Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-12-2003, 12:12
danoneke
danoneke is offline
ik moet voor nederlands een pakkende presentatie voorbereiden,en zou hierbij graag muziek gebruiken.weet er iemand een mooi liedje dat goed bij mijn gedicht past? mijn gedicht is:
Zsófia Balla

Aanwezigheid

Het omhulsel van het moment spant zich,
het is vol melk, vruchten, het heeft gewicht.

Als zij er is:
vlamt al wat leeft, en alle doden rusten,
het gezicht van een margriet licht op.

Als zij er is:
beweegt zij altijd en overal samen
met jou, als een magnetisch veld, je heden. Als zij ontbreekt,
dan ken jij je ster in het donker van de tijden.
Als zij er is, is zij met jou. Als zij ontbreekt,
ook dan.

en weet er ook iemand waarover het gaat? want dit puntje kan ik niet
alvast bedankt
Oud 01-12-2003, 13:52
jsoes
jsoes is offline
Hmm, zomaar een ideetje:
Sixpence None The Richer - Melody of You

Of misschien iets van Within Temptation? Wat betreft tekst komt dat wat dichterbij, al past het misschien niet direct bij een presentatie.
Moeilijk gedicht ook. Wat moet je er precies van weten? Het lijkt een beetje te gaan over een alter-ego, een schaduw die altijd met je meereist, ook al heb je dat niet altijd door.
Ik vind het niet eens zo'n goed gedicht eigenlijk Nogal vaag.
Oud 01-12-2003, 14:43
lovetear
lovetear is offline
Ehm, ik zat te denken dat het over de zon zou kunnen gaan.

omhulsel van het moment=zonnestraal
vol melk, vruchten, het heeft gewicht=dingen hebben licht nodig om te groeien
vlamt al wat leeft=zonlicht,vlammen. Alles wordt verlicht door de zon.
en alle doden rusten=doden zijn vaak 's nachts wakker, in zombiefilms enzo. Ook overdag ben je vaak met leven bezig, zo zou je het ook kunnen opvatten.
het gezicht van een margriet licht op=zonlicht verlicht de bloemen in je tuintje

beweegt zij altijd en overal samen=vanaf de aarde gezien gaat de zon op en onder
met jou, als een magnetisch veld, je heden=jij bent overdag ook vaak bezig met van alles en nog wat, school, sport, de meeste dingen die actief zijn doe je overdag.
Als zij ontbreekt,
dan ken jij je ster in het donker van de tijden=sterren schijnen 's nachts.

ook dan=dit is meer figuurlijk denk ik, de zon heeft gevoelens. Of het verwijst naar innerlijke verlichting ofzo, dat zou ook nog kunnen. Schijn van binnen, heb hoop of iets dergelijks.

Maar ik zou net zo goed totaal naast de betekenis die de schrijver eraan gaf kunnen zitten .

Muziek? Ehm, ik zou in ieder geval niet iets met tekst nemen, dat leid volgens mij af van jouw woorden. Iets van mysterieuze muziek zou er het beste bij passen denk ik, alhoewel ik dichten op muziek over het algemeen niet zo mooi vind(ga dan echt rappen ).

Laatst gewijzigd op 01-12-2003 om 16:59.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2003, 15:20
jsoes
jsoes is offline
Goh...
Het ligt er gewoon aan dat ik niet zorgvuldig genoeg lees
Volgens mij zit je helemaal niet ver naast de betekenis. Sowieso is het een goed onderbouwde interpretatie en dat geldt ook als betekenis, vind ik.
Lijkt me op zich al een hele zooi info voor je presentatie.
Ik zou toch zeker niet gaan voor de mysterieuze muziek, want het gedicht is al zo zwaar! Dan wordt het helemaal ondraaglijk. Sowieso is het een beetje een open deur, mysterieuze achtergrondmuziek bij een abstracte tekst.
Lovetear, knap hoe je die dingen er allemaal uit weet te halen. Doe ik je niet na.
Oud 01-12-2003, 21:29
xineof
xineof is offline
Het beeld dat ik bij dit gedicht krijg :

Het omhulsel van het moment spant zich,
het is vol melk, vruchten, het heeft gewicht.
Ik denk dat het eerder om een liefde gaat, vol passie beschreven. De eerste regel zou hier over een spanningsboog kunnen gaan; het moment staat zo vol van passie dat het zo uiteen zou kunnen barsten; het moment is vruchtbaar, en heeft een onmetelijke inhoud; het moment van een bepaald gevoel, zoals genegenheid of liefde bijvoorbeeld.

Als zij er is:
vlamt al wat leeft, en alle doden rusten,
het gezicht van een margriet licht op.
Hier kan ik mij inderdaad goed voorstellen dat het over de zon gaat, maar ik denk eerder dat er iemand wordt vergeleken met de zon; ik denk dat de schrijver een persoon in zijn hoofd heeft die wordt vergeleken, voorgesteld als de zon. 'Zij' is dan als het licht waardoor er licht in het donker is, waardoor alles wordt verlicht.

Als zij er is:
beweegt zij altijd en overal samen
met jou, als een magnetisch veld, je heden. Als zij ontbreekt,
dan ken jij je ster in het donker van de tijden.
ook dan.

Hier zou het dan gaan over haar teweegbrenging van gevoel bij anderen; deze worden door haar gemotiveerd, door haar meegenomen 'naar het licht'.

Ik vind muziek bij een gedicht ook niet zo mooi, een gedicht moet naar mijns inziens eigenlijk zelf genoeg klank bevatten... Maar het moet voor je opdracht, dus zit je er wel aan vast . Ik weet niet wat voor muziek ik hierbij zou presenteren... ik zou gaan voor uitbundige, ontroerende muziek met veel climaxen. Gek genoeg komt er bij dit gedicht bij mij wel onmiddelijk een schilderij naar boven, muziek is heel wat moeilijker...
Reageren

Regels voor berichten