Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-11-2003, 12:42
Verwijderd
Ik heb eindelijk de stap gezet en heb lenzen besteld. Ik ben mn bril zo enorm zat na ruim 11 jaar dat ding op mn neus te hebben gehad.

Echter nou heb ik een vraagje. Ik heb een redelijk grote cilinder afwijking aan mijn linker oog (ongeveer 3). Daarbij komt nog eens dat de afwijking niet op 1 plaats in het oog zit, maar in de ooglens en in het hoornvlies. Mijn lenzen moeten daar dan ook speciaal op aangepast worden. Onderaan wordt de ene lens ietwat verzwaard en er worden nog wat andere kleine dingen aangepast.

Nu is mijn vraag, zijn er mensen die ook met zo een afwijking zachte lenzen hebben genomen? Zit het prettig? En ben je er tevreden mee?

Ik heb trouwens aan mn linker oog een afwijking van min 4 (rechter oog welliswaar min 5, maar daar kan op een zeer kleine cilindercorrectie na een gewone zachte lens voor komen).

liefs, hanne
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 14:15
bassgirl
bassgirl is offline
dan zachte lenzen? huh waar zit jij bij?

dat kan helemaal niet, en anders zie je de hele tijd dat cilinder draaien voor je ogen....ik heb dat ook namelijk en zachte lenzen waren gewoon uitgesloten bij mij, mischien ook omdat mn oogbolling bobbeld maar wel raar.

maja ik heb gehoord van iemand die het toch had > dies snel overgestapt naar harde omdat ze du die cilinder zag draaien of weet ik veel, maar het was niet fijn kijken in ieder geval

maar ff zelf testen
Oud 18-11-2003, 15:41
Verwijderd
Het bleek sinds kort te kunnen, de opticien waar ik bij zit die heeft gezegd dat de zachte lenzen het draagcomfort zullen verhogen in vergelijking tot harde lenzen. Hij raadde het me meer aan dan harde lenzen. Ik zit overigens bij de pearle in dronten.

Het draaien van de lens zou als het goed is niet gebeuren aangezien mn lenzen onderaan verzwaard worden. (tenminste, zo is mij dat verteld).
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 16:13
Verwijderd
Citaat:
bassgirl schreef op 18-11-2003 @ 15:15:
dat kan helemaal niet, en anders zie je de hele tijd dat cilinder draaien voor je ogen....ik heb dat ook namelijk en zachte lenzen waren gewoon uitgesloten bij mij, mischien ook omdat mn oogbolling bobbeld maar wel raar.
Ik heb wel harde lenzen gehad, idd ook vanwege die cilinderafwijking, anders zag ik alles vervormd (en de lenzen vielen steeds uit m'n ogen of rolden zich op ed, zou dat ook daar door kunnen komen?). Van zachte lenzen heb ik wat dat betreft dus weinig verstand.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 16:35
Verwijderd
Ik heb ook cilinder en ik heb zachte lenzen. Het gaat heel goed en draag ze nu al ongeveer 4 maanden. Ik heb er geen problemen mee. Harde lenzen hoeven dus helemaal niet.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 16:38
Verwijderd
Citaat:
Carow schreef op 18-11-2003 @ 17:35:
Ik heb ook cilinder en ik heb zachte lenzen. Het gaat heel goed en draag ze nu al ongeveer 4 maanden. Ik heb er geen problemen mee. Harde lenzen hoeven dus helemaal niet.
Hoe wordt die afwijking bij jou dan gecorrigeerd door je lenzen?
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 16:40
fuego
fuego is offline
ik heb al 1,5 jaar zachte lenzen met mijn -8 en -9 en ook nog is cilinder erin en ze zitten perfect ckr aan te raden!!
Oud 18-11-2003, 17:11
stouver
stouver is offline
Ik heb nu zo'n 1,5 jaar zachte lenzen en ook een cilinderafwijking

bij mij is de onderkant ook verzwaard en er zit daar een stipje op de lens (wat overigens niet zichtbaar is voor mij), hiermee kan de opticien controleren of mijn lenzen draaien en dus of ze altijd gewoon 'goedom' blijven zitten. Ik kreeg mijn lenzen en toen moest ik na een week terugkomen en werd er gecontroleerd of alles goed was.
Wat krijg je? Jaar- of maandlenzen.. of iets anders?
Oud 18-11-2003, 20:07
Roos
Roos is offline
Ik heb al een paar jaar lenzen, en heb ook een cilinder.

Ik had eerst harde lenzen, daar zag ik superscherp mee. Tegenwoordig heb ik zachte daglenzen, en nu zie ik minder scherp. Maar harde lenzen kon ik moeilijk verdragen
Oud 19-11-2003, 05:49
Verwijderd
Bedankt voor de reakties allemaal

Ik krijg jaar lenzen (volgens de opticien zouden ze ongeveer 1,5 jaar meegaan).
Met citaat reageren
Oud 19-11-2003, 14:17
Angeloes
Angeloes is offline
als je zo'n grote cilinder afwijking hebt zou je eigenlijk geen lenzen moeten hebben maar een bril met cilinders erin.

Ikzelf heb nu 13 jaar een bril( ik haat het ) met cilinders volgens mijn opticien kun je dan geen lenzen hebben omdat daarin geen cilinders kunnen worden geslepen. en dus zeker al niet in zachte lenzen. Een kleine afwijking van minder dan 0.5 kan wel.De mijne is meer dan dat dus kan ik geen lenzen nemen.

Vraag me af: welke opticien heb je dan die zegt dat je dat wel kan doen?

Greets Loes
Met citaat reageren
Oud 19-11-2003, 17:26
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
zachte lenzen zijn sowieso fijner dan harde lenzen. je hebt minder last van vuiltjes en ze voelen gewoon prettiger aan. alleen lang niet alle mensen kunnen deze lenzen dragen omdat ze aan je oog vastzuigen: gevolg bij veel mensen is zuurstof gebrek. daarom word je eerst hierop getest. jij hebt dus geluk dat je zachte lenzen mag, ook al kan het nog blijken dat je er toch niet tegen kunt. dit kan zelfs na 2 jaar nog blijken.

tsja, weet niet hoe t zit met cilinders e.d. maar zachte lenzen zijn goed te doen, mits je ertegen kan!
Met citaat reageren
Oud 19-11-2003, 17:27
Verwijderd
Een cilinder afwijking is wel tecorrigeren met lenzen. Dit kan al enige jaren. Voorheen alleen met harde lenzen tegenwoordig ook met zachte lenzen. Het is onzin dat een cilinder afwijking alleen met een bril kan worden gecorrigeerd. (en ik heb een cilinder afwijking van 3, met een sterkte van -4)

Ik zit bij de Pearle in Dronten.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2003, 17:55
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
owh.. ik heb ook zachte lenzen... heb ook een cillinderafwijking...
na het 1e setje keek ik nog niet echt scherp... iets met de cillinder dus...
hij zei iets van,.. normaal zit dr cillinder in het midden en recht oid maar bij jou zakt ie dan scheef, dus laat ik hem er scheef inzetten zodat ie recht zakt..

jaja, moet ik dit snappen
ik snapte er dus niks van.. maar iig bevallen die lenzen me prima
Met citaat reageren
Oud 19-11-2003, 18:53
stouver
stouver is offline
Citaat:
kissangel schreef op 19-11-2003 @ 15:17:

Vraag me af: welke opticien heb je dan die zegt dat je dat wel kan doen?

in purmerend, bij koopman optiek

ik heb geen problemen verder.. dus volgens mij kan het gewoon..
Oud 20-11-2003, 19:45
Verwijderd
hey ik heb ook cilinder en zachte lenzen en na een paar keer knipperen zitten ze goed, t is gewoon zwaar relaxed.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2003, 23:38
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Ik heb sinds kort ook een cylinder in mn zachte lenzen, nergens last van, gaat allemaal prima. Ik zie ook niks draaien ofzo... ik kan me daar ook niks bij voorstellen. Maar volgens mij draaien mijn lenzen toch al minder, omdat ik een soort ovaalachtige lenzen heb, vanwege een 'afwijking' aan mn oog ofzo...tja...niks ernstigs verder.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2003, 10:18
Lucky Duck
Lucky Duck is offline
Ik wist niet eens dat dat niet zou kunnen Maar dat kan eraan liggen dat ik maar een afwijking van -0.75 heb

Maar om de vraag ook nog maar even te beantwoorden: nergens last van, al ruim twee jaar niet
Oud 21-11-2003, 21:52
Verwijderd
bedankt voor alle reakties
nog maar een weekje en dan eindelijk lenzen, ik heb er zin in

Alleen jammer dat mn moeder het onzin vindt...
Met citaat reageren
Oud 22-11-2003, 19:31
Verwijderd
Citaat:
miewbeessie schreef op 21-11-2003 @ 22:52:
bedankt voor alle reakties
nog maar een weekje en dan eindelijk lenzen, ik heb er zin in

Alleen jammer dat mn moeder het onzin vindt...
Onzin? Laat ze dit dan ff lezen
Met citaat reageren
Oud 22-11-2003, 20:03
Verwijderd
Citaat:
kissangel schreef op 19-11-2003 @ 15:17:
volgens mijn opticien kun je dan geen lenzen hebben omdat daarin geen cilinders kunnen worden geslepen
Harde lenzen zorgen zelf voor die correctie, doordat de ruimte tussen je oog en de lens opgevuld wordt met traanvocht (oid), is mij iig verteld. Of ze zijn wel met cilinder te slijpen...één van de twee, ik heb ze nl gehad.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 11:09
Verwijderd
Citaat:
*RainBow* schreef op 19-11-2003 @ 18:26:
zachte lenzen zijn sowieso fijner dan harde lenzen. je hebt minder last van vuiltjes en ze voelen gewoon prettiger aan.
Dat valt reuze mee! Als je eenmaal aan harde lenzen gewend bent, zitten ze volgens mij niet minder prettig dan zachte lenzen hoor! Ik heb al een jaar of 7 harde lenzen, en ik heb er echt nog nooit last mee gehad. Alleen vuiltjes, ja dat kan wel pijnlijk zijn ja... *au*
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 11:16
Verwijderd
Ik heb nu eindelijk mn lenzen. Het is echt wennen, maar ik ben er enorm blij mee
Komende dagen moet ik ze steeds een uurtje extra dragen en over 3 weken kan ik terug komen naar de opticien voor controle.

bedankt voor alle reakties!
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten