Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
ze willen alleen graag een idee hebben van hoeveel studenten ze krijgen, dus daarom zeggen hogescholen en universiteiten dat ze bij voorkeur voor 1 december de inschrijvingen willen hebben.
|
Verwijderd
|
Bij ons is aangeraden je vóór 1 december aan te melden bij de IB-Groep, ook al weet je nog niet precies wat je gaat doen. Want volgens onze decaan kom je anders in alle administratieve rotzooi terecht en krijg je niet snel bericht ofz
![]() Ik weet ook al zeker wat ik ga studeren: sociale geografie en planologie in Utrecht. Ik was vorig jaar naar een Open Dag geweest en ik wist gelijk al wel dat het was wat ik wilde. Wel mooi: want ik wist het daarvoor echt nog niet. Ik ga 8 december nog meelopen. Maar eigenlijk wist ik het al wel na die Open Dag ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
ik wachtte zelf tot ik hoorde dat ik geslaagd was voor m'n eindexamen, dat gaf bij mij 'de doorslag' om me echt aan te melden. |
![]() |
|
Ik heb een paar jaar besluiteloos rondgelopen: bijna iedereen wist wat hij ging studeren, ik wist het in oktober in de 6e klas nog niet. Ik ging toen weer naar een algemene studievoorlichtingsavond, en ineens had ik het: PW! Ik wist toen al -bijna- zeker dat dat was wat ik wilde. Ik heb daarna boekjes opgevraagd van een aantal universiteiten en ben in Utrecht, Leiden en Nijmegen gaan kijken. Volgens mijn decaan waren Leiden en Nijmegen de beste, en Utrecht sprak me ook niet zo aan, qua uni al niet. Toen heb ik lang getwijfeld tussen Leiden en Nijmegen, omdat in Leiden de opleiding net iets beter gepresenteerd werd, maar Nijmegen als stad (en qua afstand) me weer leuker leek. Na een tijdje wikken en wegen dacht ik dat ik toch liever naar Nijmegen zou gaan, en ben ik daar gaan proefstuderen. Toen was de keuze zo gemaakt en zo definitief als hij maar zijn kon...
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
Verwijderd
|
Nou, ik kwam van de Havo af en was eigenlijk vastbesloten het VWO te gaan doen in 1 jaar, als dat me niet meteen zou lukken, dan nog een jaar. Ik zocht naar volwassenenonderwijs in Maastricht, maar wat ik vond was me echt te duur (ik ga geen duizenden euro's per vak betalen) en vaak ook voor schoolverlaters die extra gemotiveerd moeten worden, ik was al gemotiveerd genoeg. Dus ik besloot het VWO thuis te gaan doen.. wel nog even gekeken naar een HBO opleiding, wat ik dan 1 jaar zou doen om vervolgens met m'n propedeuse naar het WO te gaan, toen viel m'n oog vooral op Oriëntaalse Talen en Communicatie, maar ik nam het niet echt serieus en deed dus VWO.
Nou, ik haaldde 5 van de 7 vakken en kreeg dus geen diploma. Ik wilde nog een jaar, maar begon te twijfelen aan wat ik erna wilde gaan doen; psychologie leek me interessant, maar vond ik het ook daadwerkelijk interessant genoeg om het te gaan studeren? Mja, op vrijdag 5 september belde ik naar een van de docenten van Oriëntaalse Talen en Communicatie, Japans. Ik vroeg of het nog mogelijk was om in te stromen en ze vroeg of ik misschien even langs wilde komen; meteen gedaan. Ik kreeg een boek mee om uit te oefenen en om maandag begon ik meteen. Het blijkt super leuk te zijn, en ja, zo heb ik dat dus besloten ![]() |
![]() |
|
Ik wist al lang wat ik wilde studeren, dat was dus niet zo moeilijk. Toen ik het zeker wist ben ik naar open dagen van universiteiten gegaan waar ik de studie zou kunnen volgen. Ik had besloten dat ik nog even thuis wilde blijven wonen het eerste jaar, dus het werd Utrecht of Rotterdam in verband met reistijd. Rotterdam leek me toch leuker wat betreft leersysteem e.d., dus ik heb me ingeschreven en midden in de vakantie ontving ik bericht dat ik toegelaten was.
|
![]() |
Ik wist al erg lang wat ik wilde studeren en ook waar. Dacht ik tenminste. Ik stond ingeschreven bij een particuliere hogeschool (duur!) en was aangenomen na een selectieprocedure en intakegesprek. Maar ik besloot tijdens mijn vakantie in Frankrijk dat ik dat toch niet helemaal zag zitten. Een jaar op die school kostte evenveel als 3 jaar op een andere.
Ik heb vanuit Frankrijk naar mn huidige hogeschool gebeld en in een internetcafe het aanmeldingsformulier voor de ibgroep ingevuld. Dit formulier heb ik vanuit Frankrijk verstuurd. Op dat moment had ik nog geen havo-diploma, dus die zou later volgen. Drie weken na mijn vakantie was mijn intro en ik had het gebouw nog nooit van binnen gezien. Gelukkig viel het mee. Het had ook super tegen kunnen vallen. Okay, niet echt de meest ideale werkwijze maar ja, je moet toch iets. Dit jaar studeer ik af en ik ben er nog niet helemaal achter wat ik volgend jaar wil doen. Ik sta nu ingeschreven bij de KUB (ook zonder ooit een gebouw gezien te hebben trouwens) maar ik begin (weer) te twijfelen of dat wel is wat ik wil. Misschien dat ik er eerst een jaartje tussenuit ga of een jaartje in het buitenland ga studeren. De moraal van dit verhaal: niet iedereen denkt er superlang over na wat ze willen doen, ik ben nogal impulsief en kan erg snel een beslissing nemen. Na het nemen van die beslissing sta ik daar ook vierkant achter en ben ik bereid er zelf de consequenties van te dragen.
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Ben uiteindelijk naar de NHTV gegaan, scheelt toch nogal wat geld. Ik moet nu al behoorlijk veel moeite doen om m'n collegegeld bij elkaar te schrapen dus ja..
||
Citaat:
|
|