![]() |
|
![]() |
Volgens mij komt dat omdat je nabijheidspunt verschuift (en ook je, uhm hoe noem je dat, "verweg punt" waardoor je dus weer scherp ziet.)
Je ogen moeten er dus even aan wennen goed te accomoderen (scherpstellen), omdat die afstanden anders liggen dan wanneer je geen bril/lenzen draagt. Ik heb er zelf ook last van: ik kan een boek makkelijker lezen zonder bril en als ik moe wordt moet ik goed m'n best doen dichtbij scherp te blijven zien met bril. (Als ik 'm afzet heb ik dan nergens last van)
|
*proest* Die naam...
![]() Maar goed, toen ik pas lenzen had, had ik dat ook. Is echt gewoon ff wennen, als je er eenmaal aan gewend bent wil je niet anders meer ![]()
|
Verwijderd
|
Nee, dat is vrij normaal, zoals chaostar al ongeveer beschreef...
Iemand met goede ogen heeft zijn vertepunt (het verste punt waarop je scherp ziet) op 'oneindig' (wat betekent dat je in theorie tot oneindig ver scherp kan kijken) en zijn nabijheidspunt (het meest nabije punt waarop je scherp ziet) op minder dan 20 cm. Als je een negatieve afwijking hebt (zoals jij) dan is je verheidspunt niet oneindig, maar dichterbij dan dat. Lenzen zorgen ervoor dat dat verheidspunt weer verder weg komt te liggen, als ze precies scherp genoeg zijn op oneindig, en in elk geval zó ver weg dat je nooit het gevoel hebt dat iets te ver is om scherp te zien... maar door de vorm van de lenzen, komt ook je nabijheidspunt iets verder weg te liggen. Door je oogspieren te spannen kun je dan wel wat dichterbij ook scherp zien, en dat moet je nog gewoon even leren ![]() Als ik mijn lenzen in heb of mijn bril op en ik ontspan mijn ogen, dan is mijn nabijheidspunt zo'n 10-15 cm en mijn vertepunt bijna oneindig; heb ik dat niet, dan ligt mijn nabijheidspunt op ongeveer 5 cm en mijn vertepunt op ongeveer 20 cm (ik heb -5,5) |
![]() |
|
|