Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-11-2003, 15:17
Kip187
Kip187 is offline
zo verdraaid doorgedacht
dat mijn interesse dom lijkt
wijsheid in ontwetendheid
veroordeeld aan meer

wie ben ik om Hem
te dienen
Wie is Hij
om mij te schapen
of is er verband?

Zijn wil in vrede
met mezelf
rust in wat ik doe
zekerheid
is altijd
Oud 30-11-2003, 15:39
prinsesje
prinsesje is offline
Heej lieferd,
erg mooi geschreven, vooral eerste strofe, tweede vind ik heel mooi die tegenstelling van vragen.. ik begrijp het gedicht denk ik wel... jou kennende einde is antwoord op de vragen die je zelf stelt...
kusje
Oud 30-11-2003, 18:33
jsoes
jsoes is offline
Mooi verwoord, die onzekerheid, dat zoeken. Ik ken je niet dus ik kan het niet op jouw persoonlijkheid toepassen, maar die twijfel is heel begrijpelijk. Dat ervaart iedereen die de moeite neemt om er op zijn minst een beetje over na te denken.
Eén dingetje: "schapen"? Volgens mij is het "scheppen" en "geschapen". Eerlijk gezegd maak ik die fout ook vaker dan me lief is, maar volgens mij is het echt "Hij schept, Hij heeft geschapen".
Oud 30-11-2003, 19:04
Hannibal
Hannibal is offline
Je moet de idee los laten dat er een scheiding zou zijn, schepping impliceert een schepper en dat is jullie verband en daarmee zijn jullie onscheidbaar.
wanneer zie ik jou weer eens?
Oud 30-11-2003, 19:56
Kip187
Kip187 is offline
het schapen is express zo gekozen, hoewel ik niet eens weet hoe het nou echt is... schaap hoort erbij

Ik bedoel dus niet dat ik in een schepping geloof. zo van God maakt in 7 dagen de wereld. Het ach, het staat er zoals ik het het beste kan zeggen

het maakt me niet onschendbaar want met de zin "of is er verband" wil ik aangeven hoe triviaal en kleins (menselijk) die vragen eigenlijk zijn. Het antwoord op beide vragen duidt ook op het oneindige van alles. zo van waarom zou HIj, als hij er al zou zijn er iets aan hebben dat ik hem dien. In vrede en rust dien ik mezelf en daarmee alles en Hem.
onschendbaar roept bij mij het beeld op dat je niet wil luisteren of dat je je boven anderen plaatst, wat ik in de eerste strofe ook niet wil doen.

eigenlijk gaat het ook een beetje over overgave. De afgebroken zinnen zorgen voor mij, omdat ik het geschreven heb, voor meer betekenissen

"Zijn wil in vrede" kan je bevoorbeeld ook alleen lezen en ook samen met de volgende zin, dus in vrede met mezelf. de combinatie bedoel ik dus mee dat. Zijn wil vrede is, dus als je in vrede bent met jezelf, dien je het Al/Hem...whatever

zekerheid is dan altijd.

Het, ach het staat er zoals ik het het beste kan zeggen

wanneer ja, ik heb het soms even nodig om weer met iemand over zulke dingen te praten. Komt wel

Laatst gewijzigd op 30-11-2003 om 20:03.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 20:25
Fun4ever
Fun4ever is offline
Ik vind die tweede strofe geweldig!
Mooi opgebouwd en...

Bluh, f*ck it, ik ga even niet dit soort commentaar geven.

Ik vind hem gewoon gaaf. Omdat het zowel onzekerheid als zekerheid is. Vragen als antwoorden. Omdat ik kan lézen (en dus kan voelen en begrijpen) wat je bedoelt.

Kusje
Oud 30-11-2003, 21:29
jsoes
jsoes is offline
Citaat:
Kip187 schreef op 30-11-2003 @ 20:56:
het schapen is express zo gekozen, hoewel ik niet eens weet hoe het nou echt is... schaap hoort erbij

Ik bedoel dus niet dat ik in een schepping geloof. zo van God maakt in 7 dagen de wereld. Het ach, het staat er zoals ik het het beste kan zeggen

het maakt me niet onschendbaar want met de zin "of is er verband" wil ik aangeven hoe triviaal en kleins (menselijk) die vragen eigenlijk zijn. Het antwoord op beide vragen duidt ook op het oneindige van alles. zo van waarom zou HIj, als hij er al zou zijn er iets aan hebben dat ik hem dien. In vrede en rust dien ik mezelf en daarmee alles en Hem.
onschendbaar roept bij mij het beeld op dat je niet wil luisteren of dat je je boven anderen plaatst, wat ik in de eerste strofe ook niet wil doen.

eigenlijk gaat het ook een beetje over overgave. De afgebroken zinnen zorgen voor mij, omdat ik het geschreven heb, voor meer betekenissen

"Zijn wil in vrede" kan je bevoorbeeld ook alleen lezen en ook samen met de volgende zin, dus in vrede met mezelf. de combinatie bedoel ik dus mee dat. Zijn wil vrede is, dus als je in vrede bent met jezelf, dien je het Al/Hem...whatever

zekerheid is dan altijd.

Het, ach het staat er zoals ik het het beste kan zeggen

wanneer ja, ik heb het soms even nodig om weer met iemand over zulke dingen te praten. Komt wel
Even de EO uithangen: Waarom zou Hij er iets aan hebben dat je hem dient; omdat Hij van je houdt. Punt.
Maar goed, even grofweg samengevat: in de trant van "iedereen heeft een stukje God in zichzelf"? Of vat ik je dan te zwart-wit op? Zo concludeer ik het namelijk als je het dienen doet in de volgorde jezelf-alles-God.
Je maakt me nieuwsgierig
Oud 01-12-2003, 14:24
Woodstock
Woodstock is offline
de gruwelijke netheid van implicatieve chaos...!
Oud 01-12-2003, 21:15
xineof
xineof is offline
Ik vind het een apart gedicht; eigenlijk precies wat Fun4ever zegt; zekerheid/onzekerheid, vragen/antwoorden; dat geeft het gedicht iets om over na te denken, dat maakt het interessant. Het is echt een overweging, je gedicht. Het raakt me ook; ik vind het metrum wat ontoegankelijk, maar de verwoording is erg krachtig.
Oud 01-12-2003, 21:35
Kip187
Kip187 is offline
thx

en ja god-in jezelf-gedoe-->ook

"" de gruwelijke netheid van implicatieve chaos...!""
? moet je toch uitleggen
Reageren

Regels voor berichten