates. De registraties van concerten en rips van CD's die ik tot nu toe in OGG-formaat heb beluisterd waren nou niet wat je noemt te vergelijken met goede MP3-encoding, maar dat kan natuurlijk ook aan de rippers liggen.
Verder sluit ik me vanzelfsprekend bij Dobermann aan, ik gebruik zelf ook de befaamde combo EAC/LAME. Lezer is een Toshiba SD-M1402 DVD-speler in burst mode. Encoden doe ik altijd in 256 KBps VBR in de hoogste kwaliteitssettings. Het encoden duurt dan wel een stuk langer dan in CBR, maar dat verschil wordt ruimschoots goedgemaakt door de (vaak) kleinere grootte. Vooral handig als je iets wilt uploaden, aangezien de gemiddelde gebruiker niet zoveel upload tot z'n beschikking heeft (ik iig niet) |
![]() |
|
CDex i.c.m. LAME 1.30 - 3.92.
Werkt perfect... in tegenstelling tot EAC, dat krijg ik écht niet aan de praat op mijn systeem dus dan maar CDex. ![]()
|
![]() |
Neu, bij hoge bitrates maakt het ook niet zoveel uit; en in dit geval is OGG nog steeds kleiner.
Als je genoeg ruimte hebt kun je ook net zo goed FLAC gebruiken, dat is lossless.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Overigens keur ik het NIET goed dat je schijnbaar te beroerd bent om even een handleiding door te bladeren. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
http://flac.sourceforge.net/ Resultaat = ~50% kleiner.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als je niet zoveel ruimte hebt, is OGG de beste keus, behalve in een aantal situaties bijv wanneer je speler geen OGG ondersteund; bijv in het geval van sommige hardware MP3 player.
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Mijn punt met ''verschilt per bitrate'' is dat niet iedereen in een goede bitrate encodeert. Overigens, dat probleem heb je bij FLAC niet.
Je weigert mijn punt van vrijheid te accepteren, noch er op in te gaan huh? Ik negeer je punten niet, ik vind het gewoon te zwart-wit gedacht dat FLAC nutteloos is; het heeft wel degelijk nut. FLAC = 50% originele grootte MP3 256 CBR = ~20% originele grootte? Dan heb ik liever de FLAC en encode ik die naar OGG ipv jouw super-MP3. Want dan kan ik zelf mijn eigen (betere) codec bepalen ipv dat ik OF moet overzetten (zonde) OF zelf het origineel moet rippen OF een OGG leechen. Scheelt mij OF diskspace OF betekent betere kwaliteit. Dat laatste geldt volgens mij ook bij hoge bitrates; dus snap ik niet waarom je MP3 boven OGG prefereert bij hoge bitrates. Ook hier staan verschillende OGGs en MP3s; de OGGs zijn kleiner: http://www.openbsd.org/lyrics.html Zijn ze ook beter? Oordeel zelf!
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Natuurlijk is 128kbps MP3 inferieur aan FLAC of 256kbps MP3. Ik dacht dat wij beiden van elkaar wel op de hoogte waren dat we dàt wisten. Citaat:
Citaat:
Ik heb zelf net een nummer geripped (Dream Theater - 6-00) en gecodeerd met L.A.M.E. 3.93MMX@256kbps en OGG Vorbis in de laatste versie Advanced WMA Workshop op kwaliteitsmode 8, wat redelijk overeenkomt met een gemiddelde van 256kbps, 44.1KHZ, de resultaten in bestandsgrootte is 127kB in het voordeel van de MP3. Ergo; in hoge kwaliteit scheelt het qua ruimte niets. Over de compressieverhouding met FLAC ga ik 't niet eens hebben, maar dat is dan ook lossless -- desalniettemin vaak niet eens 1:2. Goed, als jij van mening bent dat de enorme bestandsgrootte van FLAC dingen als enorm hoge compressietijd en geen hoorbaar verschil met hoge kwaliteit OGG of MP3 rechtvaardigd, mijn zege heb je. Desondanks ben ik het daar niet mee eens getuige in het verleden behaalde resultaten, so to speak. Citaat:
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|