Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-11-2003, 19:43
HoopStront
HoopStront is offline
Is dat normaal?

Ik heb nog nooit een bril en/of lenzen gehad en nu kan ik van dichtbij wat lastiger zien (wanneer ik mn lenzen in heb). Veraf zie ik alles nu perfect, ik had een behoorlijke afwijking geloof ik (-3). Moeten mn ogen eerst wennen ofzo??
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 19:43
HoopStront
HoopStront is offline
Ik heb ze net voor het eerst in (15 minuten). (lange tijd moeilijk gedaan om ze er in te krijgen).
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 19:45
HoopStront
HoopStront is offline
Ohja, als ik er een paar seconden naar kijk word alles wel weer scherp. Duurt alleen fftjes, en als ik me even niet concentreer word alles weer onscherp.......

(misschien een domme vraag)
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 19:49
"Beltaine"
"Beltaine" is offline
ik weet niet of je dit wel eens hebt gehoord maar lenzen drjven. dus als je ergnes naar gaat kijken duurt het even voor ze recht voor je ogen zitten.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 19:55
HoopStront
HoopStront is offline
Citaat:
"Beltaine" schreef op 24-11-2003 @ 20:49:
ik weet niet of je dit wel eens hebt gehoord maar lenzen drjven. dus als je ergnes naar gaat kijken duurt het even voor ze recht voor je ogen zitten.
Nee, nooit van gehoord, maar er is me ook weinig uitgelegd. Ik ging naar die winkel, mn ogen werden getest en ik kreeg mn lenzen mee.....
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 20:02
Verwijderd
mijn moeder heeft een leesbril als ze gaat lezen als ze dr lenzen inheeft
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 20:07
Verwijderd
Ik verplaats deze even.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 21:02
Verwijderd
Je moet er waarschijnlijk nog even aan wennen
Met citaat reageren
Oud 25-11-2003, 06:21
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 24-11-2003 @ 22:02:
Je moet er waarschijnlijk nog even aan wennen
Dacht ik ook. Als het blijft aanhouden, ga dan even terug naar de winkel oid, om te vragen of alles goed is ed. Daar zijn ze immers voor.
Oud 25-11-2003, 07:39
#6 is offline
hoort zo hoor! Had ik ook in het begin, na een paar uur/dag ben je er helemaal vanaf als het goed is..
Met citaat reageren
Oud 25-11-2003, 09:35
chaostar
chaostar is offline
Volgens mij komt dat omdat je nabijheidspunt verschuift (en ook je, uhm hoe noem je dat, "verweg punt" waardoor je dus weer scherp ziet.)
Je ogen moeten er dus even aan wennen goed te accomoderen (scherpstellen), omdat die afstanden anders liggen dan wanneer je geen bril/lenzen draagt.

Ik heb er zelf ook last van: ik kan een boek makkelijker lezen zonder bril en als ik moe wordt moet ik goed m'n best doen dichtbij scherp te blijven zien met bril. (Als ik 'm afzet heb ik dan nergens last van)
Oud 25-11-2003, 11:03
Snellius
Snellius is offline
Harde lenzen zeker? Dan klopt het wel. Pokke dingen.
Oud 25-11-2003, 11:48
M@rco
M@rco is offline
*proest* Die naam...

Maar goed, toen ik pas lenzen had, had ik dat ook. Is echt gewoon ff wennen, als je er eenmaal aan gewend bent wil je niet anders meer
Oud 25-11-2003, 13:11
Verwijderd
Nee, dat is vrij normaal, zoals chaostar al ongeveer beschreef...
Iemand met goede ogen heeft zijn vertepunt (het verste punt waarop je scherp ziet) op 'oneindig' (wat betekent dat je in theorie tot oneindig ver scherp kan kijken) en zijn nabijheidspunt (het meest nabije punt waarop je scherp ziet) op minder dan 20 cm. Als je een negatieve afwijking hebt (zoals jij) dan is je verheidspunt niet oneindig, maar dichterbij dan dat. Lenzen zorgen ervoor dat dat verheidspunt weer verder weg komt te liggen, als ze precies scherp genoeg zijn op oneindig, en in elk geval zó ver weg dat je nooit het gevoel hebt dat iets te ver is om scherp te zien... maar door de vorm van de lenzen, komt ook je nabijheidspunt iets verder weg te liggen. Door je oogspieren te spannen kun je dan wel wat dichterbij ook scherp zien, en dat moet je nog gewoon even leren
Als ik mijn lenzen in heb of mijn bril op en ik ontspan mijn ogen, dan is mijn nabijheidspunt zo'n 10-15 cm en mijn vertepunt bijna oneindig; heb ik dat niet, dan ligt mijn nabijheidspunt op ongeveer 5 cm en mijn vertepunt op ongeveer 20 cm (ik heb -5,5)
Met citaat reageren
Oud 25-11-2003, 15:02
foefighter
foefighter is offline
hey dat had ik in het begin nou ook had er zelfs nog een topic over geopend. Maarja het gaat inderdaad wel weer over
Oud 27-11-2003, 18:28
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
dat had ik in het begin ook.. is normaal.
gaat vanzelf weer weg..
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten