Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-11-2003, 11:44
Valentijn
Valentijn is offline
Kibbelend en gierend, zo gingen de polderhoofden door het leven. Zich verbazend over de o zo gezellige sfeer in het architectonische orgasme dat zich sinds jaar en dag Eindhoven noemt. Gesticht door ene Philips, een topper in de regio, een stinkende slaapstad met de langste rij kroegen van Nederland en tegelijkertijd de minste student-studenten. Stampend met hun klompen vervangen zij de polderhoofden als de nacht de dag vervangt. En wat doe jij? Jij loopt verdwaasd mee in de meute die zich Eindhovenaar of Peellander noemt.

Weet je wat ik soms wel eens denk? Dat Philips en Bavaria onder één hoedje spelen. Dat ze binnen nu en een jaar met een muziekspelend bierflesje komen, of met bier dat licht geeft. Wat het zuipen in het donker natuurlijk ten goede komt. Dat dan weer wel.

Maar wat ik dus ook denk is dat Philips Eindhoven architectonisch tot een depressiekwekerij heeft gedreven zodat Bavaria de grootste mogelijke omzet kon ontwikkelen. Nergens worden er zoveel depressies weggezopen als in Eindhoven. Geloof mij, het zijn er veel. Waarom ze dan zuipen in Enschede en omgeving? Nou kijk daar heb je gewoon status als je veel kan drinken en hoog kan stapelen ( bierkratten ). Respect en een toplul, dat heb je en dat ben je dan ook, een enorme toplul.

Och ja, wij kunnen nog bouwen op onze bourgondische levensstijl. Onze oerdrang naar eten en drinken dus. Het liefst smeren we ons in met leverworst en spoelen het weg onder een douche van bier, Bavariabier welteverstaan. Maar is er dan niets in Eindhoven dat goed is? Oh jawel, ergens is er hoop.

We hebben de beste hockeyclub van Nederland, qua prestaties( Oranje Ranje ranje Zwart zwart zwart). Dit jaar speelt zelfs EMHC superhoog en onderaan tegelijk. En inderdaad, nogmaals, de langste kroegenstraat in Nederland natuurlijk. Ziezo tot zover de hoogtepunten, en dus kansen, van Eindhoven. Hoe gaan we die kansen dan benutten? Het antwoord is duidelijk en dieptriest tegelijk, namelijk: TOTAAL NIET!

Eindhoven is gezegend met een duizendtal aan boerenbezoekers, polderhoofden, kerst- en interieurbeursbezoekers en teveel, veel te veel saaie technische studenten. Heel fijn dat er hier lampen werden gemaakt, maar lampen zijn uit, en daarmee basta. Philips is een achtergesteld concern wat marketing betreft en zal technisch gezien best aardig meekunnen maar ja...daar zuip je niet lekker op kan ik je wel vertellen. De kroegen puilen dankzij het technisch en dorpelijk gehalte van de stad nou niet bepaald uit van de gezellige mensen. Er staan nu veelal contactgestoorde aan brommers sleutelende debielen bier weg te tanken alsof het vloeibare heroïne is. En als er al een meisje tussen staat te hengsten, want drinken komt niet in hun vocabulaire voor, dan is het een boerenpot met een klotekapsel. De aanvoerdersband van de plaatselijke korfbalclub diep in de vlezige arm gebrand. Tegelijkertijd zijn de wijven wel arrogant, en waarom? Omdat ze keus hebben, en das klote he.

Van teveel keus worden vrouwen arrogant. Of nee, mensen in het algemeen. En dat is het probleem in Eindhoven. Eindhoven moet dus gaan ruilen, liefst met Utrecht maar dat willen ze daar dus nooit van z'n leven. Tilburg gaat het worden, lekker dichtbij en goed bereikbaar. Het plan is dus om de plaatselijke universiteit aldaar in feite op te tillen en te verplaatsen naar het dan nog landelijke EIndhoven. De universiteit van EIndhoven gaat de andere kant op. Ziezo nu hebben wij wel vrouwen. Logistieke problemen zie ik niet want als het met bedrijfspanden lukt moet het ook lukken met een kutcampus. Het enige probleem zie ik als de hele stoet de gemeentegrenzen van Eindhoven passeert. Duizenden polderhoofden zullen met open mond zo hard staren dat dokters een overvloed aan staar-patiënten op hun dak krijgen. Wat meer artsen behoeft en dus een medische studie vereist.....ziezo nog meer dames dus. Echte dames. En iedereen tevreden.

Was alles maar zo simpel mensen. Alles...

------
Uit mijn gelijknamige, nog te schrijven boek:

De ingeblikte aangekoekte knipoog naar de wereld ( 2003)
Uitgeverij: Zwamveld

Het wachten is op de dieptrieste veel te lang durende speelfilm.

Groetjes uit Eindhoven van Valentijn....

Tataa!

Laatst gewijzigd op 29-11-2003 om 13:00.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-11-2003, 21:19
Flshman
Flshman is offline
Hoewel ik vind dat je aardig schrijft, geloof ik niet dat ik dit stukje écht leuk vind.. Dat komt, lijkt me, omdat het onderwerp 'eindhoven' ver van mij verwijderd ligt. ()

Maar, zoals ik al zei, je schrijft leuk
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 13:24
JaJ
JaJ is offline
je schrijft inderdaad wel garppig, en het onderwerp doet me wel wat, maar dat kan ook komen doordat ik in eindhoven woon .
Oud 30-11-2003, 15:00
Fladdergeval
Fladdergeval is offline
Hoewel ik je begin erg sterk vind, echt goed ook, vind ik dat je naar het einde toe een stuk slapper wordt. In de eerste alinea lijkt het of je je mooi gevonden begrippen en termen echt beheerst, of het echt je spreekstijl is. Verderop begin je naar mijn mening willekeurig met die mooie begrippen in de rondte te gooien enkel en alleen om je stuk allure te geven. Dat maakt het warrig en vooral zwak. Jammer, want je begon erg goed.
Verder vind ik de titel van je nog te schrijven boek oprecht erg leuk, zeer veel belovend. Ik hoop alleen dat het einde van dit boek niet dezelfde afzwakkende ontwikkeling door zal maken die in het eerste hoofdstuk al te bespeuren is... Maar doe je best zou ik zeggen.

(God wat heb ik veel commentaar vandaag... )
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 16:07
Valentijn
Valentijn is offline
Hmmzz welke begrippen strooi ik in het rond in het laatste deel? De woorden "Klotekapsel" en "Kutcampus" geven nu niet echt bepaald allure aan het stuk. Het woord allure daarentegen is een behoorlijk vergezocht woord, naar mijn mening....

En ja ik praat zo....allure of niet...

Uiteraard bedankt voor je commentaar ( meen ik)

Daag....

Of nee....

Een amicale groet....
Reageren

Regels voor berichten